Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: FSD Beta är imponerande!

Inläggav Fredrik j » 24 nov 2020 17:13

Den springande punkten är ju när biltillverkaren tar över ansvaret.
När en sån bil är inblandad i en olycka kommer det finns ofantliga möjligheter till historiens största skadestånd om man kan göra troligt att olycksorsaken var känd av biltillverkaren men negligerad för att få ut teknologin snabbt på marknaden. Det kommer ju finnas flockar med jurister som kommer kasta sig över dessa fall.
Skadestånden i USA är kopplade till vad tillverkare har tjänat på att sälja den bristfälliga teknologin.

Under utredning kommer bilarna antagligen få "flygförbud".
Fredrik j

Inläggav Teslaägare MarcusC » 24 nov 2020 17:21

Jordad skrev:
MarcusC skrev:Det svåra med att få till den sista procenten måste ligga i att man tränar en AI med massa exempel i verkligheten.
Men om den lilla procenten inte händer så ofta blir det nog svårt att förlita sig på verkligheten för att träna ai:n

Sen tror jag att framtidens teslor måste ha bättre kamera-lösningar än dagens. Det räcker ju att det är lite soligt så gnäller den att någon sidokamera inte funkar.
Synd att FSD inte är personlig istället för att ligga på bilen.

Frågan är om man verkligen behöver en lösning på alla problem? Vi tar oss fram genom att vara försiktiga och pröva oss fram. En självkörande bil kommer lösa det på samma sätt med en försiktig frammanad strategi som tar den igenom alla situationer. Jag har ännu inte sett någon människa ge ett vettigt exempel på vad det är för situationer som en självkörande bil inte ska kunna klara med dagens teknik.

När det gäller kameror och sensorer så kommer det säkert uppdateringar. Iaf säger Elon det.

Jag kan inte komma på något bra exempel rakt upp och ner, men just att vi kan hitta lösningar på problem vi inte ens har tränat för tror jag att vi är överlägsna ai på.
Vi skulle ju tex kunna köra helt offroad om någon står i vägen, men om det är någon polis-bil just då som står där (på andra sidan tex) så väntar vi snällt.
Alternativt kan vi vinka med varandra och släppa fram varandra och hjälpa till.
För att något sånt ska ske så måste man hitta på en standard etc.

Det här kommer säkert lösas om x antal år, men det är ju det här som jag tror att det kommer ta lång tid innan det är "helt perfekt" (vad det nu är?)
Det är just därför jag tycker det är dumt att FDS inte är personlig. När jag säljer min bil så tappar jag ju all FSD och får köpa om det.
De flesta av oss leasar nog bilarna och då är det ju lite surt...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Referralkod: marcus88148

Inläggav Teslaägare Remuz » 24 nov 2020 17:35

Jag skulle vara sjukt nöjd med en självkörande bil där jag själv hade ansvar. I början med AP kunde jag rota efter iPad i baksätet och knäpp fast bälte på sonen när han knäppt loss det gång på gång. Med ap2 blev man tvungen att hålla på med massa pill på ratten och desperata ryck när bilen helt spontant kom på att den skulle komma närmare på diket.

Nu funkar ju ap2 bra på motorvägen, men jag måste ju hålla i ratten så leta iPad och sånt är svårt.
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

FSD Beta är imponerande!

Inläggav Teslaägare Hertsh » 24 nov 2020 17:51

Jerker skrev:Jag förstår inte riktigt. Den här videon lades upp 22/11 men det är väl inget som skiljer det de visar här mot vad alla andra videor visar från alla dem som fick FSD-betan för 3-4 veckor sedan?
De är redan inne på version 4 av Betan. Version 5 inom kort.

Mao, mycket har hänt sedan de första videos lades ut.

Källa: Elon's tweet som svar på just denna video som var länkad i en artikel på Teslarati. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Teslaägare Legato » 24 nov 2020 19:05

Hertsh skrev:
Jerker skrev:Jag förstår inte riktigt. Den här videon lades upp 22/11 men det är väl inget som skiljer det de visar här mot vad alla andra videor visar från alla dem som fick FSD-betan för 3-4 veckor sedan?
De är redan inne på version 4 av Betan. Version 5 inom kort.

Mao, mycket har hänt sedan de första videos lades ut.

Källa: Elon's tweet som svar på just denna video som var länkad i en artikel på Teslarati. Bild

Fick samma svar på Facebook, men var i ärlighetens namn inte medveten om att de redan rullat ut ett antal nya versioner :D
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare Hertsh » 24 nov 2020 21:34

Legato skrev:Fick samma svar på Facebook, men var i ärlighetens namn inte medveten om att de redan rullat ut ett antal nya versioner :D

Ja det är imponerande hur snabbt det förbättras just nu. Följer man någon som lägger ut videos ser man stora förbättringar. MEN, man ska inte luras att tro att det är riktig självkörning men verkligen stora framsteg mot nuvarande NoA.

Jag är övertygad om att vi i Sverige också kommer se stora förbättringar i v11 (som kommer runt jul) även om mycket av det som görs i FSD Betan just nu är förbjudet i EU.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 25 nov 2020 02:52

Kommentarer?

Det finns några riktigt intressanta här.

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare

Referralkod: hkan65717

Inläggav Teslaägare kenjon » 25 nov 2020 09:06

Vi som bor på landet med grusvägar får väl vänta länge....
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Referralkod: kent76750

Inläggav Teslaägare RagWal » 25 nov 2020 09:20

Den verkar hantera grusväg rätt fint också. 1 mån gammal video: https://www.teslarati.com/tesla-fsd-unp ... est-video/
M3LR Dual motor FSD HW3 Drag tillv 2019-04
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Referralkod: ragnar71607

Inläggav Teslaägare kenjon » 25 nov 2020 09:24

Jo i 10-15 km/h och inga möten. Men en bra början.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Referralkod: kent76750

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla