Ladda ute och inne med samma laddare

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Gubbzorr
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 sep 2019 14:04

Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av Gubbzorr »

Tjena. Har idag Wall Connectorn med den långa sladden. Planen är att bygga om och då skaffa mig ett isolerat varmgarage, vilket gör att laddaren kommer sitta inomhus. Jag tänker mig att laddaren hamnar på insidan strax intill porten så att säga. Dock så vet jag hur det är, det är vår/sommar och man har något snickeriprojekt eller så på gång i garaget och man vill/orkar inte rensa undan för en laddning. (Eller bara att bilen har inte heller samma behov av att stå inomhus och man vill/behöver inte köra in den).

Ett alternativ är ju att sätta en laddare till på utsidan (alternativt snarare skaffa en laddare med kort sladd till insidan) men det smidigaste vore ju att kunna ladda med samma laddare. Finns det någon som löst detta på något smart/finurligt sätt, där man med samma laddare kan ladda oavsett vilken sida väggen bilen står på? Väggen är i detta fall isolerad med trästomme.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av martinot »

Gubbzorr skrev:
Tjena. Har idag Wall Connectorn med den långa sladden. Planen är att bygga om och då skaffa mig ett isolerat varmgarage, vilket gör att laddaren kommer sitta inomhus. Jag tänker mig att laddaren hamnar på insidan strax intill porten så att säga. Dock så vet jag hur det är, det är vår/sommar och man har något snickeriprojekt eller så på gång i garaget och man vill/orkar inte rensa undan för en laddning. (Eller bara att bilen har inte heller samma behov av att stå inomhus och man vill/behöver inte köra in den).

Ett alternativ är ju att sätta en laddare till på utsidan (alternativt snarare skaffa en laddare med kort sladd till insidan) men det smidigaste vore ju att kunna ladda med samma laddare. Finns det någon som löst detta på något smart/finurligt sätt, där man med samma laddare kan ladda oavsett vilken sida väggen bilen står på? Väggen är i detta fall isolerad med trästomme.
Fanns en annan tråd där en löst det med ett rätt snyggt hål i garageväggen som kan kunde trä sladden igenom. WC var som standard på insidan av garaget. Sök lite så hittar du tråden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gubbzorr
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 sep 2019 14:04

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av Gubbzorr »

martinot skrev:
Gubbzorr skrev:
Tjena. Har idag Wall Connectorn med den långa sladden. Planen är att bygga om och då skaffa mig ett isolerat varmgarage, vilket gör att laddaren kommer sitta inomhus. Jag tänker mig att laddaren hamnar på insidan strax intill porten så att säga. Dock så vet jag hur det är, det är vår/sommar och man har något snickeriprojekt eller så på gång i garaget och man vill/orkar inte rensa undan för en laddning. (Eller bara att bilen har inte heller samma behov av att stå inomhus och man vill/behöver inte köra in den).

Ett alternativ är ju att sätta en laddare till på utsidan (alternativt snarare skaffa en laddare med kort sladd till insidan) men det smidigaste vore ju att kunna ladda med samma laddare. Finns det någon som löst detta på något smart/finurligt sätt, där man med samma laddare kan ladda oavsett vilken sida väggen bilen står på? Väggen är i detta fall isolerad med trästomme.
Fanns en annan tråd där en löst det med ett rätt snyggt hål i garageväggen som kan kunde trä sladden igenom. WC var som standard på insidan av garaget. Sök lite så hittar du tråden.
Jag tycker att jag sökt men hittar inget relevant. Är väl jag som är kass på att söka. Du minns ingen mer typ exakt fras i posten/tråden? ;)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av tor-ake »

Kort sammanfattning är att man köper ett PVC-rör med samma ID som typ2-handskens OD och hålsågar genom garageväggen på lämplig plats. Sedan en plugg av lämpligt mjukt material.
Ett par graders lutning på röret så att vatten inte letar sig in på insidan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Gubbzorr
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 sep 2019 14:04

