{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tenk »

Ja, var ett kort 2022 erbjudande. Men till fullpris enligt vanliga prislistan.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Stolpskott »

Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

Stolpskott skrev: 01 jan 2023 09:41
Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
MHG488

Står på Tesla så känns som man kan skriva ut regnummer.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Stolpskott »

Legato skrev: 01 jan 2023 09:46
Stolpskott skrev: 01 jan 2023 09:41
Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
MHG488

Står på Tesla så känns som man kan skriva ut regnummer.
Tackar!
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av larsw »

Några korta reflektioner över yoken och frånvaron av spakar. Var lite orolig, men varken autopilot, vindrutetorkare eller växel har visat sig vara något problem.

Att växla mellan back och framåt görs enkelt med ett svep på skärmen, ungefär som om det skulle suttit en spak precis bakom ratten. Då har jag ändå en rätt komplicerad hemmaparkering som innefattar omväxlande framåt och bakåt flera gånger om jag vill parkera för laddning. Känns som nya S har bättre svängradie än 2017, men det kanske bara är inbillning och beror på att motorhuven inte längre är i vägen utan man ser marken framför.

Ljuset är en enkel tumme på yoken och helljusautomatiken fungerar oavsett äntligen. Inte ett problem.

Inte heller vindrutetorkarna. Andra tummen och sedan skrollhjulet för att välja intensitet eller auto. Minns inte om senaste läget, lägsta läget eller auto är det som slås på som standard.

Autopiloten var inte heller något problem att inte ha spak. Ställt in för enkelklick för adaptiv farthållare och dubbelklick för autopilot. Justera farten med skrollhjulet.

Det enda som kräver lite tillvänjning är blinkersen, men som det är nu gör det att man är extra försiktig när man ska svänga, vilket knappast är en nackdel.

Annan observation är att yoken är bredare i nederkant än en ratt. Det gör att vi som är hyfsat långa blir lite begränsade i stolsinställningarna, för annars kan yoken slå i benet. Hade annars gärna suttit med lite högre knän än det blev nu, men det är fortfarande bekvämt så inget problem. Fick justera ner sätet ca en centimeter.
DSC00410.JPG
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av larsw »

Lite random interiörbilder.

Blir jäkligt bra arbetsplats i baksätet för den som inte kör. Dubbla Qi-laddare för mobiltelefon, två USB C-uttag vid lilla skärmen, bra mugghållare och avläggningsyta på mittkonsolen bak.

Enorma mängder förvaringsutrymme i mittkonsolen fram, enorm förbättring. Även bredare än tidigare. Och förvaring i alla dörrar.

Helt annan premiumkänsla än tidigare på inredningen, även om de som måste ha en massa rattar och bling och inte gillar avskalad design aldrig kommer vara nöjda. Premiumkänslan har en annan Teslaägare (tredje teslan nu för vederbörande) hållit med om efter att åkt med.

Detalj på laddkontakten så är den frågan utredd.
DSC00400.JPG
DSC00404.JPG
DSC00413.JPG
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av larsw »

Tydligen kom bara tre bilder med.
DSC00416.JPG
DSC00414.JPG
DSC00419.JPG
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av larsw »

Och lite till.
IMG_7324.jpeg
DSC00417.JPG
IMG_7323.jpeg
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av larsw »

För att summera så kanske en del säger "facelift, ingen ny bil". Fine. För miljön som förare eller passagerare är det iaf en helt ny upplevelse, som i princip åtgärdat alla brister på den ärligt talat väldigt rudimentära och bristfälliga inredningen på tidigare Model S. Finns till och med hängare i baksätet nu.

Andra kanske absolut måste ha en helt ny utsida, men jag personligen upplever mest bilen från insidan och där känns den helt ny.
IMG_7325.jpeg
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Pontus »

larsw skrev: 31 dec 2022 08:34
Legato skrev: 31 dec 2022 00:43
Ja verkligen. Någon skrev "Surt sa räven" och sällan har det väl stämt bättre.
Surt sa Raven.

