Sida 9 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 11:09
av nek0
Toja skrev:
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.

Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättre

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 11:14
av Svenssons
nek0 skrev:
Toja skrev:
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.

Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättre
Så om man behöver en bil så blir det så att man väljer man billigare Toyotan istället för BMW:n?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 11:51
av Gustafsson
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.

Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 12:30
av vigge50
Stor nypa salt men
There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 12:48
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Stor nypa salt men
There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/
En stor nypa salt, ja.
Såg också uppäten nu i deras forum.
Men det ligger i linje med de uppgifter som florerat senaste halvåret.

Hepp!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 15:26
av Pontus
Men hövertygad skulle väl vara en bra bit efter resten av Europa eller?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 15:28
av Pontus
bjelkeman skrev:
OfarligTesla skrev:
Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Tesla Model S 75D, 937 180 kr / $ 77 000 = 12,17

Bas modellerna

Tesla Model 3 Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD. $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD LR, $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD SR, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

Plus minst (kanske)

Autopilot $5000
Lack $1500

När jag gör detta så tänker jag att bonus malus betalar för Autopiloten. :D
Jag dock gissa på att de billigaste inte kommer under 13 i översättningskurs. Så 35000x13=455000 kr minst skulle jag tro.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 16:30
av Henrik Torphammar
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 17:43
av TeslaTissel
Henrik Torphammar skrev:
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning! ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 17:47
av StefL
Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 18:01
av TeslaTissel
StefL skrev:
Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?
Om inte ”bjelkeman” skrivit helt fel så menade han att premiumpaketet inte ingår?
Kika även på specifikationerna under specifikationerna går http://teslaclubsweden.se/information/model-3/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 20:36
av StefL
Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 21:21
av Pontus
StefL skrev:
Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Utan premium slipper du glastak, skinnklädsel, stora stereon och lite småsaker om jag kommer ihåg rätt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 19 aug 2018 21:26
av Bjelke
Gustafsson skrev:
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.

Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
:lol: grymt! :)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 aug 2018 01:13
av Pontus
TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning! ;)
Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 20 aug 2018 08:26
av TeslaTissel
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 54 000 x 12,17 = 657 000 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.[/quote][/quote]

Jag fixade den summan nu

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 aug 2018 09:16
av vigge50
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 aug 2018 16:05
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Jo jag anade det skulle bli bra men att det är nästan för bra för att vara sant är ju ännu bättre!?
Bekräftar flera bedömares analyser av batterierna samt ett och annat ”tear-down” -klipp via Youtube.

Hepp!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 29 aug 2018 16:26
av gellerstam
vigge50 skrev:
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Ett till steg närmare dragkroken ..... :-D

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 sep 2018 14:29
av Jerker
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 sep 2018 15:29
av gellerstam
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.

Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.)
RWD.jpg
Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?)
AWD.jpg
Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller.
PAWD.jpg
Kvartalsekonomi i ett nötskal.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 sep 2018 15:35
av TeslaTissel
gellerstam skrev:
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.

Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.)
RWD.jpg
Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?)
AWD.jpg
Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller.
PAWD.jpg
Kvartalsekonomi i ett nötskal.
Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 sep 2018 15:43
av chaffis75
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tänker som dig och om för många "must have" inkluderas i paket som är dyra så kanske de inte ens blir en bil för min del men de hoppas jag verkligen inte de ska sluta vid.

Sedan tror jag helt klart som flera här att vissa tillbehör (AWD) handlar om att de inte har kapacitet av någon anledning däremot så bör ju inte priset på röd lack handla om de utan där är de ren vinst maximering vilket kan vara tveksamt i vissa fall vad som ger mest vinst.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 sep 2018 16:00
av gellerstam
TeslaTissel skrev:

Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet. :-)

Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 17 sep 2018 16:15
av TeslaTissel
gellerstam skrev:
TeslaTissel skrev:

Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet. :-)

Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.
Tack själv.
Jag kom på av bara farten det kan vara bra skriva det.
Det är tusentals besökare som bara besöker forumet och dessutom hämtar information här av ren nyfikenhet.
Det ligger ju helt öppet för alla.

Prisbilden börjar nog bli lite tydligare, men det handlar ju precis som flera noterat att den varierar kraftigt.
Man blir lite villrådig när det gäller ev tillval.

En -video-bloggare i USA gjorde själv ett intressant val där han valde bakhjulsdriven version med LR - Long range batteriet.
Det enda han gjorde vara att byta ut fjädrarna och korta dem 2.7 cm, sätta på lågprofil-däck med lättmetall-fälgar och på så sätt få M3 precis efter hans personliga behov. Så individuella möjligheter finns ju absolut.

Hepp!