MHG488Stolpskott skrev: ↑01 jan 2023 09:41Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Står på Tesla så känns som man kan skriva ut regnummer.
Moderator: Redaktion
MHG488Stolpskott skrev: ↑01 jan 2023 09:41Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Tackar!Legato skrev: ↑01 jan 2023 09:46MHG488Stolpskott skrev: ↑01 jan 2023 09:41Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Står på Tesla så känns som man kan skriva ut regnummer.
Folk får ju som du säger tycka vad dom vill men det blir ibland lite konstigt. Jag läste kommentarer där flera tyckte att yoken borde förbjudas pga säkerheten och flera var helt säkra på att den var livsfarlig "det är fakta bara att inse" och detta bara av folk som aldrig provat. Har sett det i minst två kommentarsfält.
Så fort Tesla gör en förändring kommer klagokören här i forumet göra inlägg om hur värdelöst det är, aldrig kommer funka etc. De har ingen erfarenhet, men de "vet" minsann bättre än Tesla. Varje gång.Pontus skrev: ↑01 jan 2023 10:59Folk får ju som du säger tycka vad dom vill men det blir ibland lite konstigt. Jag läste kommentarer där flera tyckte att yoken borde förbjudas pga säkerheten och flera var helt säkra på att den var livsfarlig "det är fakta bara att inse" och detta bara av folk som aldrig provat. Har sett det i minst två kommentarsfält.
Så min slutsats är väldigt många skriver på känsla än verklig upplevelse.
Bra summerat och håller med 100%. I många avseenden bättre än ratt.larsw skrev: ↑01 jan 2023 10:36Några korta reflektioner över yoken och frånvaron av spakar. Var lite orolig, men varken autopilot, vindrutetorkare eller växel har visat sig vara något problem.
Att växla mellan back och framåt görs enkelt med ett svep på skärmen, ungefär som om det skulle suttit en spak precis bakom ratten. Då har jag ändå en rätt komplicerad hemmaparkering som innefattar omväxlande framåt och bakåt flera gånger om jag vill parkera för laddning. Känns som nya S har bättre svängradie än 2017, men det kanske bara är inbillning och beror på att motorhuven inte längre är i vägen utan man ser marken framför.
Ljuset är en enkel tumme på yoken och helljusautomatiken fungerar oavsett äntligen. Inte ett problem.
Inte heller vindrutetorkarna. Andra tummen och sedan skrollhjulet för att välja intensitet eller auto. Minns inte om senaste läget, lägsta läget eller auto är det som slås på som standard.
Autopiloten var inte heller något problem att inte ha spak. Ställt in för enkelklick för adaptiv farthållare och dubbelklick för autopilot. Justera farten med skrollhjulet.
Det enda som kräver lite tillvänjning är blinkersen, men som det är nu gör det att man är extra försiktig när man ska svänga, vilket knappast är en nackdel.
Annan observation är att yoken är bredare i nederkant än en ratt. Det gör att vi som är hyfsat långa blir lite begränsade i stolsinställningarna, för annars kan yoken slå i benet. Hade annars gärna suttit med lite högre knän än det blev nu, men det är fortfarande bekvämt så inget problem. Fick justera ner sätet ca en centimeter.
Jag gillar att de varit försiktiga med att ändra bilen alltför mycket på utsidan. Det är ju en av bilhistoriens mest lyckade designer och den har åldrats väldigt väl med de små ändringar som införts. Tidlös och elegant.larsw skrev: ↑01 jan 2023 10:55För att summera så kanske en del säger "facelift, ingen ny bil". Fine. För miljön som förare eller passagerare är det iaf en helt ny upplevelse, som i princip åtgärdat alla brister på den ärligt talat väldigt rudimentära och bristfälliga inredningen på tidigare Model S. Finns till och med hängare i baksätet nu.
Andra kanske absolut måste ha en helt ny utsida, men jag personligen upplever mest bilen från insidan och där känns den helt ny.
Verkar som vi få som får LR nu kan känna oss lite utvalda i några månader till…
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).Off Grid Byggaren skrev: ↑01 jan 2023 14:51Det skrevs tidigare om någon extra long range modell S med 840 km räckvidd.
Är den på gång framöver?
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)larsw skrev: ↑01 jan 2023 15:46Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.Larofo skrev: ↑01 jan 2023 16:08Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?taliz skrev: ↑01 jan 2023 16:39Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)larsw skrev: ↑01 jan 2023 15:46Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
95-97kWh NFP inkl buffer på de flesta plaid i USA nya. Trots att BMS skickar info till SMT att 99kWh full pack when new så stämmer det inte med NFP. Dra av en buffer under 0% på 4.5kWh så har du mellan 90.5-92.5kWh netto från 100-0%.larsw skrev: ↑01 jan 2023 17:19Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?taliz skrev: ↑01 jan 2023 16:39Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)larsw skrev: ↑01 jan 2023 15:46Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Det var främst när man är på väg ut ur rondell som jag hade funderingardave skrev: ↑01 jan 2023 17:14Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.Larofo skrev: ↑01 jan 2023 16:08Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
NEO skrev: ↑01 jan 2023 17:2895-97kWh NFP inkl buffer på de flesta plaid i USA nya. Trots att BMS skickar info till SMT att 99kWh full pack when new så stämmer det inte med NFP. Dra av en buffer under 0% på 4.5kWh så har du mellan 90.5-92.5kWh netto från 100-0%.larsw skrev: ↑01 jan 2023 17:19Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?taliz skrev: ↑01 jan 2023 16:39Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)larsw skrev: ↑01 jan 2023 15:46Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.