Vinnaren av Swedish Electric Car Championship SECC 2018 blev undertecknad Tibor Blomhäll med tiden 20:51 timmar att ta mig med Tesla Model S de drygt 163 milen från Haparanda i norra Sverige till Ystad i söder.
På andra plats kom Hyundai Kona med tiden 26:32 timmar.
Jaguar I-Pace fick så svåra problem att föraren fick bryta i Stockholm. Bilens räckvidd kröp katastrofalt i vinterkylan och den hade även svåra problem att kunna snabbladda. Samma laddare som Hyundai Kona utan problem kunde ladda på nobbade Jaggan.
Efter flera förseningar pga laddning, fotografering och intervjuer kunde vi äntligen starta kl 13:45 i tisdags. Fram till Skellefteå var vi ungefär jämnspelta men sedan skiljdes agnarna från vetet. Teslan nöjde sig med 20 minuters laddning på Superchargern i Skellefteå – Hyundain fick ladda en hel timme på “snabb”laddaren bredvid.
Utförlig redovisning av resan kommer i framtida artikel, men iaf en rejäl skillnad mellan bilarna var Teslas Trip Display. Mha den kunde jag lugnt planera in “tighta” rutter, med få batteriprocent kvar när jag nådde laddaren. Ju färre laddprocent kvar i batterierna desto snabbare laddning sedan – men man vill ju nå laddaren innan mätaren når noll. Medan de andra fick gissa eller försöka räkna i huvudet kunde jag enkelt se hur mycket laddning jag förväntades ha kvar vid ankomst – med hög precision, flera mil i förväg. Vaddå räckviddsångest?
En annan grej man märkte var hur utvilad man var efter ett dygns körande. För det var ju inte ett dygns konstant åkande krampaktigt kramandes ratten – varannan timme fick man ju vila lite medan bilen laddade. De minuterna betydde mycket för hälsan!
Hur stor del av tävlingen (resan *edit*) körde du på Autopiloten?
Ner till Gävle mindre än 5%. Autopiloten gillade INTE 2-1 vägar och snötäckta sidolinjer. Efter Gävle typ 80%. På motorväg körde den bättre än mig i nattmörkret.
Stort grattis föresten! Jag antar att det var nya autopiloten (2.0) i bilen som du körde iom att det var S100D? Ett evenemang som detta är ju otroligt bra för att sätta press på elbilstillverkarna och även för oss konsumenter. Det blir en bra utvärdering över snabbladdning och laddinfrastrukturen som vi annars bara kan gissa oss till.
Är det bara S100D som har den nya AP’n?
Alla varianter har nya AP’n om de är tillräckligt nyproducerade, men gissar att S100D lanserades efter AP 2.0 och att det därför inte finns några sådana med den gamla autopiloten 🙂
Ok, tack!
Nej, alla teslor efter 2016 någon gång gick att få med AP 2.0. Den uppdaterade APn tror jag kom samtidigt som 100D släpptes, därför antog jag att om det var en 100D så borde den ha 2.0. Jag tror att jag kan ana kameran som sitter i körriktningsvisaren på framskärmen som kom med den uppdaterade autopiloten.
Grattis Tibor/Tesla 🙂
Tråkigt att Jaguaren fungerar så dåligt. De har lyckats bygga en riktigt snygg bil, hoppas de får ordning på drivlinan
Och laddningen med trefas och ionity. Då kan det bli ngt
Körde du inget på AP Tibor ?
Visst är det gött med en break men stora skillnaden på långresor är AP körning mycket mindre trött numera.
Grattis Tibor! 🙂 Får hoppas att de får ordning på Jaggan, vi har ju sett att den vintertestades en hel del under utvecklingstiden så förhoppningsvis är det något som hyfsat enkelt går att lösa. Laddinfrastrukturen är ju en annan femma.
Grattis Tibor!
Snyggt gjort.
Inte för att förta något, men hur kan Kona och iPace tävla i samma division som modell S?
Superchargers är väl någon typ av doping i sammanhanget? 🙂
Tesla ligger ca 5 år före, men de andra börjar vakna nu
Jag tycker snarare det är att likna med att helt enkelt vara född med bra gener. Doping hade det varit t.ex. om de hade plockat ur all interiör ur bilen och kanske byggt in ett extra batteripack, eller om de andra på något sätt “hackat” supercharger-systemet för att kunna ladda sina “icke-Teslor” på det ändå.