Tesla Model 3 på vintern

M3winter

Tesla Model 3 är en bil designad i soliga Kalifornien. Tål bilen den svenska vintern? Är den ens testat i vinterklimat? (Svaret på den sista frågan är ja, ovan bild är från en hemlig test Tesla gjorde med Model 3 för ett år sedan i Norge.)

Att köra Tesla Model 3 på vintern verkar inte vara några problem. Redan bakhjulsdrivna versionen av den hade utmärkta köregenskaper på is och snö – fyrhjulsdrivna versionen har ännu bättre.

Problemet är istället att komma in i bilen när det har frusit till. Ovan video visar att dörrhandtagen kan frysa fast, fönstrena kan också frysa fast mot dörrkarmen och laddluckan får också problem att stänga sig med is på dess hållararm. Att bilar med karmlösa dörrar har problem på vintern är vanligt, det är inte bara Tesla som råkar ut för det – men dörrhandtagen och laddluckan är Tesla-unika vinterproblem.

Det ser inte kul ut med hårtorken som används i videon för att tina upp dörren. Råkar du befinna dig någonstans utan att ha med dig en hårtork ;-) kan du dock bara ta fram mobilen och slå på kupévärmen i bilen. Efter 8 minuter är det inte bara vindrutan som tinats upp utan även sidorutorna. Tyvärr är det så på karmlösa bilar att dörrglaset kan frysa fast i gummilisten och därmed göra det riktigt svårt eller till och med omöjligt att öppna dörren. Ett gott råd är att stryka gummilisten med silikon i början av vintern så glaset släpper lättare sedan. Och att förvärma bilen innan du ska iväg.

Elon Musk har fått flera förfrågningar och förslag från Teslaägare hur bilarnas vinterberedskap kan förbättras. Flera av dem kan införas via enkla mjukvaruförbättringar som trådlöst kan laddas ner till bilarna. Tesla Model 3 luftutblås på instrumentpanelen är mjukvarustyrda. Istället för mekaniska spak som ska vridas vart luften ska blåsa styr man utblåset via mjukvara från skärmen. Då kan bilens dator också styra att varmluften när bilen förvärms inte ska blåsas bara rätt ut i kabinen – utan rikta utblåset mot sidodörrarna så rutorna tinar snabbare. Riktigt fiffig lösning som ska hjälpa fastfrusna sidofönster på ett sätt vanliga bilars värmesystem inte klarar.

Andra förslag som enligt Elon Musks tweets ska införas snart är styrning av sätesvärme från mobilappen och att sedan när man kör ska de säten ingen sitter på inte värmas. Det sägs att batterierna ska också kunna förvärmas bättre innan avfärd än idag. Hoppas att någon också efterfrågat timerstyrd start av förvärmningen.

De första förbättringarna har redan börjats skickas ut till bilarna via trådlösa mjukvaruuppdateringar. Tills Tesla Model 3 når Sverige kommer dess vinteregenskaper ha förbättrats betydligt.

 


TCS tre år sedan: Vinterskönt

Vissa tror att elbilar över huvud taget inte klarar vinter och minusgrader. De blir förvånade när man berättar att elbilar är mycket skönare att köra på vintern än bilar med förbränningsmotorer.

Tagged , . Bookmark the permalink.