Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Grundläggande krav på batteriet

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Laban » 02 sep 2016 19:17

Här har det inte hänt så mycket så jag tänkte börja med att försöka lista ut vad de grundläggande kraven är för att detta ska gå att genomföra. Och då handlar det förstås om batteriet. Detta har diskuterats här i andra forum så jag kommer att låna en del därifrån.

Sammanfattning:

  • 800 kWh batteripack
  • 13 kWh/mil förbrukning
  • 520 kW av 800 kWh nyttjas.
  • 1000 kW laddning (mindre än nuvarande 85 kWh pack klarar sett till effekt/kWh).
  • Besparing på 5.9 miljoner under batteriets livstid (6.6 år vid 5000 cykler)
  • Med 1100 kr (100$)/kWh på packnivå har man tjänat in batterikostnaden efter 1 år

För de som gillar antaganden och hypoteser:

Till att börja med så gäller dessa regler:

http://www.lastbilsteori.se/kor-vilotid.html

Man får köra i maximalt 4,5 timmar, sen måste man ta en rast om minst 45 minuter eller påbörja en längre vila.

Det går också att köra en kortare stund och ta ut en rast om minst 15 minuter och sedan fortsätta köra till dess man kört maximalt 4,5 timmar. Då måste man ta ut minst 30 minuter rast eller påbörja en längre vila


Tung lastbil får köra högst 90 km/h på motorväg. 4.5h * 90 km/h = 400 km. 40 mil, 45 minuters paus alltså.

Hur mycket en lastbil förbrukar beror förstås på last men jag kommer att räkna med 4l/mil. 4l/mil = ~40 kWh/mil. Vid eldrift bör man kunna dela detta med tre vilket ger ~13 kWh/mil. Det ger 520 kWh. På det måste man räkna med att man inte kan ladda batteriet till 100% samt att man vill ha en viss marginal. Tesla rekommenderar att man laddar batteriet till 80%, sen bör man också ha en marginal på botten, låt säga 10%. Så för hållbarhet samt laddningshastighet så räknar jag med ett hyfsat stort batteri, 800 kWh.

520 kWh på 45 minuter ger 780 kW laddning.Det låter mycket men Teslas 85 kWh pack kan laddas med 120 kW vilket innebär att ett 800 kW batteri kan laddas med ~1130 kW. Vi bör alltså ha väldigt god marginal och kan ta hänsyn till att det inte är 100% effekt när batteriet börjar nära sig full laddning.

En lastbil kan köras ~30 000 mil/år, finns säkert bilar som går längre/kortare men någon siffra ska väljas så varför inte den.

30 000 mil ger totalt 390 000 kWh vilket ger 750 cykler/år. Teslas Powerwall klarar 5000 laddcykler och tänker vi oss att vi har samma kemi/nyttjandegrad på lastbilsbatteriet så överlever 800 kWh batteriet 6.6 år. Eller rättare sagt, då har vi 80% kapacitet kvar.

Kostnadsbesparing på dessa 6.6 år räknat på 30 kr/mil i besparing är 5.9 miljoner. Når man 100$/kWh, låt säga 130$/kWh på packnivå och en faktor 11 i svenska pengar blir det 1.1 miljon. Teslas pris ut till kund (60-75 kWh) ger en batterikostnad på 4.9 miljoner. Det är alltså lönsamt redan med dagens batterier och inräknat att batteriet är värdelöst vid 80%, något som knappast lär vara fallet.

