Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av helix »

Jag hörde knarrande och knirk från olika delar av inredningen som var svåra att lokalisera men sjukt irriterande. Det lät som det kom från både taket, instrumentpanelen, dörrarna, högtalargaller osv. Det började märkas än mer nu när det blivit kallare och framförallt när man kör över ojämnheter i vägen eller vid hård inbromsning eller acceleration.

När bilen var några veckor gammal hade jag bilen inne för några små åtgärder samt just detta problem, men service lyckades aldrig fixa det trots att de tätade i taket, tätade i dörrar osv. Är lyrisk över bilen som helhet men just det här har skavt från och till och nu på senare tid har knirrande bara blivit värre och värre. Svor lite för mig själv ”amerikanskt skit” och var på väg att boka tid för service. I väntan på service så googlade lite och hittade på olika bilforum att många hade liknande problem med andra bilmärken och att det kunde vara gummilisterna i dörrarna som kan vara orsaken. Tänkte då att - visst det är väl värt ett försök, men det kan väl ändå inte vara det...

Döm av min förvåning! Applicering av "Würth gummivård" på alla gummilister både i dörrar och de som sitter fast i karosen är bilen HELT KNÄPPTYST. Inte tillstymmelse till knirr eller knarr någonstans. Helt sjuk skillnad om jag ska vara ärlig! Nu har jag helt plötsligt en bil som känns sjukt mycket mer premium och är helt knäpptyst i inredningen! :D

Det har ju skrivits en del om knarrande inredning här och var och detta kändes för bra för att inte dela med sig av. Så om det är någon som känner igen sig eller har liknande tendenser i sin bil så för allt i världen testa detta. Eller så är det bara jag som inte visste om detta tidigare och det var allmänt känt. Förhoppningsvis så hjälper det alltid någon som levde i samma ovisshet som jag (och tydligen även Tesla Service) gjorde.

Jag hade tendenser till knirr i mina tidigare Model S även om det inte var lika påtagligt så även för ägare av Model S/X kan detta vara ett tips.

Detta är produkten jag använde och kan varmt rekommendera:
https://www.wurth.se/produkter/kemi/for ... ardsspray/
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av juristen »

Bra tips att det är gummilisterna som kan knarra.

Däremot skulle jag rekommendera att man använder ett silikonstift istället för något på sprayburk, av både hälso- och miljöskäl. :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Garfield
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 sep 2019 09:30

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av Garfield »

Fast silikon torkar ut gummi långsiktigt..
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av juristen »

Garfield skrev:
Fast silikon torkar ut gummi långsiktigt..
Källa på det?

I silikonsprayer finns det oftast även petroleumprodukter, vilket torkar ut gummi. Men såvitt jag vet gör inte silikon det, eller silikonstift.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av MrStarhouse »

juristen skrev:
Bra tips att det är gummilisterna som kan knarra.

Däremot skulle jag rekommendera att man använder ett silikonstift istället för något på sprayburk, av både hälso- och miljöskäl. :)
Har du nåt förslag på ett bra silikonstift för listerna. Det börjar ju bli dags.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av helix »

juristen skrev:
Bra tips att det är gummilisterna som kan knarra.

Däremot skulle jag rekommendera att man använder ett silikonstift istället för något på sprayburk, av både hälso- och miljöskäl. :)
Det hade såklart varit optimalt med ett stift och slippa spraya. Dock har jag förstått det som att man ska hålla sig långt från silikon på listerna då det kan få precis motsatt effekt. Jag läste några historier på ett annat forum där personer lagt silikon på listerna som sen behöver köpa diverse medel för att få bort det.

Jag har som sagt begränsad erfarenhet av att smörja in gummilister på bilar och kan bara konstatera att den silikonfria sprayen jag använde gav ett resultat som jag knappt trodde var möjligt :) Kom precis tillbaka efter några mils körning och det är en fröjd att köra nu när bilen är helt knäpptyst.

Har du tips om likvärdig produkt som den jag länkade, fast på stift ,så får du gärna posta det i tråden.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av Niklas Z »

Jag har varit med om att rekondfirma applicerat något silikonhaltigt medel på min bils lister, vilket efter en tid gav upphov till knarr och missljud. Efter att ha tagit bort detta med silikonborttagningsmedel och sedan behandlat listerna med gummivårdsmedel (på stift, utan silikon) försvann missljuden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av juristen »

Har forskat lite och det är lite spridda skurar vad som sägs. Många medel som säljs för gummivård innehåller just silikon, så det verkar för mig konstigt om det skulle vara skadligt. Det är också vanligt att använda silikonfett på t.ex. o-ringar vid tryckluftsapplikationer.

BMW har ett gummivårdmedel som verkar få goda betyg. Det innehåller inte silikon och är på stift. Är förmodligen billigare att köpa direkt från BMW-handlaren, men för den bekväma så kan man beställa t.ex. här:
https://www.ebay.co.uk/itm/333150326673
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av Niklas Z »

Det var just BMW:s gummivårdsmedel jag använde med gott resultat. Medlet är väldigt drygt, så en liten flaska räcker till väldigt många behandlingar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Knarrande och knirk i inredning. Botemedel!

Inlägg av thebishop »

Tack. Beställd!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar