{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja, var ett kort 2022 erbjudande. Men till fullpris enligt vanliga prislistan.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- Stolpskott
- Teslaägare
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 06 jul 2019 08:41
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
MHG488Stolpskott skrev: ↑01 jan 2023 09:41Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Står på Tesla så känns som man kan skriva ut regnummer.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Stolpskott
- Teslaägare
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 06 jul 2019 08:41
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tackar!Legato skrev: ↑01 jan 2023 09:46MHG488Stolpskott skrev: ↑01 jan 2023 09:41Någon som har ett regnummer för en MS Long Range så man kan kolla lite försäkringspremier? Går givetvis bra att PM'a om man inte vill skriva ut det!
Står på Tesla så känns som man kan skriva ut regnummer.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Några korta reflektioner över yoken och frånvaron av spakar. Var lite orolig, men varken autopilot, vindrutetorkare eller växel har visat sig vara något problem.
Att växla mellan back och framåt görs enkelt med ett svep på skärmen, ungefär som om det skulle suttit en spak precis bakom ratten. Då har jag ändå en rätt komplicerad hemmaparkering som innefattar omväxlande framåt och bakåt flera gånger om jag vill parkera för laddning. Känns som nya S har bättre svängradie än 2017, men det kanske bara är inbillning och beror på att motorhuven inte längre är i vägen utan man ser marken framför.
Ljuset är en enkel tumme på yoken och helljusautomatiken fungerar oavsett äntligen. Inte ett problem.
Inte heller vindrutetorkarna. Andra tummen och sedan skrollhjulet för att välja intensitet eller auto. Minns inte om senaste läget, lägsta läget eller auto är det som slås på som standard.
Autopiloten var inte heller något problem att inte ha spak. Ställt in för enkelklick för adaptiv farthållare och dubbelklick för autopilot. Justera farten med skrollhjulet.
Det enda som kräver lite tillvänjning är blinkersen, men som det är nu gör det att man är extra försiktig när man ska svänga, vilket knappast är en nackdel.
Annan observation är att yoken är bredare i nederkant än en ratt. Det gör att vi som är hyfsat långa blir lite begränsade i stolsinställningarna, för annars kan yoken slå i benet. Hade annars gärna suttit med lite högre knän än det blev nu, men det är fortfarande bekvämt så inget problem. Fick justera ner sätet ca en centimeter.
Att växla mellan back och framåt görs enkelt med ett svep på skärmen, ungefär som om det skulle suttit en spak precis bakom ratten. Då har jag ändå en rätt komplicerad hemmaparkering som innefattar omväxlande framåt och bakåt flera gånger om jag vill parkera för laddning. Känns som nya S har bättre svängradie än 2017, men det kanske bara är inbillning och beror på att motorhuven inte längre är i vägen utan man ser marken framför.
Ljuset är en enkel tumme på yoken och helljusautomatiken fungerar oavsett äntligen. Inte ett problem.
Inte heller vindrutetorkarna. Andra tummen och sedan skrollhjulet för att välja intensitet eller auto. Minns inte om senaste läget, lägsta läget eller auto är det som slås på som standard.
Autopiloten var inte heller något problem att inte ha spak. Ställt in för enkelklick för adaptiv farthållare och dubbelklick för autopilot. Justera farten med skrollhjulet.
Det enda som kräver lite tillvänjning är blinkersen, men som det är nu gör det att man är extra försiktig när man ska svänga, vilket knappast är en nackdel.
Annan observation är att yoken är bredare i nederkant än en ratt. Det gör att vi som är hyfsat långa blir lite begränsade i stolsinställningarna, för annars kan yoken slå i benet. Hade annars gärna suttit med lite högre knän än det blev nu, men det är fortfarande bekvämt så inget problem. Fick justera ner sätet ca en centimeter.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lite random interiörbilder.
Blir jäkligt bra arbetsplats i baksätet för den som inte kör. Dubbla Qi-laddare för mobiltelefon, två USB C-uttag vid lilla skärmen, bra mugghållare och avläggningsyta på mittkonsolen bak.
Enorma mängder förvaringsutrymme i mittkonsolen fram, enorm förbättring. Även bredare än tidigare. Och förvaring i alla dörrar.
Helt annan premiumkänsla än tidigare på inredningen, även om de som måste ha en massa rattar och bling och inte gillar avskalad design aldrig kommer vara nöjda. Premiumkänslan har en annan Teslaägare (tredje teslan nu för vederbörande) hållit med om efter att åkt med.
Detalj på laddkontakten så är den frågan utredd.
Blir jäkligt bra arbetsplats i baksätet för den som inte kör. Dubbla Qi-laddare för mobiltelefon, två USB C-uttag vid lilla skärmen, bra mugghållare och avläggningsyta på mittkonsolen bak.
Enorma mängder förvaringsutrymme i mittkonsolen fram, enorm förbättring. Även bredare än tidigare. Och förvaring i alla dörrar.
Helt annan premiumkänsla än tidigare på inredningen, även om de som måste ha en massa rattar och bling och inte gillar avskalad design aldrig kommer vara nöjda. Premiumkänslan har en annan Teslaägare (tredje teslan nu för vederbörande) hållit med om efter att åkt med.
Detalj på laddkontakten så är den frågan utredd.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tydligen kom bara tre bilder med.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Och lite till.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
För att summera så kanske en del säger "facelift, ingen ny bil". Fine. För miljön som förare eller passagerare är det iaf en helt ny upplevelse, som i princip åtgärdat alla brister på den ärligt talat väldigt rudimentära och bristfälliga inredningen på tidigare Model S. Finns till och med hängare i baksätet nu.
Andra kanske absolut måste ha en helt ny utsida, men jag personligen upplever mest bilen från insidan och där känns den helt ny.
Andra kanske absolut måste ha en helt ny utsida, men jag personligen upplever mest bilen från insidan och där känns den helt ny.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Folk får ju som du säger tycka vad dom vill men det blir ibland lite konstigt. Jag läste kommentarer där flera tyckte att yoken borde förbjudas pga säkerheten och flera var helt säkra på att den var livsfarlig "det är fakta bara att inse" och detta bara av folk som aldrig provat. Har sett det i minst två kommentarsfält.
Så min slutsats är väldigt många skriver på känsla än verklig upplevelse.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Så fort Tesla gör en förändring kommer klagokören här i forumet göra inlägg om hur värdelöst det är, aldrig kommer funka etc. De har ingen erfarenhet, men de "vet" minsann bättre än Tesla. Varje gång.Pontus skrev: ↑01 jan 2023 10:59Folk får ju som du säger tycka vad dom vill men det blir ibland lite konstigt. Jag läste kommentarer där flera tyckte att yoken borde förbjudas pga säkerheten och flera var helt säkra på att den var livsfarlig "det är fakta bara att inse" och detta bara av folk som aldrig provat. Har sett det i minst två kommentarsfält.
Så min slutsats är väldigt många skriver på känsla än verklig upplevelse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Bra summerat och håller med 100%. I många avseenden bättre än ratt.larsw skrev: ↑01 jan 2023 10:36Några korta reflektioner över yoken och frånvaron av spakar. Var lite orolig, men varken autopilot, vindrutetorkare eller växel har visat sig vara något problem.
Att växla mellan back och framåt görs enkelt med ett svep på skärmen, ungefär som om det skulle suttit en spak precis bakom ratten. Då har jag ändå en rätt komplicerad hemmaparkering som innefattar omväxlande framåt och bakåt flera gånger om jag vill parkera för laddning. Känns som nya S har bättre svängradie än 2017, men det kanske bara är inbillning och beror på att motorhuven inte längre är i vägen utan man ser marken framför.
Ljuset är en enkel tumme på yoken och helljusautomatiken fungerar oavsett äntligen. Inte ett problem.
Inte heller vindrutetorkarna. Andra tummen och sedan skrollhjulet för att välja intensitet eller auto. Minns inte om senaste läget, lägsta läget eller auto är det som slås på som standard.
Autopiloten var inte heller något problem att inte ha spak. Ställt in för enkelklick för adaptiv farthållare och dubbelklick för autopilot. Justera farten med skrollhjulet.
Det enda som kräver lite tillvänjning är blinkersen, men som det är nu gör det att man är extra försiktig när man ska svänga, vilket knappast är en nackdel.
Annan observation är att yoken är bredare i nederkant än en ratt. Det gör att vi som är hyfsat långa blir lite begränsade i stolsinställningarna, för annars kan yoken slå i benet. Hade annars gärna suttit med lite högre knän än det blev nu, men det är fortfarande bekvämt så inget problem. Fick justera ner sätet ca en centimeter.
Blinkers är egentligen det enda problemet i praktiken. Framförallt rondeller har gett mig lite spontan vinkel och algoritmgymnastik för hjärnan med att hitta knappen och tänka rätt vilken som gäller när de är upp-och-ner och man ska ut ur rondell tex
Var också orolig över yoken och betraktade den som en potentiell dealbreaker. Oron borta på 5 minuter. Kör en del motorcykel så har tänkt att det kanske hjälper då man styr men det inte heller är en ratt.
Ett annat minus, åtminstone i teorin, är vana och att det inte är standard. Det är inte avgjort bättre med denna lösning så jag tror inte vi kommer få se någon industrirevolution där alla bilar har yoke 2026. Finns fördelar med att bara följa standardiserade lösningar. Hade gärna sett åtminstone blinkersspak iaf.
Senast redigerad av dave, redigerad totalt 2 gång.
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Delar också intryck av Model S Plaid - svart/svart är min konfig.
Helt fantastisk bil!
Tveklöst bästa jag ägt och kört. Kommer från Model 3P. Denna är typ dubbelt så dyr (inte 100% dyrare men 85%ish, min var dessutom tidig order till förmånligt pris). Men är den dubbelt så bra? Vet inte än. Kanske. Men spontana intrycket efter några dagar är den är bättre på precis allt men inte riktigt dubbelt så bra. Därmed kanske jag inte behåller den för behovet inte är så starkt att det motiverar hög kostnad för marknadens bästa bil. Men vi får se, ska ge det till april/våren. Måste testa sommarsulorna
Något som inte är bättre än Model 3 är Teslas bisarrt dåliga kundvård. Verkligen helt oacceptabelt på alla sätt. Fick en survey som jag gissar inte kommer betyda något.
Screenshot:
Nytvättad (slask här så har tvättat lite varje dag sen leverans ):
Helt fantastisk bil!
Tveklöst bästa jag ägt och kört. Kommer från Model 3P. Denna är typ dubbelt så dyr (inte 100% dyrare men 85%ish, min var dessutom tidig order till förmånligt pris). Men är den dubbelt så bra? Vet inte än. Kanske. Men spontana intrycket efter några dagar är den är bättre på precis allt men inte riktigt dubbelt så bra. Därmed kanske jag inte behåller den för behovet inte är så starkt att det motiverar hög kostnad för marknadens bästa bil. Men vi får se, ska ge det till april/våren. Måste testa sommarsulorna
Något som inte är bättre än Model 3 är Teslas bisarrt dåliga kundvård. Verkligen helt oacceptabelt på alla sätt. Fick en survey som jag gissar inte kommer betyda något.
Screenshot:
Nytvättad (slask här så har tvättat lite varje dag sen leverans ):
Senast redigerad av dave, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag gillar att de varit försiktiga med att ändra bilen alltför mycket på utsidan. Det är ju en av bilhistoriens mest lyckade designer och den har åldrats väldigt väl med de små ändringar som införts. Tidlös och elegant.larsw skrev: ↑01 jan 2023 10:55För att summera så kanske en del säger "facelift, ingen ny bil". Fine. För miljön som förare eller passagerare är det iaf en helt ny upplevelse, som i princip åtgärdat alla brister på den ärligt talat väldigt rudimentära och bristfälliga inredningen på tidigare Model S. Finns till och med hängare i baksätet nu.
Andra kanske absolut måste ha en helt ny utsida, men jag personligen upplever mest bilen från insidan och där känns den helt ny.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det skrevs tidigare om någon extra long range modell S med 840 km räckvidd.