Ovan innehåller förstås en del antaganden från min sida men det känns som att det borde vara en no-brainer med lastbilar och eldrift.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Tars » 02 sep 2016 19:22

Tycker det va bra sammanfattat. Volvo och scania kan väl titta in här och börja jobba på en lastbil som klarar dessa och bygger ett laddnätverk längs med motorvägarna.
-19 P3D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 5392
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Märsta
Referralkod: michael4548

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare taliz » 02 sep 2016 21:45

Svårare med lastbilar än personbilar. Att behöva leverera flera megawatt för att kunna ladda bara ett par stycken... det är MYCKET kräm.
Sedan körs ju många väldigt långt, rent geografiskt. Över kontinenter, och då måste infrastrukturen verkligen finnas ÖVERALLT, för långsamladdning är totalt omöjligt.
Men kanske åkerier skulle kunna skaffa batteridepåer där de byter vid stoppen? Många kör ju samma turer om och om igen.
Tror hursomhelst det kan dröja ett tag, MEN mycket möjligt att det faktiskt ändå går fortare än omställningen för personbilar. För när det gäller transport så är pengar verkligen ALLT.

Tror dock det kommer bli standard för distributionsbilar relativt snart. De rullar ju lokalt bara, och klarar sig med någon enstaka laddstation. Dessutom betydligt mindre batterier då de inte rullar lika många mil åt gången. Många städer inför också sk miljözoner som inte tillåter fossildrivna fordon, det stimulerar ytterligare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5485
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav vigge50 » 02 sep 2016 21:57

Orkar inte jämföra dina siffror nu men Tibor skrev en artikel om detta för ett tag sedan.

http://teslaclubsweden.se/teslas-lastbil/
vigge50
 
Inlägg: 6182
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Beigler » 02 sep 2016 22:08

taliz skrev:Svårare med lastbilar än personbilar. Att behöva leverera flera megawatt för att kunna ladda bara ett par stycken... det är MYCKET kräm.
Sedan körs ju många väldigt långt, rent geografiskt. Över kontinenter, och då måste infrastrukturen verkligen finnas ÖVERALLT, för långsamladdning är totalt omöjligt.
Men kanske åkerier skulle kunna skaffa batteridepåer där de byter vid stoppen? Många kör ju samma turer om och om igen.
Tror hursomhelst det kan dröja ett tag, MEN mycket möjligt att det faktiskt ändå går fortare än omställningen för personbilar. För när det gäller transport så är pengar verkligen ALLT.

Tror dock det kommer bli standard för distributionsbilar relativt snart. De rullar ju lokalt bara, och klarar sig med någon enstaka laddstation. Dessutom betydligt mindre batterier då de inte rullar lika många mil åt gången. Många städer inför också sk miljözoner som inte tillåter fossildrivna fordon, det stimulerar ytterligare.

Depåer gör ingen skillnad. Om du inte kan ladda snabbt måste du ladda många samtidigt. Effekten som måste fram är konstant. Det enda en depå kan bidra med är att jämna ut effektbehovet under dygnet, vilket givetvis kommer dra ned pikarna. Men jag tror det blir marginellt.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
 
Inlägg: 370
Blev medlem: 08 jul 2016 23:30
Ort: Stocksund

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Laban » 03 sep 2016 07:29

vigge50 skrev:Orkar inte jämföra dina siffror nu men Tibor skrev en artikel om detta för ett tag sedan.

http://teslaclubsweden.se/teslas-lastbil/


Det hade jag faktiskt glömt. Men det är intressant att jämföra. Han räknar lite mer pessimistiskt vilket kan vara bra, 1 MWh istället för 800 kWh. 1.2 MW laddning istället för 1 MW. Men det är inte någon större skillnad.

Själva snabbladdaren då? Dagens Supercharger stationer brukar bestå av 8 laddstolpar som betjänas av 4 Supercharger laddare, var och en på 135 kW. Sammanlagt 540 kW. En laddare för en lastbil kommer alltså dra drygt dubbelt så mycket som en hel Supercharger-station idag. Stort, men inte omöjligt.


Med tanke på att vi nu har stationer med 20 laddstolpar och vad jag antar är 10 laddare samt 145 kW effekt/laddare får man en station på totalt 1.450 MW. Sen måste man förstås klara flera lastbilar åt gången men det viktiga är väl att det inte är omöjligt.

Laddanslutningen måste dock bli automatiserad – kabeln blir alldeles för tjock för att kunna hanteras av en människa.


Alternativt får man ha många kablar :-)

Gissningsvis blir det väl någon form av pantograf lösning, laddning via tak. ABB har visat upp 450 kW laddning, Proterra har 500 kW:

http://www.proterra.com/product-tech/product-portfolio/

Här pratar man om 1000 kW:

http://insideevs.com/oprid-busbaar-demo ... ctric-bus/

ABB's variant för att ladda båtar kanske:

Bild

Svårare med lastbilar än personbilar. Att behöva leverera flera megawatt för att kunna ladda bara ett par stycken... det är MYCKET kräm.
Sedan körs ju många väldigt långt, rent geografiskt. Över kontinenter, och då måste infrastrukturen verkligen finnas ÖVERALLT, för långsamladdning är totalt omöjligt.
Men kanske åkerier skulle kunna skaffa batteridepåer där de byter vid stoppen? Många kör ju samma turer om och om igen.
Tror hursomhelst det kan dröja ett tag, MEN mycket möjligt att det faktiskt ändå går fortare än omställningen för personbilar. För när det gäller transport så är pengar verkligen ALLT.


Som du nämner så kör många samma turer om och om igen. Vi får kanske börja där, Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Stockholm-Luleå osv. Stockholm-Luleå är 90 mil. Två laddstationer på vägen så är vi där. Laddning vid start/slut station bör kunna ske via betydligt beskedligare effekter.
Senast redigerad av Laban 03 sep 2016 07:49, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Svenssons » 03 sep 2016 07:35

Jag har några gånger postat om Kalmars Fast Charge som är på 600kW:
https://www.kalmarglobal.com/equipment/ ... astCharge/
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10160
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Laban » 03 sep 2016 08:00

Svenssons skrev:Jag har några gånger postat om Kalmars Fast Charge som är på 600kW:
https://www.kalmarglobal.com/equipment/ ... astCharge/


Intressant.

Känns som att kontentan är att vi kan lösa detta med befintlig teknik. Det finns ett flertal varianter på själva överföringen. De mest energitäta (och billigaste/kWh) batterier för fordonsbruk vi känner till, dvs, Teslas, klarar utan problem att ta emot den effekt som krävs. Och vi är redan nere på priser som gör detta lönsamt, åtminstone om man endast ser till fordonet. Och då pratar vi endast om kostnad, ingenting om de miljömässiga fördelarna.

Frågan blir väl sedan vem som ska bygga infrastrukturen. Men det borde finnas ett starkt intresse för detta från våra elbolag samt ex ABB.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare LarsL » 03 sep 2016 13:58

Tars skrev:Tycker det va bra sammanfattat. Volvo och scania kan väl titta in här och börja jobba på en lastbil som klarar dessa och bygger ett laddnätverk längs med motorvägarna.


Det är inte Volvo eller Scania som ska göra detta utan DHL, UPS, FedEx eller Schenker som ska driva detta. Vi är redan nu i brytpunkten som det verkar. Tänk då när en av dessa jättar ser att de kan spara 1-10 miljarder per år på att gå över till batteri drift, då kommer det gå fort som tusan.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.17
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare LarsL » 03 sep 2016 14:06

taliz skrev:Svårare med lastbilar än personbilar. Att behöva leverera flera megawatt för att kunna ladda bara ett par stycken... det är MYCKET kräm.
...

Nej lastbilar är enklare! Du vet körsträckan, du vet restider, du vet belastningen, du vet var de kommer köras osv. Det finns inga fantasier om 200mils resor i 250km/h osv, de görs helt enkelt inte. De flesta lastbilar ska gå mellan två tre depåer i ett fast schema med fasta tider.
När alla data finns är det bara att sätta sig och räkna och dimensionera batterier och laddare. När resultatet av ekvationen ger plus i slutändan är det bara att köra igång. Om det som står i inledningen av tråden stämmer så borde någon redan nu sätta upp systemet.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.17
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Nästa

Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.