Sida 1 av 1

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Postat: 17 jun 2021 10:02
av Teslaspolen
Egentligen spelar antalet laddningsr mindre roll. Problemet är att vissa, framförallt äldre, elbilar inte låter dig sätta en laddgräns så då vill man inte ladda mer än nödvändigt.

Finns däremot en laddgräns så kan man ha för vana att alltid koppla i, om man nu inte strax ska iväg igen så klart.

Sedan finns det ju optimeringar man kan göra. Dvs, det är bättre om bilen ligger och pendlar mellan säg 50% och 70% än 70% och 90%. Och speciellt om den ska stå still och inte laddas ur på ett tag.

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Postat: 17 jun 2021 11:48
av martinot
Brukar sätta laddtak till mellan 50-75% normalt till vardags. Kvällen innan en planerad längre resa så höjer jag till 90% (vill inte låta bilen så på 100% om resan inte blir av pga. en eller annan orsak).

Re: Ladda varje gång eller ibland?

Postat: 17 jun 2021 12:17
av LarsL
Henrik P skrev:
Intressant detta, ganska nybliven M3 LR ägare med 82 kw batteriet. I handboken står daglig laddning till 90% rekommenderas.
Vi kör i nuläget så att vi förbrukar ca 20-30% av batteriet dagligen och laddar upp till 90% varje natt. Om jag förstår vissa här rätt
så är det inte optimalt ur batterilivslängd??

Finns det andra rekommendationer än Teslas handbok som är mer rätt?


I så fall vad är det optimala?
Optimalt tror jag är att pendla mellan 40-60%, men väldigt opraktiskt. Det ska ju vara enkelt och smidigt att använda bilen också och då har jag landat på 80%. Elon och Tesla tycker att det är väldigt liten skillnad att dra upp laddningen till 90% också så om det passar bättre kör med det. Tänk på att Tesla har 8 års garanti och att de sänkt maxladdhastigheten på Superchargers för att skydda batterierna. Hade det varit tok farligt att ladda till 90% så hade de självklart rekommenderat 80% istället som vardags laddning.

Men oavsett eller kanske ännu viktigare att ansluta bilen hela tiden om du har lägre laddnivå. Dels är ju marginalen mindre så du vill ju alltid ligga på din gräns. Sen är det ju enklare att höja gränsen om man kommer på att man ska iväg, bara slida upp utan ta behöva gå ut och ansluta bilen.