Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Dragkrok

Inläggav Teslaägare Pontus » 13 apr 2020 11:56

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.

Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.


Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.

2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 6958
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Referralkod: pontus4068

Re: Dragkrok

Inläggav Fredrik j » 13 apr 2020 12:02

När leasinggivare räknar med ett restvärde blir det inte sällan självuppfyllande.
Fredrik j
 
Inlägg: 3952
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Dragkrok

Inläggav Mickep » 13 apr 2020 12:10

Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)
Mickep
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dragkrok

Inläggav heldiggrisen » 13 apr 2020 12:57

Mickep skrev:Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)

Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

Re: Dragkrok

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 apr 2020 13:04

heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)

Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.

Tesla måste också då ta kostnaden att anpassa Gigafactory i USA för att kunna tillverka europeiska Model Y samt lagerhålla delar som bara är till de europeiska Model Y. Det är ju inte bara att ta en del av nuvarande produktion och skicka till Europa även ifall de skulle kunna nyttja samma transportsätt som t.ex. Model X.

Om nu tillverkningen ligger nere så har jag svårt att se att de når efterfrågan i USA inom kort.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11760
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Dragkrok

Inläggav heldiggrisen » 13 apr 2020 13:19

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
Mickep skrev:Bra nyhet:Det går att beställa med dragkrok!
Dålig nyhet: Det kommer dröja innan de levererar. (Giga berlin)

Det kommer fortfarande gå båtar från USA till Europa även efter GB.
Om GB blir mycket försenat, och produktionen av MY i USA har nått efterfrågan i norra Amerika, så kommer aktieägarna och styrelsen i Tesla att kräva att en MY tar platsen till en bil med sämre avans (typ M3 SR+) på båtarna till Europa.
Så är frågan när produktionskapaciteten till MY i USA möter efterfrågan.

Tesla måste också då ta kostnaden att anpassa Gigafactory i USA för att kunna tillverka europeiska Model Y samt lagerhålla delar som bara är till de europeiska Model Y. Det är ju inte bara att ta en del av nuvarande produktion och skicka till Europa även ifall de skulle kunna nyttja samma transportsätt som t.ex. Model X.

Om nu tillverkningen ligger nere så har jag svårt att se att de når efterfrågan i USA inom kort.

Absolut. Många redan svårberäknade variabler, sen kom Corona in som en joker i kortleken för att göra det hela svårare.
Jag gick från att tänka på att avsluta min leasing i förtid (går ut juni21), till att börja se efter temporära lösningar som tex korttidsleasing, eller en begagnat M3 som ”väntebil”.
Men att USA-producerade MY är helt ute av Tesla’s Europastrategi tror jag inte på, men allt beror på vad som händer med GB.
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

Re: Dragkrok

Inläggav Teslaägare Jerker » 13 apr 2020 15:43

Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.

Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.


Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.

2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.


Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9195
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Dragkrok

Inläggav Teslaägare Walker » 13 apr 2020 16:31

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.

Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.


Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.

2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.


Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.

Under de omständigheterna åker jag hellre kommunalt, eller cyklar.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping
Referralkod: mikael83741

Re: Dragkrok

Inläggav Teslaägare Pontus » 13 apr 2020 17:23

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.

Vi har nog samma mål du och jag. :)
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.


Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.

2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker :o
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.


Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.

Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.

Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.

Lite överkurs för mig, tror buss och cykel lockar mer då.
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 6958
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Referralkod: pontus4068

Re: Dragkrok

Inläggav elbilist mati » 13 apr 2020 17:26

Walker skrev:Under de omständigheterna åker jag hellre kommunalt, eller cyklar.

Ja, det kan man tycka. Men det är inte överallt ett fungerande alternativ. Jerker är ju också en landsbygdsbo, så jag antar att det är lite samma sak där. Här hos oss går en skolbuss på morgonen kl 7:00 och så kommer den ytterligare en gång på eftermiddagen. Närmaste samhälle med bättre kollektivtrafik är 1 mil bort. Med det sagt så är det snarare regel än undantag att folk häromkring kör ganska gamla och skruttiga bilar. De behöver inte vara fina, de används som transportmedel och de får inte kosta för mycket. En del gör precis som Jerker beskriver det. När kärran rasar ihop så ställs den nånstans där den inte stör och så skaffar man en lite nyare. Jag kan dock tycka att just detta beteendet har minskat de senaste åren. Folk har överlag lite bättre bilar än vad de haft tidigare. Vet inte riktigt vad det beror på. Möjligen hårdare besiktningskrav eller så har man helt enkelt lite mer pengar i plånboken.
Men hursomhelst så är det lätt att inse att jag är en väldigt udda fågel här med en bil för miljonen. Också en anledning att jag så småningom vill byta tillbaka till nåt som inte sticker ut så mycket.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12145
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.