Jösses! Det är som att slåss mot väderkvarnar.

Moderator: Redaktion
Jerker skrev:Men hallå! Är det ingen som kan ta in att jag inte försöker kritisera TS utan förvånas över att de som har lagt ut videon på Youtube uppför sig som att de har nåt helt nytt och unikt att visa upp när det redan för flera veckor sedan har publicerats ett antal videor som visar exakt samma sak.
Jösses! Det är som att slåss mot väderkvarnar.
Jag försökte bara neutralt korrigera din missuppfattning om att det var släppt publikt.Jerker skrev:Men hallå! Är det ingen som kan ta in att jag inte försöker kritisera TS utan förvånas över att de som har lagt ut videon på Youtube uppför sig som att de har nåt helt nytt och unikt att visa upp när det redan för flera veckor sedan har publicerats ett antal videor som visar exakt samma sak.
Jösses! Det är som att slåss mot väderkvarnar.
Det är lugnt! Äntligen nån som läser vad jag skriver!Rubbitkapten skrev:Jerker skrev:Men hallå! Är det ingen som kan ta in att jag inte försöker kritisera TS utan förvånas över att de som har lagt ut videon på Youtube uppför sig som att de har nåt helt nytt och unikt att visa upp när det redan för flera veckor sedan har publicerats ett antal videor som visar exakt samma sak.
Jösses! Det är som att slåss mot väderkvarnar.
Det var inte så jag läste dina kommentarer först. Men nu när du säger det kan jag se i efterhand att det var så du menade. Det kan jag faktist hålla med om, som en som också har sett många FSD-videor.
Jag tycker att det verkar som att Tesla verkligen förstår nu vad som är de största återstående problemen och det är därför man bygger dojo. Men hur lång tid det krävs med dojo innan autopiloten är tillräckligt tillförlitligt för kommersiell drift vet man inte.Alfred skrev:Jag tror dock att sista procenten kommer ta längre tid och kräva ytterligare rewrite när Tesla väl identifierat begränsningarna med nuvarande approach.
Jag tycker också det känns uppenbart att det är långt kvar innan man klarar alla vädersituationer givet dagens hårdvara. En grundläggande grej borde vara att samtliga kameror får inbyggd spolning/rengöring. Sen måste de som du säger också klara (nästan) alla ljusförhållanden.MarcusC skrev:Det svåra med att få till den sista procenten måste ligga i att man tränar en AI med massa exempel i verkligheten.
Men om den lilla procenten inte händer så ofta blir det nog svårt att förlita sig på verkligheten för att träna ai:n
Sen tror jag att framtidens teslor måste ha bättre kamera-lösningar än dagens. Det räcker ju att det är lite soligt så gnäller den att någon sidokamera inte funkar.
Synd att FSD inte är personlig istället för att ligga på bilen.
Dojo ser jag som en separat grej. Det är ett flöde och en maskinpark för att träna det neurala nätet på inkommande data som är oberoende av exakt beskaffning av nätet samt generation av inkommande datat. De presenterade exempelvis konceptet för Dojo långt innan de började prata om 4D och tidsdimension. Dojo gör att de för varje ändring av nätet kan träna om på senaste generation av inkommande data betydligt snabbare än på vanliga servrar, men är alltså själva träningslokalen snarare än ordningen på träningsövningar eller motionären själv för att tala i deras egen metafor.Jordad skrev:Jag tycker att det verkar som att Tesla verkligen förstår nu vad som är de största återstående problemen och det är därför man bygger dojo. Men hur lång tid det krävs med dojo innan autopiloten är tillräckligt tillförlitligt för kommersiell drift vet man inte.Alfred skrev:Jag tror dock att sista procenten kommer ta längre tid och kräva ytterligare rewrite när Tesla väl identifierat begränsningarna med nuvarande approach.
Löser man 99% av situationer tillförlitlig så är man antagligen oerhört nära kommersiell utrullning. Det talas mycket om svåra situationer men det krävs inte en specifik lösning för alla möjliga situationer. Vi människor löser de flesta problemen i trafiken med att köra långsamt runt den där grejen som är i vägen. Ser man på fimerna som kommit ut med fsd beta så löser den svåra situationer på samma sätt.
Den här killen tycker jag gör mer rättvisa filmer än den som länkades i första inlägget:
Frågan är om man verkligen behöver en lösning på alla problem? Vi tar oss fram genom att vara försiktiga och pröva oss fram. En självkörande bil kommer lösa det på samma sätt med en försiktig frammanad strategi som tar den igenom alla situationer. Jag har ännu inte sett någon människa ge ett vettigt exempel på vad det är för situationer som en självkörande bil inte ska kunna klara med dagens teknik.MarcusC skrev:Det svåra med att få till den sista procenten måste ligga i att man tränar en AI med massa exempel i verkligheten.
