Behöver jag vara orolig för LFP?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av SuperDUDE »

Står i slag att lease en M3 SR+ och har nu har jag dykt ner i träsket med MIC vs MIA och LFP vs NMC. Efter vintertester och laddningstester blir man rätt orolig att man ska få en SR+ med LFP-batteri. Verkar ladda mycket segare och vara ännu mer känsliga för vinterkyla. :(

Vad har ni för reflektioner kring de olika batteri-typerna? Tror ni att Tesla med mjukvaruuppdateringar kommer att lösa problemen med LFP-batterierna?

Eftersom de verkar vara väldigt känsliga för kallt klimat borde de inte leverera bilar med LFP-batterier till nordiska länder men det är ju såklart önsketänkande.

Med tanke på skillnaden mellan batterierna funderar jag på att inte vänta till Q2-leveransen, visserligen tappar jag 10 000 kr i bonus om jag tar den nu vid Q1 men då kan jag ju vara säker på att få ett NMC-batteri. Ska tillägga att ränterabatten inte ger mig något alls eftersom leasingbolaget köper loss bilen och det blir därmed ingen skillnad på leasingavgiften. Skulle utifrån vad jag vet just ni bli bedrövad att få en MIC med LFP-batteri i maj/juni.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av taliz »

Dom har skruvat upp hastigheten på LFP på sistone verkar det som, och den har ju dessutom lite mer kapacitet än NCA.
Jag hade själv inte brytt mig så noga, det finns fördelar och nackdelar med båda.
Men ska du köra långt ofta så bör du nog snarare fundera på en LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av martinot »

SuperDUDE skrev:
Står i slag att lease en M3 SR+ och har nu har jag dykt ner i träsket med MIC vs MIA och LFP vs NMC. Efter vintertester och laddningstester blir man rätt orolig att man ska få en SR+ med LFP-batteri. Verkar ladda mycket segare och vara ännu mer känsliga för vinterkyla. :(

Vad har ni för reflektioner kring de olika batteri-typerna? Tror ni att Tesla med mjukvaruuppdateringar kommer att lösa problemen med LFP-batterierna?

Eftersom de verkar vara väldigt känsliga för kallt klimat borde de inte leverera bilar med LFP-batterier till nordiska länder men det är ju såklart önsketänkande.

Med tanke på skillnaden mellan batterierna funderar jag på att inte vänta till Q2-leveransen, visserligen tappar jag 10 000 kr i bonus om jag tar den nu vid Q1 men då kan jag ju vara säker på att få ett NMC-batteri. Ska tillägga att ränterabatten inte ger mig något alls eftersom leasingbolaget köper loss bilen och det blir därmed ingen skillnad på leasingavgiften. Skulle utifrån vad jag vet just ni bli bedrövad att få en MIC med LFP-batteri i maj/juni.
Har du möjlighet att inom din budget gå för bättre batterier än LFP, och vill använda bilen på semester och resor ibland, så skulle jag gått på NMC för den högre laddeffekten.

Skall du ha den enbart för vardagspendling, och aldrig något annat, så är nog LFP helt OK. När du enbart laddar hemma så fungerar ju LFP lika bra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av tor-ake »

LFP kommer att komma i fler modeller än model 3 SR+ enligt batteryday, och alla långsamladdnings-problem går att lösa i mjukvara. Bilen har redan en kraftig batterivärmare 3,5kW i och med statorn, så det är bara en fråga om hur länge innan snabbladdning som man skall starta värmaren.

SR+ MIA var också begränsad i början, den laddade 100kW max.

LFP har stora fördelar också, bl.a. att du kan ladda till 100% ofta, och totalt sett många laddcykler med liten degradering.

Men om du är osäker, avvakta några månader med köp.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av SuperDUDE »

Tack för svaren!

Kanske inte gör så stor praktisk skillnad i slutändan (finns ju som sagt teoretiska fördelar med LFP också), men det hade varit tryggast att få ett beprövat batteri som också är lite lättare.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra... Verkar bara vara en skillnad på någon hundring eller två i månaden i 36 månader om jag får 60 000 kr istället för 70 000 i bonus. Skulle ni ha ha gått på ett säkert kort och tagit en MIA nu (då blir ju inte väntan så lång heller :D ) eller väntat till maj/juni och ev. fått en MIC med LFP-batteri?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av martinot »

Tror ingen kan svara för dig, utan du får själv fundera på det. Sedan är det svårt för oss alla att veta exakt hur hög effekt Tesla kommer släppa på för LFP med framtida mjukvaruuppdateringar (troligen vet det inte ens själva just nu).

