VW e-Golf/e-Up moduler/celler - 2015

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Micke77
elbilist

VW e-Golf/e-Up moduler/celler - 2015

Inlägg av Micke77 »

Säljes modulvis eller lösa celler. Cellkemin är NMC (Litium Nickel Mangan Cobolt oxid) och det består av totalt 17 moduler med 12 celler i varje. Varje cell är på 25Ah, men modulerna har 6s2p konfiguration, så nominellt blir det 50Ah. Nominell spänning är 21,6V. På cellnivå blir nominell spänning 3,6V med min/max värde av 3,0V och 4,1V. Med detta relativt lilla spänningsfönster närmar de sig egenskaperna hos LiFePo4 något. Prestandamässigt säger VW att de klarar 2c kontinuerligt och 4c peak, men vid tester i USA klarar de att ge mellan 6 och 10c i 30 sekunder beroende på vilken laddningsnivå (SOC) cellen har. Dock lite oklart hur det blir med livslängden vid mer än 4c strömuttag. I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de sannorlikt klarar kallt klimat ganska bra utan risk för "Plating". Mätte upp ett par celler nyss och de gav i genomsnitt 24Ah (23,93 och 24,06Ah) vilket är vad man kan vänta sig efter 1350 mil. Nedan ses en modul (med 12 celler i varje). Finns i Göteborg, men kan även levereras i Vänersborg där jag ofta befinner mig.

1300kr/modul eller 120kr/cell

Lite kuriosa om cyklingsegenskaper (som bygger på egen erfarenhet i labb - jag fattar att ingen är sugen på blysyra, men det är kula att jämföra :)) vid 80% DOD med 80% restkapacitet som krav OBS! Anledningen till den låga prestandan för blysyran är att blysyra ha mycket lägre krav på restkapacitet (bara 50% av ursprunglig kapacitet!):

Bly syra underhållsfritt max 50 cykler - sen börjar det aktiva materialet lösa upp sig och de blir skrot p.g.a. interna kortslutningar. Dock är det noga att inte använda för låg laddspänning för då inträder syraskiktning och skrot redan efter 10-20 cykler. vid 50% DOD ca 100 cykler.
Bly syra AGM max 80 cykler - i bästa fall, sen har dendriter penetrerat separatorerna. Vid 50% DOD ca 150 cykler.
Bly syra Gel max 500 cykler. Ca 1200 cykler vid 50% DOD. Tyvärr gäller detta ett fåtal av alla bly syra gelbatterier och man får nog räkna med minst halvering av cyklingsegenskaperna i de flesta fallen, men de är de enda av denna "stenåldersteknik" som har hygglig prestanda om det ska cyklas.
NCA - 750-2500 cykler eller 3000-7500 vid 50% DOD
NMC - 2000-4000 cykler eller 6000-10000 cykler vid 50% DOD (krävs fordonsindustri cell kvalitet)
LiFePo4 - 3000-7000 cykler eller 10000-20000 cykler vid 50% DOD. Kräver dock celler av högsta kvalitet (A123 eller annat motsvarande - celler som har använts inom fordonsindustrin och som inte beställs från Alibaba :wink: )
image.jpg
image.jpg
Senast redigerad av Micke77, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: VW e-Golf/e-Up moduler/celler - 2015

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, det stämmer nog rätt så bra med dina forskningar.

Här finns intressant läsning:

https://www.victronenergy.se/upload/doc ... ted-SE.pdf

Det jag märkt på min "Off Grid" anläggning som jag kört hårt med denna sommar (inför elnätsanslutning i höst) är att soliga dagar cyklas inte batterierna så värst mycket.

10-15% urladdning ligger jag på som mest, vanligtvis 3-5% och med AGM industribatterier i ett fritidshus med grunda urladdningar bör de hålla 10-15 år.
Redstar.JPG

Så för stationär drift är moderna bly-syra batterier inte uträknade ännu på grund av prisskillnaden. Men i en elbil är de inte mycket att komma med.....

De har testat olika batterier i länken ovan:
Batterier.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Micke77
elbilist

Inlägg av Micke77 »

Hejsan,

Det var intressant information du kom med. Och visst, med tillräckligt stora batterier så kan nog AGM batterier och en del andra högkvalitets PB batterier funka fint i en solcellsanläggning som du säger, för visst är de fortfarande billigast (än så länge ska sägas). Ska bli intressant dock att se vad som händer om 10 år på blyfronten (om bly då har blivit omkört av litium eller ej).

Annars var reflektionen mest en kul grej för att visa hur mycket bättre litiumbatterierna har blivit baserat på egen erfarenhet i labbmiljö. Misstänker dock att cyklingslivslängden i din tabell är baserad på 50% restkapacitet (?) för annars är i allafall cyklingslivslängden väl optimistisk utifrån min egen erfarenhet (iallafall om det handlar om blysyrabatterier som fortfarande ska vara prisvärda och åtkomliga för folk med rimlig tjocklek på plånboken).

Ytterligare en intressant jämförelse:
En modul från ett VW e-golf/e-up (1070Wh) - 1300kr
Ett (960Wh) 80Ah AGM batteri t.ex. kostar idag ungefär det dubbla (i kr/Wh) jämfört med mina moduler :)
Till AGM batteriets fördel är dock att ett BMS måste användas ihop med litiumbatterier så då kanske AGM batteriet är ca 1,5 ggr så dyrt i slutändan.
Nytt är dock litiumbatteriet kanske ca 3ggr dyrare än AGM batteriet (därav att de ännu inte är uträknade som du säger).

Om man sen tar med i beräkning hur mycket energi som kan laddas in och ur under hela livscykeln så är AGM batteriet ca 40 ggr dyrare än modulerna jag säljer (då har vi inte ens nämt de andra fördelarna så som lägre vikt och att man slipper gasning etc.)
Räknat på nypris av litiumbatterierna så är de ändå ca 10ggr billigare än AGM - gör vi en återbetalningskalkyl så är dock AGM fortfarande klart med i leken om man använder dem i en solcells/vindkraftsanläggning (dock enbart om vi räknar på nypris av litium).

Hälsningar/Michael
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är det för forskningar du gör och vad är syftet?

Begagnade elbilsbatterier förutspås ju komma användas för energilagring i framtiden.

Om jag skulle fortsatt vara "Off Grid" hade jag köpt mig ett rejält elbilsbatteri, det gäller dock att tänka hela "Off Grid" anläggningen som ett enda stort system där alla delar ska fungera ihop. Idag kanske det passar bäst för entusiaster och elingenjörer :-)

Enda rimliga möjligheten idag, att vara "Off Grid" längre än sommarmånaderna, är att komplettera med fosileldat reservkraftverk.

Jag har märkt att bly-syra batterier är rätt så "tröga" att ladda upp ordentligt, reservkraften måste gå i många timmar. Med ett elbilsbatteri borde det funka mycket bättre.

Denna sommar har jag "tryckt in" drygt 61 kWh i batteribanken. Soliga dagar går dock energin direkt från 1000 W solcellerna till förbrukarna så lite mer el har "tillverkats"

(Räknat på investeringskostnaden blir det runt 500:- per kWh, fast det bör delas på 25 år och med minst dubbla förbrukningen så 10:- per kWh är väl rimligt. Det är dyrt att vara Off Grid.....)
WP_20160802_18_25_42_Rich[1].jpg

Angående antal cykler för bly-syra batterier har de förstås tappat mycket kapacitet när de är slut.

Det är också viktigt hur de laddas, i min Victron-anläggning får jag ange vilken typ av batterier som är anslutna och så optimeras laddningen utefter ett specialprogram och jag har även en temperaturgivare i batteribanken.

Då går det att krama ur lite mer energi och livslängd, så här funkar det:

Internal temperature sensor Compensates absorption and float charge voltages for temperature.

Adaptive three step charging

The BlueSolar MPPT Charge Controller is configured for a three step charging process:

Bulk – Absorption - Float.

Bulk stage
During this stage the controller delivers as much charge current as possible to rapidly
recharge the batteries.

Absorption stage
When the battery voltage reaches the absorption voltage setting, the controller switches
to constant voltage mode.
When only shallow discharges occur the absorption time is kept short in order to prevent
overcharging of the battery. After a deep discharge the absorption time is automatically
increased to make sure that the battery is completely recharged. Additionally, the
absorption period is also ended when the charge current decreases to less than 2 A.

Float stage
During this stage, float voltage is applied to the battery to maintain it in a fully charged
state.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar