Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor-ake »

De luft-luftvärmepumpar man kan köpa och ha i huset har en ännu enklare variant av detta, de är designade så att merkostnaden är exakt lika med noll. Om du går och köper en AC i de varma länder där de är mer eller mindre standard i husen, och det aldrig någonsin behövs värme inomhus, t.ex. i Thailand, så har den likförbannat värmefunktion just eftersom extrakostnaden är noll, så de kan sälja samma aggregat på alla marknader.

Okej, defroster och eluppvärmd dräneringsslang är inte standard på de aggregat man kan köpa i Thailand, men annars exakt lika.

Anledningen till att man sätter en extra evaporator/kondensor inne i bilen är att man vill kunna avfukta luften också. Så den går först genom "inne"kondensorn och värms upp och sedan kyls den ned av "inne"evaporatorn, en liten del av energin går tiilbaka in i köldmediat, mycket liten energiförlust på den torkningen, och väldigt slugt. Smart system, man får hoppas att det kommer åtminstone på model Y, som ju kommer sälja snuskigt bra i europa där värmepump gör stor nytta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Fredrik j »

Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av juristen »

Dessutom sparar man inte bara energi på vintern, även om det är då man behöver besparingen som bäst. Även på sommaren sparar man, då det går mindre energi att kyla bilen med AC med luftvärmepump. Win-win.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor-ake »

LarsL skrev:
Men! Använder inte bilar AC:n för att torka luften och få bort imman från fönstren? Tror det var så det funkade på min fossilbil i alla fall. Nissan Leaf har ju inte direkt bra på att hålla rutorna rena från imma, kan detta med värmepumpen vara rot orsaken?
Nu svarade jag på din fråga innan jag såg den, systemet som sådant är väldigt slugt, men i Leaf upplevde jag att det var dålig programvara och dåligt utförda luftkanaler. Skruvade man upp värmen och fläkten manuellt istället för att försöka använda autoläget så blev rutorna imfria, åtminstone framtill där det fanns luftkanaler.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor-ake »

juristen skrev:
Dessutom sparar man inte bara energi på vintern, även om det är då man behöver besparingen som bäst. Även på sommaren sparar man, då det går mindre energi att kyla bilen med AC med luftvärmepump. Win-win.
Ingen besparing på sommaren tyvärr, då det är exakt. samma. system. Finns ingen AC som inte är en värmepump. Eller ja, det finns, adsorptionskylare och peltierelementkylare, men det är ingen som mig veterligt någonsin använts i personbilar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev:
Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Alla anläggningar har detta problem, och man löser det genom att köra en avfrostningscykel, dvs under en liten stund reverserar man flödet så att utedelen tinas och torkas, sedan vänder man tillbaka flödet till det önskade.

Hyrde en Toyota i thailand som inte hade denna funktion, fattade inte varför kylan lade av efter c:a 15 minuter när man hade den på full kyla. Åkte in på en liten verkstad, som var bara ett litet vanligt garage, och snubben som jobbade där bara sade att "De gör sådär. Ha inte reglaget på full kyla". Tydligen blev hela evaporatorn som en stor iskoka om man hade reglaget på full dutycycle och det inte var minst 40 grader varmt ute, och tinade inte förrän man ställde ned vridreglaget på strax under fullt, så att kompressorn stannade en liten stund då och då, så isen kunde smälta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
TomasRJ
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 nov 2018 20:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av TomasRJ »

