Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av weizf »

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pr ... imatbonus/

Det gick snabbt. Kan man se vilken plats man har i kösystemet någonstans?
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dodde »

Vad innebär det för alla dom som nyligen köpt elbil eller planerar att hämta ut inom några veckor?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av holden »

Ni som väntar får väl ränta utöver de 70 tkr sen, för det måste väl vara samma regler som när den enskilde inte betalar sin kvarskatt i tid ;)
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av rolundb »

Om jag förstår rätt innebär det att alla vidare betalningar pausas, även för oss som köpt bil redan i mars i år men inte fått någon utbetalning?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

Det här har ju varit uppe tidigare. Det är ju en budgetfomalitet på grund av hur bidraget administreras. Maluspengarna går inte direkt till transposrtstyrelsen utan går in i statskassan.
Antar att syftet är just att pengarna inte ska kunna ta slut om bonusbeloppet överstiger inbetalade maluspengar.
Att regeringen plötsligt inte skulle anslå pengar skulle ju vara en sensation. Kanske dröjer det till efter semestrarna?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
Det här har ju varit uppe tidigare. Det är ju en budgetfomalitet på grund av hur bidraget administreras. Maluspengarna går inte direkt till transposrtstyrelsen utan går in i statskassan.
Antar att syftet är just att pengarna inte ska kunna ta slut om bonusbeloppet överstiger inbetalade maluspengar.
Att regeringen plötsligt inte skulle anslå pengar skulle ju vara en sensation. Kanske dröjer det till efter semestrarna?
Så för alla som leasar blir det till att glatt betala vidare på den högre månadskostnaden utan avdrag för bonus tills staten känner sig redo att betala ut pengarna. Gå ihop i en grupptalan och stäm staten på den mellanskillnaden vetja.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Leo »

Att utbetalningarna stoppas just nu är snarare en budgetteknisk likviditetsfråga skulle jag säga. Dvs pengarna finns insamlade/avsatta men ligger just nu inte i den budget där de fysiskt betalas ut ifrån. (Har hänt tidigare också men då ofta närmare ett årsskifte om jag minns rätt)

Skulle också se det som väldigt osannolikt att det inte tillförs nya medel utifrån hur Bonus-Mauls systemet är tänkt att vara "självfinansierat" i grunden. Någon som har en källa/länk till om systemet går "plus" som det är nu?(=malusintäkterna större än bonusutgifterna). Jag har för mig att så är fallet.

Det jag gissar händer om systemet börjar bli underfinansierat i längden är att man väljer att justera "nivåerna/beloppen" i så fall för att åter få det i balans. Tror det finns en politisk samsyn för att fortsätta ha ett självfinansierat system där partierna däremot säkerligen kan ha olika åsikter om hur stora själva bonus/malus beloppen ska vara i sig.

Så sitt lugnt i båten, pengarna kommer nog tids nog även om det kan bli någon månads försening. (Hoppas få min bonus utbetald i november)
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
SteSun
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 dec 2020 10:24
Ort: Umeå

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av SteSun »

Nån som vet hur länge det har blivit fördröjt tidigare år?
Model 3 LR 2021 Svart - Såld
Model Y Performance 2022 Svart - Såld
Model X 90D 2016 Svart
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7292
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av TiborBlomhall »

Det kom tidigare i år än i fjol:
https://teslaclubsweden.se/paus-i-utbet ... imatbonus/

Då tog det en månad typ för dem att få igång utbetalningarna igen om jag minns rätt.

Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av LarsL »

Dodde skrev:
Vad innebär det för alla dom som nyligen köpt elbil eller planerar att hämta ut inom några veckor?
Absolut inget eftersom ni inte kommer få utbetalningen förrän minst 6 månader efter att ni köpt bilen. Då har precis 2022 börjat och det borde finnas ordentligt med pengar tilldelade.
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Så för alla som leasar blir det till att glatt betala vidare på den högre månadskostnaden utan avdrag för bonus tills staten känner sig redo att betala ut pengarna. Gå ihop i en grupptalan och stäm staten på den mellanskillnaden vetja.
Kommer knappast att lyckas.
Så här står det nämligen i förordningen:
” 1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller företag som förvärvar sådana bilar.”

Frasen ”om det finns medel” förekommer på många ställen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7292
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av TiborBlomhall »

Konstigt att det aldrig blir nåt paus i insamlandet av malus-skatt, bara i utbetalningen av bonus :|
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av joel80 »

TiborBlomhall skrev:
Det kom tidigare i år än i fjol:
https://teslaclubsweden.se/paus-i-utbet ... imatbonus/

Då tog det en månad typ för dem att få igång utbetalningarna igen om jag minns rätt.

Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Fast total fordonsskatt är inte samma sak som "malus". I den summan på 13.8 miljarder ingår all "normal" årsskatt från alla miljoner bilar som inte har något malustillägg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det kom tidigare i år än i fjol:
https://teslaclubsweden.se/paus-i-utbet ... imatbonus/

Då tog det en månad typ för dem att få igång utbetalningarna igen om jag minns rätt.

Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Fast total fordonsskatt är inte samma sak som "malus". I den summan på 13.8 miljarder ingår all "normal" årsskatt från alla miljoner bilar som inte har något malustillägg.
På ca 5miljoner bilar trafik blir det i genomsnitt 2600kr vilket ju är rimligt.
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av rsk »

SteSun skrev:
Nån som vet hur länge det har blivit fördröjt tidigare år?
Förra året tog det ungefär en månad.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det kom tidigare i år än i fjol:
https://teslaclubsweden.se/paus-i-utbet ... imatbonus/

Då tog det en månad typ för dem att få igång utbetalningarna igen om jag minns rätt.

Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Fast total fordonsskatt är inte samma sak som "malus". I den summan på 13.8 miljarder ingår all "normal" årsskatt från alla miljoner bilar som inte har något malustillägg.
Men då vill man ju veta hur mycket malus som kommer in, det måste väl gå att kolla upp det också? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Konstigt att det aldrig blir nåt paus i insamlandet av malus-skatt, bara i utbetalningen av bonus :|
Precis. Formuleringen "om det finns medel" borde ju omvänt även gälla för oss skattebetalare. Om staten väljer att bränna skattepengar för en massa skit, vilket sedan resulterar i att det inte finns några pengar kvar, så kan jag ju som privatperson argumentera på exakt samma sätt.
Jag betalar min skatt när jag känner för det. Just nu pausar jag skatteinbetalningen eftersom jag har köpt en dyr bil för pengarna istället. Tror ni SKV går med på det? :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av LarsL »

Ett skatteavdrag, typ som en del av gröntavdrag, hade kanske varit bättre. Men det kan kanske bli svårt för några att utnyttja hela 70000kr på ett år. Kanske dela upp på 3år?
Fast då är nog en rabatt på momsen det enklaste ändå.
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Konstigt att det aldrig blir nåt paus i insamlandet av malus-skatt, bara i utbetalningen av bonus :|
Precis. Formuleringen "om det finns medel" borde ju omvänt även gälla för oss skattebetalare. Om staten väljer att bränna skattepengar för en massa skit, vilket sedan resulterar i att det inte finns några pengar kvar, så kan jag ju som privatperson argumentera på exakt samma sätt.
Jag betalar min skatt när jag känner för det. Just nu pausar jag skatteinbetalningen eftersom jag har köpt en dyr bil för pengarna istället. Tror ni SKV går med på det? :twisted:
Får du in den formuleringen i en regeringsförordning så går dom med på det. Först måste du dock vinna ett val och få bilda regering. Betala skatten tror jag blir enklare ;)
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Ett skatteavdrag, typ som en del av gröntavdrag, hade kanske varit bättre. Men det kan kanske bli svårt för några att utnyttja hela 70000kr på ett år. Kanske dela upp på 3år?
Fast då är nog en rabatt på momsen det enklaste ändå.
Frågan är ju snarare om det inte redan är dags att skruva tillbaka subventionerna. Risken är att dom blir svårare och svårare att ta bort ju längre det går. Till exempel kommer ju norrmännen aldrig kunna återinföra sin punktskatt på nya elbilar. Man har vant sig vid vad det kostar.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av termosen »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Ett skatteavdrag, typ som en del av gröntavdrag, hade kanske varit bättre. Men det kan kanske bli svårt för några att utnyttja hela 70000kr på ett år. Kanske dela upp på 3år?
Fast då är nog en rabatt på momsen det enklaste ändå.
Frågan är ju snarare om det inte redan är dags att skruva tillbaka subventionerna. Risken är att dom blir svårare och svårare att ta bort ju längre det går. Till exempel kommer ju norrmännen aldrig kunna återinföra sin punktskatt på nya elbilar. Man har vant sig vid vad det kostar.
Blir ju dock lite konstigt när man precis ökat bonusen till 70k från 60k. 2023 tror jag de börjar strypa, de borde då köra en avtrappningen med kanske 20 000 per år.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

termosen skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Ett skatteavdrag, typ som en del av gröntavdrag, hade kanske varit bättre. Men det kan kanske bli svårt för några att utnyttja hela 70000kr på ett år. Kanske dela upp på 3år?
Fast då är nog en rabatt på momsen det enklaste ändå.
Frågan är ju snarare om det inte redan är dags att skruva tillbaka subventionerna. Risken är att dom blir svårare och svårare att ta bort ju längre det går. Till exempel kommer ju norrmännen aldrig kunna återinföra sin punktskatt på nya elbilar. Man har vant sig vid vad det kostar.
Blir ju dock lite konstigt när man precis ökat bonusen till 70k från 60k. 2023 tror jag de börjar strypa, de borde då köra en avtrappningen med kanske 20 000 per år.

Systemet är väl inte underfinansierat än? Budgeten för bonusen var väl mycket lägre än vad de beräknar få in via malus-skatten? Finns ju ingen anledning att göra budgeten onödigt stor. Nu har dock det gått åt mer pengar än de trodde, då måste de budgetera för mer och det tar en stund innan det är på plats.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Ett skatteavdrag, typ som en del av gröntavdrag, hade kanske varit bättre. Men det kan kanske bli svårt för några att utnyttja hela 70000kr på ett år. Kanske dela upp på 3år?
Fast då är nog en rabatt på momsen det enklaste ändå.
Frågan är ju snarare om det inte redan är dags att skruva tillbaka subventionerna. Risken är att dom blir svårare och svårare att ta bort ju längre det går. Till exempel kommer ju norrmännen aldrig kunna återinföra sin punktskatt på nya elbilar. Man har vant sig vid vad det kostar.

Det har de ju redan gjort. Förmånsvärdesbeskattningen... Har gjort det helt inaktuellt för mig att köpa nån mer ny elbil iaf. Börjar nån bil krångla och jag vill byta så ligger en begagnad fossilbil närmare till hands. Tycker visserligen det är kul med bilar men det får inte kosta hur mycket som helst.
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Ett skatteavdrag, typ som en del av gröntavdrag, hade kanske varit bättre. Men det kan kanske bli svårt för några att utnyttja hela 70000kr på ett år. Kanske dela upp på 3år?
Fast då är nog en rabatt på momsen det enklaste ändå.
Frågan är ju snarare om det inte redan är dags att skruva tillbaka subventionerna. Risken är att dom blir svårare och svårare att ta bort ju längre det går. Till exempel kommer ju norrmännen aldrig kunna återinföra sin punktskatt på nya elbilar. Man har vant sig vid vad det kostar.

Det har de ju redan gjort. Förmånsvärdesbeskattningen... Har gjort det helt inaktuellt för mig att köpa nån mer ny elbil iaf. Börjar nån bil krångla och jag vill byta så ligger en begagnad fossilbil närmare till hands. Tycker visserligen det är kul med bilar men det får inte kosta hur mycket som helst.
Det visar på problemet jag visar på. När en subvention dras tillbaka surar dom som räknat med den även i framtiden. Dock tror jag att du knappast orkar åka begagnad fossilbil i all framtid på grund av det. Jag tror också på stegvis, tydligt trappa på avvecklingen. Det skulle ju t.o.m. öka försäljningen om folk tidigarelägger köpet innan bonusen sänks igen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Ett skatteavdrag, typ som en del av gröntavdrag, hade kanske varit bättre. Men det kan kanske bli svårt för några att utnyttja hela 70000kr på ett år. Kanske dela upp på 3år?
Fast då är nog en rabatt på momsen det enklaste ändå.
Frågan är ju snarare om det inte redan är dags att skruva tillbaka subventionerna. Risken är att dom blir svårare och svårare att ta bort ju längre det går. Till exempel kommer ju norrmännen aldrig kunna återinföra sin punktskatt på nya elbilar. Man har vant sig vid vad det kostar.

Det har de ju redan gjort. Förmånsvärdesbeskattningen... Har gjort det helt inaktuellt för mig att köpa nån mer ny elbil iaf. Börjar nån bil krångla och jag vill byta så ligger en begagnad fossilbil närmare till hands. Tycker visserligen det är kul med bilar men det får inte kosta hur mycket som helst.
Det visar på problemet jag visar på. När en subvention dras tillbaka surar dom som räknat med den även i framtiden. Dock tror jag att du knappast orkar åka begagnad fossilbil i all framtid på grund av det. Jag tror också på stegvis, tydligt trappa på avvecklingen. Det skulle ju t.o.m. öka försäljningen om folk tidigarelägger köpet innan bonusen sänks igen.

Räknat och räknat. Jag väljer den bil som ger mest för pengarna för tillfället. Jag har inte räknat med något. Kan lätt köra min Model S i 3-4 år till. Minst. Vid det laget räknar jag med att nya elbilar är billigare och bättre än de är nu.
Skriv svar