Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Servicehelvetet

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Servicehelvetet

Inläggav Teslaägare mikebike » 09 jun 2021 18:34

Nu har jag hämtat bilen, de har åtminstone fixat det ena felet: parkeringsassistansen. Hur kan det ta två dagar att byta ett styrdon? :roll:
Jag missade en skyttetävling p.g.a. av detta... :evil:
Som tröst fick jag en påse Ahlgrens bilar!

Det gick inte att använda farthållare eftersom kamerorna måste kalibreras först.
Dessutom hade bilen glömt stolinställningen?

Dock var jag nöjd med cyklingen från jobbet till SC. KTH - Bredden, 23 km med 29,1 i snitt. Av en nyss covidsjuk sextioåring, med ryggsäck, på en gravelbike med stänkskärmar. 8-)
Senast redigerad av mikebike 10 jun 2021 07:07, redigerad totalt 1 gång.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 jun 2021 18:37

mans71 skrev:
Svenssons skrev:
MrRun skrev:Ännu bättre om vanliga verkstäder kunde (få möjlighet att) lära sig reparera Teslor dessutom.

Finns väl egentligen inga problem för vilken verkstad som helst att börja fixa problem och lära sig? I första hand så kommer ju bilar som garantin har gått ut på och det blir ju allt fler bilar där. Är det inom garantin och en garantiåtgärd så är det väl Tesla Service Center som gäller men annars finns inget hinder för andra verkstäder mer än viljan.

Är det så? Har Tesla nu gett access till programvaran i bilarna så att en independent-verkstad kan byta säg ett dörrlås till en annan version, eller ett batteri, eller motor, osv? Det är ju i så fall strålande nyheter!

Det finns mängder med saker som inte kräver tillgång till mjukvaran i bilarna för att fixa. Se bara på byte av minneskrets till MCU1 som ett exempel eller allt mekaniskt. Verkstäder ska väl börja någonstans om de vill serva Teslor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Klintan » 11 jun 2021 13:25

Rätt trött på service nu. Hade tid 10:00 för utbyte av front som var skadad vid leverans och en lucka till mittkonsollen som ej fungerade. Servicemottagare sade vid förra besöket att det kommer gå fort, enkelt att byta front. Ingen lånebil då det skulle ta under 4h. Har hängt i Mölndal sedan 09:40 och börjar tröttna på omgivningarna. Bilen togs in efter elva och klockan är nu snart 14:30, bilen är inte klar.
Dessutom ville de att jag skulle stå för mittkonsollen, men fick kostnaden struken på arbetsordern till sist.
Nissan Leaf | Model S 75 D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Referralkod: martin66034

Inläggav Teslaägare MWall » 11 jun 2021 13:36

Klintan skrev:Rätt trött på service nu. Hade tid 10:00 för utbyte av front som var skadad vid leverans och en lucka till mittkonsollen som ej fungerade. Servicemottagare sade vid förra besöket att det kommer gå fort, enkelt att byta front. Ingen lånebil då det skulle ta under 4h. Har hängt i Mölndal sedan 09:40 och börjar tröttna på omgivningarna. Bilen togs in efter elva och klockan är nu snart 14:30, bilen är inte klar.
Dessutom ville de att jag skulle stå för mittkonsollen, men fick kostnaden struken på arbetsordern till sist.

Haha. Av den anledningen försöker jag ALLTID försäkra mig om en lånebil. Vill inte bli väntande sådär. Har hört ännu värre historier när någon efter 4 timmar gått och frågat hur det går med bilen och så har det visat sig att de inte ens har börjat med den.

Nej, Tesla måste bygga fler SC och jobba lite på kommunikationen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Klintan » 11 jun 2021 13:39

De har ju blivit så snåla på lånebilar nuförtiden. Var ju en slags kompensation för omaket att ta sig till service. Kunna använda tiden för besöket. Har inget att uträtta i Mölndal och att sitta inne i loungen lockar inte i dessa tider.
Nissan Leaf | Model S 75 D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Referralkod: martin66034

Inläggav Teslaägare MWall » 11 jun 2021 13:45

Klintan skrev:De har ju blivit så snåla på lånebilar nuförtiden. Var ju en slags kompensation för omaket att ta sig till service. Kunna använda tiden för besöket. Har inget att uträtta i Mölndal och att sitta inne i loungen lockar inte i dessa tider.

Det gäller att hitta saker de ska titta på så att det beräknas till mer än 4 timmar. Visserligen är t ex en hjulinställning inte gratis men om det betyder att man får en lånebil så kanske man ska passa på? Eller så kanske man har nåt obskyrt missljud nånstans som de ska undersöka? Kanske en gul rand på nån av skärmarna? Så gjorde iaf jag (de hittade och åtgärdade faktiskt allt också.) Sen bokade jag så tidigt som möjligt på morgonen för att ytterligare öka chansen för att få lånebil. Var i Bredden 07:15 förra fredagen t ex. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 11 jun 2021 17:48

Svenssons skrev:
MrRun skrev:Ännu bättre om vanliga verkstäder kunde (få möjlighet att) lära sig reparera Teslor dessutom.

Finns väl egentligen inga problem för vilken verkstad som helst att börja fixa problem och lära sig? I första hand så kommer ju bilar som garantin har gått ut på och det blir ju allt fler bilar där. Är det inom garantin och en garantiåtgärd så är det väl Tesla Service Center som gäller men annars finns inget hinder för andra verkstäder mer än viljan.

För att fullt ut servar/reparera el-bilar måste verkstaden ha någon typ av certifikat/utbildning det är väl där inte orken alltid finns så länge de har att göra med fossilbilar. Byta däck kan vilken verkstad som helst göra dock.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Föregående

Återgå till Företaget Tesla