Förbrukning
Moderator: Redaktion
Förbrukning
Körde en runda med bilen idag +8 grader eco körning i max 50.
Sträckan vi batterisymbolen minskade med 23km.
Verklig sträcka var 16km alltså visades 30% för mycket.
Detta verkar vara en ren glädjemätare som inte är användbar.
Sträckan vi batterisymbolen minskade med 23km.
Verklig sträcka var 16km alltså visades 30% för mycket.
Detta verkar vara en ren glädjemätare som inte är användbar.
Re: Förbrukning
Sträckan vid batterisymbolen visar inte, och är inte avsedd att visa faktisk räckvidd. Det som Visas vid batteriet är ingen dynamisk visare så den påverkas inte av hur man kör eller temperatur.BomodelY skrev:Sträckan vi batterisymbolen minskade med 23km.
Verklig sträcka var 16km alltså visades 30%
Sträckan som visas vid batterisymbolen är ett mått på energiinnehåll graderad med samma förbrukning som bilen hade i EPA-testet ( USA’s egeb motsvarighet till WLTP).
För din bil kommer full laddning visa EPA-räckvidden när bilen är ny. När det är 50% av batteriet kvar kommer det visa halva EPA-räckvidden.
Är det vinter och kallt kommer bilen i värsta fall bara 5km per 10km förbrukat vid batterisymbolen.
Det spelar ingen roll hur hårt du kör, när halva batteriet återstår har du halva räckvidden kvar.
Givetvis minskar batteriets kapacitet efterhand så att fullt batteri inte ger full EPA-räckvidd.
Vill du veta faktiskt kvarvarande räckvidd ska du använda enegiappen (den gröna fyrkanten med graf i symbolen). Den
visar hur många kilometer räckvidd du har kvar med faktisk förbrukning, du kan välja inom vilket spann som
Bilen ska räka, de senaste 10/30/50km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förbrukning
Är det en LR model Y så ligger EPA förbrukningen på ca 150Wh/km, så om du vill att km räknaren ska visa exakt, så är det bara att hålla ett snitt på 150Wh/km
Gissar att en stor del gick till värme, ligger man runt 50km/t utan värme hade ni hamnat under 150Wh och då hade den också visat fel, fast åt andra hållet.
Med förvärmd bil och batteri tycker jag man borde klara 150wh med kupevärme på vid eco körning.
När man står stilla i parkeringsläge så räknar inte färddatorn förbrukningen
Gissar att en stor del gick till värme, ligger man runt 50km/t utan värme hade ni hamnat under 150Wh och då hade den också visat fel, fast åt andra hållet.
Med förvärmd bil och batteri tycker jag man borde klara 150wh med kupevärme på vid eco körning.
När man står stilla i parkeringsläge så räknar inte färddatorn förbrukningen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förbrukning
Hej !
Det var uttömmande svar.
Då är egentligen milangivelsen vid batteriikonen inte använbar till någonting.
Bättre att bara använda den som procentvisning.
Borde ju vara bättre att visa informationen från energiappen isåfall.
Förstår att det är svårare att göra en räckviddsestimering av
en elbil än en fossilbil då fler parametrar styr.
Min upplevelse är att man alltid får lägre räckvidd än utlovat.
Det var uttömmande svar.
Då är egentligen milangivelsen vid batteriikonen inte använbar till någonting.
Bättre att bara använda den som procentvisning.
Borde ju vara bättre att visa informationen från energiappen isåfall.
Förstår att det är svårare att göra en räckviddsestimering av
en elbil än en fossilbil då fler parametrar styr.
Min upplevelse är att man alltid får lägre räckvidd än utlovat.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förbrukning
Ja, det brukar vara den gängse uppfattningen att det är bättre att välja procent.BomodelY skrev:Hej !
Det var uttömmande svar.
Då är egentligen milangivelsen vid batteriikonen inte använbar till någonting.
Bättre att bara använda den som procentvisning.
Borde ju vara bättre att visa informationen från energiappen isåfall.
Förstår att det är svårare att göra en räckviddsestimering av
en elbil än en fossilbil då fler parametrar styr.
Min upplevelse är att man alltid får lägre räckvidd än utlovat.
Avgasbilar har ungefär lika stor avvikelse från WLTP och EPA som elbilar, fast vid omvända förhållanden.
D.v.s. avgasbilar drar mycket mer än normen när man kör sakta (stadstrafik) och elbilar drar mycket mer när man kör fort (motorväg).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förbrukning
Nä, det är inte svårare.BomodelY skrev:Hej !
Det var uttömmande svar.
Då är egentligen milangivelsen vid batteriikonen inte använbar till någonting.
Bättre att bara använda den som procentvisning.
Borde ju vara bättre att visa informationen från energiappen isåfall.
Förstår att det är svårare att göra en räckviddsestimering av
en elbil än en fossilbil då fler parametrar styr.
Min upplevelse är att man alltid får lägre räckvidd än utlovat.
Det som är svårt är att få folk att förstå att deras tidigare avgasbilar inte var bättre på den punkten, tvärtom.
Ingen noterar om bilen plötsligt drar 0,6l/mil istället för 0,4l som den borde enligt WLTP. Men på en elbil då noterar folk det direkt, för man är så extremt, ohälsosamt, fokuserad på räckvidd.
Det som är bra är att man ALLTID kan köra den räckvidd som visas, det enda som krävs är att man potentiellt får sakta ner lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förbrukning
Du har rätt att man nog måste ändra tänk.
Mina gamla bmw hade glädjemätare vad gällde förbrukning
Visade alltid 10 till 15% för lite.
Ligger väl i fabrikantens intresses att upge visa låg förbrukning.
Vad som jag tycker är bra att veta är hur långt man praktiskt kan köra på en nornal laddning.
Jag gissar att det kan vara ett bra riktvärde at ta halva WLTP räckvidden.
En LR Y som laddas till 80-85 % och man vill ha marginal kvar säg 15% ger 70% kvar av batterikapaciteten. Kvar av WLTP blir ca 40 mil. Verklig sträcka är uppskattat 70%av detta kvar blir ca 25 till 30mil.
Mina gamla bmw hade glädjemätare vad gällde förbrukning
Visade alltid 10 till 15% för lite.
Ligger väl i fabrikantens intresses att upge visa låg förbrukning.
Vad som jag tycker är bra att veta är hur långt man praktiskt kan köra på en nornal laddning.
Jag gissar att det kan vara ett bra riktvärde at ta halva WLTP räckvidden.
En LR Y som laddas till 80-85 % och man vill ha marginal kvar säg 15% ger 70% kvar av batterikapaciteten. Kvar av WLTP blir ca 40 mil. Verklig sträcka är uppskattat 70%av detta kvar blir ca 25 till 30mil.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förbrukning
Ställ den på procent, och på långa resor när du använder navigatorn så tittar du på energi-grafen.
Till vardags vet jag att det alltid räcker så länge jag håller mig över 30% - så som jag kör.
Till vardags vet jag att det alltid räcker så länge jag håller mig över 30% - så som jag kör.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förbrukning
Om man ofta kör samma sträckor så lär man sig hur långt man kommer innan man behöver ladda. Jag kommer som mest drygt 40 mil på sommaren och som minst 30 mil på vintern (mycket motorväg). WLTP är 565 km.BomodelY skrev:Du har rätt att man nog måste ändra tänk.
Mina gamla bmw hade glädjemätare vad gällde förbrukning
Visade alltid 10 till 15% för lite.
Ligger väl i fabrikantens intresses att upge visa låg förbrukning.
Vad som jag tycker är bra att veta är hur långt man praktiskt kan köra på en nornal laddning.
Jag gissar att det kan vara ett bra riktvärde at ta halva WLTP räckvidden.
En LR Y som laddas till 80-85 % och man vill ha marginal kvar säg 15% ger 70% kvar av batterikapaciteten. Kvar av WLTP blir ca 40 mil. Verklig sträcka är uppskattat 70%av detta kvar blir ca 25 till 30mil.
