Stockholm - Jokkmokk ?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Stockholm - Jokkmokk ?

Inlägg av dstr »

Har någon annan gjort en liknande resa? Räcker det med en övernattning om man åker via Norge?

Jag har hittat en chademo i Umeå. Sista etappen därifrån är drygt 40 mil. Känns lugnt om man tar en matpaus vid ett 3fas-uttag.

Vad finns det för andra strategier om man åker via Sverige?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Stockholm - Jokkmokk ?

Inlägg av bylund »

Viker du inåt landet i Luleå finns Chademo där. Åker du över Arvidsjaur har norska Teslaklubben satt upp en 22 kW typ 2 på hotell Laponia. Vet ej villkoren för att använda den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare

Inlägg av selfish »

Vi har sommarhus i Piteå.

Via Sverige: Ladda CHAdeMO i Umeå (Charge&Drive Fortum) och sedan Luleå (du kan låna kort inne på OKQ8) sedan kommer du de sista 20 milen till Jokkmokk. I Jokkmokk försöker du hitta ett trefas 16A så kan du ladda på 6 timmar alt Schuko över natten och lite mer för att komma åter till Luleå. Endast Hotell Jokkmokk visar schuko på uppladdning.nu Troligen bättre att fråga någonstans om ett rött trefas 16A CEE uttag.

Lycka till!
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
Viker du inåt landet i Luleå finns Chademo där. Åker du över Arvidsjaur har norska Teslaklubben satt upp en 22 kW typ 2 på hotell Laponia. Vet ej villkoren för att använda den.
Luleå är lite väl långt norrut.

Inlandsvägen känns som ett bra alternativ med laddning i Storuman. Hittar man ingen snabbladdare där så kanske man kan ta en övernattning.

Den usla navigatorn<tm> envisas med att lotsa mig via Norge till Storuman. 29 mil från Krokom. Är beräkningarna enbart för 60-modellerna?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Vi stannar knappt en vecka i Jokkmokk, så vi hinner ladda fullt på vanligt uttag vid stugan inför hemresan.
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare

Inlägg av selfish »

Vägen via Luleå är enligt google 38 km längre. Men det är ju E4 och fin väg så jag tror tidsskillnaden är marginell. Tyvärr erbjuder ju inte inlandsvägen några snabbladdare... Ha en trevlig resa!
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Just nu är vi inne på att åka in i Norge från Krokom till Grong. Det finns tre alternativa vägar. Någon här som gjort den sträckan och kan rapportera hur vägarna är?

1. Från Krokom via Hotagen. Snabbast enl google maps, men är den asfalterad?
2. Duved och sen väg 322. 322 var grusväg när jag åkte på den sist för 20 år sedan. Hur är den idag?
3. Duved via Stjördal - redig omväg.

2+3 ger ju möjlighet till ett stopp vid Åreskutan. 2 passerar Tännforsen.
Användarvisningsbild
Palmen
Teslaägare

Inlägg av Palmen »

Vi körde från Norge till Åre via väg 322 förra sommaren. Vad jag minns var det blandad asfaltkvalitet, ibland bra, ibland lite grövre. Definitivt inte grusväg. Jag skulle inte välja bort det vägavsnittet på grund av dåligt underlag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Just nu är vi inne på att åka in i Norge från Krokom till Grong. Det finns tre alternativa vägar. Någon här som gjort den sträckan och kan rapportera hur vägarna är?

1. Från Krokom via Hotagen. Snabbast enl google maps, men är den asfalterad?
2. Duved och sen väg 322. 322 var grusväg när jag åkte på den sist för 20 år sedan. Hur är den idag?
3. Duved via Stjördal - redig omväg.

2+3 ger ju möjlighet till ett stopp vid Åreskutan. 2 passerar Tännforsen.
Vi körde alternativ 1 förra året, helt ok väg som är asfalterad, när vi körde till Björkliden via Norge förra året. E6 genom Norge är vacker, men det är väldigt långsam. Om jag inte var ute efter upplevelsen att köra genom Norge så skulle jag köra genom Sverige, då det bör gå snabbare trots långsammare laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Tanken är att få se lite fjordar och lite annan miljö. Vi tänker oss två övernattningar på väg upp.

Hemresan lär bli via E4 och ev i ett svep.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om du hittar destinationsladdning i Jokkmokk kanske det går att ladda fullt och våga sig på att åka till Umeå i ett svep? Snitthastighet enligt Google maps är 84km/h.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

apkungen skrev:
Om du hittar destinationsladdning i Jokkmokk kanske det går att ladda fullt och våga sig på att åka till Umeå i ett svep? Snitthastighet enligt Google maps är 84km/h.
Vi har två alternativa stopp att välja på. Storforsen som har någon sorts elbilsladdare eller Boden hos en vän som har 3fas vid garaget.

Isåfall kommer jag behöva låna en chademoadapter i Umeå.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Palmen skrev:
Vi körde från Norge till Åre via väg 322 förra sommaren. Vad jag minns var det blandad asfaltkvalitet, ibland bra, ibland lite grövre. Definitivt inte grusväg. Jag skulle inte välja bort det vägavsnittet på grund av dåligt underlag.
Nu håller dom på med ngt... från korsningen i Duved och en bit förbi stalltjärnsstugan var det grusväg.

Fantastisk miljö dock. Och första gången jag ser Tännforsen sommartid. Rekommenderas!
Skriv svar