Fick samma svar på Facebook, men var i ärlighetens namn inte medveten om att de redan rullat ut ett antal nya versioner
Ja det är imponerande hur snabbt det förbättras just nu. Följer man någon som lägger ut videos ser man stora förbättringar. MEN, man ska inte luras att tro att det är riktig självkörning men verkligen stora framsteg mot nuvarande NoA.
Jag är övertygad om att vi i Sverige också kommer se stora förbättringar i v11 (som kommer runt jul) även om mycket av det som görs i FSD Betan just nu är förbjudet i EU.
Vi som bor på landet med grusvägar får väl vänta länge....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jo i 10-15 km/h och inga möten. Men en bra början.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jag har kört grusväg med AP med min bil. Det bygger tydligen på att vägkanten är någorlunda definierad. Är det direkt sluttande diken blev det problem.
Jag har kört grusväg med AP med min bil. Det bygger tydligen på att vägkanten är någorlunda definierad. Är det direkt sluttande diken blev det problem.
Kan den se skillnad på en vattenpöl och en trasig trumma?
Svårt att egentligen veta hur en människa ser det där. En del är väl erfarenhet av var det borde finnas en trumma. Det kan ju också en dator naturligtvis lära sig med tiden.
Jag har kört grusväg med AP med min bil. Det bygger tydligen på att vägkanten är någorlunda definierad. Är det direkt sluttande diken blev det problem.
Kan den se skillnad på en vattenpöl och en trasig trumma?
Svårt att egentligen veta hur en människa ser det där. En del är väl erfarenhet av var det borde finnas en trumma. Det kan ju också en dator naturligtvis lära sig med tiden.
Det finns ganska många mänskliga förare som inte kan hantera det där...
Men svaret är sannolikt nej, men det är å andra sidan bara vanlig AP och i somras.
Vi som bor på landet med grusvägar får väl vänta länge....
Grusvägar måste ju vara rätt enkelt. Det är ju definitivt svårare att köra i en stad eller ännu värre en rondell.Jag ser att min markerar vägen när jag kör ut från gården. Den pep till en gång när jag vädjade för en vattenpöl så den är helt klart medveten om vägen. Detta med en AP2.
Men det kommer kanske ändå dröja länge då få är intresserade av att köra grusvägar.
Gemensamt för alla filmer som jag sett på betan är att jag tycker att det är relativt lite trafik. Vore kul att se hur den hanterar fall när den måste bryta mot trafikreglerna eller när andra byter fil konstigt i kösituationer etc.
Gemensamt för alla filmer som jag sett på betan är att jag tycker att det är relativt lite trafik. Vore kul att se hur den hanterar fall när den måste bryta mot trafikreglerna eller när andra byter fil konstigt i kösituationer etc.
Den hanterar det inte särskilt bra. Därför du ser många kvällsvideos. MadMax för filbyte är inte så mycket MadMax så den tvekar mycket. Brandon McGowen (Brandonee916) är en kille jag följer på YT numera och han har kommenterat och visat på detta problem i sina videos.
Den bästa videon på hur väl den fixar mycket trafik är nog den video som denna tråd började med från The Strip i Las Vegas.
Jag tror inte du kan förvänta dig att bilen bryter mot lagen. Den lär inte göra det utan fortsätta eller be dig ta över kontrollen.
Hur man ska ta sej fram vid vägarbeten/nyasfaltering kommer nog också att skapa lite problem. Då kan man behöva bryta mot trafikreglerna (t ex köra på fel sida av en refug). Men de är ju till för att lösas.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Hur man ska ta sej fram vid vägarbeten/nyasfaltering kommer nog också att skapa lite problem. Då kan man behöva bryta mot trafikreglerna (t ex köra på fel sida av en refug). Men de är ju till för att lösas.
Vid just de tillfällena är det nog tänkt att föraren tar över...
Jo men vid nivå 5....
Köra förbi vid trafikolyckor, när polisman vinkar in en för kontroll.... det finns nog rätt många scenarier som de har en del att jobba med.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jo men vid nivå 5....
Köra förbi vid trafikolyckor, när polisman vinkar in en för kontroll.... det finns nog rätt många scenarier som de har en del att jobba med.
Det är ju det eviga cirkelresonemanget. Elon pratar om level5 som ska tjäna pengar åt ägaren och så fort det ställs frågor så är det knappt level3 i verkligheten. Kanske level4 under ideala förhållanden.
Hur man ska ta sej fram vid vägarbeten/nyasfaltering kommer nog också att skapa lite problem. Då kan man behöva bryta mot trafikreglerna (t ex köra på fel sida av en refug). Men de är ju till för att lösas.
Den gör redan lite sådant idag, har folk dubbelparkerat så kör den förbi och korsar heldragna linjer, har sett det i flera av videosena som har kommit. Potthål koner och sådant gör också att den bryter mot reglerna och kör i fel vägbana. Så jag tror inte det kommer vara något större problem än de övriga problem.
De har alltid pratar om "drivable space", vilket betyder att det är viktigare att bilen tar sig fram där den kan köra än att blint följa linjer och streckade områden.
Hur man ska ta sej fram vid vägarbeten/nyasfaltering kommer nog också att skapa lite problem. Då kan man behöva bryta mot trafikreglerna (t ex köra på fel sida av en refug). Men de är ju till för att lösas.
Hittills har ju inte bilen haft några som helst betänkligheter när det gäller att bryta mot lagen. Så länge en förare är med och tar ansvaret kommer bilen nog strunta i vilken sida av vägen den kör på.
Riktigt imponerande. Spännande resonemang om hur den får problem med felaktigt kartdata och hanterar konfidens när tolkningen av omvärlden skiljer sig mot kartdata. Återstår att se om betatestaren har rätt, men låter som en vettig hypotes om vad som ger sämre körning i slutet.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Om man ser hur fort det har gått framåt med ett litet antal betatestare på några veckor så är det kanske lättare att föreställa sig att det kan hända en hel del på ett år och med tiotusentals bilar i daglig trafik som samlar in verkliga värden.