Själv så hade jag personligen betalat mer för att få högre laddeffekt, då det handlar om så väldigt marginellt liten skillnad i kostnad, och att jag ogillar att vänta onödigt länge på laddstopp när jag är på längre resor (vilket å andra sidan är väldigt sällan för mig då vi oftast tar vår diesel då). Jag kan dock inte svara för dig hur viktigt det är för just dig. För mig är det inte ens en fråga eller tveksamhet. Men vi är alla olika, och har olika tålamod, och olika intresse att betala för teknik/prestanda.

Så vad som är rätt för dig, kan jag tyvärr inte svara på. Sorry! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av SuperDUDE »

martinot skrev:
Tror ingen kan svara för dig, utan du får själv fundera på det. Sedan är det svårt för oss alla att veta exakt hur hög effekt Tesla kommer släppa på för LFP med framtida mjukvaruuppdateringar (troligen vet det inte ens själva just nu).

Själv så hade jag personligen betalat mer för att få högre laddeffekt, då det handlar om så väldigt marginellt liten skillnad i kostnad, och att jag ogillar att vänta onödigt länge på laddstopp när jag är på längre resor (vilket å andra sidan är väldigt sällan för mig då vi oftast tar vår diesel då). Jag kan dock inte svara för dig hur viktigt det är för just dig. För mig är det inte ens en fråga eller tveksamhet. Men vi är alla olika, och har olika tålamod, och olika intresse att betala för teknik/prestanda.

Så vad som är rätt för dig, kan jag tyvärr inte svara på. Sorry! :D

Du har nog rätt, ingen kan svara för mig, även fast det skulle vara skönt ;)

Jo, jag lutar lite mot det hållet också, har inte speciellt mycket tålamod men kan gärna betala lite för teknik (tyvärr inte för en LR dock). Ska nog höra med Teslasäljaren om hon har någon aning om det kommer var MIC eller MIA i maj/juni. Förmodligen inte men det kan ju inte skada att fråga.
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av Hampus M3 »

Själv avstod jag MIC då jag inte tyckte batterierna verkade tillförlitliga. Nu efter kalibreringar och uppdateringar verkar dom blivit mer tillförlitliga. Men fortfarande betydligt långsammare laddnings-topp vid kallt väder än USA-varianten.
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av SuperDUDE »

Ja, det verkar vara stooor skillnad på laddningshastighet nu när de har uppdaterat. Vinterkylan och känns dock fortfarande som lite av en issue samt till viss del hur många procent som visas.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av Black »

Är en sr+ mic (lfp) betydligt billigare samt att du laddar mycket <11kw hemma och på jobbet skulle jag valt det. Ska du ladda mycket suc och reser långväga speciellt vintertid kanske det är tveksamt om det är det rätta valet. Jag tycker personligen att prisgapet till en lr krympt (var ju över 100k förut) och numera är ganska lockande...
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av r33z »

Precis hemkommen från en 200mils resa Lund - Vemdalen - Lund

Min MiC SR+ med LFP fick uppdateringen 2021.4.10 medan jag var där uppe. Även om resan upp gick fint så gick resan ner ännu bättre. Den laddar fort nu. 10-70% SoC på under 20 min.
Skärmbild 2021-03-01 110817.jpg
Skärmbild 2021-03-01 110851.jpg
Nu tror jag baskemej att MiC med LFP är den bästa M3. Bra byggkvalité, laddar till 100% varje natt, laddar bra nog på SuC.
TM3 SR+ MiC
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av vibrationsfri »

Kul . Ser bra ut .
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av SuperDUDE »

r33z skrev:
Precis hemkommen från en 200mils resa Lund - Vemdalen - Lund

Min MiC SR+ med LFP fick uppdateringen 2021.4.10 medan jag var där uppe. Även om resan upp gick fint så gick resan ner ännu bättre. Den laddar fort nu. 10-70% SoC på under 20 min.
Skärmbild 2021-03-01 110817.jpg
Skärmbild 2021-03-01 110851.jpg
Nu tror jag baskemej att MiC med LFP är den bästa M3. Bra byggkvalité, laddar till 100% varje natt, laddar bra nog på SuC.