Är den på gång framöver?
Är den på gång framöver?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Verkar som vi få som får LR nu kan känna oss lite utvalda i några månader till…
Undrar vad nytt som kommer på nästa LR version och om den kommer att finnas kvar öht..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det var ju den ursprungliga Plaid(som sen blev Plaid+ och sen försvann).Off Grid Byggaren skrev: ↑01 jan 2023 14:51Det skrevs tidigare om någon extra long range modell S med 840 km räckvidd.
Är den på gång framöver?
Tanken var att S och X skulle få 4680-celler, vilket skulle ge bättre kapacitet.
Men de har ju fortfarande inte fått upp volymen på dem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)larsw skrev: ↑01 jan 2023 15:46Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.Larofo skrev: ↑01 jan 2023 16:08Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?taliz skrev: ↑01 jan 2023 16:39Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)larsw skrev: ↑01 jan 2023 15:46Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Författare och bloggare. Model S 2023
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
95-97kWh NFP inkl buffer på de flesta plaid i USA nya. Trots att BMS skickar info till SMT att 99kWh full pack when new så stämmer det inte med NFP. Dra av en buffer under 0% på 4.5kWh så har du mellan 90.5-92.5kWh netto från 100-0%.larsw skrev: ↑01 jan 2023 17:19Har inte kollat upp vad batteristorleken är faktiskt. Inte 100 kWh längre?taliz skrev: ↑01 jan 2023 16:39Är väl samma motorer i nya LR som Raven(?)larsw skrev: ↑01 jan 2023 15:46Låg visserligen bara på 72% laddning när jag räknade baklänges, men det blev väl 656 km i räckvidd om man hade laddat 100% på nya LR. Eller bara Model S eller vad den nu heter.
Blir möjligt att köra till Göteborg - Stockholm utan att ladda kanske, och samtidigt ha de procent kvar som krävs för stillastående på Essingeleden mot slutet. Får se hur det går i praktiken, beror ju på hastigheten. Ska ladda 100% nästa gång jag ska ut några mil och se vad navigatorn säger om jag knappar in Stockholm.
Dock blir det ju alltid en paus på vägen ändå för mat-fika-kaffe-avträde, då jag till skillnad mot fossilbilisterna inte har med mig en PET-flaska att pissa i och gillar en bensträckare.
Men mindre batteri...
Nya S har väl dock värmepump, gör kanske någon/några %.
Summa summarum så blir det nog ungefär samma räckvidd skulle jag gissa.
Du hade väl en icke Raven tidigare? Då bör ju denna gå noterbart snålare och längre.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det var främst när man är på väg ut ur rondell som jag hade funderingardave skrev: ↑01 jan 2023 17:14Det skulle absolut inte underlättat att ha knapp på varje sida enligt mig. Designen nu är optimal för en autobahn/motorvägsglidare vilket får anses vara huvudkundfokus för modellen. Supersmidigt (smidigare än spak) att blinka för filbyte osv nu och de flesta har sannolikt vänster hand vilande på yoken. Detta handvilande f.ö. en fördel med yoke mot ratt, bättre vinkel och skönare.Larofo skrev: ↑01 jan 2023 16:08Stort tack till alla som delar med sig av sina intryck av plaiden
i text och bild. Och ett stort grattis till vad som verkar vara en
riktigt trevlig bil. Jag gillar speciellt att ljudnivån i kupén gått ner.
En premiumbil och elbil i synnerhet ska bara vara tystgående.
Yoken ser häftig och rätt snygg ut. Är nog mest bara en vanesak
att behärska den på ett bra sätt.
Undrar om det underlättat att ha blinkersknapparna på vänster
OCH höger sida?
Det är rondeller, garage, pplatser osv som är det stora problemet med yoke.
på om blinkersknappar på varje sida skulle underlätta.
Man får väl anta att Tesla grundligt testat båda alternativen och liksom
dig kommit fram till att det är bästa att ha knapparna som det är nu.
Ska bli intressant att få testa yoken en vacker dag.