Takbox till Model Y - Calix Aero Loader
Postat: 14 nov 2021 20:20
Tjenamoss alla goa Teslaägare! Vintern är snart här och det är säkert många som går och funderar över takbox till sin Tesla Model Y. Själv är jag nybliven ägare till en Model Y och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter att köra med takbox samt vilken takbox jag fastnade för.
Eftersom jag ersatte en Volvo XC60 där vi både hade dragkrok och takbox så var jag snabb och beställde Tesla Roof Rack samt började direkt sondera internet efter bästa takboxen för elbilar. Vår gamla takbox var inte kompatibel med aerobars samt att den var så pass gammal att jag kände att det var dags att byta. Jag kikade på de stora märkena som är vanligast i Sverige, t.ex Calix, packline och Thule. Jag försökte se framför mig hur den skulle se ut på bilen och letade både bilder samt videos med takbox på Model Y. Eftersom förbrukningen är viktig i en elbil tyckte jag också att det skulle vara relevant att läsa på hur pass aerodynamisk boxen kunde vara.
Efter att ha läst lite recensioner och kikat på lite youtube-videos kom jag fram till att Calix Aero Loader borde vara ett klokt val att börja med, detta beslut grundades på att den troligtvis skulle vara den mest aerodynamiska boxen på marknaden. Tyvärr kunde jag inte hitta något test där testbilen är Model Y så fick jag helt enkelt gilla läget och skaffa en box och testa själv. Det som oroade mig något var huruvida den djupa bagageluckan skulle slå i boxen eller ej.
Nu har jag fått den och testkört boxen lite och kan bara konstatera att den sitter fint på bilen och att min upplevelse av bilens ökade förbrukning är ungefär som Tesla Björn hade på model 3, d.v.s. att den är riktigt bra både vad gäller ljud och förbrukning. Det är heller inga problem att öppna bagageluckan så länge man programmerar luckan med knappen att stanna innan boxen.
Lite praktiska saker;
- Det är inga problem att öppna bakluckan men du kan inte öppna den fullt om du ska ha en takbox som har plats för fullängdsskidor. Vi har boxen på samma höjd som vi har minnet till hemmet då vi har lågt tak i garaget. Det är inga problem alls att packa eller packa ur i garaget och vi kan ha luckan högre upp om vi vill utomhus med boxen på, ca 1dm till.
- Boxen är lätt att sätta fast med de smart klorna som man sticker ner genom springorna i boxen. (Det behövs dock en liten distans som man kan skaffa från Calix för att inte klämma metall mot metall eftersom Teslas takräcke är så vingformat).
- Aero Loader är gjord i plast så den väger nästan inget alls. Superlätt att lägga på bilen.
- Boxen går att öppna från bägge sidor och det är lätt att stuva.
Hoppas detta var till lite hjälp för er i ert val av takbox. Kanske är det någon av er som också har erfarenhet av takboxar till Model Y? Kommentera gärna om ni har testat någon annan box, hur påverkade den er förbrukning?
Klicka på nedanstående länk för att komma till Björns video
https://youtu.be/Z0P6i1YsgII
Här kan ni läsa lite om boxen på Calix hemsida
http://calixroofboxes.com/produkter/calix-aero-loader/
Tesla Club Sweden och Tibor skriver lite om den
https://teslaclubsweden.se/calix-takbox-for-elbilar/
Eftersom jag ersatte en Volvo XC60 där vi både hade dragkrok och takbox så var jag snabb och beställde Tesla Roof Rack samt började direkt sondera internet efter bästa takboxen för elbilar. Vår gamla takbox var inte kompatibel med aerobars samt att den var så pass gammal att jag kände att det var dags att byta. Jag kikade på de stora märkena som är vanligast i Sverige, t.ex Calix, packline och Thule. Jag försökte se framför mig hur den skulle se ut på bilen och letade både bilder samt videos med takbox på Model Y. Eftersom förbrukningen är viktig i en elbil tyckte jag också att det skulle vara relevant att läsa på hur pass aerodynamisk boxen kunde vara.
Efter att ha läst lite recensioner och kikat på lite youtube-videos kom jag fram till att Calix Aero Loader borde vara ett klokt val att börja med, detta beslut grundades på att den troligtvis skulle vara den mest aerodynamiska boxen på marknaden. Tyvärr kunde jag inte hitta något test där testbilen är Model Y så fick jag helt enkelt gilla läget och skaffa en box och testa själv. Det som oroade mig något var huruvida den djupa bagageluckan skulle slå i boxen eller ej.
Nu har jag fått den och testkört boxen lite och kan bara konstatera att den sitter fint på bilen och att min upplevelse av bilens ökade förbrukning är ungefär som Tesla Björn hade på model 3, d.v.s. att den är riktigt bra både vad gäller ljud och förbrukning. Det är heller inga problem att öppna bagageluckan så länge man programmerar luckan med knappen att stanna innan boxen.
Lite praktiska saker;
- Det är inga problem att öppna bakluckan men du kan inte öppna den fullt om du ska ha en takbox som har plats för fullängdsskidor. Vi har boxen på samma höjd som vi har minnet till hemmet då vi har lågt tak i garaget. Det är inga problem alls att packa eller packa ur i garaget och vi kan ha luckan högre upp om vi vill utomhus med boxen på, ca 1dm till.
- Boxen är lätt att sätta fast med de smart klorna som man sticker ner genom springorna i boxen. (Det behövs dock en liten distans som man kan skaffa från Calix för att inte klämma metall mot metall eftersom Teslas takräcke är så vingformat).
- Aero Loader är gjord i plast så den väger nästan inget alls. Superlätt att lägga på bilen.
- Boxen går att öppna från bägge sidor och det är lätt att stuva.
Hoppas detta var till lite hjälp för er i ert val av takbox. Kanske är det någon av er som också har erfarenhet av takboxar till Model Y? Kommentera gärna om ni har testat någon annan box, hur påverkade den er förbrukning?
Klicka på nedanstående länk för att komma till Björns video
https://youtu.be/Z0P6i1YsgII
Här kan ni läsa lite om boxen på Calix hemsida
http://calixroofboxes.com/produkter/calix-aero-loader/
Tesla Club Sweden och Tibor skriver lite om den
https://teslaclubsweden.se/calix-takbox-for-elbilar/