Dubb eller friktion?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 30 maj 2022 20:41
Dubb eller friktion?
Hej,
Beställt min första elbil (MYP).
Har (Hakkapelitta 9) dubb på min BMW G31 idag och tycker inte det är något direkt störande, dock är det väl lite motorljud som tar över också
Hur är det med elbilen? hör man varenda dubb?
Någon som har en fin erfarenhet och dela med sig av?
Beställt min första elbil (MYP).
Har (Hakkapelitta 9) dubb på min BMW G31 idag och tycker inte det är något direkt störande, dock är det väl lite motorljud som tar över också
Hur är det med elbilen? hör man varenda dubb?
Någon som har en fin erfarenhet och dela med sig av?
MYP 18/5, Trosta RN11718xxxx, Vit/Svart, ej vinterhjul, VIN PB04208xxx, EDD 16-30/11
Re: Dubb eller friktion?
Teslorna är rätt dåligt isolerad så man hör vägljudet rätt bra. Ska du ha dubb så välj gärna nåt mer diskret än just Hakka som bullrar mer än de flesta dubbdäck.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dubb eller friktion?
Jag kör Continental på båda mina, riktigt bra för att vara dubbade faktiskt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dubb eller friktion?
Man hör varenda liten dubb.
Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.
Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Bor man så man måste ha dubb ta en däck med mikrodubb, de låter mindre:
https://teslaclubsweden.se/michelin-x-i ... xperience/
Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.
Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Bor man så man måste ha dubb ta en däck med mikrodubb, de låter mindre:
https://teslaclubsweden.se/michelin-x-i ... xperience/
Re: Dubb eller friktion?
Det har mer med Tesla att göra än med elbil. Skaffar du en E-Tron så hör du inte så mycket...TiborBlomhall skrev:Man hör varenda liten dubb.
Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.
Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dubb eller friktion?
Min första elbil var en Nissan Leaf. Med adekvat ljudisolering. Hjälpte inte.
Re: Dubb eller friktion?
Kör du på is? Välj dubb
Kör du inte på is? Välj friktion
De max 3 dagar om året som man ev kan stöta på is på vägen i Stockholm ser jag till att köra lååååååångsamt eller inte alls. Resten av tiden när det är slask, modd, snö, regn osv är friktion helt ok.
Kör du inte på is? Välj friktion
De max 3 dagar om året som man ev kan stöta på is på vägen i Stockholm ser jag till att köra lååååååångsamt eller inte alls. Resten av tiden när det är slask, modd, snö, regn osv är friktion helt ok.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Dubb eller friktion?
Första vintern körde jag med dubb. Visst det låter mer, men man har tryggheten där om det skulle bli halt. Men som tidigare påpekat, så vet du bäst själv om det kan bli halt där du oftast kör.
Andra vintern körde jag dubbfritt och fick fyrhjulsläpp på svartis nerför en lång smal backe med berg på ena sidan och ett räcke på andra. Det var mindre roligt, så nu har jag dubbat igen.
Nokian Hakkapeliitta 10 EV blev det och de har fungerat riktigt bra.
Andra vintern körde jag dubbfritt och fick fyrhjulsläpp på svartis nerför en lång smal backe med berg på ena sidan och ett räcke på andra. Det var mindre roligt, så nu har jag dubbat igen.
Nokian Hakkapeliitta 10 EV blev det och de har fungerat riktigt bra.
Tesla Model S 90D
Re: Dubb eller friktion?
Jag körde med Hakka R3 dubbfritt första vintern på min Polestar 2. Gräsliga däck. För mjuka och styrningen känsel "klibbig". Bytte till Michelin X-Ice North 4 som jag stortrivs med. Stabila och förutsägbara. Inte alls särskilt högljudda. Bor i Umeå.
Re: Dubb eller friktion?
Jag har Hakkapeliitta på min model 3 2019. Visst hör man dubbarna men inte stör det mig.
Re: Dubb eller friktion?
Vet att frågan gäller MY, men jag har dubbade 20” på min E-tron och det stör inte direkt, har även en Leaf av senaste modell där jag har dubbfritt för den går bara i stan men den ör inte lika tyst så där hade dubb stört mer. Till en Tesla skulle jag välja dubbfritt om jag bor där det oftast är barmark.TiborBlomhall skrev:Min första elbil var en Nissan Leaf. Med adekvat ljudisolering. Hjälpte inte.
27,8 kWp solceller
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dubb eller friktion?
Torr is går alldeles utmärkt med dubbdäck. Det enda tillfället när man kan sakna dubb är vid underkylt regn, men det går det också. Min "halaste" upplevelse var på E4 norrut från Huskvarna, så påståendet att det främst är i Norrland man behöver dubbdäck stämmer inte.Remuz skrev:Kör du på is? Välj dubb
Kör du inte på is? Välj friktion
De max 3 dagar om året som man ev kan stöta på is på vägen i Stockholm ser jag till att köra lååååååångsamt eller inte alls. Resten av tiden när det är slask, modd, snö, regn osv är friktion helt ok.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, med undantag av två år när jag körde en begagnad bil som kom med dubbdäck.
De flesta av mina tidigare bilar har saknat både antisladd och antispinn, vissa hade inte ens ABS.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Dubb eller friktion?
Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Tesla Model Y Performance
Re: Dubb eller friktion?
Arctic Drifter skrev:Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Finns andra betydligt mindre bullriga dubbdäck än Hakka iofs. Pratade med han som sköter mina däckbyten och han sa att Hakka visserligen har bästa isskärpan när de är nya så bullrar de väldigt mycket mer än konkurrenterna också.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Dubb eller friktion?
Jo jag vet, men jag gillar hur hakkorna beter sig när man är nära gränsen för släpp. Vissa däck har fäste och sedan inget fäste alls. Jag upplever hakkorna som kommunikatiova på så vis att det givet rätt förutsättningar går att känna när man ligger på gräsen. Nu blir detta första vintern med en Tesla, kommer från BMW tidigare så kan såklart skilja i kombo däck-bil också men för mig var det ett säkert val, ljudnivå nedprioriteradMWall skrev:Arctic Drifter skrev:Jag bor i Norrbotten, så det blev Hakka 10or.
Vet att de kommer låta fruktansvärt, särskilt i början. Men ser inget alternativ, jag gillar dubb rent generellt men är väl mer av uppfattningen att det egentligen behövs mest i mellersta Sverige där temperaturen pendlar mer kring ett par minusgrader. Tyvärr har vinterväghållningen blivit allt sämre och man saltar när man kan, så back in the days när "salthalka" inte fanns i norrland hade jag absolut kört dubbfritt men nu behövs det tyvärr, om man behöver ha tillgång till bilen alla dagar på året.
Finns andra betydligt mindre bullriga dubbdäck än Hakka iofs. Pratade med han som sköter mina däckbyten och han sa att Hakka visserligen har bästa isskärpan när de är nya så bullrar de väldigt mycket mer än konkurrenterna också.
Tesla Model Y Performance
Re: Dubb eller friktion?
Låter dubbdäcken så jäkla mycket i en Tesla när däcken är inkörd? (Dubben har åkt in längre i däcket)?
kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.
Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.
Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Dubb eller friktion?
Förutom skillnaden som man upplever just när man har bytt från sommarhjulen så tänker jag inte på det sen.Nect skrev:Låter dubbdäcken så jäkla mycket i en Tesla när däcken är inkörd? (Dubben har åkt in längre i däcket)?
kör dubbade Hakka 8 med min e-tron och dubben hör jag inte… Däremot hörs det sedvanliga däckljudet lite mer tydligare än med sommardäcken. Men här uppe har vi ofta snö på vägarna vintertid och då spelar det ingen roll vilka däck du har för det går lika tyst oavsett.
Även fast om det skulle låta lite mer så kör jag dubb. Skulle det råka vara is någon gång så kan det vara skillnaden mellan en avåkning eller inte.
Eller än värre. Men jag kör uteslutande i norr och har ofta snö/is upp till fjällen.
Re: Dubb eller friktion?
Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Dubb eller friktion?
Tesla Segeltorp hade i vintras en Model Y med Nokian Friktion R3 och en Model Y med de nya Nokian dubbade 10 EV. Provkörde båda bilarna direkt efter varandra vid två olika tillfällen just för att jämföra skillnad på ljudnivån.
Upplevde att de dubbade 10 EV var förvånansvärt tysta. Märkte väldigt liten skillnad mot R3. (Nu är inte R3 världens tystaste friktionsdäck heller).
Så blir det dubbdäck till vintern provar jag nog de nya 10 EV.
Upplevde att de dubbade 10 EV var förvånansvärt tysta. Märkte väldigt liten skillnad mot R3. (Nu är inte R3 världens tystaste friktionsdäck heller).
Så blir det dubbdäck till vintern provar jag nog de nya 10 EV.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Dubb eller friktion?
tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Re: Dubb eller friktion?
Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.MWall skrev:tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Re: Dubb eller friktion?
Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.Jjkalla skrev:Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.MWall skrev:tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
Re: Dubb eller friktion?
Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.MWall skrev:Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.Jjkalla skrev:Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.MWall skrev:tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Dubb eller friktion?
De säljs knappas alls i Tyskland, eftersom de är förbjudna att använda på tyska vägar.Jjkalla skrev:
Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Dubb eller friktion?
Nej, de är förbjudna där. Tror inte nordiska friktionsdäck säljer jättebra där heller.Jjkalla skrev:Nej, verkligen inte. Dubbdäck säljer inte jättebra i ex Tyskland.MWall skrev:Jodå. Dubbade däck är i regel bättre på asfalt än nordiska friktionsdäck. Vattenplaning också.Jjkalla skrev:Inte på asfalt, så nej - dubb är inte alltid säkrast.MWall skrev:tigermann skrev:Jag tycker man med gott samvete kan följa Folksams rekommendationer. Dom har ändå ett intresse av att bilar körs säkert och har kunskaper inom området.
Sammanfattningsvis, har man antisladd så rekommenderar dom dubbfritt i storstad, söder och mittersta Sverige. Dom rekommenderar alltid dubbdäck i norr.
https://www.folksam.se/forsakringar/bil ... vinterdack
De blandar dock in andra hänsyn som partikelutsläpp o dyl. Dubb är alltid säkrast. Svårt att komma ifrån.