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av Gubbzorr »

tor-ake skrev:
Kort sammanfattning är att man köper ett PVC-rör med samma ID som typ2-handskens OD och hålsågar genom garageväggen på lämplig plats. Sedan en plugg av lämpligt mjukt material.
Ett par graders lutning på röret så att vatten inte letar sig in på insidan.
Att göra ett hål i väggen för att kunna peta ut sladden förstår jag man man kan göra. Är inne på typ ventilationsrör med lucka i så fall. Det jag efterfrågar är någon mer smart/snygg lösning.
Funderat på en isolerad inspektionslucka bredvid laddaren så man kan få in näven och haka av den från wall connectorn, eller kanske en kontakt på utsidan väggen där man kan plugga in den blå medföljande laddningskabeln och sedan sätta WC:n i kontakten på andra sidan väggen (om du fattar hur jag tänker), eller kanske att man bygger som något "skåp" eller "sluss" där man når laddaren från båda sidor väggen, osv. Något smart där laddaren är hyfsat tillgänglig från båda hållen, alltså.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av fth »

Gubbzorr skrev:
Funderat på en isolerad inspektionslucka bredvid laddaren så man kan få in näven och haka av den från wall connectorn, eller kanske en kontakt på utsidan väggen där man kan plugga in den blå medföljande laddningskabeln och sedan sätta WC:n i kontakten på andra sidan väggen (om du fattar hur jag tänker), eller kanske att man bygger som något "skåp" eller "sluss" där man når laddaren från båda sidor väggen, osv. Något smart där laddaren är hyfsat tillgänglig från båda hållen, alltså.
Din lösning med en förlängning av WC-sladden till utsidan via kontakter/adapters etc är inte tillåtet enligt standards, säkerhetsföreskrifter etc., så det kan bli svårt att få till.

Även att låta kabeln ograverad och oskarvad gå genom väggen är tydligen gränsfall enligt tidigare diskussioner i ämnet, men det skulle iaf inte jag oroa mig för ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Gubbzorr
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 sep 2019 14:04

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av Gubbzorr »

fth skrev:
Gubbzorr skrev:
Funderat på en isolerad inspektionslucka bredvid laddaren så man kan få in näven och haka av den från wall connectorn, eller kanske en kontakt på utsidan väggen där man kan plugga in den blå medföljande laddningskabeln och sedan sätta WC:n i kontakten på andra sidan väggen (om du fattar hur jag tänker), eller kanske att man bygger som något "skåp" eller "sluss" där man når laddaren från båda sidor väggen, osv. Något smart där laddaren är hyfsat tillgänglig från båda hållen, alltså.
Din lösning med en förlängning av WC-sladden till utsidan via kontakter/adapters etc är inte tillåtet enligt standards, säkerhetsföreskrifter etc., så det kan bli svårt att få till.

Även att låta kabeln ograverad och oskarvad gå genom väggen är tydligen gränsfall enligt tidigare diskussioner i ämnet, men det skulle iaf inte jag oroa mig för ;)

/fth
Misstänkte detta och gillar inte idén själv, även om installationen i sig är "snygg" så är den krånglig då jag behöver öppna frunken och härja med kabel osv, samt se till att plugga in kabeln på insidan garaget. :) Det var mer bara exempel på kreativ och annorlunda lösning.
Det jag vill uppnå är så enkel inpluggning av bilen från båda sidor garaget som möjligt. Nån form av sluss hade varit praktiskt, tänker två dörrar av bredden typ omklädningsskåp från varje håll. Ser dock inte hur det blir snyggt.
Känns som om jag inte borde vara den första som funderar på hur man gör en laddare tillgänglig för att slippa installera två, men hittar inget smart på google heller.