tor-ake skrev:
LarsL skrev:
Men! Använder inte bilar AC:n för att torka luften och få bort imman från fönstren? Tror det var så det funkade på min fossilbil i alla fall. Nissan Leaf har ju inte direkt bra på att hålla rutorna rena från imma, kan detta med värmepumpen vara rot orsaken?
Nu svarade jag på din fråga innan jag såg den, systemet som sådant är väldigt slugt, men i Leaf upplevde jag att det var dålig programvara och dåligt utförda luftkanaler. Skruvade man upp värmen och fläkten manuellt istället för att försöka använda autoläget så blev rutorna imfria, åtminstone framtill där det fanns luftkanaler.
På "min" Leaf 40 kWh så funkar det bra i automatläge på klimatanläggningen i de allra flesta fallen tycker jag, dock vid hastiga väderomslag så kan det bli immigt under en kortare stund. Jag brukar dock lösa det så att jag även trycker in "AC-knappen" manuellt (både "Värmeknappen" och "AC-knappen" lyser då) och då torkar bilen upp fortare/ imman ger med sig. Jag killgissar att "fuktsensorn" (heter det så eller är det bara en Volvoterm?) inte är tillräckligt bra/ alt. någon dålig programvara som sägs ovan.
Tomas.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Fredrik j skrev:
Visst är det i grunden samma anläggning. Skillnaden är väl att man även behöver högtryckskretsen även inne i bilen för att få värme.
Dessutom får man väl lätt isbildning runt utomhusdelen när man värmer upp den med 0-gradig, fuktig luft?
Alla anläggningar har detta problem, och man löser det genom att köra en avfrostningscykel, dvs under en liten stund reverserar man flödet så att utedelen tinas och torkas, sedan vänder man tillbaka flödet till det önskade.

Hyrde en Toyota i thailand som inte hade denna funktion, fattade inte varför kylan lade av efter c:a 15 minuter när man hade den på full kyla. Åkte in på en liten verkstad, som var bara ett litet vanligt garage, och snubben som jobbade där bara sade att "De gör sådär. Ha inte reglaget på full kyla". Tydligen blev hela evaporatorn som en stor iskoka om man hade reglaget på full dutycycle och det inte var minst 40 grader varmt ute, och tinade inte förrän man ställde ned vridreglaget på strax under fullt, så att kompressorn stannade en liten stund då och då, så isen kunde smälta.
Åt det hållet blir det ju enklare eftersom man ju vill ha kyla inne i bilen där iskokan uppstår. Kör man värme får man ju iskokan i fronten av bilen och när man reverserar systemet får man ingen värme inne i bilen under processen. Tvärt om får man ju kyla.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor-ake »

Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.

I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv! 8-)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.

I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv! 8-)
Jovisst Men överdimensionerad ac-anläggning är ju inte det normala. Om man kör värmepumpen för värme uppstår ju iskokan ute i fronten av bilen. Hur tinar man den och samtidigt hålla värmen inne? Ska man vända på processen får man ju kyla i kupen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Leo »

Värmepump på en bil har en fördel jämfört med värmepumpen på ett hus.

Då bilen kör/rör på sig behövs ju ingen elfläkt för att trycka luften genom kondensorn. Luftflödet finns ju liksom där oavsett :P
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av benke_berguv »

tor-ake skrev:
Iskokan är helt värdelös eftersom den hindrar luften från att få kontakt med metallen och överföra värmen.

I toyotan blev det till och med så att luften slutade komma genom munstyckena inne i kupén. Eftersom det var i thailand var så klart min första gissning att det var någon typ av djur som sugits in i friskluftsystemet, typ en armstjock pytonorm. Därav verkstaden istället för att försöka felsöka själv! 8-)
Haft samma problem på en Saab i Sverige. Slet ut luftfiltret och det var is över hela kylarelementet. Hålet som luften skulle genom blev till slut stor som en femkrona. Löste sig genom att dra på full värme i 1 minut en gång i halvtimmen typ :)

//Benke
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev:

Jovisst Men överdimensionerad ac-anläggning är ju inte det normala. Om man kör värmepumpen för värme uppstår ju iskokan ute i fronten av bilen. Hur tinar man den och samtidigt hålla värmen inne? Ska man vända på processen får man ju kyla i kupen.
Så är det tyvärr. Avfrostningsprocessen måste ta värme nånstans ifrån. Men därför kombinerar man med elektrisk värme. Man kör vanlig värmecykel i kanske 5 minuter, och sedan kör man avfrostning i en minut, och då är det elektrisk värme under tiden, sedan 5 minuter värme, 1 minut avfrostning osv osv.

När man kommer till läget att man måste avfrosta mer än man kan värma, då är det dags att stänga ned systemet och bara köra elvärme. Brukar ändå inte vara så stor vits att köra kompressorn när det blir neråt -10, är så låg värmefaktor, eftersom skillnaden mellan evaporatorns och luftens temperator blir för liten. Leafen började dra väldigt mycket ström till kupevärme där ungefär.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av PapaD »

Intressant att höra mycket av vad som sägs, men:
Min fråga var om Tesla har en lyssna-kanal där man kan säga vad man vill ha i model 3. Hur fan fick de reda på att nordbor bara måste ha dragkrok? Resten av Europa ger ju blanka fan i det. Att anpassa AC till att värma kupé o batteri och inte bara kyla är ett par ventiler, rörmeter, kondensor/förångare plus plats för dessa. Känns som storleksordning att fixa dragkrok i utvecklingskostnad...
Så,hur gör man för att kontakta Tesla?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av pinussen »

Twitter verkar funka bäst.

Skickat från min Lenovo YB1-X90F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Teslaspolen »

PapaD skrev:
Intressant att höra mycket av vad som sägs, men:
Min fråga var om Tesla har en lyssna-kanal där man kan säga vad man vill ha i model 3. Hur fan fick de reda på att nordbor bara måste ha dragkrok? Resten av Europa ger ju blanka fan i det. Att anpassa AC till att värma kupé o batteri och inte bara kyla är ett par ventiler, rörmeter, kondensor/förångare plus plats för dessa. Känns som storleksordning att fixa dragkrok i utvecklingskostnad...
Så,hur gör man för att kontakta Tesla?
Enkelt: Man köper Elon en rejäl soffa. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Bjelke »

Ja jäklar, den var man ju med på :lol:
https://teslaclubsweden.se/soffa-at-elon/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av mans71 »

Bland det bästa med Teslan är att den saknar värmepump. Varmt direkt och för inte ett himla massa oväsen som värmepumpar gör. Det ska vara tyst i en elibil :)
Model S P85DL+
Verdi

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Verdi »

mans71 skrev:
Bland det bästa med Teslan är att den saknar värmepump. Varmt direkt och för inte ett himla massa oväsen som värmepumpar gör. Det ska vara tyst i en elibil :)
Borde väl inte låta mer än AC:n? Eller missar jag nåt?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av mans71 »

Verdi skrev:
mans71 skrev:
Bland det bästa med Teslan är att den saknar värmepump. Varmt direkt och för inte ett himla massa oväsen som värmepumpar gör. Det ska vara tyst i en elibil :)
Borde väl inte låta mer än AC:n? Eller missar jag nåt?
Ja Tesla är ju förvisso tystare än hur eGolfen låter - där fick man fick dra upp kragen och sjunka ned i stolen, pinsamt... :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Teslared »

Vi har värmepump i Leafen och den hörs inte och värmen kommer direkt efter några sekunder. Skulle också vilja ha samma i Teslan.
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av Snubblaren »

Är verkligen värmepump så avancerat? Är det inte bara en ac där förångaren blir kondensor?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av tor-ake »

Snubblaren skrev:
Är verkligen värmepump så avancerat? Är det inte bara en ac där förångaren blir kondensor?
Lite kafkas "skalbaggen" över detta, börjar jag känna... :lol: Eller driver ni med mig? :?

viewtopic.php?f=51&t=18987&start=7

viewtopic.php?f=51&t=18987&start=32

viewtopic.php?f=51&t=18987&start=35
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av olarsson »

9C52DADC-8CB7-4949-9758-63F48FDFA82E.jpeg
Skiter i värmepump, skickar en annan önskan istället. : )
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kan man starta en önsketråd till Elon? Värmepump snälla.

Inlägg av mans71 »

olarsson skrev:
Bild

Skiter i värmepump, skickar en annan önskan istället. : )
Antagligen behövs axelavståndet för att packa alla batterier?
Model S P85DL+
Skriv svar