Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Roadsters i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Re: Roadsters i Sverige

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 07 jan 2021 08:50

Leo skrev:Här säljer de ut delar från en skrotad Rodster, tror ev Gustafsson köpte en bromsljuskontakt av de. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 45.175942/

Vi får sy ihop en Roadsterträff framöver.

Lycka till!


Det visade sig att bromsljuskontakten var en standard-kontakt från Vauxhall/Opel. Kostade 200 spänn....Superenkel att byta dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3944
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inläggav Jens Boll » 26 jan 2021 12:01

Just wanted to say Hi from roadster #283 in Denmark (number #5 on the list of roadsters in Sweden).
IMG_3077.jpeg
Jens Boll
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jan 2021 11:50

Re: Roadsters i Sverige

Inläggav Teslaägare Stefan T » 26 jan 2021 18:53

den ser ju fin ut
hade lite för många bilar!!!!!
Gick upp i rök Tesla Roadster 2,5 (#481), Desoto Busness coupe 1941, Ford Tudor 1950 (under renovering),VW typ3 cab 1968, Kvar Oldsmobile Cutlass 1966, Ford Puma 1999, Tesla Roadster Sport 2,5 #528 :)
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Roadsters i Sverige

Inläggav Teslaägare Leo » 26 jan 2021 20:36

Frippe: Får fundera på en Starmankostym tills dess! Tror också att långsiktigt finns en ganska stor potential till en hyfsad värdeökning på Roadsters. Särskilt om Elon/Tesla får för sig att plocka ner den till jorden igen när den är hyfsat närma framöver t ex 2047. På vissa auktioner i USA har priserna börjat gå upp rejält (Se annan tråd). Så kan man bara hålla liv i den nog länge så kanske den hakar på Teslaaktien i utveckling. Nä, men man kan hoppas att den kanske följer en indexfond i alla fall (+5-7%/år) :roll:

Skojade med Pantbanken och frågade om de tog väl hand om bilen under förvaring och att den var försäkrad mot skador osv? O JA! Då sa jag att då kunde ju jag låna 10000kr och ha den där som vinterförvaring i så fall och lösa ut den till våren :lol: (Man kunde ju låna liiiite pengar så blev det inte så stor månadskostnad)

Gustafsson: Toppen att det löste sig så billigt och smidigt! För mig slutade det med ett PEM-byte hos Tesla på min i sommras. Skulle skjutsa dottern till avslutningsbalen och möttes av div felmeddelanden när vi kom ut i garaget. Tog hela sommaren innan det var löst och ingen kul räkning. Fick tillbaka bilen ett par dagar innan inspelningen av TV-inslaget i september. Men nu är det en tekniker i Segeltorp som fått lite extra Roadsterutbildning i alla fall. :)

Jens: Nice colour! It even matches the leaves on the ground 8-)
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1245mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, 800mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2918
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Roadsters i Sverige

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 26 jan 2021 20:44

Min hade ny PEM när jag köpte den, men kontakten från den till kylfläkten brändes efter ”sakkunnig” service på Ruud i Norge. Han byta i tid, delarna kostade mindre än 200 spänn, men det krävdes lite koll med TMC site + goda råd från Stefan T.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3944
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Roadsters i Sverige

Inläggav Teslaägare Leo » 27 jan 2021 15:57

Jag mätte och kollade det mesta med bistånd från div ”extremproffs” i USA ;) och TMC kontakter.

Vi har en bra bild av vilken del (vilket kretskort) inuti PEM som felet troligtvis berodde på. Kunde skickat den delen separat till Carl Medloc för utbyte/kontroll som ren chansning. Men lite väl dumt/dyrt om det inte var den eller om delen skulle försvinna/skadas i transporten. (Eftersom det är en utbytes där Tesla ska ha den gamla PEM i utbyte.) Bad även att få ”köpa ut” min gamla trasiga PEM men nekades att kunna göra få göra det.

Eftersom laddningen inte fungerar utan PEM så valde jag till slut den ”lite snabbare” lösningen i semester/Corona tider. Även om batteriet hade betryggande laddnivå på ca 70%.
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1245mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, 800mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2918
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Föregående

Återgå till Roadster

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.