Folk får naturligtvis dissa nya S/X, precis som de får dissa vilken annan ny bilmodell som helst. Men få kan än så länge säga att de gjort det efter att ha provkört och provåkt.
Folk får ju som du säger tycka vad dom vill men det blir ibland lite konstigt. Jag läste kommentarer där flera tyckte att yoken borde förbjudas pga säkerheten och flera var helt säkra på att den var livsfarlig "det är fakta bara att inse" och detta bara av folk som aldrig provat. Har sett det i minst två kommentarsfält.
Så min slutsats är väldigt många skriver på känsla än verklig upplevelse.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

Pontus skrev: 01 jan 2023 10:59
larsw skrev: 31 dec 2022 08:34
Legato skrev: 31 dec 2022 00:43
Ja verkligen. Någon skrev "Surt sa räven" och sällan har det väl stämt bättre.
Surt sa Raven.

Folk får naturligtvis dissa nya S/X, precis som de får dissa vilken annan ny bilmodell som helst. Men få kan än så länge säga att de gjort det efter att ha provkört och provåkt.
Folk får ju som du säger tycka vad dom vill men det blir ibland lite konstigt. Jag läste kommentarer där flera tyckte att yoken borde förbjudas pga säkerheten och flera var helt säkra på att den var livsfarlig "det är fakta bara att inse" och detta bara av folk som aldrig provat. Har sett det i minst två kommentarsfält.
Så min slutsats är väldigt många skriver på känsla än verklig upplevelse.
Så fort Tesla gör en förändring kommer klagokören här i forumet göra inlägg om hur värdelöst det är, aldrig kommer funka etc. De har ingen erfarenhet, men de "vet" minsann bättre än Tesla. Varje gång. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av dave »

larsw skrev: 01 jan 2023 10:36
Några korta reflektioner över yoken och frånvaron av spakar. Var lite orolig, men varken autopilot, vindrutetorkare eller växel har visat sig vara något problem.

Att växla mellan back och framåt görs enkelt med ett svep på skärmen, ungefär som om det skulle suttit en spak precis bakom ratten. Då har jag ändå en rätt komplicerad hemmaparkering som innefattar omväxlande framåt och bakåt flera gånger om jag vill parkera för laddning. Känns som nya S har bättre svängradie än 2017, men det kanske bara är inbillning och beror på att motorhuven inte längre är i vägen utan man ser marken framför.

Ljuset är en enkel tumme på yoken och helljusautomatiken fungerar oavsett äntligen. Inte ett problem.

Inte heller vindrutetorkarna. Andra tummen och sedan skrollhjulet för att välja intensitet eller auto. Minns inte om senaste läget, lägsta läget eller auto är det som slås på som standard.

Autopiloten var inte heller något problem att inte ha spak. Ställt in för enkelklick för adaptiv farthållare och dubbelklick för autopilot. Justera farten med skrollhjulet.

Det enda som kräver lite tillvänjning är blinkersen, men som det är nu gör det att man är extra försiktig när man ska svänga, vilket knappast är en nackdel.

Annan observation är att yoken är bredare i nederkant än en ratt. Det gör att vi som är hyfsat långa blir lite begränsade i stolsinställningarna, för annars kan yoken slå i benet. Hade annars gärna suttit med lite högre knän än det blev nu, men det är fortfarande bekvämt så inget problem. Fick justera ner sätet ca en centimeter.
Bra summerat och håller med 100%. I många avseenden bättre än ratt.

Blinkers är egentligen det enda problemet i praktiken. Framförallt rondeller har gett mig lite spontan vinkel och algoritmgymnastik för hjärnan med att hitta knappen och tänka rätt vilken som gäller när de är upp-och-ner och man ska ut ur rondell tex :D

Var också orolig över yoken och betraktade den som en potentiell dealbreaker. Oron borta på 5 minuter. Kör en del motorcykel så har tänkt att det kanske hjälper då man styr men det inte heller är en ratt.

Ett annat minus, åtminstone i teorin, är vana och att det inte är standard. Det är inte avgjort bättre med denna lösning så jag tror inte vi kommer få se någon industrirevolution där alla bilar har yoke 2026. Finns fördelar med att bara följa standardiserade lösningar. Hade gärna sett åtminstone blinkersspak iaf.
Senast redigerad av dave, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av dave »

Delar också intryck av Model S Plaid - svart/svart är min konfig.

Helt fantastisk bil!

Tveklöst bästa jag ägt och kört. Kommer från Model 3P. Denna är typ dubbelt så dyr (inte 100% dyrare men 85%ish, min var dessutom tidig order till förmånligt pris). Men är den dubbelt så bra? Vet inte än. Kanske. Men spontana intrycket efter några dagar är den är bättre på precis allt men inte riktigt dubbelt så bra. Därmed kanske jag inte behåller den för behovet inte är så starkt att det motiverar hög kostnad för marknadens bästa bil. Men vi får se, ska ge det till april/våren. Måste testa sommarsulorna :)

Något som inte är bättre än Model 3 är Teslas bisarrt dåliga kundvård. Verkligen helt oacceptabelt på alla sätt. Fick en survey som jag gissar inte kommer betyda något.

Screenshot:
surv.png


Nytvättad (slask här så har tvättat lite varje dag sen leverans :D ):


tms.png
tms2.png
Senast redigerad av dave, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsOJ »

larsw skrev: 01 jan 2023 10:55
För att summera så kanske en del säger "facelift, ingen ny bil". Fine. För miljön som förare eller passagerare är det iaf en helt ny upplevelse, som i princip åtgärdat alla brister på den ärligt talat väldigt rudimentära och bristfälliga inredningen på tidigare Model S. Finns till och med hängare i baksätet nu.

Andra kanske absolut måste ha en helt ny utsida, men jag personligen upplever mest bilen från insidan och där känns den helt ny.
Jag gillar att de varit försiktiga med att ändra bilen alltför mycket på utsidan. Det är ju en av bilhistoriens mest lyckade designer och den har åldrats väldigt väl med de små ändringar som införts. Tidlös och elegant.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det skrevs tidigare om någon extra long range modell S med 840 km räckvidd.

Är den på gång framöver?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Verkar som vi få som får LR nu kan känna oss lite utvalda i några månader till…
Undrar vad nytt som kommer på nästa LR version och om den kommer att finnas kvar öht..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev: 01 jan 2023 14:51
Det skrevs tidigare om någon extra long range modell S med 840 km räckvidd.

Är den på gång framöver?
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av larsw »

taliz skrev: 01 jan 2023 15:37
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.

Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.

Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Larofo »

Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av taliz »

larsw skrev: 01 jan 2023 15:46
taliz skrev: 01 jan 2023 15:37
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.

Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.

Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.

Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av dave »

Larofo skrev: 01 jan 2023 16:08
Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.

Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av larsw »

taliz skrev: 01 jan 2023 16:39
larsw skrev: 01 jan 2023 15:46
taliz skrev: 01 jan 2023 15:37
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.

Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.

Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.

Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av NEO »

larsw skrev: 01 jan 2023 17:19
taliz skrev: 01 jan 2023 16:39
larsw skrev: 01 jan 2023 15:46
taliz skrev: 01 jan 2023 15:37
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.

Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.

Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.

Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?
95-97kWh NFP inkl buffer på de flesta plaid i USA nya. Trots att BMS skickar info till SMT att 99kWh full pack when new så stämmer det inte med NFP. Dra av en buffer under 0% på 4.5kWh så har du mellan 90.5-92.5kWh netto från 100-0%.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Larofo »

dave skrev: 01 jan 2023 17:14
Larofo skrev: 01 jan 2023 16:08
Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.

Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
Det var främst när man är på väg ut ur rondell som jag hade funderingar
på om blinkersknappar på varje sida skulle underlätta.
Man får väl anta att Tesla grundligt testat båda alternativen och liksom
dig kommit fram till att det är bästa att ha knapparna som det är nu.
Ska bli intressant att få testa yoken en vacker dag.
Skriv svar