Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av Oktavos »

Taxibilarna blockerar teslas laddare därför de behöver ladda hela tiden.
Jag trodde det var så att de skulle endast användas till de som förflyttar sig långt?
Jag mena här ligger taxiföretag och tankar ström gratis, de kan väl inte vara meningen
för då försvinner kanske den förmånen snart.
Vad tycker ni om de?
http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ar-BBs0EOk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av mati »

Finns redan en äldre tråd om detta. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =48&t=4289
SuC-laddning är ju egentligen ingen förmån (dvs inte gratis), eftersom man har betalat för den möjligheten när man köpte bilen. Däremot så har du rätt i att supercharger-nätverket är avsett för långresor.
Det kan ju bli så framöver att Tesla lägger till nån slags begränsning, att man t.ex. inte får SuC:a mer än ett visst antal gånger per månad. Inte helt orimligt tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av Oktavos »

Sorry hade ingen aning jag trodde de va en nyhet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av mati »

Oktavos skrev:
Sorry hade ingen aning jag trodde de va en nyhet.
Hihi, nu ser jag att det finns en länk till denna forumtråd i artikeln. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av Silversound »

mati skrev:
Det kan ju bli så framöver att Tesla lägger till nån slags begränsning, att man t.ex. inte får SuC:a mer än ett visst antal gånger per månad. Inte helt orimligt tycker jag.
En lösning kan vara att bara tillåta två laddtillfällen per dag på samma SuC. Det borde inte begränsa vanliga resenärer. Alternativt max 150-200 kWh per SuC under samma dag.
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av apkungen »

Silversound skrev:
mati skrev:
Det kan ju bli så framöver att Tesla lägger till nån slags begränsning, att man t.ex. inte får SuC:a mer än ett visst antal gånger per månad. Inte helt orimligt tycker jag.
En lösning kan vara att bara tillåta två laddtillfällen per dag på samma SuC. Det borde inte begränsa vanliga resenärer. Alternativt max 150-200 kWh per SuC under samma dag.
Låter som en bra lösning tycker jag. Även taxiar borde egentligen klara sig på det. Om de laddar hemma på natten och två tillfällen på SuC så får de cirka 70mils räckvidd. Mer kör d väl inte?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av LarsL »

Tänk på att Teslas mål är att minska utsläppen. Om då taxibilar kör på deras el istället för fossiltbränsle så har de lyckats.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av +46 »

apkungen skrev:
Silversound skrev:
mati skrev:
Det kan ju bli så framöver att Tesla lägger till nån slags begränsning, att man t.ex. inte får SuC:a mer än ett visst antal gånger per månad. Inte helt orimligt tycker jag.
En lösning kan vara att bara tillåta två laddtillfällen per dag på samma SuC. Det borde inte begränsa vanliga resenärer. Alternativt max 150-200 kWh per SuC under samma dag.
Låter som en bra lösning tycker jag. Även taxiar borde egentligen klara sig på det. Om de laddar hemma på natten och två tillfällen på SuC så får de cirka 70mils räckvidd. Mer kör d väl inte?
Den genomsnittliga körsträckan för en taxibil i Stockholm är cirka 50 mil per dag

http://teslaclubsweden.se/taxi-stockhol ... a-model-s/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av Oktavos »

Ja det är helt rätt att tesla vill minska utsläppen och det är ju en bra grej.
Men det är väl inte meningen at Tesla skall ligga och betala för strömmen till driften för företag.
När det blir fler o fler teslor i taxibolagen vart skall då detta ta vägen, då skall ni snart se att vi kan glömma
några grattisladdningar för vanliga privata tesla ägare.
Någonting som verkligen attraherar att köpa tesla är ju inte bara att det är miljövänligt utan att man
kan ta sig långa sträckor i princip gratis.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av pegs »

Hur stort problem är det här egentligen? Hur ofta finns det inte någon ledig laddplats pga taxibilar i Upplands-Väsby?

Enligt artikeln som länken pekar på så finns det en uppgörelse mellan Tesla och Taxibolagen.
Så, det är väl Tesla eventuell kritik ska riktas emot?
Om det är ett problem så är det väl bara för Tesla att montera fler stolpar?

Men är det verkligen ett problem. Har någon fått köa för laddning?

Och, ja, jag personligenskulle bli störd om det inte finns en ledig laddplats på en SuC när jag är på långresa.
Men det har ännu efter 6000 mil aldrig hänt.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Teslas superladdare blockeras av taxibilar

Inlägg av Tars »

Har pratat med en förare från Sverige taxi (taxi 020) och han sa att dessa bilar går dygnet runt. Så när hans pass börjar, har han knappt någon kräm kvar i batteriet, och står och laddar 100% på SuC. Försökte förklara för honom hur man optimalt använder bilen, men tror tyvärr inte han förstod det jag sa....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar