Jag blir inte riktigt klok på allt som jag läst om gigacast och tillverkningstid för en Tesla vs. en Volkswagen.
Jag läser att en Tesla byggs på 10 timmar men en VW på mer än 30 timmar. Det måste menas hur lång tid en bil är på huvudproduktionslinan från första veckade plåten till den rullas ut färdigmonterad. Säg att det är ett löpande band så måste det vara 3 ggr så långt på VW fabriken. Eller menar man antal manuella arbetstimmar i fabriken?
Det sägs att gigapressen (eller gigacast?) är en stor förklaring men har den börjat användas än? Eller precis börjats? Jag förstår inte nödvändigtvis att det måste vara varken billigare eller snabbare att smälta ner aluminium och spruta in i en form som ska stelna än att pressa och svetsa stålark. Jag tror exempelvis att en plåtfälg både går snabbare och är billigare att göra än en aluminiumfälg.
Är det någon med mer kunskap om biltillverkning som kan förklara. De få fakta som presenterats får det att verka som en total revolution i tillverkning som kommer lämna konkurrenterna i dammet.
Jag läser också att det bara sålts maskiner till Tesla utom en maskin. Att maskinen funnits sen 2018. Tillverkaren av maskinen måste ha försökt sälja in den redan innan den presenterades tänker jag med.
Gigacast / tillverkningstid osv
Moderator: Redaktion
Gigacast / tillverkningstid osv
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Gigacast / tillverkningstid osv
VW säger ju att deras bilar tar ca 30 timmar att bygga. Tesla har som mål att bygga Berlin byggda bilar på 10 timmar.
Jag läser att en Tesla byggs på 10 timmar men en VW på mer än 30 timmar.
Det måste menas hur lång tid en bil är på huvudproduktionslinan från första veckade plåten till den rullas ut färdigmonterad.
Säg att det är ett löpande band så måste det vara 3 ggr så långt på VW fabriken. Eller menar man antal manuella arbetstimmar i fabriken?
Nu är Tesla ensamma om att använda Gigacasting teknik.
Visst använder andra biltillverkare gjuten aluminium, men Tesla använder större delar i gjuten aluminium.
Det unika är att Tesla använder de största pressarna på 6000 till 8000 ton.
I Teslas Berlinfabrik ska både fram och bakdel av bilen använda Gigacastingteknik.
Dessutom har Tesla en unik aluminiumlegering som inte behöver efterbehandling i form av rostskydd.
Den är dessutom formstabil utan värmebehandling.
Om det tidigare krävdes ca 1000 robotar för att bygga en bil, så behövs ca 300+300=600 robotar mindre med Gigacasting.Not only that, but this has also streamlined Model 3 production. “There’s roughly a thousand robots on the Model 3 body line,” Musk explained in a video interview on the Munro Live YouTube channel. “You want fewer things, not more. We got rid of 300 robots, just with that rear body casting. When we go to the front body casting, we’ll get rid of another 300 robots.”
Så om VW kräver ca 1000 robotar för att bygga en bil så behöver Tesla ca 400 robotar.
Dessutom höjs kvaliteten rejält eftersom 370 delar försvinner som kan vara en källa till fel.
En gammal tumregel är att om antal komponenter fördubblas så fyrdubblas antalet felkällor.
Kineserna har ju förstått vilken revolution Gigacasting är och har beställt 6st Gigapressar.
Som Tibor säger, hur ska Europeisk bilindustri klara konkurrensen?
https://teslaclubsweden.se/flera-bilfor ... gigapress/Snart kommer förutom Tesla även kinesiska biltillverkare (form)spruta ut billiga elbilar på löpande band. Med helgjutna fram- och bakvagnar, billiga stora batterier och till rekordlåga priser.
Hur ska våra europeiska biltillverkare kunna hävda sig mot den konkurrensen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigacast / tillverkningstid osv
Det mest intressanta är ju vad "timmar" betyder. Arbetstid eller tiden från första del till att det rullar ut en bil? Det är ju arbetstimmar som är det intressanta ur kostnadssynpunkt.Zalman3 skrev:VW säger ju att deras bilar tar ca 30 timmar att bygga. Tesla har som mål att bygga Berlin byggda bilar på 10 timmar.
Är det nån som vet vad som åsyftas? (Ja, det är klart att "nån" vet, men är det nån här på forumet som vet? Och kan berätta?)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Gigacast / tillverkningstid osv
Det som är intressant är ju vad det kostar att bygga en bil.renes skrev:Det mest intressanta är ju vad "timmar" betyder. Arbetstid eller tiden från första del till att det rullar ut en bil? Det är ju arbetstimmar som är det intressanta ur kostnadssynpunkt.Zalman3 skrev:VW säger ju att deras bilar tar ca 30 timmar att bygga. Tesla har som mål att bygga Berlin byggda bilar på 10 timmar.
Är det nån som vet vad som åsyftas? (Ja, det är klart att "nån" vet, men är det nån här på forumet som vet? Och kan berätta?)
10 timmar att bygga en bil kan ju vara sämre än 12 timmar.
Om man med 10 timmar menar att man köper in färdiga dyra komponenter och bara är en sammansättningsfabrik.
Och om man med 12 timmar bygger det mesta själv, åtminstone där man kan göra det med god ekonomi.
Tesla är ju kända för att göra mycket själv.
Det är svårt och dyrt. Men gör man rätt, då är en stor fördel, eftersom det är svårt att kopiera.
Om Volvo använder en bra komponent från Bosch, då kan ju Volvo inte hindra Bosch att även sälja till andra biltillverkare.
Därmed blir det ingen konkurrensfördel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Gigacast / tillverkningstid osv
Om man på samma produktionslina ska bygga flera olika bilmodeller kommer flexibiliteten in i bilden.Zalman3 skrev:Om det tidigare krävdes ca 1000 robotar för att bygga en bil, så behövs ca 300+300=600 robotar mindre med Gigacasting.
Så om VW kräver ca 1000 robotar för att bygga en bil så behöver Tesla ca 400 robotar.
Dessutom höjs kvaliteten rejält eftersom 370 delar försvinner som kan vara en källa till fel.
En gammal tumregel är att om antal komponenter fördubblas så fyrdubblas antalet felkällor.