Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

pejvic skrev:
Zalman3 skrev:
pejvic skrev:
Zalman3 skrev:
Före öppningsdags 762,05 +26,94 dollar!
Helt galet!

Det känns billigt nu:)
Tänker tillbaka på tiden då man kunde köpa Tesla aktien under 800 dollar! :lol:
Sa ju att det var billigt! du belånade väl allt och tankade @Zalman?
Tänk om jag hade för snart 4 år sedan köpt Tesla aktier istället för en S75D.
Hade varit ekonomiskt oberoende nu!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Efter stängning 820,79 dollar!
TomParkering

Inlägg av TomParkering »

Ni går och lägger er för tidigt. Efterhandeln stängde på 829,50.

Bra dag igår. Har 99% Tesla. Den sista procenten fördelad på fem andra amerikanska aktier. Tesla hade sämst procentuell uppgång.

Tänk hur bra det blir när dollarkursen börjar gå på rätt håll också.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TomParkering skrev:
Ni går och lägger er för tidigt. Efterhandeln stängde på 829,50.

Bra dag igår. Har 99% Tesla. Den sista procenten fördelad på fem andra amerikanska aktier. Tesla hade sämst procentuell uppgång.

Tänk hur bra det blir när dollarkursen börjar gå på rätt håll också.
Eftermarknaden stänger väl aldrig. Var ju uppe i över $834 i alla fall. När väl dollarn stärks så tror jag börsen sjunker. Det är i alla fall vad som brukar hända.

Jag har aldrig sett en aktie som endast bara går upp, upp, upp....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Även om man äger aktier mår jag illa. Jag sålde 90% när det var 1/4 av vad det är nu.
Huhuhuhu vad man ångrar sig nu.
Men att köpa nu skulle resultera i ett drop utan dess like.
Jag har dock gjort en vinst så förtjänar inget medlidande vilket gör det ännu värre.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jag resonerar som så att jag egentligen inte behöver pengarna. Köpte och sålde TSLA med relativt kort varsel och gjorde en vinst på cirka 30kkr, vilket precis täckte kostnaden för köksstolarna frugan hade beställt.

För att få ut mer måste man vara väldigt tidigt ute eller satsa betydligt mer pengar, har varken tid eller lust med det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Vid stora uppgångar känner man alltid att man borde ha köpt och belånat för allt man ägt och har innan den stack iväg och sen haft modet att behålla hela vägen upp. Så är det alltid.

Man måste helhjärtat tro på företaget för att våga satsa betydande belopp och framförallt våga stå kvar vid det när värderingen blir allt högre. Jag gör tyvärr inte det.

Varför?

- Jag tror inte FSD blir någon större kassako. Tesla Network ser jag som en utopi. Vad hindrar tjuvar från att ta en hammare och smälla lite kameror och sensorer på en förarlös bil och sen vinscha upp den på en lastbil? Dessutom ser jag inte riktigt hur det passar in i framtiden där vi bör sträva efter mindre trafik i städerna snarare än mer. Billiga förarlösa bilar kommer locka många bort från cyklar, tunnelbana och bussar. De som påstår att billiga förarlösa taxis INTE kommer öka personbilstrafiken i storstäderna måste nog förklarar varför. Det behövs kanske färre bilar totalt sett men vad hjälper det om de bilarna som ändå finns rullar nonstop snarare än 30-90 minuter om dagen? (enda fördelen är att vi frigör utrymmen för det som förut var parkeringar) De flesta som ska ta sig till jobbet vill nog åka ungefär samma tider och väljer man en förarlös bil vill man antagligen inte dela den med främlingar. Blir betydligt mer intimt än att helt enkelt ta bussen eller tunnelbanan. Och även om man fyller upp varje förarlös bil så är det mindre effektivt än en vanlig stadsbuss som rymmer åtminstone 40-50 sittande och en hel del stående i rusning. För varje buss krävs alltså 10-15 fullpackade bilar. Säger sig självt att det är galenskap ur stadens synvinkel.

- Bristande kvalitet. Tesla bygger inte tillräckligt bra bilar och har inte tillräckligt finmaskigt verkstadsnät för att tilltala mer än de mest förändringsbenägna. Såna som oss alltså. Ser redan hur marknaden börjar vika i länder som ligger före oss, som Holland och Norge. Många vill ha nära till verkstaden och en personlig kontakt. Att köpa bil för en halv miljon och uppåt är något annat än mobiltelefon för en en hundradel av den summan. Att köpa bil är en stor sak för de flesta och det kräver förtroende.

- Jag tror inte elbilsmarknaden kommer växa riktigt så explosivt som många verkar ta för givet. Det är ganska enkla procent som plockas nu i början när en progressiv klick ur medelklassen i rika västländer skaffar elbil. Svårigheterna börjar när de breda folklagren ska skaffa elbil. Och i länder som saknar stabil elförsörjning. Kanske med dyr el och billig bensin.

Jag har dock haft fel förut. Människor som är mer framsynta än mig verkar tro på Elons visioner, t ex Christian von Koenigsegg, och det bekymrar mig en aning. Vad är det de ser som jag missar?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad tror ni om dollarkursen, just nu är den ju på väg ner och ner. Blir det en vändning strax efter 20 Jan?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Pontus skrev:
Vad tror ni om dollarkursen, just nu är den ju på väg ner och ner. Blir det en vändning strax efter 20 Jan?

vi hoppas... Förlorat fruktansvärt på denna dollar. men alternativen är få om man vill äga mkt amerikanskt... Lite dyrare idag blev den dock...
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

De som varit långsiktiga och fortsätter att vara det har blivit rikligt belönade och kommer fortsätta att bli det. Tror man inte på företaget på lång sikt så är det bättre att investera i något annat.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Vid stora uppgångar känner man alltid att man borde ha köpt och belånat för allt man ägt och har innan den stack iväg och sen haft modet att behålla hela vägen upp. Så är det alltid.
Japp. En bekant till mig köpte på min inrådan för c:a 50000 för snart 4 år sedan och har inte rört aktierna som nu har gått upp 1000%. Själv har jag inte kunnat låta mina pengar stå utan jag har tagit ut och satt in efter behov och förmåga och det är svårt att se hur mycket jag har tjänat. Men jag har tjänat, dock inte lika mycket som hon.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
- Jag tror inte FSD blir någon större kassako. Tesla Network ser jag som en utopi. Vad hindrar tjuvar från att ta en hammare och smälla lite kameror och sensorer på en förarlös bil och sen vinscha upp den på en lastbil? Dessutom ser jag inte riktigt hur det passar in i framtiden där vi bör sträva efter mindre trafik i städerna snarare än mer. Billiga förarlösa bilar kommer locka många bort från cyklar, tunnelbana och bussar. De som påstår att billiga förarlösa taxis INTE kommer öka personbilstrafiken i storstäderna måste nog förklarar varför. Det behövs kanske färre bilar totalt sett men vad hjälper det om de bilarna som ändå finns rullar nonstop snarare än 30-90 minuter om dagen? (enda fördelen är att vi frigör utrymmen för det som förut var parkeringar) De flesta som ska ta sig till jobbet vill nog åka ungefär samma tider och väljer man en förarlös bil vill man antagligen inte dela den med främlingar. Blir betydligt mer intimt än att helt enkelt ta bussen eller tunnelbanan. Och även om man fyller upp varje förarlös bil så är det mindre effektivt än en vanlig stadsbuss som rymmer åtminstone 40-50 sittande och en hel del stående i rusning. För varje buss krävs alltså 10-15 fullpackade bilar. Säger sig självt att det är galenskap ur stadens synvinkel.
Vad ska tjuvar göra med en robotaxi som inte går att köra utan endast går att använda i ett Tesla Network? Tesla kommer plocka bort ratt och pedaler så fort de kan.

Sedan kommer självklart kollektivtrafik och olika personliga transportmedel som cyklar finnas kvar. Att åka robotaxi kommer vara dyrare än att cykla och staten kommer säkert fortsätta subventionera kollektivtrafik.

Autonomi är så nytt och svårt att överblicka hur det kommer bli. Jag tror inte ens ledningen på Tesla är helt säkra på hur Tesla Network kommer fungera i praktiken.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Vad ska tjuvar göra med en robotaxi som inte går att köra utan endast går att använda i ett Tesla Network? Tesla kommer plocka bort ratt och pedaler så fort de kan.

Sedan kommer självklart kollektivtrafik och olika personliga transportmedel som cyklar finnas kvar. Att åka robotaxi kommer vara dyrare än att cykla och staten kommer säkert fortsätta subventionera kollektivtrafik.

Autonomi är så nytt och svårt att överblicka hur det kommer bli. Jag tror inte ens ledningen på Tesla är helt säkra på hur Tesla Network kommer fungera i praktiken.
Frågan är väl vilket transportsätt som kommer minska i storstäderna när robottaxis introduceras? Volymen finns ju idag i kollektivtrafiken.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:

Plocka bort ratt? Ok. Trodde det var befintliga bilar som skulle ut och tjäna pengar åt sina ägare. ;)

Tror kanske det kan fungera hyfsat i USA där kollektivtrafiken inte är så utbyggd som i Europa. Men för resten av världen (och vissa amerikanska städer med goda kommunala färdmedel som t ex New York) är det ingen bra idé.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Alfred skrev:
Minskade innehavet med 10%-enheter på $801. Nere på 80% av långsiktigt normalinnehav. Det går bra nu! 8-)
Antar du med långsiktigt normalinnehav syftar på % andel för enskilt värdepapper i förhållande till totala summan av värdepapper.

Vad är din max andel för enskilt värdepapper?

Jag har haft ca 10% men nu utgör Tesla ca 30% av min totala värdepappersportfölj. Har svårt att vara långsiktigt klok, dvs minska andelen Tesla.
Resterande portföljen har nästan 40 talet värdepapper så där är riskspridningen god.
Skulle Tesla helt tappa allt värde är förlusten sett till investeringen inte så stor, det är så jag lurar mej själv att behålla alla Tesla aktier.
Satsade ca 10 % i guld för att väga upp risken för fallande börs men Tesla har ju även sprungit ifrån den "riskspridningen".
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Plocka bort ratt? Ok. Trodde det var befintliga bilar som skulle ut och tjäna pengar åt sina ägare. ;)

Tror kanske det kan fungera hyfsat i USA där kollektivtrafiken inte är så utbyggd som i Europa. Men för resten av världen (och vissa amerikanska städer med goda kommunala färdmedel som t ex New York) är det ingen bra idé.
Tror nog det kan vara en rätt bra idé även här, visst är det större area per person men man behöver å andra sidan inte åka onödigt långa sträckor. Folk kommer ta sig A till B direkt istället för via C, D och E. Idag går ju bussar och tunnelbanor mer eller mindre tomma på dagtid vissa sträckor, de måste dock köra hela tiden för att det krävs för att kunna ta sig fram.

Framförallt tvärförbindelser kommer vara grymt mycket effektivare, resor som med bil tar 10 minuter kan ta 50 med kollektivtrafiken. Så mängden resande vid en given tidpunkt lär vara lägre om folk kan ta sig från där de är till dit de skall direkt utan omvägar.
backe

Inlägg av backe »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Tror nog det kan vara en rätt bra idé även här, visst är det större area per person men man behöver å andra sidan inte åka onödigt långa sträckor. Folk kommer ta sig A till B direkt istället för via C, D och E. Idag går ju bussar och tunnelbanor mer eller mindre tomma på dagtid vissa sträckor, de måste dock köra hela tiden för att det krävs för att kunna ta sig fram.

Framförallt tvärförbindelser kommer vara grymt mycket effektivare, resor som med bil tar 10 minuter kan ta 50 med kollektivtrafiken. Så mängden resande vid en given tidpunkt lär vara lägre om folk kan ta sig från där de är till dit de skall direkt utan omvägar.
Finns väl Taxi redan idag som löser detta problem?
Och ska det bli superbilligt så tror jag att det kommer vara svårt att ha den volymen av bilar som kommer krävas vid de tidpunkter då alla andra också vill resa, förslagsvis vid 6-8 och 15-17?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

backe skrev:

Och ska det bli superbilligt så tror jag att det kommer vara svårt att ha den volymen av bilar som kommer krävas vid de tidpunkter då alla andra också vill resa, förslagsvis vid 6-8 och 15-17?
När bilar är helt självkörande lär det vara bra mycket billigare än dagens taxi (man elminierar ju stora kostnader i form av personal och får mer upptid), sen kommer det ju inte vara så att alla kommer välja det före kollektivtrafiken. Det har ju dock inget att göra med huruvida det skulle lföra värde jämfört med kollektivtrafiken.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Under en kort övergångsperiod kanske kunders bilar är med i Tesla Network men Tesla kommer snabbt gå över till att bara tillverka bilar direkt till nätverket.

En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.

Topparna i trafik vid olika tillfällen på dygnet är inte så höga som man kan tro utan resor är rätt jämnt fördelade över dagtid. Det som gör att det upplevs som att det är mer bilar i rörelse vid rusningstrafik är att alla bilar rör sig mer koncentrerat i samma riktning.

Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dyr service
Vad kostar servicen på en taxi?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Före öppningsdags 845,97 dollar!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?
Jordad skrev:

Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?
Jordad skrev:

En eltaxi med förare kostar runt 100.000kr/månad endast för förarna.
backe

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jordad skrev:

En eltaxi med förare kostar runt 100.000kr/månad endast för förarna.
Hur mycket kostar städtjänst och laddningsservice/månad av bilarna då om man nu lyckas med FSD?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:

Man måste helhjärtat tro på företaget för att våga satsa betydande belopp och framförallt våga stå kvar vid det när värderingen blir allt högre. Jag gör tyvärr inte det.

Varför?

- Bristande kvalitet. Tesla bygger inte tillräckligt bra bilar och har inte tillräckligt finmaskigt verkstadsnät för att tilltala mer än de mest förändringsbenägna. Såna som oss alltså. Ser redan hur marknaden börjar vika i länder som ligger före oss, som Holland och Norge. Många vill ha nära till verkstaden och en personlig kontakt. Att köpa bil för en halv miljon och uppåt är något annat än mobiltelefon för en en hundradel av den summan. Att köpa bil är en stor sak för de flesta och det kräver förtroende.

- Jag tror inte elbilsmarknaden kommer växa riktigt så explosivt som många verkar ta för givet. Det är ganska enkla procent som plockas nu i början när en progressiv klick ur medelklassen i rika västländer skaffar elbil. Svårigheterna börjar när de breda folklagren ska skaffa elbil. Och i länder som saknar stabil elförsörjning. Kanske med dyr el och billig bensin.

Jag har dock haft fel förut. Människor som är mer framsynta än mig verkar tro på Elons visioner, t ex Christian von Koenigsegg, och det bekymrar mig en aning. Vad är det de ser som jag missar?
Bra att du är skeptiskt. Är många skeptiskta till en aktie så brukar den gå bra.

Delar inte din uppfattning på ett antal punkter.

Teslas affärsmodell kommer som jag ser det på sikt se till att länder som saknar stabil elförsörjning antingen kan skippa elnätet helt med solceller och batterier alternativt ha batterier som stabiliserar elnätet då solen inte lyser och vinden uteblir.

Sedan är det i västvärlden och Kina idag Teslas nätverk med Superchargers som ser till att vem somhelst kan äga en elbil problemfritt och åka vart man vill utan problem. Snarare är det dom andra biltillverkarenas elbilar som mer är för "early adopters".

Ang kvalité så kan jag hålla med om att ex Porsche är duktigare på lackfinisch och Ferrari har trevligare materialval interiörmässigt men Teslas bilar är rejält driftsäkra och billiga i drift.... Förutom prestanda för pengarna så är service i stort obefintlig och Teslas garanti inte påverkas av service. På 8000mil har servicekostnad legat på 500sek för mig. Sedan är bilen driftssäker och faktiskt i mitt fall bra byggd. Har inte haft något problem med rost eller driftsfel på 8000mil.

Förutom allt jag redan nämnt ovan så har du möjligheten som autonom körning medför.

För transparens så äger jag aktier idag.

Mvh
Skriv svar