När du läser dessa rader är jag på väg upp mot Haparanda med en Tesla Model S. Varför Haparanda? Tja, hur skulle jag annars kunna köra klassiska rutten Haparanda-Ystad?
Årets upplaga av SECC, Swedish Electric Car Championship blir verkligen Swedish – tre elbilar ska tävla längs hela vårt avlånga land, från nordliga Haparanda ända ner till Ystad i söder! Tävlingen går åt det hållet för bilarna ska sedan till eCar Expo där de ska ställas ut.
Start blir i Haparanda i morgon tisdag runt kl 13. Förutom Teslan som jag kör ska även en Hyundai Kona och en Jaguar I-Pace starta samtidigt från Haparanda, sen får vi se vem som kommer först till Ystad? Tävlingen anordnas av tidningen Elbilen i Sverige.
Enligt Teslas online planeringssida “Åk var som helst“(sic) kommer rutten ta mig 21 timmar och 13 minuter med rejäla laddstopp i Umeå, Sundsvall, Gävle, Tystberga och Ödeshög innan jag kan rulla in i Ystad. Enligt Google Maps som räknar endast åktid skulle samma sträcka gå på 18 timmar 1 minuter med en bensinbil. Om man har med sig tillräckligt med bensin för 163 mils oavbrutet åkande, och flaska att kissa i.
Oberoende, alternativa A Better Routeplanner föreslår dock en något annorlunda laddstrategi med kortare laddstopp på fler Superchargers, som kan enligt dem få mig i mål redan på 19 timmar 38 minuter. En rejäl skillnad på över en och en halv timme! Det finns så många Supercharger laddstationer längs rutten att man kan börja strategi-välja mellan dem. Och bilens inbyggda navigering kommer kanske föreslå en tredje alternativ. Vi får se vem av dem som får mest rätt. (A Better Routeplanner är faktiskt “better” iom att man kan ange yttertemperatur (satte till -5), väglag med mera när man planerar.)
För två år sedan åkte Anders Helgesson och Carl Hjelm från Motormännens tidning Motor sträckan Ystad-Haparanda på 23 timmar 5 minuter med en Tesla Model S, det är det gällande rekordet för elbilar – och tiden jag ska försöka slå.
Mot mina konkurrenters bilar tippar A Better Routeplanner min vinst (gillar dem redan bättre bara för det 🙂 ). Enligt dem kommer det ta 22 timmar 57 minuter för Hyundai Kona att åka från Haparanda till Ystad – fast den föreslår en delvis annan väg, via Gävle-Västerås-Örebro-Mjölby istället för E4 via Stockholm. Totalsträckan blir då drygt 4 mil kortare. Fusk?
Även för Jaguar I-Pace föreslås det samma shortcut, ändå spås den komma i mål först efter 24 timmar 55 minuter. Kommer våra verkliga tider likna dessa teoretiska? Kan jag verkligen vinna racet, eller dabbar jag bort mig som jag brukar? Följ den spännande tävlingen i morgon!
TCS två år sedan: SECC 2016
För två år sedan stod S i SECC för Stockholm. Tävlingen var en bilorienteringstävling runt Södermalm i Stockholm.
TCS ett år sedan: SECC 2017
I fjol åkte Swedish Electric Car Championship runt Mälaren.
Och i år åker vi längs hela landet. Skönjer du nåt mönster här? 😉
Spännande! Kommer vi kunna följa racet i Glympse som vid Mälaren runt?
Mattias
Ja detta vill vi kunna följa live! 🙂
Japp!
Kul! Är det Glympse tagg “SECC2018” möjligtvis? 🙂
Ladda till 95% i Sundsvall och köra så man når Uppsala med 10% låter dels lite risky och dels inte helt laddeffektivt eftersom det tar sån tid att ladda över 80%? Jag skulle nog ladda i Gävle kort och toppa upp ytterst kort i Uppsala kort för att sen blåsa på till Tystberga… Man gör allt för att slippa Upplands Väsby. 🙂
Men det är ju jag det.
Håller med, många gånger den vill ner till 10%. “Problemet” kanske är att det inte finns laddare däremellan? Som du skriver, upp till 95% tar lite extra onödig tid å andra sidan kan 40 minuters rast vara bra för att få i sig lite riktigt mat.
Gävle Supercharger finns mellan Sundsvall och Uppsala. Men det är nog meningen med lunch i Sundsvall om man följer den planeringen. Frågan är nog om Tibor smaskar lunch i bilen för att spara tid istället. Sitta och vänta på en restaurang kan paja rekordförsöket. 🙂
tänk på att mest effektiva hastigheten mellan SuC är 170km/h för en Model S 100D. Antar att du kommer köra hastighetsbegränsningen ändå 🙂
Skippa range mode.. slöare laddning med kallt batteri.
Hoppas du passerar Stockholm på kvällen.. möter gärna upp o hejjar på vid en SuC!
Försök att köra Uppsala-Sillekrog/tystberga… infra är kaos med taxis.
Måste hålla hastighetsbegränsningarna 🙁
Typ… 😉
Om ni åker nu mitt i veckan och mässan är nästa helg, kommer du att åka hem innan mässan eller kommer du att vara där? 🙂
Kommer Tesla Club Sweden ha en egen hörna på l eCar Expo även i år?
Jag kan tyvärr inte vara med på mässan. Åker hem på torsdag.
Perfekt. då kanske vi hinner ses lite i Umeå då när du susar förbi där runt 17 tiden.
Det är mycket strategi men skulle gärna se en större uppslutning kommande år, tänk er 50 st model3 med ccs. Då blir det strategi och taktik. Lycka till.
Efter 3 vintrar med Model S kan jag väl påstå att det inte är något problem när man väl jobbat in rutiner som att ha den på laddning under natten för bl.a. laddluckan, förvärma bilen och smörja listerna ( gäller ju alla bilar ).
Orelaterat till den här artikeln, men kanske ett uppslag till nästa:
Kia har satt svenskt pris på Niro EV nu, 369 900 kr inklusive miljöbilspremien för 64 kWh-modellen. Aningen billigare än jag skulle ha gissat!
https://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-ev-elbil/versioner/