Moderator: Redaktion
Pontus skrev:2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Jerker skrev:Pontus skrev:Jerker skrev:mati skrev:Jerker skrev:Det skulle ändå bara bli billigare på marginalen, inte på nåt avgörande sätt. Jag vill ner flera tusen i månadskostnad för min dragkrok med vidhängande bil.
Vi har nog samma mål du och jag.
Jag tycker att det borde vara fullt möjligt att i princip halvera månadskostnadena på längre sikt, dvs halva inköpspriset jämfört med min nuvarande bil. Då är det fortfarande en bil som är långt dyrare än allt jag haft innan jag fick elbilssmittan. Borde inte vara omöjligt.
Jag är nog extrem på det här forumet, men innan jag började leasa Zoen för över 4 år sedan så hade jag aldrig, under 35 års bilägande, ägt en ny bil. Med undantag för tre bilar som var 4-5 år gamla så har jag mest köpt äldre bilar för 2000-10000 och mekat själv med dem vilket har gett en kapital- och underhållskostnad runt 2:-/mil. Så att då komma upp i det 10- till 20-dubbla i kapitalkostnad var ett jättesteg för mig och jag har inte accepterat det än, att jag ska behöva betala så mycket för ett fordon.
2 kr/mil. Bara däcken till mina bilar kostar 5 kr/mil. Har svårt att se hur man kommer ner under 2 kr/mil bara i däckskostnader sedan ska tvätt, bromsar, reservdelar och annat till.
Tror inte någon av mina begagnade bilar kostat mindre än 5000 kr/år i reservdelar när meckat själv och då körde jag nog mindre än 2000 mil/år.
Du måste lära mig något Jerker
Det är bara på nyare elbilar jag märkt att underhållet är typ 0,5 kr/mil tvätt, 0,2 kr/mil spolarvätska och 5 kr/mil däck. Det är den absolut lägsta milkostnaden jag haft utan att ta hänsyn till värdeminskning och drivmedel.
Man köper givetvis inte nya däck utan begagnade när man måste byta och håller man sig till samma bilmodell så kan man, när man skrotar en och ersätter med nästa så behåller man de hjul med bästa däcken på. Tror aldrig att jag betalat mer än 250:- för ett ersättningsdäck.
Och man tvättar inte bilar som man inte är säker på om de kommer att passera nästa besiktning! Reservdelar på skroten och bara i nödfall på Mekonomen. Måste man till märkesverkstaden och köpa reservdelar har man fel bilmodell.
Annars är det ultimata att få tag på en nybesiktigad skrotbil som då håller ett år och så får man hålla tummarna för att inget allvarligt inträffar. Läckage på ljuddämpare kan man stå ut med och däcken lär hålla en säsong. Sen skrotar/säljer man den när det blir körförbud och skaffar en annan.
HelectriC skrev:Låter inte som nån vidare säker bil det därNär allt är på gränsen till att överhuvudtaget gå att köra?
mati skrev:HelectriC skrev:Låter inte som nån vidare säker bil det därNär allt är på gränsen till att överhuvudtaget gå att köra?
Jag tror inte att säkerheten står i huvudfokus när man satsar på ett så billigt bilinnehav som möjligt. På samma sätt är nog miljön inte det primära man tänker på. Och just i den punkten skiljer sig Jerker fundamentalt från alla jag känner som kör med denna bilfilosofi.
HelectriC skrev:Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Jerker skrev:HelectriC skrev:Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Som det ska vara, alltså.
HelectriC skrev:Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Jonny skrev:Jerker skrev:HelectriC skrev:Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Som det ska vara, alltså.HelectriC skrev:Nu är det tydligen bekräftat att alla MY som är avsedda för Europa får möjlighet att eftermontera dragkrok oavsett om man beställt det eller ej. Det är fortfarande oklart om man kommer kunna beställa från fabrik utan att få det nya högre priset dock. Bra nyheter helt klart!
Info kommer från norska TOCN som tydligen har lobbat hårt för detta direkt mot Tesla.
https://www.tocn.no/2020/04/gladmelding ... rmonteres/
Ja det låter bra, men känner ändå en liten osäkerhet kring hur det blir i Sverige. Men bara hoppas på det bästa, vilket skulle vara att det går att lägga till i den gamla beställningen utan att betala 60 000 extra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster