Servicehelvetet
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Servicehelvetet
Kan bara hålla med!
Har haft två Model S tidigare som har haft en hel del serviceärenden, men med min nuvarande Model 3 är hanteringen av serviceärenden en katastrof.
Har väntat på byte av glastak (trasigt vid leverans) i snart ett år. Har varit inbokad två gånger och haft bilen inne en gång utan de bytte taket, bokat in ny service i februari (”Långt fram, men vi ordnar en ny tid tidigare åt dig efter julhelgen!”), och idag kom info om att jag måste boka om tiden ännu en gång för att de inte har reservdelarna hemma...
Har haft två Model S tidigare som har haft en hel del serviceärenden, men med min nuvarande Model 3 är hanteringen av serviceärenden en katastrof.
Har väntat på byte av glastak (trasigt vid leverans) i snart ett år. Har varit inbokad två gånger och haft bilen inne en gång utan de bytte taket, bokat in ny service i februari (”Långt fram, men vi ordnar en ny tid tidigare åt dig efter julhelgen!”), och idag kom info om att jag måste boka om tiden ännu en gång för att de inte har reservdelarna hemma...
Re: Servicehelvetet
Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också 

Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Servicehelvetet
Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?cosmos skrev:Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället?

Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Servicehelvetet
+1taliz skrev:Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?cosmos skrev:Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Servicehelvetet
Klart Tesla inte är intresserad av att laga de trasiga bilar de sålt, det kostar ju pengar...
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1365
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Servicehelvetet
Har väl nåt att göra att man måste reklamera garanti fel inom skälig tid.taliz skrev:Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?cosmos skrev:Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället?
Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Servicehelvetet
Min bil kostade 1,2 miljoner som ny. För de pengarna accepterar jag inte gula ledslingor eller knarr från inredningen. Därför jag jag bokat tid hos SC för att åtgärda detta. Frågor på det?taliz skrev:Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?cosmos skrev:Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället?
Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.
Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Servicehelvetet
Håller med, hoppas min 3a kommer vara felfri så länge jag har den så jag slipper ha med service att göra, men förväntar mig att saker kommer gå fel så man får ha med helvetet att göra igen. Hade nog köpt en Polestar om jag hade kunnat testa en med frun men hon vill inte vänta tills i sommar på en bil vi bara kanske vill ha. Får helt enkelt bita i det sura äpplet och köra Tesla ett tag till och hoppas på det bästa, har sagt att hon får sköta alla serviceärenden denna gången så hon kanske kastar in handduken rätt snabbt :p.Verdi skrev:Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.
Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.
Re: Servicehelvetet
Håller med till 100 procent. Nu kostade ju våran Tesla "bara" 0,9 miljoner i runda slängarVerdi skrev:Min bil kostade 1,2 miljoner som ny. För de pengarna accepterar jag inte gula ledslingor eller knarr från inredningen. Därför jag jag bokat tid hos SC för att åtgärda detta. Frågor på det?taliz skrev:Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?cosmos skrev:Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället?
Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.
Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Servicehelvetet
MS är billigare i drift än de flesta fossilbilar förutsatt du kör >4000 mil/år. Det får väl kosta lite gula ränder på lysena. Var nöjd iställetVerdi skrev:Min bil kostade 1,2 miljoner som ny. För de pengarna accepterar jag inte gula ledslingor eller knarr från inredningen. Därför jag jag bokat tid hos SC för att åtgärda detta. Frågor på det?taliz skrev:Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?cosmos skrev:Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället?
Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.
Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.

Re: Servicehelvetet
Jag är nöjd. Men jag vill ha mina skitsaker fixade ändå.Delta skrev:MS är billigare i drift än de flesta fossilbilar förutsatt du kör >4000 mil/år. Det får väl kosta lite gula ränder på lysena. Var nöjd iställetVerdi skrev:Min bil kostade 1,2 miljoner som ny. För de pengarna accepterar jag inte gula ledslingor eller knarr från inredningen. Därför jag jag bokat tid hos SC för att åtgärda detta. Frågor på det?taliz skrev:Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?cosmos skrev:Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället?
Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Kan inte Tesla ge service på samma nivå som prislappen så är det deras problem, inte mitt. Varför ska de räkna med min lojalitet? Jag är bilköpare, inte sektmedlem.
Tyvärr verkar det dock vara omöjligt att köpa elbil av annat märke än Tesla och behålla frihetskänslan (hello Ionity...) så just nu känns det lite hopplöst.

Nu har jag dessutom nåt fel med bromsarna ("Reduced braking performance"). Plus att kameran på främre vänsterskärmen sitter löst... Vilket verkar leda till en massa felmeddelanden om att den är "blocked".
Sägas ska väl att jag fått 2 månaders väntetid vilket jag tycker är ok på sånt här. (om det nu inte är nåt allvarligt med bromsarna, men det verkar det inte vara)
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Servicehelvetet
Jag kan i princip hålla med om ovanstående, men i detta fallet handlade det ju om upplevda problem med service.
I mitt fall handlar det om att taket dels är trasigt och dels är felmonterat så att jag aldrig har kunnat använda det original takräck som jag köpte i samband med bilen i april förra året.
I mitt fall handlar det om att taket dels är trasigt och dels är felmonterat så att jag aldrig har kunnat använda det original takräck som jag köpte i samband med bilen i april förra året.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Servicehelvetet
Försvann det uppfriskande inlägget om att vi allihop var ett gäng bortskämda gnällande barnrumpor? 

Re: Servicehelvetet
Taliz?ovelundkvist skrev:Försvann det uppfriskande inlägget om att vi allihop var ett gäng bortskämda gnällande barnrumpor?
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Servicehelvetet
Jag har inte skrivit något om ”barnrumpor”.
Men lite roligt att ni tror det.
Men lite roligt att ni tror det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Servicehelvetet
Värst vad man kan ta åt sig. Du missade att jag svarade på cosmos inlägg?point1 skrev:Wow, du kan verkligen inte acceptera att något Tesla gör är dåligt?taliz skrev:Vissa verkar vara självplågare. Trots att servicen är "ett helvete" enligt vissa, så ger man sig ändå i kast med det gång på gång för struntsaker?cosmos skrev:Det är precis detta som gör att min nuvarande Tesla blir min första och sista. Det är obegripligt att man har dragit ner servicen på den nivå man är på nu. Att jag klarat mig hyggligt ännu gör mig inte blind inför nästa bilbyte. Upptäckte i helgen att min vänstra strålkastare behöver bytas då halva ledslingan blivit gul, så nu ska jag in i serviceträsket också
Känns inte så logiskt.
Om det nu verkligen var så fruktansvärt så borde man väl vilja undvika det till varje pris?
Om nu en ledslinga "blivit gul", varför överhuvudtaget boka tid för det? Bilen går väl utmärkt att köra ändå?
Om du sen ska byta bil ändå så fixa det precis innan bytet, eller innan garantin går ut istället?
Just det här att många envisas med att kräva åtgärd av struntsak efter struntsak är ju en stor anledning till att det blir överbelastat.
Det betyder dock inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt.
Att inte kunna förvärma bilen i Sverige på vintern känns rätt angeläget, speciellt med tanke på Teslas lösningar av dörrhandtag, fönsterrutor osv. Men du kanske tycker att man ska skippa använda den funktionen för att vara lite snäll mot Tesla? Att bilen ska fungera som den ska fungera är självklart, bryr man sig inte om bilens funktioner/utseende kan man väl lika gärna köpa en skrotbil.
Att det tar tid att få något fixat, är ok, men att kommunikationen är kass och att de godtyckligt bokar om en samma dag som service är inte ok. Om man nu blir ombokad så ska man ju dessutom inte behöva hamna sist i kön igen, speciellt inte när kön är 1,5 månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Servicehelvetet
Förövrigt har pris inte nödvändigtvis något med kvalitet att göra.
Lite fascinerad av att vissa verkar tro det.
Lite fascinerad av att vissa verkar tro det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Servicehelvetet
Nej det var någon utan teslaregistrering på forumet som skrev inlägget om barnrumpor.Verdi skrev:Taliz?ovelundkvist skrev:Försvann det uppfriskande inlägget om att vi allihop var ett gäng bortskämda gnällande barnrumpor?
Förstår att det uppstår gnissel när serviceorganisationen inte fungerar som den borde. Ska absolut inte ta någon sin upplevelse ifrån dem. Tycker bara det är intressant att det kan vara så otroligt olika.
Vi är toppen nöjda och har snabbt och enkelt fått assistans av SC i Malmö när vi haft problem eller haft behov av service. De hör av sig och kollar upp m.m. Sedan har andra helt annan upplevelse att de inte går att nå, aldrig fixar något m.m. Ganska otroligt att det kan vara en sådan stor skillnad i en och samma organisation. Eller är det tecken på en otrolig växtvärk när det är så olika?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Servicehelvetet
Kan diskuteras. Men service och upplevelse har det. Iaf påverkar det min betalningsvilja.taliz skrev:Förövrigt har pris inte nödvändigtvis något med kvalitet att göra.
Lite fascinerad av att vissa verkar tro det.
Re: Servicehelvetet
Märklig logik för mig att man ska vara nöjd även om ens bil har problem.
Du köper en ny iPhone för 16k - var nöjd, även om högtalaren sprakar.
Du köper ett nytt hus för X miljoner - var nöjd, det är ju bara lite mögel/en liten fuktskada.
Etc...
Jag har vindbrus från vänster trekantsruta i hastigheter över 100km/h på min 5 månader gamla bil. Bilen funkar utmärkt, men det är jävligt irriterande. Det är inget man ska klaga på alltså eftersom Tesla är ett bra bolag och bilen generellt är trevlig?
Du köper en ny iPhone för 16k - var nöjd, även om högtalaren sprakar.
Du köper ett nytt hus för X miljoner - var nöjd, det är ju bara lite mögel/en liten fuktskada.
Etc...
Jag har vindbrus från vänster trekantsruta i hastigheter över 100km/h på min 5 månader gamla bil. Bilen funkar utmärkt, men det är jävligt irriterande. Det är inget man ska klaga på alltså eftersom Tesla är ett bra bolag och bilen generellt är trevlig?
Re: Servicehelvetet
Ojdå, taliz har hittat en ny sandlåda
. Hursomhelst, Teslas servicenivå är icke acceptabelt nuförtiden. Inte bara för ett premiummärke. Om detta fortsätter kommer de tappa en hel del förtroendekapital (och således även rejäla pengar i slutändan). För min del blir det ingen ny Tesla om de inte skärper till sig ordentligt snart. Jag har skrivit en del om mina senaste erfarenheter med deras 'service'organisation, som oftast inte ens går att nå, och strulet fortsätter big time
.
Jag fattar verkligen inte varför man skulle acceptera en felaktig/undermålig produkt och vara nöjd med vad man får?!? Påminner lite om situationen i f d Östeuropa, där man fick vara nöjd med det som fanns att få överhuvudtaget. Olyckligtvis har Tesla ett relativt monopol och kan utnyttja sin position då det saknas likvärdiga varor på marknaden. Som kund är detta ett moment 22, tyvärr.