Snyggt! Kul att se att det är skillnad. Märkte du av för stor skillnad på range och laddhastighet i kallare klimat (Vemdalen) eller tror du att det är samma som för MIA? Hur kom det sig att du fick en MIC, har förstått att de är ovanliga i Sverige än? Fick du välja på något sätt?
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av r33z »

SuperDUDE skrev:
r33z skrev:
Precis hemkommen från en 200mils resa Lund - Vemdalen - Lund

Min MiC SR+ med LFP fick uppdateringen 2021.4.10 medan jag var där uppe. Även om resan upp gick fint så gick resan ner ännu bättre. Den laddar fort nu. 10-70% SoC på under 20 min.
Skärmbild 2021-03-01 110817.jpg
Skärmbild 2021-03-01 110851.jpg
Nu tror jag baskemej att MiC med LFP är den bästa M3. Bra byggkvalité, laddar till 100% varje natt, laddar bra nog på SuC.

Snyggt! Kul att se att det är skillnad. Märkte du av för stor skillnad på range och laddhastighet i kallare klimat (Vemdalen) eller tror du att det är samma som för MIA? Hur kom det sig att du fick en MIC, har förstått att de är ovanliga i Sverige än? Fick du välja på något sätt?
Har ingen MIA att jämföra med. De är drag så de räcker o blir över.

Beställde bilen i september, i november ringde dom från tesla o sa att jag får 40kkr rabatt och att de är en MiC som kommer i december. Kunde välja att vänta, men då skulle de bli Q1 istället. Nu i efterhand är jag mycket nöjd med mitt beslut att ta Kina bilen.
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av SuperDUDE »

r33z skrev:
SuperDUDE skrev:
r33z skrev:
Precis hemkommen från en 200mils resa Lund - Vemdalen - Lund

Min MiC SR+ med LFP fick uppdateringen 2021.4.10 medan jag var där uppe. Även om resan upp gick fint så gick resan ner ännu bättre. Den laddar fort nu. 10-70% SoC på under 20 min.
Skärmbild 2021-03-01 110817.jpg
Skärmbild 2021-03-01 110851.jpg
Nu tror jag baskemej att MiC med LFP är den bästa M3. Bra byggkvalité, laddar till 100% varje natt, laddar bra nog på SuC.

Snyggt! Kul att se att det är skillnad. Märkte du av för stor skillnad på range och laddhastighet i kallare klimat (Vemdalen) eller tror du att det är samma som för MIA? Hur kom det sig att du fick en MIC, har förstått att de är ovanliga i Sverige än? Fick du välja på något sätt?
Har ingen MIA att jämföra med. De är drag så de räcker o blir över.

Beställde bilen i september, i november ringde dom från tesla o sa att jag får 40kkr rabatt och att de är en MiC som kommer i december. Kunde välja att vänta, men då skulle de bli Q1 istället. Nu i efterhand är jag mycket nöjd med mitt beslut att ta Kina bilen.
Stort tack för dina svar!

Aha, ok... Med det du säger samt andra som har rapporterat hur MIC med LFP fungerar med nya uppdateringen så förstår jag att du är nöjd med den dealen! Skulle nog ta samma deal idag om jag fick chansen. Skönt att höra dina erfarenheter, då behöver jag inte vara så rädd för MIC med LFP framåt :)
Användarvisningsbild
Figge82
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 nov 2020 22:33

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av Figge82 »

r33z skrev:
Precis hemkommen från en 200mils resa Lund - Vemdalen - Lund

Min MiC SR+ med LFP fick uppdateringen 2021.4.10 medan jag var där uppe. Även om resan upp gick fint så gick resan ner ännu bättre. Den laddar fort nu. 10-70% SoC på under 20 min.
Skärmbild 2021-03-01 110817.jpg
Skärmbild 2021-03-01 110851.jpg
Nu tror jag baskemej att MiC med LFP är den bästa M3. Bra byggkvalité, laddar till 100% varje natt, laddar bra nog på SuC.
Mycket glädjande och välkommet!
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av Holve »

Börjar dyka upp lite videos på bra laddhastighet med LFP på tuben.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av Black »

Är det värmepump, dubbelglas och ny mittkonsol på alla mic eller efter något datum?
Användarvisningsbild
SuperDUDE
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 feb 2021 07:57

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av SuperDUDE »

Black skrev:
Är det värmepump, dubbelglas och ny mittkonsol på alla mic eller efter något datum?
Ja, det verkar som det. Och annan design på framdörrarna (?) bara på dem.
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Behöver jag vara orolig för LFP?

Inlägg av Hampus M3 »

Black skrev:
Är det värmepump, dubbelglas och ny mittkonsol på alla mic eller efter något datum?
Nja, I Kina och länder med vänstertrafik har fått 2021 års MIC med de uppdateringarna du nämner och de nya dörrpanelerna. De bilarna som levererats i Europa (med högertrafik) är av 2020 års modell och har inte fått dessa uppdateringar.
Skriv svar