Jag försöker ladda fullt innan jag åker långt, men det är inte alltid det går.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förbrukning
Precis! Exemplet innebär en ökning med 50%. Fossilbilister kör som de gör och tankar och kan räkna ut hur mycket bilen har dragit. Har den då dragit 0,7 så anses det vara ok. Samma bilist borde sänka farten till 90 på motorvägen och accelerera långsammare under en tank och sen kan de se vad fart innebär i förbrukning men mig veterligen är de få som är intresserade. Dessutom är det ju deras vana att köra som de gör och att bryta en vana är det svåraste som finns.Ingen noterar om bilen plötsligt drar 0,6l/mil istället för 0,4l som den borde enligt WLTP
Att säga att räckvidden sjunker från t ex. 20 mil på sommaren till 14 mil på vintern med en elbil med många minusgrader låter fruktansvärt. Men att en ökad förbrukning från 0,5 till 0,6 faktiskt innebär 20% i ökad bränslekostnad verkar ignoreras. Högre bränslepriser kan till viss del trollas bort genom att sänka farten. Bensin 20 kr/litern. Drar bilen 0,8 i 110 km/tim är det 16 kr milen, sänk farten på motorvägen till 90 och bilen drar 0,5 och varje mil kostar 6 kr mindre. Med 1 500 mil per år blir det 500 kr varje månad och 6 000 kr på ett år.
Re: Förbrukning
Jag kör normalt på SoC i procent. Samma sak på min telefon som i bilen.BomodelY skrev:Hej !
Då är egentligen milangivelsen vid batteriikonen inte använbar till någonting.
Bättre att bara använda den som procentvisning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förbrukning
Det vanligaste är att använda procent.martinot skrev:Jag kör normalt på SoC i procent. Samma sak på min telefon som i bilen.BomodelY skrev:Hej !
Då är egentligen milangivelsen vid batteriikonen inte använbar till någonting.
Bättre att bara använda den som procentvisning.
Det brukar vara hårda diskussioner mellan lägren.
Det är faktiskt så att km-angivelsen ger något mer än ”procenten” ger.
Procenten är bara procent på batterikapaciteten.
När iPhonen är ny räcker 100% hela dagen, när den är sliten räcker det bara drygt halva. Samma med bilens procent; det kommer gå förr procent för samma resa ju mer slitet batteriet är.
Km-angivelsen är faktisk energi i batteriet.
När batteriet degraderas minskar räckvidden som visas. Varje km är dock alltid lika mycket energi.
Det finns en poäng med km, men jag kör dock procent.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förbrukning
Så på en ny bil dom laddas till 100% visas WLTP räckvidden.
Och några,år senare visas en kortare räckvidd om jag fårstår ditt resonemang rätt.
Då skulle man alltså kunna se degraderingen.
Om det är så enkelt att se degraderingen varför finns det företag som specialiserar sig på att mäta degradering ?
Och några,år senare visas en kortare räckvidd om jag fårstår ditt resonemang rätt.
Då skulle man alltså kunna se degraderingen.
Om det är så enkelt att se degraderingen varför finns det företag som specialiserar sig på att mäta degradering ?
Förbrukning
Nej WLTP har aldrig visats.
Det är Teslas egna siffror som mer motsvarar EPA, dvs amerikanska motsvarigheten.
Men ja, den minskar i takt med degradering av batteriet.
Tesla är ju en av få som inte har en ”guess o meter”, dvs att räckvidden beräknas efter genomsnittlig förbrukning. Utan Teslas är alltid beräknad utifrån en fast förbrukningssiffra definierad av Tesla.
Det är Teslas egna siffror som mer motsvarar EPA, dvs amerikanska motsvarigheten.
Men ja, den minskar i takt med degradering av batteriet.
Tesla är ju en av få som inte har en ”guess o meter”, dvs att räckvidden beräknas efter genomsnittlig förbrukning. Utan Teslas är alltid beräknad utifrån en fast förbrukningssiffra definierad av Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förbrukning
Det är så enkelt att få fram den energi bilen räknar med att batteriet rymmer.BomodelY skrev:Då skulle man alltså kunna se degraderingen.[/b]
Man kan ganska lätt se degraderingen (eller kvarvarande kapacitet som bilens BMS (battery management system) räknar med. Det finns flera olika sätt.
