Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Re: Provkörning av Polestar 2 - vad undrar du om bilen?

Inläggav Mickep » 01 jul 2020 14:35

Vilket säkerhetstänk finns i bilen. (det är ju från volvo även om de vill särskilja sig) Hur många kameror et.c.
Hur är förar assistansen?
Mickep

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 01 jul 2020 14:47

Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav elbilist Anderzzon » 01 jul 2020 15:14

Teslaspolen skrev:Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?

Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?
Anderzzon
elbilist

Inläggav Teslaägare Albin » 09 jul 2020 22:31

När kommer svaren på frågorna?
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Albin
Teslaägare

Referralkod: Albin15050

Inläggav B99 » 09 jul 2020 22:39

Albin skrev:När kommer svaren på frågorna?

Eventuellt finns svaren i podden :o
B99

Referralkod: bo70682

Inläggav Teslaägare Svenssons » 10 jul 2020 06:21

Anderzzon skrev:
Teslaspolen skrev:Som en annan var inne på, hur mycket av Google kan man stänga av? Jag har själv en "avgooglad" Android telefon då jag vill ha så lite med dem att göra som det går. Telemetri, position, osv?

Dum fråga och risk att gå off topic men varför köper man en Android-telefon om man vill ha så lite med Google att göra som möjligt? Är det inte enklare att köpa en telefon med ett annat operativsystem?

Man kanske även vill vara aväpplad och avkinesad då är det bra mycket lättare att bli aväpplad och avgooglad om man väljer en Android mot en iPhone.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 10 jul 2020 06:30

Anderzzon skrev:

Därför jag gillar öppen källkod på mjukvaran. Android är i botten öppet även om Googles appar inte är det och det finns alternativa appkällor, huvudsakligen F-Droid, där det finns massor av gott. :)

På Apple finns inte den motsvarigheten alls på samma vis. Även om jag tror Apple behandlar sin kunddata på annat sätt än Google så går Apple bort på grund av sin strategi med sin "walled garden".
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare martinot » 23 sep 2020 00:05

M3apan skrev:
djFabbe skrev:
mans71 skrev:Jämför med Tesla där ju 3:e partsutvecklare bygger appar vilket borde garantera en framtid. Tänker kanske Polestar likadant - öppet API där vem som helst kan utveckla appar för att styra bilen?

Tesla stödjer inte tredjepartsappar annat än websidebaserade appar förstås. Netflix och Spotify är specialgjorda appar som till stor del är gjorda av Tesla själva eller bara wrappade websideversioner (tex Netflix). Här har faktiskt Polestar kommit längre i och med det nära samarbetet med Google. Man kommer stödja tredjepartsappvr genom det Android-baserade OS bilen kör och som man är första bilmodell ut med. Det betyder inte att alla Androidappar som finns till din telefon kommer kunna köras i din Polestar 2, urvalet kommer, av säkerhetsskäl vara starkt kurerat och apparna behöver sannolikt skrivas om lite för att passa det nya gränssnittet.

När jag fick bilen demad för ett år sedan skyddade jag både Spotify och Skype på skärmen. Hör mer om det här: https://bilarmedsladd.se/exklusiv-forhandstitt-har-ar-polestar-2/

Skype? Det låter redan nu som en föråldrad bil... :D
Skämt åsido! Laddnätverket är det intressanta. Nu prisätter man den som en direkt konkurrent till model 3, men man "glömmer" att i tesla-priset så ingår det även ett magnifikt laddnätverk. Utan något liknande så tror jag att det blir svårt att slå igenom brett.

Varför det? Jag hade gärna haft Skype i min Tesla!
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare martinot » 23 sep 2020 00:07

Mycket bra fråga. Skulle gärna få svaret på den!
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare djFabbe » 23 sep 2020 10:31

Hej!

Detta, och mycket mer av frågorna som dykt upp i denna tråd ges det svar på i denna intervju jag gjorde med Polestar:

https://bilarmedsladd.se/exklusivt-polestar-ledningen-svarar-pa-lyssnarnas-fragor/

martinot skrev:

Mycket bra fråga. Skulle gärna få svaret på den!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Bilar med sladd