ext4 fungerade i tidigare uppdateringar men togs bort (trots att det är överlägset)
exFat fungerade även tidigare men togs bort för att nu vara tillbaka igen.
Så man vet aldrig, men kul att det fungerar just nu.
Nyheter: nu går det visst att använda Fat32 eller exFat till kameraminne.
Definitivt med 2020.20.1 (hann inte prova med 2020.16), och MCU1/2.
In-car formatering ger just exFat, och det är detta som rekommenderas. Hela minnet skall vara en partition - (om du vill ha kameradata och musik på samma device måste denna göras utanför bilen).
Tror det funkar i båda USB platser, men den andra måste vara tom just under formateringen, annars vet den inte vilken man vill formatera.
Om man kan inte vänta för exFat-uppdateringen, kan man formatera >32GB till Fat32 på Mac eller Linux som standard, eller på Windows med några gratis verktyg.
Japp, fungerade alldeles utmärkt att bilen själv formatera nu fungerar allt som det ska tack vare bilen själv
Provade nu med 2020.16 om ext4 funka, men icke.
Däremot stöds exfat som sagt, och det är vad bilen själv formaterar i. Den skapar också TeslaCam och TeslaTrackMode folders.
P.S. ingen dum fråga alls, det är faktiskt inte ett dugg intuitivt
/fth
Haha fy fan vad simpelt. Hade aldrig listat ut det och kommer nog inte förstå lösningen heller
El är verkligen inte min grej
Av ditt forumnamn kan man ju gissa att el är exotiskt för dig
Saken är den att UMC:n är känslig för vilken ledare som är fas och vilken som är nolla. Det kan leda till problem i Frankrike där det finns en jordpigg som gör att man inte kan rotera den. Lösningen är att ha med en förlängningssladd, så kan man vända 180 grader i förlängningssladden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
P.S. ingen dum fråga alls, det är faktiskt inte ett dugg intuitivt
/fth
Haha fy fan vad simpelt. Hade aldrig listat ut det och kommer nog inte förstå lösningen heller
El är verkligen inte min grej
Av ditt forumnamn kan man ju gissa att el är exotiskt för dig
Saken är den att UMC:n är känslig för vilken ledare som är fas och vilken som är nolla. Det kan leda till problem i Frankrike där det finns en jordpigg som gör att man inte kan rotera den. Lösningen är att ha med en förlängningssladd, så kan man vända 180 grader i förlängningssladden.
I Danmark kan man få liknande problem fast där är krävs adapter också eftersom UMC:n även behöver jord för att funka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I Danmark kan man få liknande problem fast där är krävs adapter också eftersom UMC:n även behöver jord för att funka.
Det krävs typ ett halvdussin adaptrar för att kunna ladda på ”hushållsel” i hela Europa. Jag har nog allihopa, och har fått användning av dom exakt en gång på alla mina långresor och bilsemestrar i hela Europa
Men det känns tryggt att ha i bilen
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nyheter: nu går det visst att använda Fat32 eller exFat till kameraminne.
Definitivt med 2020.20.1 (hann inte prova med 2020.16), och MCU1/2.
In-car formatering ger just exFat, och det är detta som rekommenderas. Hela minnet skall vara en partition - (om du vill ha kameradata och musik på samma device måste denna göras utanför bilen).
Tror det funkar i båda USB platser, men den andra måste vara tom just under formateringen, annars vet den inte vilken man vill formatera.
Om man kan inte vänta för exFat-uppdateringen, kan man formatera >32GB till Fat32 på Mac eller Linux som standard, eller på Windows med några gratis verktyg.
Har en SSD i bilen, hur låter man bilen formatera disken?
Nyheter: nu går det visst att använda Fat32 eller exFat till kameraminne.
Definitivt med 2020.20.1 (hann inte prova med 2020.16), och MCU1/2.
In-car formatering ger just exFat, och det är detta som rekommenderas. Hela minnet skall vara en partition - (om du vill ha kameradata och musik på samma device måste denna göras utanför bilen).