Jag fattar verkligen inte varför man skulle acceptera en felaktig/undermålig produkt och vara nöjd med vad man får?!? Påminner lite om situationen i f d Östeuropa, där man fick vara nöjd med det som fanns att få överhuvudtaget. Olyckligtvis har Tesla ett relativt monopol och kan utnyttja sin position då det saknas likvärdiga varor på marknaden. Som kund är detta ett moment 22, tyvärr.
Re: Servicehelvetet
Men geez. Läs igen vad jag skrev.
"Det betyder inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt".
Kosmetiska grejer är ngt annat än funktionella. Eller?
"Det betyder inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt".
Kosmetiska grejer är ngt annat än funktionella. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Servicehelvetet
Men suck. Läs igen vad jag skrev till cosmos.point1 skrev:Jaja, då var det inte ändå inte relevant för tråden, så då kan du ju trolla någon annanstans. Du kan tycka vad du vill om vilka fel som ska åtgärdas men ett fel ska åtgärdas oavsett om det är kosmetiskt eller inte.taliz skrev:Men geez. Läs igen vad jag skrev.
"Det betyder inte att det är bra eller acceptabelt, bara logiskt".
Kosmetiska grejer är ngt annat än funktionella. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Servicehelvetet
Ja, nåt annat är det. Funktionella fel vill jag ha åtgärdat bums direkt. Kosmetiska fel kan vänta lite, men inte hur länge som helst. Ska man verkligen behöva gå och reta sig på allt som inte ser ut som det ska? Varför?taliz skrev:Kosmetiska grejer är ngt annat än funktionella. Eller?
Produkter med optiska skavanker brukar i vanliga fall säljas som andra sortering, dvs mycket billigare. Jag kan med andra ord utgå ifrån att min kafferservis eller min pralinask inte har några kosmestiska fel när jag köper den i en vanlig butik. Varför stämplas man då som petig när man vill att en bil för en miljon ska se perfekt ut?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14