Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hjälp oss bemöta en storm av elbilshatare

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: djFabbe, Herr X, Redaktion

Hjälp oss bemöta en storm av elbilshatare

Inläggav Teslaägare Herr X » 13 mar 2019 07:30

Någon klimatskeptiker måste ha delat Facebook-posten tillhörande vårt senaste podd-program i ett forum för klimatförnekare och elbilshatare på Facebook. Kommentarer med myter, lögner, gissningar och lösryckta påståenden har haglat över mig och Fabian i flera dagar.

Jag hade varit evigt tacksam med lite hjälp att bemöta de värsta galenskaperna - även om klimatförnekarna själva inte kan omvändas så kan deras vänner och vänners vänner få se hur det egentligen ligger till.

https://www.facebook.com/20205227687857 ... 85?sfns=mo

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Re: Hjälp oss bemöta en storm av elbilshatare

Inläggav Teslaägare Walker » 13 mar 2019 07:35

Låt dem vara!
Vi har ju några sådana här på forumet också. Tids nog hinner verkligheten ifatt dem.
Lägg er tid och ert engagemang på det som betyder något.
Om ni ska sparka efter alla hundar som skäller på er får ni ingenting gjort.
Negativa och förnekande människor finns det gott om.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare Jerker » 13 mar 2019 07:41

Jisses, vilket troll den där Maths Jansson är! Bara en massa påståenden utan nån som helst underbyggnad. Han bara häver ur sig allt vad han och hans avgasrövar till kompisar har suttit och ljugit ihop hemma på kammaren.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Herr X » 13 mar 2019 07:50

Walker skrev:Låt dem vara!
Vi har ju några sådana här på forumet också. Tids nog hinner verkligheten ifatt dem.

Vår Facebooksida är vårt forum - klimatförnekarna kan få härja i sina egna slutna rum, men när de kommer upp från underjorden för att sprida sitt trams så kommer vi inte låta dem hållas :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 13 mar 2019 08:09

Walker skrev:Låt dem vara!
Lägg er tid och ert engagemang på det som betyder något.
Om ni ska sparka efter alla hundar som skäller på er får ni ingenting gjort.
Negativa och förnekande människor finns det gott om.

På publika utrymmen ska lögner & FUD bemötas med fakta vart det än går.

Med det sagt, lycka till för er som har Facebook och tar upp kampen.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 mar 2019 08:50

Alltså, svarar man så gör man det för att påverka andra än trollet. Trollet går inte att nå med fakta-argument eftersom det handlar om känslor.

Trollet skiter i metaller, "barnarbetare" och dylikt. Jag garanterar det. Det där är ingen människoälskare som brinner för barnens situation i Afrika. För honom är det bara ett slagträ i debatten. Han gillar sin bil och sin världsbild. Elbilar uppfattas som ett hot mot hans sätt att leva och då tar han till alla "argument" han kan hitta och upphöjer påståenden till fakta så länge som de talar i hans sak. Fakta som talar mot hans sak avfärdas som propaganda.

Det enda som biter är antagligen att folk i hans närhet skaffar elbil och visar hur bra det fungerar och kanske även erbjuder honom en provkörning.

På det stora hela så har stämningarna mot elbilar blivit hårdare. Kommer nog bli ännu värre under ett par år. Vi har definitivt kommit till "then they fight you" nu. För några år sen sågs elbilar mer som en lustifikation. Något som inte var ett hot utan nåt som ett fåtal dårar pysslade med.

Bild
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Daniel » 13 mar 2019 09:01

Verdi skrev:Alltså, svarar man så gör man det för att påverka andra än trollet. Trollet går inte att nå med fakta-argument eftersom det handlar om känslor.

Trollet skiter i metaller, "barnarbetare" och dylikt. Jag garanterar det. Det där är ingen människoälskare som brinner för barnens situation i Afrika. För honom är det bara ett slagträ i debatten. Han gillar sin bil och sin världsbild. Elbilar uppfattas som ett hot mot hans sätt att leva och då tar han till alla "argument" han kan hitta och upphöjer påståenden till fakta så länge som de talar i hans sak. Fakta som talar mot hans sak avfärdas som propaganda.

Det enda som biter är antagligen att folk i hans närhet skaffar elbil och visar hur bra det fungerar och kanske även erbjuder honom en provkörning.

Bra skrivet! Och det gäller såklart inte bara folk som är motståndare mot elbilar, utan alla som är "troll", oavsett om det kommer till miljö, politik, kost, träning etc. Empati och medmänsklighet, är precis som du skriver, bara slagträn i debatten.

I offentliga sammanhang så tycker jag det oftast är värt att bemöta uppenbara tokerier. Inte för att omvända trollen, utan för att ge argument till de som inte är lika insatta, som kanske råkar läsa, och annars riskerar att få en väldigt onyanserad bild av ämnet.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inläggav Mickep » 13 mar 2019 09:04

De som jag hört argumenten ifrån är riktiga naturvurmare. Jag tror dom bryr sig om barnarbete och miljöförstöring vid tillverkning där sjöar torkats ut eller vad de nu hört eller bilder de sett.
Och visst det är dåligt när man hört sådant. men det är bara inte sant.
Tillrättavisar man dem kommer de gå i försvarställning, vilket är mänskiligt (och då tvingas de till ståndpunkter som är inte riktigt som de själva står för).
De kan vara så att de ogillar bilar öht också. Vilket är förståerligt om man gissar vad de har för ståndpunkt iom ALLA nyproducerade produkter har en stor initial påverkan. Vilket andra handsprodukter inte har (men de måste ju tillverkas någon gång men de bortser de från).
En annan socioaspekt är att elbilar är väldigt dyra i nuläget och de slår underifrån i en janteperspektiv. (fast man skall akta sig för att nämna det för det slår tillbaka tusenfalt då man verkar dryg).

Jag tror det bästa sättet är helt enkelt att redovisa fakta utan att nämna de andra personen vid namn (så man inte går till attack på denna utan vad som framförts) ifall man vill gå i svaromål.(fast risken är att får ett personpåhopp som svar).
Mickep

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 mar 2019 09:06

Daniel skrev:
Verdi skrev:Alltså, svarar man så gör man det för att påverka andra än trollet. Trollet går inte att nå med fakta-argument eftersom det handlar om känslor.

Bra skrivet! Och det gäller såklart inte bara folk som är motståndare mot elbilar, utan alla som är "troll", oavsett om det kommer till miljö, politik, kost, träning etc. Empati och medmänsklighet, är precis som du skriver, bara slagträn i debatten.

I offentliga sammanhang så tycker jag det oftast är värt att bemöta uppenbara tokerier. Inte för att omvända trollen, utan för att ge argument till de som inte är lika insatta, som kanske råkar läsa, och annars riskerar att få en väldigt onyanserad bild av ämnet.

Ja, men det kräver en ängels tålamod eftersom det kommer kännas som att man talar för döva öron. Den stora massan som bara läser men inte skriver är inte så bra på att ge feedback. :)
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav kallekula » 13 mar 2019 09:14

Jag svarar alltid att jag skiter i miljön, jag vill bara ha den snabbaste coolaste bilen. Brukar få tyst på de flesta.
kallekula

Nästa

Återgå till Bilar med sladd