Nu blir det en Tesla till Norrland i alla fall

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Nu blir det en Tesla till Norrland i alla fall

Inlägg av Leo »

Kusten-Fjällen blir ju lätt 30-40mil utan publika laddare så där är det bra med all räckvidd man kan ha. Kan ju vara kallt eller snöslask och då blir det tight.

Tur det oftast är 70-90 väg. Det hjälper väldigt mycket!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Monark1954 skrev:
Jonas. Klokt byte till 90D. ;)
Söderut går bra vad man nu skall dit och göra men västerut i Norrlands inland då det snöat är räckvidd till slutdestination bra.
Vi får hjälpas åt att lobba hos elleverantörer och kommuner så att åtminstone Chademo laddare kommer.
Kusten i norr verkar Tesla fixa med både Örnsköldsvik, Umeå och vidare mot Norge via Luleå.
Kul med fler Teslor till Umeå :) Absolut att vi får lobba. Hoppas på något mellan Umeå och Hemavan. Storuman hade varit klockrent
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Zalman3 skrev:
Jonas H skrev:
Jag måste ju vara världens veligaste person när det gäller detta med Tesla :) Hade som sagt beställt en 70D med leverans till årsskiftet, men fick räckviddsångest redan innan leveransen :) Norrland är ju som sagt lite annorlunda vad gäller klimat och laddmöjlighet än södra Sverige.

Alexander på Tesla gav verkligen super service trots att han var på semester och såg nu till att jag fick byta till en 90D. Nu blir det verkligen en basic utrustad 90D i stället med enbart panorama och bakåtvända säten. Blev faktiskt bara 36 000 kr dyrare än hur jag specat min 70 och 1200 kr billigare brutto i förmånsvärde :D. Tillvalen slår verkligen hårt. Autopiloten aktiverar jag förmodligen senare.

Utrustning är ju kul, men nu får räckvidd gå före allt annat.

Sen är det ju kul med prestanda så 100 HK till känns ju heller inte fel :twisted:
Grattis till P90D!
Vilket serviceavtal har du beställt?
Servar du den i Stockholm?
Åker du till Stockholm och hämtar bilen vid leverans, eller skickas den till Umeå?
Tackar :) Dock ingen P90D utan "endast" en 90D. Tror det räcker ändå. Min snabbaste bil gjorde 0-100 på 8 sekunder och denna är ju nästan dubbelt så snabb :D

Jag har den på operationell leasing via Sixt och hämtar den i Stockholm. Kunde få den levererad till Umeå för ungefär 5000 kr, men tycker en del av tjusningen är att få hämta den och få genomgången på plats. Speciellt då jag aldrig kört någon Tesla.

Serviceavtal ingår i min leasing och får i dagsläget göras i Stockholm (en anledning att köra dit ;)

Sixt leasing och Peter har verkligen varit toppen att ha och göra med. Jag har fått garanterat restvärde och möjlighet att köpa ut bilen (erbjuds bara på Tesla)
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

JFAH

Inlägg av JFAH »

Jonas H skrev:
Monark1954 skrev:
Söderut går bra vad man nu skall dit och göra men västerut i Norrlands inland då det snöat är räckvidd till slutdestination bra.
Vi får hjälpas åt att lobba hos elleverantörer och kommuner så att åtminstone Chademo laddare kommer.
Kusten i norr verkar Tesla fixa med både Örnsköldsvik, Umeå och vidare mot Norge via Luleå.
Kul med fler Teslor till Umeå :) Absolut att vi får lobba. Hoppas på något mellan Umeå och Hemavan. Storuman hade varit klockrent
Hejsan! Jag har spenderat rätt mycket tid på att lobba för laddningspunkter i Norrland, specifikt då Norrlands inland och framförallt e45. Det jag lyckats skrapa ihop är en mängd trefas uttag (bland annat i Hemavan). Rätt många av de näringsidkarna i detta område verkade vara intresserade av konceptet men kunskapen var låg och det är väl det man först får arbeta upp antar jag. Nu har ju Skellefteå kraft lovat att börja bygga ett antal chademos i Norrbotten och man har sagt att man inte bara skall bygga längs e4:an utan också e45. Jag tror att det vore värt en del om flera stycken hörde av sig till dem för att visa att det finns behov och intresse. Jag är på att göra det :-).

MIn metodik för att skrapa ihop långsamladdning (som jag lagt upp på uppladdning.nu) var helt enkelt att titta i googlemaps efter verksamheter som campingar bed and breakfasts, hotell, skidanläggningar med mera och därefter helt enkelt skriva till dem och informera om behovet och om intresse funnits själv lägga upp dem i uppladdning.nu. Som sagt intresset är stort i dessa verksamheter, men kunskapen är allmänt låg. Då jag bara jobbar som entusiast är min tid begränsad, men det är samtidigt ganska kul. Fler som vill hjälpa till?
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

JFAH skrev:
Jonas H skrev:
Monark1954 skrev:
Hejsan! Jag har spenderat rätt mycket tid på att lobba för laddningspunkter i Norrland, specifikt då Norrlands inland och framförallt e45. Det jag lyckats skrapa ihop är en mängd trefas uttag (bland annat i Hemavan). Rätt många av de näringsidkarna i detta område verkade vara intresserade av konceptet men kunskapen var låg och det är väl det man först får arbeta upp antar jag. Nu har ju Skellefteå kraft lovat att börja bygga ett antal chademos i Norrbotten och man har sagt att man inte bara skall bygga längs e4:an utan också e45. Jag tror att det vore värt en del om flera stycken hörde av sig till dem för att visa att det finns behov och intresse. Jag är på att göra det :-).

