Elmil skrev: ↑03 jan 2025 11:33
.
Bumpar den här tråden, då jag har lite funderingar angående BYD Blade-batteriet från giga Berlin.
Jag råkade klicka hem en Model Y SR RWD i decemberkampanjerna och konstaterar följande efter 100 mil:
- Visad räckvidd vid 100% är 393 km
- Nominal Full Pack beräknad från gamla energiappen 53-54 kWh
- Nominell förbrukning (= energi/räckvidd konstanten) i nya energiappen = 136.1 Wh/km => NFP=53.5 kWh
.
.
Efter nio månader och 1500 mil har jag nu lite bättre koll på BYD Blade batteriet.
Fick igång ScanMyTesla efter 200 mil / 3 månader.
Laddning
Batteriet maxar fort på nästan 3C (171 kW), och detta även från relativt hög SOC. Håller detta stabilt tills celltemp når 59-60°C
eller att något spänning/soc-villkor uppfylls.
Cellerna (105 st BYD Blade LFP moduler) laddas ända till 3.8V, vilket enl min mening är onödigt (även om cellerna tål det) eftersom den extremt branta spänningskurvan där gör att praktiskt taget ingen energi tillförs..
Batterikapacitet
Den visade maxräckvidden är mycket riktigt 393 km, närmare bestämt 392.68 km ( =244.0 miles).
Energiinnehållet mellan 100% - 0% visad SOC är alltså 392.68*136.1 = 53.44 kWh. Ingen buffer konsumeras inom SOC-området, allt finns under 0%. Intressant är att buffervariabeln från SMT som väntat är 4.5% av NFP, för det mesta. Men när jag kört flera småcykler utan att ladda fullt börjar den öka i små steg.
Här en lite intressant CAC-utveckling. Punkterna på CAC-kurvan är avläsningar där CAC ändrats (fick SMT i mitten på mars). Kryssen på odometerkurvan anger laddning till 100%.
BYD Blade verkar produceras i diverse olika kapaciteter, jag har sökt efter specifikation på Teslas variant men gått bet. Men om man utgår från det som SMT kallar "Full Pack when new" så är kapaciteten 60.7 kWh vilket skulle betyda drygt 180 Ah.
Grafen indikerar att CAC minskat vid alla de första fulladdningarna, för att därefter plana ut. Så batteriet har degraderats 5.5% på 4 månader? Kanske. Men min reflexion är att BMS vid sin första start knappast kan "veta" batteriets status och inte heller snabbt mäta detta. Allt handlar om att BMS har itererande filter/algoritmer som matas med parametrar, och "Full Pack when new" borde väl då ses som ett startvärde att börja med. Min slutsats är att oavsett om det handlar om verklig degradering eller ej, så kan vi aldrig veta om kapacitetsförändringar i början är degradering eller ett avvikande startvärde (i mjukvaran eller verklig kapacitet).
Det är ju välkänt att bilarnas batterier degraderas mest första året vilket säkert stämmer, men motsatsen finns väl också, att vissa batterier ökar "kapaciteten" lite grann i början. Kanske också kan förklaras av ovanstående resonemang..