Om du hittar dessa tidigare diskussioner får du gärna länka dem, kanske finns matnyttigt att ta del och/eller inspirareras av :)
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2021 08:43

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av Henrik P »

Har du kollat denna?

https://chargenode.eu/hemma/
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av Teslared »

Sök på: Re: Koppla loss kabel på WC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av fth »

Gubbzorr skrev:
Om du hittar dessa tidigare diskussioner får du gärna länka dem, kanske finns matnyttigt att ta del och/eller inspirareras av :)
viewtopic.php?t=23991

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av ChristerSjo »

Jag har min WC precis innan för garageporten. Laddar alltid bilen utanför för jag har ständigt fullt av skit i garaget (skall bygga ett förråd så jag blir av med skiten).

jag låter min garageport (automatisk) gå ner över sladden och gummilisten som är längst ner på porten sluter ganska tätt runt kabeln.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av bjornnilsson »

ChristerSjo skrev:

jag låter min garageport (automatisk) gå ner över sladden och gummilisten som är längst ner på porten sluter ganska tätt runt kabeln.
Precis så gör jag också. Har sedan skrivit ut en hållare till kabeln som sitter på utsidan av ytterväggen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av ChristerSjo »

bjornnilsson skrev:
ChristerSjo skrev:

jag låter min garageport (automatisk) gå ner över sladden och gummilisten som är längst ner på porten sluter ganska tätt runt kabeln.
Precis så gör jag också. Har sedan skrivit ut en hållare till kabeln som sitter på utsidan av ytterväggen.
Japp man skall alltid eftersträva att följa KISS konceptet. Keep It Simple Stupied. :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av mikebike »

Min svåger har satt upp laddboxen längst in i garaget, till vänster, med en kort fast kabel. Det funkar ju bra till hans laddhybrid som har laddluckan på vänster framskärm, men det är omöjligt att ladda min Tesla. :evil: :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Min svåger har satt upp laddboxen längst in i garaget, till vänster, med en kort fast kabel. Det funkar ju bra till hans laddhybrid som har laddluckan på vänster framskärm, men det är omöjligt att ladda min Tesla. :evil: :D
Det kanske fanns en tanke med den placeringen? En lösning på ”snyltande svågerproblemet”? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
mikebike skrev:
Min svåger har satt upp laddboxen längst in i garaget, till vänster, med en kort fast kabel. Det funkar ju bra till hans laddhybrid som har laddluckan på vänster framskärm, men det är omöjligt att ladda min Tesla. :evil: :D
Det kanske fanns en tanke med den placeringen? En lösning på ”snyltande svågerproblemet”? :D

/fth
Nej, han satte upp den för ett par sedan.
Som tur är finns det gratisladdare nere på byn. Senast när vi hälsade på kom vi gående. "Var har ni bilen?"
-Den står på laddning nere i centrum. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Corduroy
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 feb 2020 12:30
Ort: Sundsvall

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av Corduroy »

tor-ake skrev:
Kort sammanfattning är att man köper ett PVC-rör med samma ID som typ2-handskens OD och hålsågar genom garageväggen på lämplig plats. Sedan en plugg av lämpligt mjukt material.
Ett par graders lutning på röret så att vatten inte letar sig in på insidan.
Den lösningen funkar perfekt för mig som har bilen inne på vintern och ute på sommaren.

Jag sparade bitarna som blev kvar efter håltagningsborren och gjorde 2 lock. Ett "sommarlock" när laddmunstycket hänger ute med en liten urfasning för kabeln och ett "vinterlock" som är helt tätt. Grå pluppen i mitten är för att ha nåt att hålla i när jag ska ta ut locket :)

Sommar
UteSommar.jpg
Vinter
UteVinter.jpg
di99pejo
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 feb 2021 12:04

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av di99pejo »

Corduroy skrev:

Sommar
Bild
Snygg lösning! Var får man tag på den svarta hållaren till laddmunstycket?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av martinot »

di99pejo skrev:
Corduroy skrev:

Sommar
Bild
Snygg lösning! Var får man tag på den svarta hållaren till laddmunstycket?
Finns ju precis över allt där de säljer laddkablar.

Tex här: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 117.17376/

Annars så är det ju bara att söka på "type 2 cable holder" eller liknande på svenska, på tex. Amazon eller Google. Du hittar hundratals versioner lätt. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
di99pejo
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 feb 2021 12:04

Re: Ladda ute och inne med samma laddare

Inlägg av di99pejo »

Haha...tack!
Jag trodde det skulle vara svårt att få tag på så jag gjorde inte någon sökning :-)
Skriv svar