Metallare skrev: ↑05 jan 2024 13:06
Nect skrev: ↑24 dec 2023 12:19
Metallare skrev: ↑24 dec 2023 11:50
Nect skrev: ↑23 dec 2023 21:55
iAkita skrev: ↑23 dec 2023 21:51
Eller också kan man välja den enkla förklaringen, nämligen att de uppgifter som medlemmarna fått till sig inte är korrekta. Sen kan man börja fundera på varför. Var siffrorna gravt felaktiga i Malmö så måste det finnas en anledning att de på plats som medlemmarna pratade med valde att uppge felaktiga uppgifter. Kanske är det unikt för Malmö, eller finns det anledning att tro att de kan vara felaktiga även från andra håll? Med tanke på att det kommit fram att Tesla håller koll på vad en anställds fru skriver på X så verkar det vara en ganska solid tystnadskultur som gäller.
Vad anser du förresten om detta:
"När de gamla cheferna hade slutat förändrades saker och ting fort, enligt de strejkande medarbetarna. Bord och stolar plockades bort från verkstaden under förevändningen att det inte fanns plats. En display som mäter teknikernas effektivitet monterades upp i verkstaden för allas beskådning.
– Displayen är på dag och natt. Den är kopplad till Teslas bokningssystem och visar hur fort vi jobbar. Det är jobbigt. För de som har det svårare i verkstaden kan det inte kännas bra att se att produktiviteten inte är tillräcklig, säger Ali."
Helt i sin ordning och inget som skulle bli bättre med ett kollektivavtal?
Inte för att jag gillar att man gjort så på Tesla.
Men vi hade en likadan när jag arbetade som säljare.
Varje anställd fanns på skärmen med antal utförda säljmöten och avslut. Efter varje dag/månad korades en vinnare och förlorare. Företaget i fråga hade KA.
Så egentligen inget konstigt, men ett sätt för att försöka öka produktiviteten.
Kanske även ska nämna att den som kom sist inte gjorde det månaden efter…
Eller ett bra sätt att skrämmer bort folk.
Eftersom mäta antal säljmöten och avslut verkar som bra siffra, frågan är då hur du räknar när du har ett säljmöte med en kund som vet exakt vad hen vill från det programm du säljer och så knapprar du bara en säljorder och är i nästa möte efter 10 minuter (var ju en enkel kund) och så har du en annan som har ett möte med en mer tveksam kund som har lite mindre koll, men efter ett timme har du ändå lyckats kamma hem en order.
Så den säljare med de mer besvärliga kunder som lyckats ändå hamna sist i en sådan listan och pga. att framstå som förlorare välja den sluta.
Din top säljare enligt din utvärdering har däremot inte det förmåga att övertyga en sådan besvärlig kund, men den andra säljare har du ju skrämt bort.
Öka du verkligen produktion, när du endast kan sälja till kunder som vet redan att de vill ha just din produkt?
Du används väldigt mycket av dig… Vem har sagt att det var MINA kriterier? Det var min arbetsgivare.
Det kanske var samma typ av produkt som såldes?
Säljare är enormt tävlingsinriktade så just det här upplägget skulle jag säga gynnar produktiviteten.
Och som påtalas är det vanligt med ackord på verkstäder. Även på dina kära som har KA.
Så enligt ditt tycke så kanske ni ska börja med att städa upp hos er själva innan ni klagar på andra…
Jag var positiv till KA och facken generellt tidigare.
Men efter den här soppan så har IF-Metall kört ner förtroendet i botten för mig och måååånga fler.
Istället för att stärka/värna för den svenska modellen har ni nu lyckats med att sänka den totalt. Bara en tidsfråga innan en utredning tillsätts för minska på fackens makt. Grattis!
Och då är du tillbaks på pauschalargument, bara för att det finns KA betyder det inte att det finns akkord, och bara för att man är med i metall betyder det inte att man jobbar i en verkstad öht.
Så hur ska ja bemöta din kritik? Jag jobbar inom industrin utan akkord, du tydligen inte ens inom industrin och för att du har tittat någon gång i en verkstad tror du att du vet allt om arbetsmiljön och villkoren där.
Det är redan där det är skillnaden mellan oss två: jag jobbar inte i en verkstad och därför är det inte upp till mig att bedömma arbetsmiljön eller villkoren där.
Speciellt inte när jag då och då kommer på besök, medans det verkar vara väldigt vanligt här att många utomstående vet allt hur det är i Teslas Verkstäder och hur det gå till där, och det vet några tom. bättre än folk som jobbar där och berätta för fackligt aktiva sina bekymmer ...
Eller så använder man sin analytiska förmåga;
1. De berörda verkar inom ett bristyrke, de har relativt lätt att byta arbetsgivare om det är stora bekymmer på arbetsplatsen.
2. De har nu möjlighet att gå i
strejk, ett fåtal berörda tycker att det är värt att gå i
strejk utan merparten väljer att jobba kvar.
3. Facket ”lockar” med gratis medlemskap och 130% ersättning om man går i
strejk, fortfarande ett litet antal som väljer att strejka.
Så utan att ha jobbat på verkstadsgolvet på Tesla drar jag slutsatsen att det inte är några större bekymmer på arbetsplatsen.
Att det finns någon eller några på en arbetsplats som är missnöjda av någon anledning det får man nog räkna med på ALLA arbetsplatser oavsett KA eller inte.