Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
En av Polestars USP:er är ju att de erbjuder tredjepartsappar till skillnad från Tesla. Mycket mer framtidssäkert än att vara inlåst i exempelvis Teslas egna, begränsade Spotifyklient och navigation. Teslas trafikinfo har ju mycket sämre kvalitet än Waze och Google Maps dito.
...fast igen, mitt citat är taget ur sitt sammanhang. Min fråga gäller appar i min telefon som kan styra bilen, inte appar i bilen.
Egentligen är ju det en valid frågeställning för alla uppkopplade bilar, hur länge garanterat tillverkaren att det finns appar till bilen? Att plötsligt inte kunna starta värmen, justera laddstyrka etc när bilen är X antal år borde ju påverka hur man ser på andrahandsvärdet antar jag?
I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".
Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
"Upplevd"... Vem då? Journalisten? Subjektivt, bilen finns inte ute på riktigt ännu.
Blir mycket intressantare när ägarna kan lämna sina omdömen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
...fast igen, mitt citat är taget ur sitt sammanhang. Min fråga gäller appar i min telefon som kan styra bilen, inte appar i bilen.
Dessa appar finns för Tesla men är inte supportade av Tesla på något sätt. Visserligen bygger de på Teslas API men detta API är egentligen inte öppet eller i alla fall inte specificerat för tredje part. De har fått granska hur Teslas app fungerar för att själva sedan utnyttja detta till sina appar. Finns ingen inbyggd säkerhet i dessa tredjepartsappar heller. En del är säkrare än andra men det finns klara brister eftersom Tesla inte har tagit fram ett system för tredjepartsappar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Dessa appar finns för Tesla men är inte supportade av Tesla på något sätt. Visserligen bygger de på Teslas API men detta API är egentligen inte öppet eller i alla fall inte specificerat för tredje part.
Exakt. Du lämnar dessutom ifrån dig din klientnyckel till en tredje part.
Och även om Tesla hade haft ett öppet API är det inget tecken på att bilen skulle vara framtidssäker. Tesla kan när som helst ändra villkoren för API:t eller helt enkelt stänga ner det, som Netflix gjorde.
I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".
Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
Den är ~1 dm kortare och har 14 cm kortare axelavstånd än Model 3. Så nog tror jag den kan vara roligare att köra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
I Dagens DN nämns att Polestar 2 "har högre upplevd kvalitet och bättre väghållning än Model 3".
Stämmer det verkligen? Polestar 2 är avsevärt tyngre och Model 3 har ju fått fina betyg för sin väghållning. Det där med upplevd kvalitet struntar jag i. Det är så subjektivt.
Den är ~1 dm kortare och har 14 cm kortare axelavstånd än Model 3. Så nog tror jag den kan vara roligare att köra.
En Zoe är väl typ 1m kortare, borde vara mkt roligare då?
En del tycker en mindre bil är roligare att köra, framför allt i europa på mindre vägar och gränder (och framför allt in i garage) Stor är inte alltid bäst.
Laddhastighet skulle vra intressant. och hur google är integrerat i bilen.
Polestar använder Android Automotive som operativsystem, ej att förväxlas med Android Auto som är en funktion för att spegla en telefon.
I operativsystemet finns det stöd för Googles röststyrning, Google Maps samt en Play-butik. Med Google-konto kan bilen också synka senaste sökningar, kalender och data från andra Googletjänster. Finns (fanns?) en demo på Polestars hemsida.
Kan se följande fördelar med det jämfört med Teslas låsta OS:
- Du får native-appar in dash, dvs de senaste funktionerna från originalutvecklarna.
- Större utbud av media- och navigationsappar.
- Överlägsen röststyrning (kanske inte så svårt).
- Klart bättre trafikdata.
- Ett beprövat konsumentorienterat OS från ett av världens största IT-bolag med i princip oändliga resurser.
- Fordonstillverkarna kan fokusera på fordonsspecifik utveckling istället för på OS.
Nackdelar
- Kan bli svårt att differentiera sig mot andra fordonstillverkare.
- OS:et ställer krav på hur apparna skall se ut, storlek på skärmar, fönster etc.
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?
Man kanske även vill vara aväpplad och avkinesad då är det bra mycket lättare att bli aväpplad och avgooglad om man väljer en Android mot en iPhone.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?
Därför jag gillar öppen källkod på mjukvaran. Android är i botten öppet även om Googles appar inte är det och det finns alternativa appkällor, huvudsakligen F-Droid, där det finns massor av gott.
På Apple finns inte den motsvarigheten alls på samma vis. Även om jag tror Apple behandlar sin kunddata på annat sätt än Google så går Apple bort på grund av sin strategi med sin "walled garden".
Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?
Tesla stödjer inte tredjepartsappar annat än websidebaserade appar förstås. Netflix och Spotify är specialgjorda appar som till stor del är gjorda av Tesla själva eller bara wrappade websideversioner (tex Netflix). Här har faktiskt Polestar kommit längre i och med det nära samarbetet med Google. Man kommer stödja tredjepartsappvr genom det Android-baserade OS bilen kör och som man är första bilmodell ut med. Det betyder inte att alla Androidappar som finns till din telefon kommer kunna köras i din Polestar 2, urvalet kommer, av säkerhetsskäl vara starkt kurerat och apparna behöver sannolikt skrivas om lite för att passa det nya gränssnittet.
Skype? Det låter redan nu som en föråldrad bil...
Skämt åsido! Laddnätverket är det intressanta. Nu prisätter man den som en direkt konkurrent till model 3, men man "glömmer" att i tesla-priset så ingår det även ett magnifikt laddnätverk. Utan något liknande så tror jag att det blir svårt att slå igenom brett.
Varför det? Jag hade gärna haft Skype i min Tesla!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Mycket bra fråga. Skulle gärna få svaret på den!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Man kan i stort sett stänga av allt av googlespårning. Men då får man inte alla funktioner, bilen funkar dock bra för de flesta ändå vill jag påstå. Däremot ganska trevlig att få upp tex sökresultat i Google maps som man sett på med telefonen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14