{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Någon med VIN som väntar på leverans?
Hoegh Oslo avgick från Baltimore 17/2 destination Zeebrugge efter Barcelona.
Hittar ingen säker bekräftelse på att S/X finns ombord men det är misstänkt.
Sök på ert VIN
https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
Enligt TMC tråden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 0Movements
Hoegh Oslo avgick från Baltimore 17/2 destination Zeebrugge efter Barcelona.
Hittar ingen säker bekräftelse på att S/X finns ombord men det är misstänkt.
Sök på ert VIN
https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
Enligt TMC tråden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 0Movements
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Väntar du fortfarande på din nya bil?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hämtar den 6 mars.
Då bör alla dörrar gå att öppna och en repa vara lackad.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Sicka krav du har!Monark1954 skrev: ↑22 feb 2023 23:15Hämtar den 6 mars.
Då bör alla dörrar gå att öppna och en repa vara lackad.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlockdanni skrev: ↑23 feb 2023 09:41När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2817
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nu blir jag lite osäker. Men jag skulle nästan kunna slå vad om att det historiskt från 2013-2021 (pre refresh) att alla Performance inkl. RWD P85/P85+ fick större bromsok och skrivor med fler kolvar än S60-S70-S85-S85D osv osv.LarsOJ skrev: ↑23 feb 2023 09:58Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlockdanni skrev: ↑23 feb 2023 09:41När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
Någon som minns exakt?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Såvitt jag minns så var det samma bromsar på P och icke-P i rätt många år. Min S 85D hade samma bromsar som en dåvarande P85D. Sen skedde det en ändring någon gång runt 2018-2019 ungefär, när icke-P fick andra ok bak, med en integrerad kolv för parkeringsbromsen istället för en separat. Men jag tror inte det i sig påverkade bromsprestandan.LarsOJ skrev: ↑23 feb 2023 09:58Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlockdanni skrev: ↑23 feb 2023 09:41När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Bytte från Vit till Svart LR och fick då plötsligt datum apr-jun, innan stod det inget. Så lång kö på vit?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hur länge har du väntat? Jag beställde min svarta Plaid 28 jan 2021, har samma leveransdatum som du.
Gissar på att din ändring triggat datumändringen på något vis.
Därefter gissar jag vidare att det som prioriteras innan leverans är ombygge av produktionslinan för full HW4. Oavsett färg på bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Fick just telefon från Tesla Uppsala. Bl.a. nämnde personen att bilen kommer att lämnas ut från ett nytt center i Huddinge. Tydligen har de flyttat från Trosta dit.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Mid feb 2021 beställde jag!bjornnilsson skrev: ↑24 feb 2023 14:13Hur länge har du väntat? Jag beställde min svarta Plaid 28 jan 2021, har samma leveransdatum som du.
Gissar på att din ändring triggat datumändringen på något vis.
Därefter gissar jag vidare att det som prioriteras innan leverans är ombygge av produktionslinan för full HW4. Oavsett färg på bil.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det skedde redan strax efter årsskiftet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Någon som vet vad förmånsvärdet blir för en Long Range med bara tillägget vit klädsel? Verkar inte vara med än på Skatteverkets lista.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det själv Men oavsett dyrt!OscarA skrev:Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.
Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tänker i samma banor men har kommit fram till att ta den privat är bästa alternativet med råge. Blir lätt över 14000 i förmånsvärde med högre statslåneräntan.Donk skrev: ↑25 feb 2023 15:17Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det själv Men oavsett dyrt!OscarA skrev:Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.
Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
8500kr privat med 20% insats med DNB. Kan sälja inom ett år utan problem och ta eventuell vinst privat också.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Räknar du med restvärde på 50% av dagens nypris av bilen då?eloon skrev: ↑25 feb 2023 20:11Tänker i samma banor men har kommit fram till att ta den privat är bästa alternativet med råge. Blir lätt över 14000 i förmånsvärde med högre statslåneräntan.Donk skrev: ↑25 feb 2023 15:17Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det själv Men oavsett dyrt!OscarA skrev:Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.
Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
8500kr privat med 20% insats med DNB. Kan sälja inom ett år utan problem och ta eventuell vinst privat också.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har också velat fram och tillbaka länge. Slutade med att jag valde att ta ut bilen efter två provkörningar. Väldigt besviken efter första provköringen. Tyckte ljudnivån var väldigt hög fortfarande. Verkar vara ett genomgånde problem på alla nya S. Både Tesla Björn och Sandy M klagade på högt vindbrus från passagerarfönstren. Speciellt när det blåser mycket ute. Det var storm första gången jag provkörde och det lät bedrövligt. Andra gången var det bättre.Donk skrev: ↑25 feb 2023 15:17Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det själv Men oavsett dyrt!OscarA skrev:Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.
Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
När det gäller ratten och knapparna på ratten så är min plan att köra S3XY buttons och sätte på baksidan av Yoken för att styra blinkers mm. Kommer även ha knappar för ljus och annat. På sätt hoppas jag kunna kompensera för Teslas bedrövliga lösning med knappar på ratten.
Hämtar ut min bil på Fredag.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Krip77 - vad har din bil för tillverkningsdatum?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har nu gjort en ordentlig provkörning av nya S Plaid. Prestandan är ju helt brutal och plötsligt känns mid SP100D lite småseg, iaf över 100km/h.... Dessutom markant tystare och trevligare i kupën överlag.
Däremot kom jag inte alls överens med Yoke ratten och blinkersknapparna. Dessutom är ju Yoken för bred och täcker en alldeles för stor del av vänster nedre hörn på mittskärmen. Jag hoppar det blir bättre med rund ratt.
Jag tyckte verkligen att jag saknade spakarna för blinkers och D/N/P/B. Samma set-up som 3/Y hade varit helt ok.
Hur tycker ni som haft nya S/X ett tag att det fungerar med blinkersknapparna och swipa på skärmen för D/N/P/B?
Däremot kom jag inte alls överens med Yoke ratten och blinkersknapparna. Dessutom är ju Yoken för bred och täcker en alldeles för stor del av vänster nedre hörn på mittskärmen. Jag hoppar det blir bättre med rund ratt.
Jag tyckte verkligen att jag saknade spakarna för blinkers och D/N/P/B. Samma set-up som 3/Y hade varit helt ok.
Hur tycker ni som haft nya S/X ett tag att det fungerar med blinkersknapparna och swipa på skärmen för D/N/P/B?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag tycker swipe på skärmen funkar ok. Bättre med spak men ok. Ratten är ok men skulle nog föredra rund. Blinkersknapparna är bra på motorväg men föga överraskande - skapar bekymmer i stadstrafik. Om jag fick välja endast ”en” ändring skulle det vara att få en blinkersspak.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ïofs bara kört drygt 200 mil. Gillar ratten, är väldigt skönt att få bort den skymmande överdelen. Att den täcker nedre vänstra hörnet på skärmen stör mig inte, petar bara där när jag står still! Har en miniatyrrondell där blinkersknapparna (hö ut) inte alltid sitter annars föredrar jag dom. Swipa växlar tycker jag är det riktiga lyftet, finns inga tillfällen när jag skulle vilja byta till någon slags spak.Idesta skrev: ↑28 feb 2023 18:30Jag tycker swipe på skärmen funkar ok. Bättre med spak men ok. Ratten är ok men skulle nog föredra rund. Blinkersknapparna är bra på motorväg men föga överraskande - skapar bekymmer i stadstrafik. Om jag fick välja endast ”en” ändring skulle det vara att få en blinkersspak.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tycker automatiska växelväljaren funkar bra, så behöver sällan växla på skärmen
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hur fungerar den rent tekniskt?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh