Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

josve skrev: 04 jan 2024 21:39
Det känns som att strejken kommer att bli långvarig.

Hur länge tror ni att de ”inhyrda” strejkvakterna kommer orka sitta i sina tält och uggla?
De fyller ju ingen praktisk funktion vad jag kan bedöma utan är ren marknadsföring för strejken.

Det verkar ju även vara rent slöseri med fackets pengar om det har betalt för att stå där. (Vilket jag antar att de har)
Ja det kommer pågå för evigt.

IF Metall tar väl hjälp av de andra fackförbunden för att få tillräckligt med strejkvakter, så de kan nog hålla igång detta några decennier.

En enskild strejkvakt orkar väl ett år eller två sen blir det väl för tråkigt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

slugger75 skrev: 04 jan 2024 21:44

Hur länge tror ni att de ”inhyrda” strejkvakterna kommer orka sitta i sina tält och uggla?
De fyller ju ingen praktisk funktion vad jag kan bedöma utan är ren marknadsföring för strejken.

Det verkar ju även vara rent slöseri med fackets pengar om det har betalt för att stå där. (Vilket jag antar att de har)

IF Metall tar väl hjälp av de andra fackförbunden för att få tillräckligt med strejkvakter, så de kan nog hålla igång detta några decennier.

Värre blir det nog för de Teslaanställda som strejkar, måste bli långtråkigt ganska fort när deras kollegor jobbar vidare som vanligt.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Bengt skrev: 05 jan 2024 09:52

Värre blir det nog för de Teslaanställda som strejkar, måste bli långtråkigt ganska fort när deras kollegor jobbar vidare som vanligt.
Tror också de straffar ut sig själva på arbetsmarknaden, hur mkt utbildningar, cert mm tappar man på 1-2 år? Är man ens anställningsbar om man lökat i fillingarna i två år?
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

Vad är det som de vaktar ?? ;)
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Bengt skrev: 05 jan 2024 09:52

Jag hade aldrig stått ut, någon som vet hur facken ser på att man byter jobb i det läget? De slipper ju betala ut strejkersättning men samtidigt tappar de då ett ankare på företaget de är i konflikt med.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

uncle_bob skrev: 05 jan 2024 10:10
Jag hade aldrig stått ut, någon som vet hur facken ser på att man byter jobb i det läget? De slipper ju betala ut strejkersättning men samtidigt tappar de då ett ankare på företaget de är i konflikt med.
Kan inte vara ett större problem i den här konflikten då de flesta strejkvakterna inte har en anställning hos Tesla utan kommer från andra företag/IF Metall. :D
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

pitemacc skrev: 05 jan 2024 10:09

Vad är det som de vaktar ?? ;)
Att ingen jobbar. Och för stunden har dom lämnat påkarna hemma.

Jo, veli-pekka uttryckte sig så.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Arctic Drifter skrev: 05 jan 2024 10:13
uncle_bob skrev: 05 jan 2024 10:10
Kan inte vara ett större problem i den här konflikten då de flesta strejkvakterna inte har en anställning hos Tesla utan kommer från andra företag/IF Metall. :D
Tänkte på mekanikerna som faktiskt strejkar, men de kanske även roteras som strejkvakter iofs. Men det jag funderade på var om en eller flera av de faktiskt strejkande mekanikerna tröttnade på att konflikten drar ut på tiden, tar anställning på annan verkstad och säger upp sig ifrån tesla. Även om de roteras som strejkvakter så gissar jag att de i grund och botten hellre utövar sitt faktiska yrke än att sitta hemma eller agera strejkvakt, oavsett väder.
Metallare

Inlägg av Metallare »

Nect skrev: 24 dec 2023 12:19
Metallare skrev: 24 dec 2023 11:50
Nect skrev: 23 dec 2023 21:55
iAkita skrev: 23 dec 2023 21:51
agehall skrev: 23 dec 2023 21:39

