MWall skrev:Vid stora uppgångar känner man alltid att man borde ha köpt och belånat för allt man ägt och har innan den stack iväg och sen haft modet att behålla hela vägen upp. Så är det alltid.
Man måste helhjärtat tro på företaget för att våga satsa betydande belopp och framförallt våga stå kvar vid det när värderingen blir allt högre. Jag gör tyvärr inte det.
Varför?
- Jag tror inte FSD blir någon större kassako. Tesla Network ser jag som en utopi. Vad hindrar tjuvar från att ta en hammare och smälla lite kameror och sensorer på en förarlös bil och sen vinscha upp den på en lastbil? Dessutom ser jag inte riktigt hur det passar in i framtiden där vi bör sträva efter mindre trafik i städerna snarare än mer. Billiga förarlösa bilar kommer locka många bort från cyklar, tunnelbana och bussar. De som påstår att billiga förarlösa taxis INTE kommer öka personbilstrafiken i storstäderna måste nog förklarar varför. Det behövs kanske färre bilar totalt sett men vad hjälper det om de bilarna som ändå finns rullar nonstop snarare än 30-90 minuter om dagen? (enda fördelen är att vi frigör utrymmen för det som förut var parkeringar) De flesta som ska ta sig till jobbet vill nog åka ungefär samma tider och väljer man en förarlös bil vill man antagligen inte dela den med främlingar. Blir betydligt mer intimt än att helt enkelt ta bussen eller tunnelbanan. Och även om man fyller upp varje förarlös bil så är det mindre effektivt än en vanlig stadsbuss som rymmer åtminstone 40-50 sittande och en hel del stående i rusning. För varje buss krävs alltså 10-15 fullpackade bilar. Säger sig självt att det är galenskap ur stadens synvinkel.
- Bristande kvalitet. Tesla bygger inte tillräckligt bra bilar och har inte tillräckligt finmaskigt verkstadsnät för att tilltala mer än de mest förändringsbenägna. Såna som oss alltså. Ser redan hur marknaden börjar vika i länder som ligger före oss, som Holland och Norge. Många vill ha nära till verkstaden och en personlig kontakt. Att köpa bil för en halv miljon och uppåt är något annat än mobiltelefon för en en hundradel av den summan. Att köpa bil är en stor sak för de flesta och det kräver förtroende.
- Jag tror inte elbilsmarknaden kommer växa riktigt så explosivt som många verkar ta för givet. Det är ganska enkla procent som plockas nu i början när en progressiv klick ur medelklassen i rika västländer skaffar elbil. Svårigheterna börjar när de breda folklagren ska skaffa elbil. Och i länder som saknar stabil elförsörjning. Kanske med dyr el och billig bensin.
Jag har dock haft fel förut. Människor som är mer framsynta än mig verkar tro på Elons visioner, t ex Christian von Koenigsegg, och det bekymrar mig en aning. Vad är det de ser som jag missar?
Bra att du är skeptiskt. Är många skeptiskta till en aktie så brukar den gå bra.
Delar inte din uppfattning på ett antal punkter.
Teslas affärsmodell kommer som jag ser det på sikt se till att länder som saknar stabil elförsörjning antingen kan skippa elnätet helt med solceller och batterier alternativt ha batterier som stabiliserar elnätet då solen inte lyser och vinden uteblir.
Sedan är det i västvärlden och Kina idag Teslas nätverk med Superchargers som ser till att vem somhelst kan äga en elbil problemfritt och åka vart man vill utan problem. Snarare är det dom andra biltillverkarenas elbilar som mer är för "early adopters".
Ang kvalité så kan jag hålla med om att ex Porsche är duktigare på lackfinisch och Ferrari har trevligare materialval interiörmässigt men Teslas bilar är rejält driftsäkra och billiga i drift.... Förutom prestanda för pengarna så är service i stort obefintlig och Teslas garanti inte påverkas
av service. På 8000mil har servicekostnad legat på 500sek för mig. Sedan är bilen driftssäker och faktiskt i mitt fall bra byggd. Har inte haft något problem med rost eller driftsfel på 8000mil.
Förutom allt jag redan nämnt ovan så har du möjligheten som autonom körning medför.
För transparens så äger jag aktier idag.
Mvh