Re: Vad har du för range vid 90% soc ? M3
Postat: 21 sep 2019 20:21
Mycket kvar.taliz skrev:Hur håller däcken? Nästan slut? Mycket kvar?Tars skrev:Har kört 2200 mil med min p och har 445
Mycket kvar.taliz skrev:Hur håller däcken? Nästan slut? Mycket kvar?Tars skrev:Har kört 2200 mil med min p och har 445
Du kör för lugnt då alltså....Tars skrev:Mycket kvar.taliz skrev:Hur håller däcken? Nästan slut? Mycket kvar?Tars skrev:Har kört 2200 mil med min p och har 445
Nja. Men har en hel del kvar.Bjelke skrev:Du kör för lugnt då alltså....Tars skrev:Mycket kvar.taliz skrev:Hur håller däcken? Nästan slut? Mycket kvar?Tars skrev:Har kört 2200 mil med min p och har 445
Jag fick en tanke, nämligen om regenerative braking kan ha inflytande. I början körde jag med regenerative på hög, sen minskade jag till låg eftersom bromsskivorna började rosta. I samma veva sjönk antal km på 80% laddning från 308 till 291. För någon vecka sen satte jag tillbaka regen till hög och nu verkar 80% motsvara 294 - 297 km, varierande. Det tog en vecka för siffran att krypa upp. Min dotter övningskör med bilen också och hennes profil är inställd för låg regen och hon kör rätt mycket, kanske mer än hälften av totala km. Sänkningen skulle kunna förklaras av hur stor del man kör med låg och med hög regen inställd, plus en fördröjning med 5-10 mil eller så innan värdet justeras. Det skulle ju vara rätt logiskt, faktiskt.renes skrev:Laddade till 90% nu, visade 328 km.renes skrev:Min SR+ uttagen 2019-06-30, gått 478 mil. Har laddat några ggr (5?) på SuC och färre än det till 100%. Laddar annars till 80% hemma på WC 13A. Har kanske 1 eller 2 ggr varit under 20%.
I början hade den vid 80% 308 km och 368 km vid 100%, nu har den 291 km vid 80%, vilket är dryga 5% mindre. Jag vet inte hur det korrelerar med software updates, är nu på 2019.32.1.
Räknar man 80% av 368 km, då blir det 294,4 km och inte 308 km, så jag undrar nu om "80%" inställningen inte har rätt stor variation vi inte ser. Eller för den delen "100%" inställningen.
Jag gör vad jag kan för att inte bry mig...
Jag kör med hög regen braking. Men bilen tar inte hänsyn till hur mycket man förbrukar eller regen eller liknande utan estimerar bara hur mycket den tror att det finns i batteriet. Den dagen du kör ner batteriet till några enstaka procent och upp till 100 så lär bilen visa en högre siffra. Oftast räcker det att det görs 1 gång ibland kan det behövas 1-3 gånger för att visa exakt.renes skrev:Jag fick en tanke, nämligen om regenerative braking kan ha inflytande. I början körde jag med regenerative på hög, sen minskade jag till låg eftersom bromsskivorna började rosta. I samma veva sjönk antal km på 80% laddning från 308 till 291. För någon vecka sen satte jag tillbaka regen till hög och nu verkar 80% motsvara 294 - 297 km, varierande. Det tog en vecka för siffran att krypa upp. Min dotter övningskör med bilen också och hennes profil är inställd för låg regen och hon kör rätt mycket, kanske mer än hälften av totala km. Sänkningen skulle kunna förklaras av hur stor del man kör med låg och med hög regen inställd, plus en fördröjning med 5-10 mil eller så innan värdetrenes skrev:Laddade till 90% nu, visade 328 km.renes skrev:Min SR+ uttagen 2019-06-30, gått 478 mil. Har laddat några ggr (5?) på SuC och färre än det till 100%. Laddar annars till 80% hemma på WC 13A. Har kanske 1 eller 2 ggr varit under 20%.
I början hade den vid 80% 308 km och 368 km vid 100%, nu har den 291 km vid 80%, vilket är dryga 5% mindre. Jag vet inte hur det korrelerar med software updates, är nu på 2019.32.1.