-Man kan räkna fram kapaciteten utifrån de data som syns på energiappen på skärmen.
- Vet man den energi som varje km som visas på skärmen innehåller, kan man räkna ut energin vid tex full laddning.
-Man kan öven koppla in sig och läsa av BMS värden via canbus direkt.
BomodelY skrev:Om det är så enkelt att se degraderingen varför finns det företag som specialiserar sig på att mäta degradering ?
Det är dock inte säkert att bilen har rätt. Den får sällan mäta hur mycket som ryms så den måste uppskatta.
Det jag sett hittills om de som specialiserar sig, verkar flera komma fram till tveksamma resultat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Teslaägare
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Förbrukning
De intressanta här är att de flesta kommer från en fossilbil där räckvidden främst angivits av en tankmätare som visar återstående bränslemängd, ofta kompletterat men en digitalt angiven återstående räckvidd baserat på användningsmönstret.
Hade min fossil-BMW indikerat som en elbil så hade det stått 1333 km i räckvidd vid full tank.
Jag vet ju att det är teoretiskt möjligt men i verkligheten landar vi på kanske 1000 km, det är också det som bilen själv indikerar som återstående räckvidd, beroende på körhistoriken.
Samma läge för mobiltelefonen, den kan indikera hur lång batteritid jag har kvar i timmar men det är så otroligt beroende av hur jag använder den så procent ger en bättre uppfattning, likaså för min bärbara dator, och så även för elbilen
Hade min fossil-BMW indikerat som en elbil så hade det stått 1333 km i räckvidd vid full tank.
Jag vet ju att det är teoretiskt möjligt men i verkligheten landar vi på kanske 1000 km, det är också det som bilen själv indikerar som återstående räckvidd, beroende på körhistoriken.
Samma läge för mobiltelefonen, den kan indikera hur lång batteritid jag har kvar i timmar men det är så otroligt beroende av hur jag använder den så procent ger en bättre uppfattning, likaså för min bärbara dator, och så även för elbilen
Tesla Model Y Performance
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Förbrukning
En viktig grej att veta är att det numer är lätt att trycka på km där uppe så kan man bläddra mellan procent och km.
Det är förvånande att man tror att man skall komma tex 500km när det står det där.
Eftersom bilen har en gaspedal så väljer man ju själv hur man brukar den.
Det är ungefär som att avgöra att en stor stark skall hålla en halvtimme.
Sveper man den så räcker den ju bara några minuter.
Sen kan man ju också tycka att de allra flesta som har köpt sin första elbil förmodligen haft en fossilbil innan där det står uppgiven förbrukning.
Precis samma sak där - man väljer ju själv om man skall uppnå den förbrukningen eller inte. Oftast är det inte värt det.
Skulle jag köra enligt WLTP till västkusten tex så tar det ju helt enkelt för lång tid.
Det som är bra allafall att bläddra lite där är att man faktiskt kan komma de där 50km tex som står där om man börjar få slut på batteri.
Tex om man måste nå fram. Det är ju bara att sakta in. Energigrafen är också grym, särskilt nya versionen.
sen %-en som står i navin. Helt oslagbart när det gäller att komma fram eller inte till målet.
Det är förvånande att man tror att man skall komma tex 500km när det står det där.
Eftersom bilen har en gaspedal så väljer man ju själv hur man brukar den.
Det är ungefär som att avgöra att en stor stark skall hålla en halvtimme.
Sveper man den så räcker den ju bara några minuter.
Sen kan man ju också tycka att de allra flesta som har köpt sin första elbil förmodligen haft en fossilbil innan där det står uppgiven förbrukning.
Precis samma sak där - man väljer ju själv om man skall uppnå den förbrukningen eller inte. Oftast är det inte värt det.
Skulle jag köra enligt WLTP till västkusten tex så tar det ju helt enkelt för lång tid.
Det som är bra allafall att bläddra lite där är att man faktiskt kan komma de där 50km tex som står där om man börjar få slut på batteri.
