
Clunk
Moderator: Redaktion
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Clunk
Jag vet att man vill ha tillbaka sin egen bil, men du har i alla fall en riktigt schyst lånebil, även om den inte är röd 

Re: Clunk
Var på väg till Öregrund från Uppsala och det dök upp en grön P85+ på vägen... Lite kul men han ville köra lite fortare än mig.,Börjar bli gammal så kör inte fort speciellt länge... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Clunk
Innebär det att de byter både motor, controller och drivaxlar? I princip hela bakaxeln då...hybris skrev:Idag fick jag info om att de byter ut driveunit på min bil. Borde bli klar imorgon eller Torsdag. Iofs bättre att de löser allt så man slipper in igen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Clunk
Fick bilen idag. clunkljudet är borta liksom rattleljudet. de har bytt listen i bak så i teorin skall problemet med fukt i baklyktorna vara löst men inte tvättat bilen ännu så får se.
För att lösa clunk var det att byta drivenheten. glappet låg inne i denna.
Fukten var det ny list (den långa i chrome)
Rattle var tydligen någon av ventilationspanelerna som var problemet.
det som inte är löst är:
den usla mottagningen på FM och DAB radio. De påstår att de inte har någon lösning. för Er som har problemet se till att anmäla det! Ring inpå servicenummret som du har i bilen!
Störningarna från mobiler är inte heller det löst. För Er som har det felanmäl!
De var trevliga och uppdaterade hur det gick. tog dock lite väl lång tid. Tror det var processen att godkänna byte av driveunit som tog tid...
Övrigt:
Fick en dåligt laddad lånebil
Fick min bil med bara 20 mil laddat... Vilket begränsar dagen för oss. Hade tyvärr räknat med minst 80% laddning utan att säga till.
För att lösa clunk var det att byta drivenheten. glappet låg inne i denna.
Fukten var det ny list (den långa i chrome)
Rattle var tydligen någon av ventilationspanelerna som var problemet.
det som inte är löst är:
den usla mottagningen på FM och DAB radio. De påstår att de inte har någon lösning. för Er som har problemet se till att anmäla det! Ring inpå servicenummret som du har i bilen!
Störningarna från mobiler är inte heller det löst. För Er som har det felanmäl!
De var trevliga och uppdaterade hur det gick. tog dock lite väl lång tid. Tror det var processen att godkänna byte av driveunit som tog tid...
Övrigt:
Fick en dåligt laddad lånebil
Fick min bil med bara 20 mil laddat... Vilket begränsar dagen för oss. Hade tyvärr räknat med minst 80% laddning utan att säga till.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- G F
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
- Ort: Halmstad
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Clunk
Klunk och "Milling Noise" är typiska problem med växeln och om du inte vill slita ut din nya så får du hålla dej över 6sek (hybris skrev:Det verkar som det hänger ihop. inte sett insidan på drive unit men förstår,det som att glappet sitter inne inne i enheten de byter ut.

Skulle kunna vara något att göra en "nyhet" av Tibor? En till fördel med att inte köra P eller P+.

Re: Clunk
Hahaha, det skulle ju vara en negativ nyhet. Otänkbart här skulle jag tro.G F skrev:Klunk och "Milling Noise" är typiska problem med växeln och om du inte vill slita ut din nya så får du hålla dej över 6sek (hybris skrev:Det verkar som det hänger ihop. inte sett insidan på drive unit men förstår,det som att glappet sitter inne inne i enheten de byter ut.) i fortsättningen när du axar hybris, enligt denna länken. http://evtv.me/2014/07/milling-mire/
Skulle kunna vara något att göra en "nyhet" av Tibor? En till fördel med att inte köra P eller P+.
Model X P100D
Re: Clunk
Finns inga fördelar med P85 vs P85+! 
Bilen skall hålla för acceleration så de får byta igen om det uppstår igen. iofs kör jag inte speciellt hårt. Tror inte accelerationen i sig sliter så mycket men om man bromsar hårt accar direkt, bromsar hårt och accar igen... Dvs det bästa sättat att dema bilen på...

Bilen skall hålla för acceleration så de får byta igen om det uppstår igen. iofs kör jag inte speciellt hårt. Tror inte accelerationen i sig sliter så mycket men om man bromsar hårt accar direkt, bromsar hårt och accar igen... Dvs det bästa sättat att dema bilen på...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 06 jul 2014 23:20
Re: Clunk
http://www.greencarreports.com/news/109 ... -a-problem
Vanligt med clunk - problemet i USA. Ca 30% av model S ägare i en tesla club har tvingats byta drive unit. Dock endast en mindre del av dessa med ett egentligt mekaniskt problem medan de andra "bara" har det jobbiga ljudet. Hoppas dom får bukt med problemet redan i produktionen.
Vanligt med clunk - problemet i USA. Ca 30% av model S ägare i en tesla club har tvingats byta drive unit. Dock endast en mindre del av dessa med ett egentligt mekaniskt problem medan de andra "bara" har det jobbiga ljudet. Hoppas dom får bukt med problemet redan i produktionen.
Matte
Re: Clunk
Tesla Motors, Inc. Second Quarter 2014 Financial Results Q&A Conference CallMattiashilden skrev:http://www.greencarreports.com/news/109 ... -a-problem
Vanligt med clunk - problemet i USA. Ca 30% av model S ägare i en tesla club har tvingats byta drive unit. Dock endast en mindre del av dessa med ett egentligt mekaniskt problem medan de andra "bara" har det jobbiga ljudet. Hoppas dom får bukt med problemet redan i produktionen.
"Andrea James: quality control. Improvements made and where you need to go. Like what's going on with the drive train.
Elon: Definitely issues in the beginning and I think we've addressed all of those for current production cars. We are also getting better at diagnosing.
We have replaced drive units but it wasn't the drive unit. We replaced drive units where cables were vibrating against the case.
A fair number of drive trains will need to be serviced(shim the differential). It's like a $.50 shim. Several service bulletins will be instituted.
Product excellence every week (cross company group) to review issues customers are having with the car. To get the car platonic ideal of the perfect car.
The best service is NO SERVICE.
QC Team is excellent and we weren't there in the beginning, but I'm confident we are there.
I want an order of magnitude better service than traditional cars."
"John Lovallo: Lots of service complaints. . . . B/S
Elon: Edmunds got one of our early production units. Service team was ultra-proactive and they were doing their best to make Edmund's happy, but that resulted in them changing things out on the off-chance something was off. That happened with Edmunds.
JB: Drive unit is complicated and an assembly of different parts. Failed parts are very cheap. Entire drivetrain is being replaced now, but we are going to start just doing repairs.
Deepak: Overall impact on our warranty reserves has been very minimal."
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Clunk
http://teslaclubsweden.se/kvarnen/EricH skrev:Hahaha, det skulle ju vara en negativ nyhet. Otänkbart här skulle jag tro.G F skrev:Klunk och "Milling Noise" är typiska problem med växeln och om du inte vill slita ut din nya så får du hålla dej över 6sek (hybris skrev:Det verkar som det hänger ihop. inte sett insidan på drive unit men förstår,det som att glappet sitter inne inne i enheten de byter ut.) i fortsättningen när du axar hybris, enligt denna länken. http://evtv.me/2014/07/milling-mire/
Skulle kunna vara något att göra en "nyhet" av Tibor? En till fördel med att inte köra P eller P+.
- G F
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
- Ort: Halmstad
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Clunk
Bra jobbat Tibor! Seriöst att inte blunda för problem för sådana får man med ny teknik.
Ska bli intressant att se om någon högmilare i framtiden klarar sej utan byte.
Ska bli intressant att se om någon högmilare i framtiden klarar sej utan byte.

Re: Clunk
@siepen: vad har du för körstil? Bara nyfiken om det påverkar. Själv kör jag lugnt 90% av tiden. drar på någon gång ibland liksom bromsar hårt för att rasta bromsarna så de inte rostar.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Clunk
Ja, verkligen fantastiskt!Superbar skrev:
Vilken annan biltilverkare skulle agera så?
Min uppfattning är ingen överhuvudtaget.