Ja? Vid den tidpunkten de siffrorna togs fram var dessa de bästa siffror som fanns att tillgå med någon som helst tillförlitlighet. De kan ha ändrats och det kan vara vilket antal som helst som strejkar på vilken ort som helst. Innan IF Metall, som rimligen är den part som sitter på de faktiska siffror eftersom de vet hur många de betalar ut ersättning till, delger siffrorna, så är jag lätt skeptisk till alla som påstår att de siffror som medlemmar här fått fram är fel.
Eller också kan man välja den enkla förklaringen, nämligen att de uppgifter som medlemmarna fått till sig inte är korrekta. Sen kan man börja fundera på varför. Var siffrorna gravt felaktiga i Malmö så måste det finnas en anledning att de på plats som medlemmarna pratade med valde att uppge felaktiga uppgifter. Kanske är det unikt för Malmö, eller finns det anledning att tro att de kan vara felaktiga även från andra håll? Med tanke på att det kommit fram att Tesla håller koll på vad en anställds fru skriver på X så verkar det vara en ganska solid tystnadskultur som gäller.

Vad anser du förresten om detta:

"När de gamla cheferna hade slutat förändrades saker och ting fort, enligt de strejkande medarbetarna. Bord och stolar plockades bort från verkstaden under förevändningen att det inte fanns plats. En display som mäter teknikernas effektivitet monterades upp i verkstaden för allas beskådning.

– Displayen är på dag och natt. Den är kopplad till Teslas bokningssystem och visar hur fort vi jobbar. Det är jobbigt. För de som har det svårare i verkstaden kan det inte kännas bra att se att produktiviteten inte är tillräcklig, säger Ali."

Helt i sin ordning och inget som skulle bli bättre med ett kollektivavtal?
Inte för att jag gillar att man gjort så på Tesla.

Men vi hade en likadan när jag arbetade som säljare.
Varje anställd fanns på skärmen med antal utförda säljmöten och avslut. Efter varje dag/månad korades en vinnare och förlorare. Företaget i fråga hade KA.
Så egentligen inget konstigt, men ett sätt för att försöka öka produktiviteten.

Kanske även ska nämna att den som kom sist inte gjorde det månaden efter…
Eller ett bra sätt att skrämmer bort folk.

Eftersom mäta antal säljmöten och avslut verkar som bra siffra, frågan är då hur du räknar när du har ett säljmöte med en kund som vet exakt vad hen vill från det programm du säljer och så knapprar du bara en säljorder och är i nästa möte efter 10 minuter (var ju en enkel kund) och så har du en annan som har ett möte med en mer tveksam kund som har lite mindre koll, men efter ett timme har du ändå lyckats kamma hem en order.

Så den säljare med de mer besvärliga kunder som lyckats ändå hamna sist i en sådan listan och pga. att framstå som förlorare välja den sluta.

Din top säljare enligt din utvärdering har däremot inte det förmåga att övertyga en sådan besvärlig kund, men den andra säljare har du ju skrämt bort.

Öka du verkligen produktion, när du endast kan sälja till kunder som vet redan att de vill ha just din produkt?
Du används väldigt mycket av dig… Vem har sagt att det var MINA kriterier? Det var min arbetsgivare.

Det kanske var samma typ av produkt som såldes?

Säljare är enormt tävlingsinriktade så just det här upplägget skulle jag säga gynnar produktiviteten.

Och som påtalas är det vanligt med ackord på verkstäder. Även på dina kära som har KA.
Så enligt ditt tycke så kanske ni ska börja med att städa upp hos er själva innan ni klagar på andra…

Jag var positiv till KA och facken generellt tidigare.
Men efter den här soppan så har IF-Metall kört ner förtroendet i botten för mig och måååånga fler.

Istället för att stärka/värna för den svenska modellen har ni nu lyckats med att sänka den totalt. Bara en tidsfråga innan en utredning tillsätts för minska på fackens makt. Grattis!
Och då är du tillbaks på pauschalargument, bara för att det finns KA betyder det inte att det finns akkord, och bara för att man är med i metall betyder det inte att man jobbar i en verkstad öht.

Så hur ska ja bemöta din kritik? Jag jobbar inom industrin utan akkord, du tydligen inte ens inom industrin och för att du har tittat någon gång i en verkstad tror du att du vet allt om arbetsmiljön och villkoren där.

Det är redan där det är skillnaden mellan oss två: jag jobbar inte i en verkstad och därför är det inte upp till mig att bedömma arbetsmiljön eller villkoren där.

Speciellt inte när jag då och då kommer på besök, medans det verkar vara väldigt vanligt här att många utomstående vet allt hur det är i Teslas Verkstäder och hur det gå till där, och det vet några tom. bättre än folk som jobbar där och berätta för fackligt aktiva sina bekymmer ...
Metallare

Inlägg av Metallare »

wannabee skrev: 24 dec 2023 14:27
Metallare skrev: 24 dec 2023 11:37
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:39
Collin87 skrev: 23 dec 2023 21:24
Fredrik j skrev: 23 dec 2023 21:12

Tomma hot från metall. Man kan vara med i a-kassa utan att vara fackmedlem numera.
Spelar ingen roll hur mycket tomma hot det är, ett hot är ett hot.

Andra gången jag ser någon försvarar detta.
Det är oacceptabelt.

Skrivs det något om att Tesla skulle ha hotat så blir det ett jäkla liv från några här, men är det tvärtom så skall det bortförklaras.
Jag försvarar det inte. Försöker bara sprida att det är tomt hot så nästa som får höra det vet att man kan gå ur metall men fortfarande vara med i a-kassan.
Tydligen är det ju inte allmänt känt att medlemsskap i facket och a-kassa är två olika medlemsskap.
Jag tycker det är fult att metall gör så.
Få jag be dig att inte skriva bara "facket" eller "metall"?

Jag upplyser alla som börjar hos oss nytt om de olika saker gällande a-kassa, varför det och facket och varför det.

Så det är orimligt att uttrycka sig så pauschalt som du (och några andra här) gör.

Och innan någon annan påpeka: Tesla är något annat eftersom den är topstyrt och inte som facket medlemsstyrt med olika avdelningar som bete sig olika.
Tesla är en av de minst toppstyrda arbetsplatserna, förändringar i bilarna sker kontinuerligt (inte som på andra bilfabriker) vem som helst kan se nån möjlig förbättring och behöver inte gå till närmaste chef utan kan gå till den som närmast berörs av det och sedan sätta ihop en grupp som genomför förändringen.

Jaha det är medlemmarna som bestämt att en medlem i SD inte duger som förtroendevald ens som skyddsombud trots att SD är lika stora som S bland de som metallerna röstar på i valet? Jag trodde närmast att det var de förtroendevalda inom facket som bestämde det :roll:

Jag tycker nog fortfarande att facket är de som mest påminner om en maffia organisation, som lyckats få sin verksamhet laglig pga stort inflytande på S genom pengabidrag och åtskilliga politiker som kommit från facket, tex Löfven (metall) och ett flertal andra, Karl-Petter Thorwaldsson Från LO, Tobias Baudin är partisekreterare i S och kommer från Kommunal (LO)
Okej, alltså du menar bara för att förbättringar på bilarna ske kontinuerligt kan alla i företaget bestämmer hur företaget ska agera och förhåller sig på respektive marknad.

Varför kan då Elon bestämmer att Tesla Sverige inte få signera KA?

Och din misstolkning är att medlemsstyrd inte betyder per automatik att alla beslut tas direktdemokratiskt.

Sen är det den typiska borgerliga fordring att arbetare helst ska inte blanda i sig i politiken för det kan ju de som mycket bättre och det blir betydligt bättre för företag om arbetare har so lite som möjligt inflytande.

Tack för den fina insyn i dit tänkande, må du aldrig landa i en utförsäkring pga sjukdom (tiden du har för att tillfriskna begränsades av borgerliga regeringen och de försöker krympa det).
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Metallare skrev: 05 jan 2024 13:06
Nect skrev: 24 dec 2023 12:19
Metallare skrev: 24 dec 2023 11:50
Nect skrev: 23 dec 2023 21:55
iAkita skrev: 23 dec 2023 21:51

Eller också kan man välja den enkla förklaringen, nämligen att de uppgifter som medlemmarna fått till sig inte är korrekta. Sen kan man börja fundera på varför. Var siffrorna gravt felaktiga i Malmö så måste det finnas en anledning att de på plats som medlemmarna pratade med valde att uppge felaktiga uppgifter. Kanske är det unikt för Malmö, eller finns det anledning att tro att de kan vara felaktiga även från andra håll? Med tanke på att det kommit fram att Tesla håller koll på vad en anställds fru skriver på X så verkar det vara en ganska solid tystnadskultur som gäller.

Vad anser du förresten om detta:

"När de gamla cheferna hade slutat förändrades saker och ting fort, enligt de strejkande medarbetarna. Bord och stolar plockades bort från verkstaden under förevändningen att det inte fanns plats. En display som mäter teknikernas effektivitet monterades upp i verkstaden för allas beskådning.

– Displayen är på dag och natt. Den är kopplad till Teslas bokningssystem och visar hur fort vi jobbar. Det är jobbigt. För de som har det svårare i verkstaden kan det inte kännas bra att se att produktiviteten inte är tillräcklig, säger Ali."

Helt i sin ordning och inget som skulle bli bättre med ett kollektivavtal?
Inte för att jag gillar att man gjort så på Tesla.

Men vi hade en likadan när jag arbetade som säljare.
Varje anställd fanns på skärmen med antal utförda säljmöten och avslut. Efter varje dag/månad korades en vinnare och förlorare. Företaget i fråga hade KA.
Så egentligen inget konstigt, men ett sätt för att försöka öka produktiviteten.

Kanske även ska nämna att den som kom sist inte gjorde det månaden efter…
Eller ett bra sätt att skrämmer bort folk.

Eftersom mäta antal säljmöten och avslut verkar som bra siffra, frågan är då hur du räknar när du har ett säljmöte med en kund som vet exakt vad hen vill från det programm du säljer och så knapprar du bara en säljorder och är i nästa möte efter 10 minuter (var ju en enkel kund) och så har du en annan som har ett möte med en mer tveksam kund som har lite mindre koll, men efter ett timme har du ändå lyckats kamma hem en order.

Så den säljare med de mer besvärliga kunder som lyckats ändå hamna sist i en sådan listan och pga. att framstå som förlorare välja den sluta.

Din top säljare enligt din utvärdering har däremot inte det förmåga att övertyga en sådan besvärlig kund, men den andra säljare har du ju skrämt bort.

Öka du verkligen produktion, när du endast kan sälja till kunder som vet redan att de vill ha just din produkt?
Du används väldigt mycket av dig… Vem har sagt att det var MINA kriterier? Det var min arbetsgivare.

Det kanske var samma typ av produkt som såldes?

Säljare är enormt tävlingsinriktade så just det här upplägget skulle jag säga gynnar produktiviteten.

Och som påtalas är det vanligt med ackord på verkstäder. Även på dina kära som har KA.
Så enligt ditt tycke så kanske ni ska börja med att städa upp hos er själva innan ni klagar på andra…

Jag var positiv till KA och facken generellt tidigare.
Men efter den här soppan så har IF-Metall kört ner förtroendet i botten för mig och måååånga fler.

Istället för att stärka/värna för den svenska modellen har ni nu lyckats med att sänka den totalt. Bara en tidsfråga innan en utredning tillsätts för minska på fackens makt. Grattis!
Och då är du tillbaks på pauschalargument, bara för att det finns KA betyder det inte att det finns akkord, och bara för att man är med i metall betyder det inte att man jobbar i en verkstad öht.

Så hur ska ja bemöta din kritik? Jag jobbar inom industrin utan akkord, du tydligen inte ens inom industrin och för att du har tittat någon gång i en verkstad tror du att du vet allt om arbetsmiljön och villkoren där.

Det är redan där det är skillnaden mellan oss två: jag jobbar inte i en verkstad och därför är det inte upp till mig att bedömma arbetsmiljön eller villkoren där.

Speciellt inte när jag då och då kommer på besök, medans det verkar vara väldigt vanligt här att många utomstående vet allt hur det är i Teslas Verkstäder och hur det gå till där, och det vet några tom. bättre än folk som jobbar där och berätta för fackligt aktiva sina bekymmer ...
Eller så använder man sin analytiska förmåga;
1. De berörda verkar inom ett bristyrke, de har relativt lätt att byta arbetsgivare om det är stora bekymmer på arbetsplatsen.
2. De har nu möjlighet att gå i strejk, ett fåtal berörda tycker att det är värt att gå i strejk utan merparten väljer att jobba kvar.
3. Facket ”lockar” med gratis medlemskap och 130% ersättning om man går i strejk, fortfarande ett litet antal som väljer att strejka.

Så utan att ha jobbat på verkstadsgolvet på Tesla drar jag slutsatsen att det inte är några större bekymmer på arbetsplatsen.

Att det finns någon eller några på en arbetsplats som är missnöjda av någon anledning det får man nog räkna med på ALLA arbetsplatser oavsett KA eller inte.
Metallare

Inlägg av Metallare »

TiborBlomhall skrev: 24 dec 2023 16:12
Allmänpolitiska diskussioner hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Metallare

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 26 dec 2023 22:04
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 19:43
niklas12 skrev: 26 dec 2023 18:41
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 18:34
OfarligTesla skrev: 26 dec 2023 16:02

Det har ju visat sig att IF Metall raggat medlemmar inför strejken genom att erbjuda gratis medlemskap osv, gissningsvis för att de hade för få medlemmar på Tesla för att få någon vettig effekt. Sedan utlyser IF Metall en strejk som de inte förankrat hos medlemmarna som arbetar på Tesla vilket såklart då gör att en del av de som gått med går ur istället då de med rätta blir upprörda över att bli förda bakom ljuset.
Gratis provtid eller till reducerat pris första tiden är vanligt förekommande i samhället.

Om det stämmer eller är konspiration från din sida får vi aldrig veta.

Jag däremot skulle förmoda att det raggas medlemmar konstant på otaliga arbetsplatser. Har själv sett det ett antal gånger.
Ja vilket sammanträffande precis innan IF metall drog igång en strejk så erbjöd de alla Tesla anställda gratis medlemskap :lol: :lol:
Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Men helt i linje med IF Metalls metoder tydligen.
Det händer när man tolka ofullständiga informationer utifrån sin egna uppfattning att allt som facket gör är dåligt, påtvingat och baserat på rena lögn av de som sitter högst upp i organisationen.

Då är tom. sådana post som dina helt logiskt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Metallare skrev: 05 jan 2024 15:15
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 18:34

Gratis provtid eller till reducerat pris första tiden är vanligt förekommande i samhället.

Om det stämmer eller är konspiration från din sida får vi aldrig veta.

Jag däremot skulle förmoda att det raggas medlemmar konstant på otaliga arbetsplatser. Har själv sett det ett antal gånger.
Ja vilket sammanträffande precis innan IF metall drog igång en strejk så erbjöd de alla Tesla anställda gratis medlemskap :lol: :lol:
Det är en logisk väg anser jag. Ser inte vad som är så roligt med det. Dubbla lol smileys till och med?
Ja det är helt logiskt att locka in medlemmar med gratis medlemskap för att sedan tvinga dem att strejka men knappast speciellt hederligt. Och att sedan få medlemmarna uteslutna för att skrämma sina befintliga medlemmar att rätta sig i ledet så de inte ska drabbas av represalier verkar ju trevligt. Känns som något man vill betala för att vara med i…

Det händer när man tolka ofullständiga informationer utifrån sin egna uppfattning att allt som facket gör är dåligt, påtvingat och baserat på rena lögn av de som sitter högst upp i organisationen.

Det vanligt förekommande i samhället med gratis medlemskap I en period MEN bara när ett företag ser en ekonomisk vinning i längden. Facket ska väll ändå ha medlemmar som är medlemmar för att dom tror på det facket gör inte för att man kan tjäna pengar på dom i längden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Om man lyssnar på IF Metalls pressansvarig så kan man ju lätt få uppfattningen att de värvade medlemmar inför den planerade strejken.