Tror det funkar i båda USB platser, men den andra måste vara tom just under formateringen, annars vet den inte vilken man vill formatera.
Om man kan inte vänta för exFat-uppdateringen, kan man formatera >32GB till Fat32 på Mac eller Linux som standard, eller på Windows med några gratis verktyg.
Har en SSD i bilen, hur låter man bilen formatera disken?
Om man har tillräckligt ny programvara i bilen så finns det som alternativ om disken sitter i bilen, under fliken
software tror jag det var
Vad med följer med en model3 SR+ förutom 2 laddkablar?
Kabel för att ladda mobilen? Både USB c o iphone?
Punkterings kit? Varningstriangel?
Något annat som man tar för givet?
Jag har koll på att mattor saknas men känns som att det ändras ibland, så jag kan dubbelkolla att allt följer med på fredag
Vad med följer med en model3 SR+ förutom 2 laddkablar?
Kabel för att ladda mobilen? Både USB c o iphone?
Punkterings kit? Varningstriangel?
Något annat som man tar för givet?
Jag har koll på att mattor saknas men känns som att det ändras ibland, så jag kan dubbelkolla att allt följer med på fredag
Inga mobilkablar
Ingen punkaspray
Varningstriangel och förstahjälpenkit i en röd avlång väska följer med
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Kan vara annat problem också men lagringsminne i MCU:n skrivs sönder med tiden. Dels pga litet minne som använts mer än när bilen började säljas 2012 och dels för intensiv loggning av allt som gjordes i systemet. Brukar ta ca 4-5 år men det kan gå sönder tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kan vara annat problem också men lagringsminne i MCU:n skrivs sönder med tiden. Dels pga litet minne som använts mer än när bilen började säljas 2012 och dels för intensiv loggning av allt som gjordes i systemet. Brukar ta ca 4-5 år men det kan gå sönder tidigare.
Låter ju lite tidigt för mig som är 2018?
Ska man lämna in den omedelbart eller se om det blir värre? Går det på garantin innan 8000 mil?
Kan vara annat problem också men lagringsminne i MCU:n skrivs sönder med tiden. Dels pga litet minne som använts mer än när bilen började säljas 2012 och dels för intensiv loggning av allt som gjordes i systemet. Brukar ta ca 4-5 år men det kan gå sönder tidigare.
Låter ju lite tidigt för mig som är 2018?
Ska man lämna in den omedelbart eller se om det blir värre? Går det på garantin innan 8000 mil?
Skapa en service-ticket i appen? Kanske dom kan felsöka remote.
Ska gå på garantin isf.
Kan vara annat problem också men lagringsminne i MCU:n skrivs sönder med tiden. Dels pga litet minne som använts mer än när bilen började säljas 2012 och dels för intensiv loggning av allt som gjordes i systemet. Brukar ta ca 4-5 år men det kan gå sönder tidigare.
Låter ju lite tidigt för mig som är 2018?
Ska man lämna in den omedelbart eller se om det blir värre? Går det på garantin innan 8000 mil?
Skapa en service-ticket i appen? Kanske dom kan felsöka remote.
Ska gå på garantin isf.
Antar med det du skrev (service-ticket) att jag ska boka service i appen och lämna in bilen? Återkopplar de innan valt datum eller hur fungerar det?
Kan vara annat problem också men lagringsminne i MCU:n skrivs sönder med tiden. Dels pga litet minne som använts mer än när bilen började säljas 2012 och dels för intensiv loggning av allt som gjordes i systemet. Brukar ta ca 4-5 år men det kan gå sönder tidigare.
Låter ju lite tidigt för mig som är 2018?
Ska man lämna in den omedelbart eller se om det blir värre? Går det på garantin innan 8000 mil?
Skapa en service-ticket i appen? Kanske dom kan felsöka remote.
Ska gå på garantin isf.
Antar med det du skrev (service-ticket) att jag ska boka service i appen och lämna in bilen? Återkopplar de innan valt datum eller hur fungerar det?
Du kan ju skriva att du vill att dom felsöker remote. Välj en tid när det passar att lämna in den, om det nu krävs.