Model 3 är inget kristallglas

M3 door1

Många blivande svenska Tesla Model 3 ägare undrar hur bilens dörrar kommer fungera på vintern? Man har ju hört talas om dörrar som fryser fast, dörrhandtag som inte går att öppna… Tesla har trådlöst skickat ut mjukvaruförbättringar – men kan verkligen en bil designad i soliga kalifornien användas i svenska vintern?

Lugn, hälsar Tesla Model 3 ägaren Terrance från Kanada. Klena amerikaner kanske inte är vana vid vintern men Tesla Model 3 fastfrusna handtag är inga problem för någon som är van vid minusgrader. Man applicerar samma lösning på dem som på alla andra bilars frusna handtag: en rejäl smäll. “Tesla Model 3 är en bil, inget kristallglas; ge den en smack och sluta klaga på frusna handtag” hälsar han, och skickar med följande instruktionsvideo:

😆

 


M3_Fastned_CCS

Tesla uppges hålla på och åka runt med några Tesla Model 3 i Nederländerna och testa CCS laddning från publika snabbladdare. Ovan bild togs vid en FastNed station, vars laddare kan leverera upp till 175 kW laddeffekt. Vi fick dock ingen svar på frågan om Model 3 kan ladda snabbare där än den maximala 120 kW Teslas egna Superchargers kan ge då bilen uppgavs ha över 60% laddning vid tillfället och Teslas tekniker bara testade några enminutsladdningar istället för en längre tidsperiod.

Vi hoppas Tesla gör allt för att undvika de laddproblem till exempel Jaguar I-Pace råkat ut för. Den rapporteras vara väldigt petnoga med vilken snabbladdare den ansluts till. Även Teslas egen CHAdeMO adapter hade liknande kompabilitetsproblem i början, den fungerade med endast vissa snabbladdare. De problemen har Tesla dock löst för länge sedan med en mjukvaruuppdatering, nuförtiden fungerar adaptern med alla CHAdeMO laddare.

Tagged , . Bookmark the permalink.