Metall har värvat nya medlemmar i anslutning till Tesla-strejken – som slipper betala.
Normalt är medlemsavgiften på upp till 633 kronor per månad.
– Det är för att få upp organiseringsgraden, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på Metall.

Expressen Betalvägg

https://www.expressen.se/nyheter/metall ... rbjudande/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

niklas12 skrev: 05 jan 2024 19:24
Om man lyssnar på IF Metalls pressansvarig så kan man ju lätt få uppfattningen att de värvade medlemmar inför den planerade strejken.

Metall har värvat nya medlemmar i anslutning till Tesla-strejken – som slipper betala.
Normalt är medlemsavgiften på upp till 633 kronor per månad.
– Det är för att få upp organiseringsgraden, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på Metall.

Expressen Betalvägg

https://www.expressen.se/nyheter/metall ... rbjudande/
Riggat sa Bill, planlagt sa Bull.

Från att ha tänkt ”Vem dödade elbilen 2.0” är jag nu mer inne på ” vem sänkte den svenska modellen?”
Svaret är dock samma. Facket.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 05 jan 2024 14:43
/Moderatorn
Det blir svårt eftersom strejken är politiskt och som man se här på många inlägg är också den bedömning till strejken utifrån egna politiska ståndpunkt.
Just här sätter du huvudet på spiken.

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner.

IF Metall har glömt deras eget syfte helt enkelt och det visar sig tydligt i hur många på Tesla som inte ställer upp på denna cirkus.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

JonasH skrev: 06 jan 2024 07:32
/Moderatorn

Strejken är politisk och har inget med arbetarnas arbetsförhållanden och villkor att göra. Politik driver man i ett parti. En fackförening strider för bättre arbetsvillkor och löner.

IF Metall har glömt deras eget syfte helt enkelt och det visar sig tydligt i hur många på Tesla som inte ställer upp på denna cirkus.
100% enig.

Att det är så är ju helt uppenbart så fort någon fackföreträdare yttrar sig om Musk... Hatet mot miljardären Musk är uppenbart långt mer intressant än arbetarnas faktiska villkor.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Metallare

Inlägg av Metallare »

Pontus skrev: 05 jan 2024 15:45

Det vanligt förekommande i samhället med gratis medlemskap I en period MEN bara när ett företag ser en ekonomisk vinning i längden. Facket ska väll ändå ha medlemmar som är medlemmar för att dom tror på det facket gör inte för att man kan tjäna pengar på dom i längden?
Nu då har jag en fråga till en av de ofullständiga informtioner: när?

När var den gratis Medlemsvärvning ni prata om?

Det är olika aktörer här I tråden som skriva ihop informationen om vad facket ska ha gjort eller inte gjort, men utan tidslinjen, det är samma aktörer som bedömma all publikation från fackligt sidan om villkor, anledningen, berättelse av anställda som ren lögn, för att upprätthålla sin skyltfönsterblick på företaget att allt är i bästa ordning.
Metallare

Inlägg av Metallare »

/Moderatorn

Na: strejk i sig för ett KA är inte direkt politiskt utan de som sympatistrejka, den delen av strejk är politisk och det är också problemet som IGMetall har, sådana åtgärder finns inte i Tyskland.

Men jag är övertygad att alla som är här I tråden emot strejk bedömma också berättelse från IGMetall som rena lögn eftersom det är ju en fackligt organisation och Tesla är världens bästa arbetsgivare (därav det höga sjukfrånvaro i den gigafactory jämfört med andra biltillverkare i Tyskland)
Harry Haffa

Inlägg av Harry Haffa »

Metallare skrev: 06 jan 2024 10:01
Pontus skrev: 05 jan 2024 15:45

Nu då har jag en fråga till en av de ofullständiga informtioner: när?

När var den gratis Medlemsvärvning ni prata om?

Det är olika aktörer här I tråden som skriva ihop informationen om vad facket ska ha gjort eller inte gjort, men utan tidslinjen, det är samma aktörer som bedömma all publikation från fackligt sidan om villkor, anledningen, berättelse av anställda som ren lögn, för att upprätthålla sin skyltfönsterblick på företaget att allt är i bästa ordning.
Sök i tråden så hittar du. För IF Maffia körde en sådan kampanj för att lura in medlemmar i deras redan planerade blockader.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Metallare skrev: 06 jan 2024 10:06
/Moderatorn

Na: strejk i sig för ett KA är inte direkt politiskt utan de som sympatistrejka, den delen av strejk är politisk och det är också problemet som IGMetall har, sådana åtgärder finns inte i Tyskland.

Men jag är övertygad att alla som är här I tråden emot strejk bedömma också berättelse från IGMetall som rena lögn eftersom det är ju en fackligt organisation och Tesla är världens bästa arbetsgivare (därav det höga sjukfrånvaro i den gigafactory jämfört med andra biltillverkare i Tyskland)
Här är beviset på det :)
https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... -elon-musk
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

nek0 skrev: 06 jan 2024 10:11
Metallare skrev: 06 jan 2024 10:06
/Moderatorn

Här är beviset på det :)
https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... -elon-musk
Frågan är om frågan om KA verkligen var orsaken till strejk eller en ursäkt.

Tycker detta mer och mer börjar likna en personlig vendetta från Vela-Pekka. Nu börjar han ju prata om att vägra laga punktering och bärga Teslabilar vilket inte har något med företaget Tesla att göra.

Vad gäller förhållanden i fabriken i Tyskland så har jag ingen anledning att misstro IG Metall om sjukfrånvaro. Frågan är vad det beror på? Lite som när IF Metall hävdade att lönerna var lägre på Tesla än andra men de ”glömde” att säga att medelåldern var betydligt lägre på Tesla vilket förklarar löneskillnaderna.

Däremot har jag förstahandsinformation från en anställd på Tesla som tidigare jobbat på en väldigt stor återförsäljare av Volvo och han hävdade att det var betydligt bättre förhållanden på Tesla med mindre stress och fuskjobb. Och det företaget har KA…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Metallare

Inlägg av Metallare »

Pontus skrev: 27 dec 2023 12:36
erfaren bilmek skrev: 27 dec 2023 00:27
Earplugged skrev: 27 dec 2023 00:08
erfaren bilmek skrev: 26 dec 2023 23:13

Vad f_n gick de ens med i facket för övergår mitt förstånd? Hur tänkte de? Eller inte tänkt alls?
Lika ogenomtänkt som att bolåna maximalt och sedan inte klara av nuvarande ränteläge för att man har inga marginaler för det.
Ska man vara med i gången måste man också gången tåla.
Man kan väl vara med i facket för att visa solidaritet med andra som hamnar i knipa och behöver hjälp samtidigt som man själv får möjlighet att få stöd om man skulle behöva? Att då bli utesluten för att man inte vill ta emot hjälp som man inte bett om blir väl väldigt märkligt??
Varför skulle jag strejka och förstöra för min arbetsplats om jag trivs och har det bra?
Om alla mekar skulle strejka så skulle företaget få panik och snabbt lösa KA eller annan lösning. Nu förhalar de anställda bara problemet och nu drabbar det andra företag också.
Det är oschysst anser jag. Varför tänker så många på sig själva bara? Vara kvar i facket och inte strejka. Vad är det flr stil?
Du menar att man ska inte stå upp för vad man tycker? Alla ska bara lägga sig ner och göra som facket vill annars är det egoistiskt och oschysst?
Men det uttalanden kan du enkelt också vända om: varför ska de fackliga inte stå upp för vad de tycker.
Varför ska de håller tyst och vika sig för Tesla och Teslaägare?
Metallare

Inlägg av Metallare »

McFace skrev: 28 dec 2023 22:20
Mickep skrev: 28 dec 2023 10:32
Det gör en tacksam för vår situation i Sverige. Jag tycker det är viktigt med en oberoende medielandskap, men har inget problem med skattefinansierad stor spelare som SVT (som vissa missunnsamma influerare har).
Skärmbild 2023-12-28 221858.png
Fin bild, och vems tyckande har de efterfrågat?

Ledningen, reporter, redaktörer, tittarna?

Väldigt bra exempel hur man med ofullständig fakta försöker påverka opinionen.
Skriv svar