Sida 5 av 8

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 17:19
av OlleEV
Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 feb 2021 19:24
av r33z
OlleEV skrev:
Ja men det här visar ju att det finns potential. Vi har ju fått rätt dålig effekt efter ordentlig förvärmning, flera laddstopp osv tidigare. Men visst det kanske inte går att få upp värmen nog mycket ändå
Vid låg SoC må hans laddning vara snabbare men efter 50% så är de samma som den mjukvaran jag har som är 2020.48.
Min teori är att de är utomhus temperatemperaturen som är skillnaden.

Min SR+ MiC ligger vid 60% SoC på en laddhastighet runt 60kW. Jämför jag den med Tesla Björns laddning av en SR+ US så ligger han på 70kW vid samma SoC.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 01 mar 2021 14:20
av vibrationsfri
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update

Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 01 mar 2021 15:50
av r33z
vibrationsfri skrev:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... the-update

Bra speed nu helt klart. Verkar ladda ungefär lika snabbt som Panasonic.
viewtopic.php?p=506229#p506229

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 07 mar 2021 10:33
av ville9
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 08 mar 2021 11:03
av NiklasTesla
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Härligt att se!

Tack samt MVH

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 08 mar 2021 12:30
av B99
Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 08 mar 2021 14:06
av vibrationsfri
B99 skrev:
Vilket batteri har LR MIC, de som levereras till UK just nu t ex.?
Det är nog samma som vanligt. LFP som har lägre energidensitet får bara plats i sr+.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 08 mar 2021 20:17
av Hampus M3
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 09 mar 2021 01:09
av martinot
Hampus M3 skrev:
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Är det andra lägre effekter på M3 SR (US) med Panasonic, pga. mindre batteribank, som gäller jämfört med M3 LR (US) med Panasonic?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 09 mar 2021 07:38
av r33z
Hampus M3 skrev:
ville9 skrev:
Denna dök upp i annan tråd.
Riktigt bra laddhastigheter här.




Jag hade en SR+ 2019 MiUS innan, och den var inte i närheten av de laddhastigheter som visas på filmen :shock:


Edit: länken till filmen var inte med först :)
Det blir intressant att se vad som händer när det blir kallt igen. Nu var det 16 grader på youtube
-videon. Ett ordentligt förvärmt Panasonic-batteri (MiUS) borde dock toppa på 170kw. Alltså aningen snabbare.
Kör en sväng till sälen till helgen. Då är de minus igen. Återkommer hur de går på SuC.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 09 mar 2021 13:35
av OlleEV
Körde från mellansverige till västerbottensfjällen i lördags-söndags. 116 mil. Gick som en dans! Nu blev laddstoppen som naturliga bensträckare till skillnad från förut när det kändes som vi fick sitta o vänta. Äntligen är bilen allt jag hoppats på! Även i minusgrader och utan en massa laddstopp innan tar den över 100kw till iaf 50 soc.
Att den drog 2,02 kw/mil med dubbdäck, kraftig motvind/sidvind, 2,3 m bred bakbox och 10-20 km/h över skyltat m mkt motorväg är ju inte heller så pjåkigt!

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 12 mar 2021 09:27
av r33z
Körde Lund sälen nu i veckan. Har den senaste mjukvaran. Verkar ladda ännu fortare nu.
Vid 4.5 graders temperatur fick jag nedan kurva:
4.5 grader.jpg
Senare när de var kallare 0 grader, då ser man att bilen inte kan förvärma lika bra längre, dock fortfarande bra fart:
0 grader.jpg
Vad som skulle hända vid -10 eller -20 är säkert att hastigheten kommer gå ner och att även om man förvärmer så kommer de inte gå super fort.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 19 apr 2021 22:40
av Holve
Nästan sommar temperaturer ute!
Hur fungerar laddningen med LFP nu?
Bra fart?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 apr 2021 15:12
av esteen
Tycker det fungerar bra.
Laddade från 11-63% på 16 minuter för ett par veckor sedan, helt ok enligt min mening.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 apr 2021 15:15
av esteen
En annan laddning samma helg.
3-71% på 22 min.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 23 apr 2021 15:59
av Holve
Såg i den här filmen att laddningen verkar gå riktigt snabbt.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 24 maj 2021 21:12
av vibrationsfri
Sökte på några sträckor I abetterrouteplaner mellan mic lfp och us. Fick några procent längre räckvidd på Lfp trots att de står ratade med samma Wltp? Får ni samma och är det så att det skiljer lite?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 28 maj 2021 20:00
av Dinsdale
Jag har nyss hämtat ut en SR+ med LPF. Har laddat på supercharger två gånger två olika dagar, ca 25% till 100% och 39% till 80%.
När jag laddade från ca 25% så förvärmdes batteriet 1,5 tim (direkt från avresan stod det förvärmning på skärmen). Laddningen började på 84kW, sjönk ganska snabbt till 54kW där den låg stabilt tills nånstans över 90% där den bromsade in och slutade på 6kW vid 100%. Utomhustemp 10 grader.
Laddade idag igen, utomhustemp 13 grader om jag minns rätt. Även då lade den sig tämligen omedelbart på 54 kW och låg kvar där.

Har ingen aning om ifall det är snabbt eller långsamt mätt i laddhastighet, men det gick mycket fortare i tid att ladda än vad jag trodde så jag är nöjd.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 31 maj 2021 15:58
av Holve
54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 01 jun 2021 07:19
av r33z
Holve skrev:

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
415-420 enligt bilen (batteriindikatorn)

350 i verkligheten, motorväg, 15 grader, torrt

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 01 jun 2021 23:49
av Duke_Wayne
Holve skrev:
54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
420km

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 02 jun 2021 07:14
av Holve
Inte illa.

Vad kan man räkna med för range på vintern?

Sitter med fingret på köp knapppen men är lite rädd för att jag skall få ladda ihjäl mig när det blir kallt.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 02 jun 2021 07:33
av LarsL
Brukar ju kunna vara 10-15% kortare range på vintern men lite mindre batterikapacitet och högre luftmotstånd plus väglag. Men jag tycker att Abetterrouteplanner stämmer ganska väl så det går ju prova rutter i den. Så det är nog bäst för långresor. Korta vardags körningar kan dra upp förbrukningen rejält eftersom bilen ska värmas varje gång. Det blir svårt att säga så mycket om egentligen.

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Postat: 11 jun 2021 17:51
av r33z
Markraryd_2021-06-11.jpg
Laddade i värmen idag. Kom in med något högt SoC men den tuffade på mycket bra.
Faktiskt bättre än SR+ US om man jämför med

17-50% på under 8 min, de är baske mig bra