Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inläggav topgun12 » 26 okt 2020 18:21

Tesla tar lätt på säkerhetsproblem. Kina kräver återkallelse av S o X. Snart även Europa?

Alla model S och X från augusti 2017 och tidigare har haft felaktigt konstruktion/matrealval av bakre länkarm/stag ? fram, och övre länkarm eller stag bak enligt artikel i länk nedan. Tesla kände till detta och ändra konstruktionen 2017. Men kalla inte in tidigare bilar för åtgärd. När denna felaktiga komponent i hjulupphängningen får en smäll , vilket hjulupphängningen är till för att kunna absorbera så går det sönder i förtid. Följden kan bli förlust av styrförmåga eller i lindriga fall felaktig hjulinställning, och dödsolycker har hänt. Nu har Kinas myndigheter noterat felet och krävt återkallning av alla X och S som exporterats till Kina. Snart vaknar väl myndigheter i Europa också. De flesta äldre Teslor har fått dessa felaktiga delar bytta en eller flera ggr, men fått betala för det som vanlig reparation, istället för att Tesla meddelat det varit fabrikationsfel. Jag fick nedslag på sådan del i besiktning på ena sidan och Tesla böt den, vilket jag fick betala för. Men samtidigt böt de även på andra sidan gratis utan att nämna det för mig ! Problemet är att innan det går sönder gör Tesla ingenting, men det kan vara farligt då det går sönder ! Dessutom tar de inte skulden för sitt konstruktionsfel utan låter kunden få betala för reparationer.

https://electrek.co/2020/10/23/tesla-re ... ion-issue/
Senast redigerad av topgun12 26 okt 2020 20:41, redigerad totalt 1 gång.
topgun12

Re: Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018

Inläggav Teslaägare bylund » 26 okt 2020 19:48

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav topgun12 » 26 okt 2020 20:14

Ja det finns en tråd under model S, men det är ett fel som även gäller model X. Här tänkte jag mer man kunde diskutera runt det faktum att Tesla själv inte kallat tillbaks bilar utan det måste ske under hot från Kinas myndigheter. Samma fel finns ju på alla Teslor inte bara de som exporterats till Kina.

Har våra kontrollerarnde myndigheter varit omedvetna om felet då tesla lagat delar lite i smyg? Som i mitt fall, böt även andra sidan utan att berätta för mig, men fick betala för den sida som bilbesiktningen slagit ner på. Det är tydligen ett vanligt problem vilket många märker då deras hjulinställning ändras och däcken slits ojämt.
topgun12

Inläggav Teslaägare [JM] » 26 okt 2020 20:30

Tesla said that the failure in question happened in less than 0.05% of vehicles outside of China and in about 0.1% of vehicles in China.

As we previously reported, NHTSA has investigated a potential issue in Tesla’s Model S and Model X suspension back in 2016, but they didn’t find any defect.

https://electrek.co/2020/10/23/tesla-ar ... ng-recall/

Hur många S/X såldes i Sverige mellan 2013 och 2017? Och av dem är det förmodligen 0.05% som går sönder.
Värre än Dieselgate det här...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav topgun12 » 26 okt 2020 20:39

Tesla säger det är så få som går sönder, men frågar du Tesla ägare hur många som fått byta stag eller fått göra om hjulinställning så förstår man det är ett väldigt vanligt fel. Allt enligt artikeln jag länka till om du läser läsarnas kommentarer.
Jag är just bekymrad över Teslas sätt att släta över saker. Dödsfall har inträffat när bilen plötsligt styr fel in i betong, det kan hända även oss.
Sådant ska inte fixas som godwill för en del när det passar utan för alla, så ingen löper onödig risk.
topgun12

Återgå till Företaget Tesla