AAKEE skrev: ↑11 okt 2023 09:43
maxhallden skrev: ↑11 okt 2023 08:56
Har sett på några ställen att Model Y RWD från Berlin ska ha 55kWh
55kWh är en riktigt rolig skröna
Någon hade läst EU-cerifieringspapprena och tog 5S som 55kWh. 5S betyder 5-sitsig.
Tesla har aldrig sagt ngt om batteristorleken och specifikt 55 kWh har aldrig kommit från Tesla.
Byd Blade är 60.7 kWh Full Pack when new.
Man kan se vilket batteri man har i regbeviset eller genom att söka på sin bil (regnummer) på transportstyrelsen.
Under ”fordonsidentitet” finns ”variant”
Det är fyra siffror/bostäver
Den första är bilmodell (Y)
Den andra och tredje är batterityp.
Den sista visar AWD eller RWD (D för dual motor och R för RWD)
Batterityp:
7C = Byd blade LFP
6L = CATL LFP
Så, med byd blade blir det Y7CR
Bumpar den här tråden, då jag har lite funderingar angående BYD Blade-batteriet från giga Berlin.
Jag råkade klicka hem en Model Y SR RWD i decemberkampanjerna och konstaterar följande efter 100 mil:
- Visad räckvidd vid 100% är 393 km
- Nominal Full Pack beräknad från gamla energiappen 53-54 kWh
- Nominell förbrukning (= energi/räckvidd konstanten) i nya energiappen = 136.1 Wh/km => NFP=53.5 kWh
Registreringsinfo:
- Batterityp: Y7CR
- Bilen är tillverkad 2024-11
- Typgodkännandenummer e4*2018/858*00135*13
- Typgodkännandedatum
2024-06-28
- Testcykel NEDC (!)
- Räckvidd 455 km
- Elenergiförbrukning blandad 157 Wh/km
393 km verkar bekräftat efter lite nätsökning
Så, är detta BYD Blade-batteri samma fysiska 60 kWh-pack som tidigare Y7CR?
Om så är fallet, ser jag 11% dynamisk, användbar buffer, eller är det "mjukvarulåst"?