Räknar man 80% av 368 km, då blir det 294,4 km och inte 308 km, så jag undrar nu om "80%" inställningen inte har rätt stor variation vi inte ser. Eller för den delen "100%" inställningen
Jag gör vad jag kan för att inte bry mig...
justeras. Det skulle ju vara rätt logiskt, faktiskt.
Ni som har höga km siffror, kör ni med regen på högt? Och ni andra?
Jag vet att den inte ser på hur du kör för detta, men vet du med säkerhet att den inte håller räkning med om du ställt in för hög eller låg regen? Den håller ju räkning med typ av hjul du ställt in, som jag fattat det, så varför inte detta?vibrationsfri skrev:Jag kör med hög regen braking. Men bilen tar inte hänsyn till hur mycket man förbrukar eller regen eller liknande utan estimerar bara hur mycket den tror att det finns i batteriet. Den dagen du kör ner batteriet till några enstaka procent och upp till 100 så lär bilen visa en högre siffra. Oftast räcker det att det görs 1 gång ibland kan det behövas 1-3 gånger för att visa exakt.
Gjorde det i början av tråden. Då var siffrorna SR+ 90% SOC 339.35 kmrenes skrev:Jag vet att den inte ser på hur du kör för detta, men vet du med säkerhet att den inte håller räkning med om du ställt in för hög eller låg regen? Den håller ju räkning med typ av hjul du ställt in, som jag fattat det, så varför inte detta?vibrationsfri skrev:Jag kör med hög regen braking. Men bilen tar inte hänsyn till hur mycket man förbrukar eller regen eller liknande utan estimerar bara hur mycket den tror att det finns i batteriet. Den dagen du kör ner batteriet till några enstaka procent och upp till 100 så lär bilen visa en högre siffra. Oftast räcker det att det görs 1 gång ibland kan det behövas 1-3 gånger för att visa exakt.
Du nämnde inte förresten vad din bil ger för km vid 80 eller 90%.
Fan va bra. Själv har min SR+ tappat i beräkningen drygt en procent. Laddad på kvällen i 12 grader och sen vid 6 grader på morgonen kan det va endel skillnad.Tellus skrev:Laddade till 90% idag, 449km, performance 950mil
Första laddningen av SR+ till 100% idag blev 380km/99%
Laddade till 100% pga förestående resa om någon timme. 495 km angav min...mwest skrev:Laddade till 90% idag och bilen angav 470 km efter ca 300 mils körande. Laddar normalt till 70% (går nästintill aldrig under 40%). Har haft två längre resor och laddat på SuC två gånger upp till 80%.
Det här hände på min gamla bil ibland när jag laddade via WCn. Lösningen var då att man via skärmen i bilen fick ställa ner laddningen en bit, vänta lite och sen ställa upp den till 100% igen. Då brukade laddningen kicka igång och avsluta på 100%.vibrationsfri skrev:bilen ville bara ladda till 98% imorse från 5%. Varför tror ni den stannade vid 98? På grund av kylan? Kom hem från en resa igår och tänkte kalkylera och få se räckvidden vid 100 för första gången. Siffrorna vid 98% blev iaf
98% 367.85 beräknad soc vid 100% 375.35
Ok ska testa det nästa gång. Men nu får bilen ladda till 80% ett tag.Kirre skrev:Det här hände på min gamla bil ibland när jag laddade via WCn. Lösningen var då att man via skärmen i bilen fick ställa ner laddningen en bit, vänta lite och sen ställa upp den till 100% igen. Då brukade laddningen kicka igång och avsluta på 100%.vibrationsfri skrev:bilen ville bara ladda till 98% imorse från 5%. Varför tror ni den stannade vid 98? På grund av kylan? Kom hem från en resa igår och tänkte kalkylera och få se räckvidden vid 100 för första gången. Siffrorna vid 98% blev iaf
98% 367.85 beräknad soc vid 100% 375.35
Hej!Syncronauten skrev:416km vid 90% har laddat fullt en gång sedan jag hämtade bilen och kanske 7st laddningar på suc. Normalt laddar jag till 80% hemma. Har nog aldrig varit under 10%.
LR awd