Men om den lilla procenten inte händer så ofta blir det nog svårt att förlita sig på verkligheten för att träna ai:n
Sen tror jag att framtidens teslor måste ha bättre kamera-lösningar än dagens. Det räcker ju att det är lite soligt så gnäller den att någon sidokamera inte funkar.
Synd att FSD inte är personlig istället för att ligga på bilen.
Ja, en självkörande bil saknar vår slutledningsförmåga och riskaptit men den har å andra sidan övermänsklig uppmärksamhet och reaktionsförmåga som kompensation för det.Alfred skrev:Att köra runt saker den inte förstår funkar ju bra tills det plötsligt inte gör det eftersom systemet radikalt missförstod något i kontexten som skulle varit uppenbart för en mänsklig förare. Så att den har den förmågan säger för mig inget om hur långt det är kvar till >99%.
Jag kan inte komma på något bra exempel rakt upp och ner, men just att vi kan hitta lösningar på problem vi inte ens har tränat för tror jag att vi är överlägsna ai på.Jordad skrev:Frågan är om man verkligen behöver en lösning på alla problem? Vi tar oss fram genom att vara försiktiga och pröva oss fram. En självkörande bil kommer lösa det på samma sätt med en försiktig frammanad strategi som tar den igenom alla situationer. Jag har ännu inte sett någon människa ge ett vettigt exempel på vad det är för situationer som en självkörande bil inte ska kunna klara med dagens teknik.MarcusC skrev:Det svåra med att få till den sista procenten måste ligga i att man tränar en AI med massa exempel i verkligheten.
Men om den lilla procenten inte händer så ofta blir det nog svårt att förlita sig på verkligheten för att träna ai:n
Sen tror jag att framtidens teslor måste ha bättre kamera-lösningar än dagens. Det räcker ju att det är lite soligt så gnäller den att någon sidokamera inte funkar.
Synd att FSD inte är personlig istället för att ligga på bilen.
När det gäller kameror och sensorer så kommer det säkert uppdateringar. Iaf säger Elon det.
De är redan inne på version 4 av Betan. Version 5 inom kort.Jerker skrev:Jag förstår inte riktigt. Den här videon lades upp 22/11 men det är väl inget som skiljer det de visar här mot vad alla andra videor visar från alla dem som fick FSD-betan för 3-4 veckor sedan?
Fick samma svar på Facebook, men var i ärlighetens namn inte medveten om att de redan rullat ut ett antal nya versionerHertsh skrev:De är redan inne på version 4 av Betan. Version 5 inom kort.Jerker skrev:Jag förstår inte riktigt. Den här videon lades upp 22/11 men det är väl inget som skiljer det de visar här mot vad alla andra videor visar från alla dem som fick FSD-betan för 3-4 veckor sedan?
Mao, mycket har hänt sedan de första videos lades ut.
Källa: Elon's tweet som svar på just denna video som var länkad i en artikel på Teslarati.
Ja det är imponerande hur snabbt det förbättras just nu. Följer man någon som lägger ut videos ser man stora förbättringar. MEN, man ska inte luras att tro att det är riktig självkörning men verkligen stora framsteg mot nuvarande NoA.Legato skrev:Fick samma svar på Facebook, men var i ärlighetens namn inte medveten om att de redan rullat ut ett antal nya versioner
Jag har kört ca 2km efter grusväg med min gamla bil med AP2.kenjon skrev:Vi som bor på landet med grusvägar får väl vänta länge....
Kan den se skillnad på en vattenpöl och en trasig trumma?BrooklynS skrev:Jag har kört grusväg med AP med min bil. Det bygger tydligen på att vägkanten är någorlunda definierad. Är det direkt sluttande diken blev det problem.
Det finns ganska många mänskliga förare som inte kan hantera det där...Fredrik j skrev:Kan den se skillnad på en vattenpöl och en trasig trumma?BrooklynS skrev:Jag har kört grusväg med AP med min bil. Det bygger tydligen på att vägkanten är någorlunda definierad. Är det direkt sluttande diken blev det problem.
Svårt att egentligen veta hur en människa ser det där. En del är väl erfarenhet av var det borde finnas en trumma. Det kan ju också en dator naturligtvis lära sig med tiden.
Grusvägar måste ju vara rätt enkelt. Det är ju definitivt svårare att köra i en stad eller ännu värre en rondell.Jag ser att min markerar vägen när jag kör ut från gården. Den pep till en gång när jag vädjade för en vattenpöl så den är helt klart medveten om vägen. Detta med en AP2.kenjon skrev:Vi som bor på landet med grusvägar får väl vänta länge....