När du läser dessa rader är jag på väg upp mot Haparanda med en Tesla Model S. Varför Haparanda? Tja, hur skulle jag annars kunna köra klassiska rutten Haparanda-Ystad?
Årets upplaga av SECC, Swedish Electric Car Championship blir verkligen Swedish – tre elbilar ska tävla längs hela vårt avlånga land, från nordliga Haparanda ända ner till Ystad i söder! Tävlingen går åt det hållet för bilarna ska sedan till eCar Expo där de ska ställas ut.
Start blir i Haparanda i morgon tisdag runt kl 13. Förutom Teslan som jag kör ska även en Hyundai Kona och en Jaguar I-Pace starta samtidigt från Haparanda, sen får vi se vem som kommer först till Ystad? Tävlingen anordnas av tidningen Elbilen i Sverige.
Enligt Teslas online planeringssida “Åk var som helst“(sic) kommer rutten ta mig 21 timmar och 13 minuter med rejäla laddstopp i Umeå, Sundsvall, Gävle, Tystberga och Ödeshög innan jag kan rulla in i Ystad. Enligt Google Maps som räknar endast åktid skulle samma sträcka gå på 18 timmar 1 minuter med en bensinbil. Om man har med sig tillräckligt med bensin för 163 mils oavbrutet åkande, och flaska att kissa i.
Oberoende, alternativa A Better Routeplanner föreslår dock en något annorlunda laddstrategi med kortare laddstopp på fler Superchargers, som kan enligt dem få mig i mål redan på 19 timmar 38 minuter. En rejäl skillnad på över en och en halv timme! Det finns så många Supercharger laddstationer längs rutten att man kan börja strategi-välja mellan dem. Och bilens inbyggda navigering kommer kanske föreslå en tredje alternativ. Vi får se vem av dem som får mest rätt. (A Better Routeplanner är faktiskt “better” iom att man kan ange yttertemperatur (satte till -5), väglag med mera när man planerar.)
För två år sedan åkte Anders Helgesson och Carl Hjelm från Motormännens tidning Motor sträckan Ystad-Haparanda på 23 timmar 5 minuter med en Tesla Model S, det är det gällande rekordet för elbilar – och tiden jag ska försöka slå.
Mot mina konkurrenters bilar tippar A Better Routeplanner min vinst (gillar dem redan bättre bara för det ). Enligt dem kommer det ta 22 timmar 57 minuter för Hyundai Kona att åka från Haparanda till Ystad – fast den föreslår en delvis annan väg, via Gävle-Västerås-Örebro-Mjölby istället för E4 via Stockholm. Totalsträckan blir då drygt 4 mil kortare. Fusk?
Även för Jaguar I-Pace föreslås det samma shortcut, ändå spås den komma i mål först efter 24 timmar 55 minuter. Kommer våra verkliga tider likna dessa teoretiska? Kan jag verkligen vinna racet, eller dabbar jag bort mig som jag brukar? Följ den spännande tävlingen i morgon!
TCS två år sedan: SECC 2016
För två år sedan stod S i SECC för Stockholm. Tävlingen var en bilorienteringstävling runt Södermalm i Stockholm.
TCS ett år sedan: SECC 2017
I fjol åkte Swedish Electric Car Championship runt Mälaren.
Och i år åker vi längs hela landet. Skönjer du nåt mönster här?