Tex om man måste nå fram. Det är ju bara att sakta in. Energigrafen är också grym, särskilt nya versionen.
sen %-en som står i navin. Helt oslagbart när det gäller att komma fram eller inte till målet.
Haft alla 3/Y
Re: Förbrukning
Precis.pejvic skrev:Skulle jag köra enligt WLTP till västkusten tex så tar det ju helt enkelt för lång tid.
Snitthastighet 46.5 km/h
Utetemperatur +23 C
AC avstängd.
Det går, men det kan vara jobbigt att behöva invänta nästa dag med +23 på sträckan, och jobbigt att köra sakta
Och jobbigt att inte ha AC:n igång.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förbrukning
På sommaren om man håller jämn fart i 90-100km/t så tycker jag man kan nå EPA iallafall (bilens indikerade räckvidd).
För att nå WLTP kanske man ska ner till 70-80km/t
Med AC på alltså.
För att nå WLTP kanske man ska ner till 70-80km/t
Med AC på alltså.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förbrukning
Japp, EPA är lugnt.Tellus skrev:På sommaren om man håller jämn fart i 90-100km/t så tycker jag man kan nå EPA iallafall (bilens indikerade räckvidd).
För att nå WLTP kanske man ska ner till 70-80km/t
Med AC på alltså.
Men ska man nå räckvidden för WLTP utan att dessutom köra under 0% (den biten är ju utnyttjad för både EPA och WLTP) måste man köra grymt snålt.
WLTP snittfart är 46.5 km/h och det görs i 23 graders temp vill jag minnas. Tesla är som snålast mellan 20-25 så det ligger spot on.
För min M3P blir det cirka 81000x0.955/567 = 136 Wh/km. Det går väl, men…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förbrukning
Med rätt fälgar (LR) blev det precis 136Wh i 90km/t i detta test
https://m.youtube.com/watch?v=bfPaaqXCJkc
https://m.youtube.com/watch?v=bfPaaqXCJkc
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förbrukning
Kanske lite off-topic, men hur mycket påverkar en takbox förbrukningen vid motorvägsfart? Har en klassisk Thule motion XT XL.
Ska upp till södra lappland över nyår, första fjällresan med elbil, så lite nojig angående förbrukning och överväger därför att skippa takboxen som vi brukar köra med.
Ska upp till södra lappland över nyår, första fjällresan med elbil, så lite nojig angående förbrukning och överväger därför att skippa takboxen som vi brukar köra med.
Tesla model Y Performance 2022
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förbrukning
Mattias K skrev:Kanske lite off-topic, men hur mycket påverkar en takbox förbrukningen vid motorvägsfart? Har en klassisk Thule motion XT XL.
Ska upp till södra lappland över nyår, första fjällresan med elbil, så lite nojig angående förbrukning och överväger därför att skippa takboxen som vi brukar köra med.
https://teslaclubsweden.se/16-langre-ra ... nd-takbox/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Förbrukning
Nej det är en mkt bra fråga. Skriv vilken Tesla du kör samt vilka hjul du har så kan du säkert få exakt svar av någon men jag slänger in en gissning på 20% extra.
Är det dessutom kallt mm så kanske du skall räkna att ha max 20-25 mil mellan stoppen.
Är det dessutom kallt mm så kanske du skall räkna att ha max 20-25 mil mellan stoppen.
Haft alla 3/Y
Re: Förbrukning
Tack för länken!
Jag kör en en Model Y performance med 20" Monaco GP6 fälgar och Continental VC7 däck.
Har ju 25 mil från supercharger i Sundsvall till nästa i Dorotea, så är ju lite tight då... kan eventuellt ta lite extra ström i Ramsele på en vanlig laddare.
Jag kör en en Model Y performance med 20" Monaco GP6 fälgar och Continental VC7 däck.
Har ju 25 mil från supercharger i Sundsvall till nästa i Dorotea, så är ju lite tight då... kan eventuellt ta lite extra ström i Ramsele på en vanlig laddare.
Tesla model Y Performance 2022