Hämtar den 6 mars.
Då bör alla dörrar gå att öppna och en repa vara lackad.
Moderator: Redaktion
Hämtar den 6 mars.
Sicka krav du har!Monark1954 skrev: ↑22 feb 2023 23:15Hämtar den 6 mars.
Då bör alla dörrar gå att öppna och en repa vara lackad.
När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlockdanni skrev: ↑23 feb 2023 09:41När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
Nu blir jag lite osäker. Men jag skulle nästan kunna slå vad om att det historiskt från 2013-2021 (pre refresh) att alla Performance inkl. RWD P85/P85+ fick större bromsok och skrivor med fler kolvar än S60-S70-S85-S85D osv osv.LarsOJ skrev: ↑23 feb 2023 09:58Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlockdanni skrev: ↑23 feb 2023 09:41När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?![]()
Såvitt jag minns så var det samma bromsar på P och icke-P i rätt många år. Min S 85D hade samma bromsar som en dåvarande P85D. Sen skedde det en ändring någon gång runt 2018-2019 ungefär, när icke-P fick andra ok bak, med en integrerad kolv för parkeringsbromsen istället för en separat. Men jag tror inte det i sig påverkade bromsprestandan.LarsOJ skrev: ↑23 feb 2023 09:58Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlockdanni skrev: ↑23 feb 2023 09:41När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?![]()
Hur länge har du väntat? Jag beställde min svarta Plaid 28 jan 2021, har samma leveransdatum som du.
Mid feb 2021 beställde jag!bjornnilsson skrev: ↑24 feb 2023 14:13Hur länge har du väntat? Jag beställde min svarta Plaid 28 jan 2021, har samma leveransdatum som du.
Gissar på att din ändring triggat datumändringen på något vis.
Därefter gissar jag vidare att det som prioriteras innan leverans är ombygge av produktionslinan för full HW4. Oavsett färg på bil.
Det skedde redan strax efter årsskiftet.
Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det självOscarA skrev:Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Men oavsett dyrt! Tänker i samma banor men har kommit fram till att ta den privat är bästa alternativet med råge. Blir lätt över 14000 i förmånsvärde med högre statslåneräntan.Donk skrev: ↑25 feb 2023 15:17Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det självOscarA skrev:Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuelltMen oavsett dyrt!
Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.
Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
Räknar du med restvärde på 50% av dagens nypris av bilen då?eloon skrev: ↑25 feb 2023 20:11Tänker i samma banor men har kommit fram till att ta den privat är bästa alternativet med råge. Blir lätt över 14000 i förmånsvärde med högre statslåneräntan.Donk skrev: ↑25 feb 2023 15:17Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det självOscarA skrev:Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuelltMen oavsett dyrt!
Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.
Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
8500kr privat med 20% insats med DNB. Kan sälja inom ett år utan problem och ta eventuell vinst privat också.
Har också velat fram och tillbaka länge. Slutade med att jag valde att ta ut bilen efter två provkörningar. Väldigt besviken efter första provköringen. Tyckte ljudnivån var väldigt hög fortfarande. Verkar vara ett genomgånde problem på alla nya S. Både Tesla Björn och Sandy M klagade på högt vindbrus från passagerarfönstren. Speciellt när det blåser mycket ute. Det var storm första gången jag provkörde och det lät bedrövligt. Andra gången var det bättre.Donk skrev: ↑25 feb 2023 15:17Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det självOscarA skrev:Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuelltMen oavsett dyrt!
Ïofs bara kört drygt 200 mil. Gillar ratten, är väldigt skönt att få bort den skymmande överdelen. Att den täcker nedre vänstra hörnet på skärmen stör mig inte, petar bara där när jag står still! Har en miniatyrrondell där blinkersknapparna (hö ut) inte alltid sitter annars föredrar jag dom. Swipa växlar tycker jag är det riktiga lyftet, finns inga tillfällen när jag skulle vilja byta till någon slags spak.Idesta skrev: ↑28 feb 2023 18:30Jag tycker swipe på skärmen funkar ok. Bättre med spak men ok. Ratten är ok men skulle nog föredra rund. Blinkersknapparna är bra på motorväg men föga överraskande - skapar bekymmer i stadstrafik. Om jag fick välja endast ”en” ändring skulle det vara att få en blinkersspak.
Hur fungerar den rent tekniskt?
Bilen se ju om det finns hinder framåt eller bakåt, gör de det blir det ju rätt lätt att räkna ut vilken riktning du ska åt.
Tänkte att det var så, men tex i en parkeringsruta, reder den ut det också. Typ åker åt det hållet som har kortast avstånd och om det inte är något hinder varken framåt eller bakåt så antar jag att den väljer framåt.