MIn metodik för att skrapa ihop långsamladdning (som jag lagt upp på uppladdning.nu) var helt enkelt att titta i googlemaps efter verksamheter som campingar bed and breakfasts, hotell, skidanläggningar med mera och därefter helt enkelt skriva till dem och informera om behovet och om intresse funnits själv lägga upp dem i uppladdning.nu. Som sagt intresset är stort i dessa verksamheter, men kunskapen är allmänt låg. Då jag bara jobbar som entusiast är min tid begränsad, men det är samtidigt ganska kul. Fler som vill hjälpa till?

Jag är absolut på :) Jag har precis gjort ett mail nu till SkellefteåKraft och ställt lite frågor om laddstolpar och gett lite förslag. Jag återkommer om vad jag får för svar.

JFAH

Inlägg av JFAH »

Jag hänger på. Funderar på om det är värt ett brev till STF för att kolla hur det står till med trefas utta vid fjällstationer och vandrarhem i norr.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Fick detta svar nedan från Skellefteå kraft. Vad innebär riktigt "semisnabba laddare" för en än så länge novis? Vilket tempo laddar man med då?

Hej Jonas,

Tack för ditt mejl.

Det här är den info vi kan ge just nu.

Skellefteå Kraft bygger en infrastruktur för lätta elfordon i Västerbotten och i två kommuner i Norrbotten; Robertsfors, Lycksele, Storuman, Vilhelmina, Sorsele, Arjeplog, Arvidsjaur, Malå, Norsjö och Skellefteå. I Skellefteå byggs flera laddstationer på olika platser som t ex Skellefteå Airport och Skellefteå Kraft Arena.

När det gäller laddning via vår snabbladdare som uppförs på den Miljöstation som Skellefteå kommun uppför vid södra infarten så har den kontakter/uttag för både asiatiska bilar (typ Nissan Leaf och Mitsubishi Outlander) – CHAdeMO samt för Europeiska bilar – CCS samt uttag av Typen 2 som förväntas bli EU standard.

Standardiserade uttag är ett viktigt steg för en omställning till hållbara transporter. Vi följer därför EU:s rekommendationer för tänkta standards vilken innebär att vi sätter upp laddstationer med Typ 2 för semisnabba laddare samt CCS-kontakt för snabbladdare.

Vad är det för kontakter/uttag vid våra semisnabba laddare (som är den stolptyp som vi sätter upp i övrigt på olika platser i länet samt i Skellefteå)?

Den är utrustad med 2 st uttag av Typ 2. Denna stolptyp klarar även av att ladda bilar med kontakt av Typ 1 (ex Nissan Leaf). Dessa kunder får själva ha med sig en laddkabel som har Typ 2 på laddarsidan och typ 1 på bilsidan. Detta är ett ”vanligt” förfarande för laddning på publika laddplatser.

Hoppas det besvarade din funderingar!

Med vänlig hälsning

Linda Uusitalo
Kundrådgivare | Kundservice

Skellefteå Kraft
Tel (växel): +46 (0)910-77 25 00
Kundservice: +46 (0)910- 77 25 50
skekraft.se

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Måste säga att detta med laddning är en hel vetenskap :? Har svårt att få ihop alla begrepp och vad som gäller, så det är också svårt att bemöta mailet. Men som jag tolkar det (efter att ha läst Tibors info om laddning) så är det alltså bara rena uttag som sätts upp i tex Storuman? Det är ju helt värdelöst för en annan som åker Umeå-Hemavan i minus 20 grader när det är 38 mil (Storuman ligger halvvägs). Ett typ 2 uttag laddar om jag förstår rätt bilen då med cirka 1 mil/timme? Inte mycket till backup då :( Min uppgradering från 70 till 90D känns nu än mer rätt

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Semisnabbt med typ 2 anslutning tolkar jag som att du kan ladda 11kW (3x16 amp) och som mest 22 kW (3x32 amp) Det vill säga att du kan ladda från fem mil i timmen upp till 11 mil i timmen (det senare kräver dock att du har en Tesla med dubbelladdare)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jonas H skrev:
Fick detta svar nedan från Skellefteå kraft. Vad innebär riktigt "semisnabba laddare" för en än så länge novis? Vilket tempo laddar man med då?
Semisnabba laddare är inte alls laddare utan ladduttag och är helt beroende av din bils kapacitet. För mig ger ett sådant uttag 3,7kW till Leafen (2,4mil/h), för en standard Tesla 11kW (6mil/h) och för Tesla med stora laddaren och Zoe 22kW. När du är på genomresa med en Leaf eller en standard Tesla kan du därför nästan bort se från dessa, men naturligtivs bra om man ska stanna ett tag.
Skriv svar