SvD om effekterna av förarlösa bilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Underbar vinkling av effekterna av förarlösa bilar:

http://www.svd.se/branschen-som-vantas- ... naringsliv

Inte ett ord om att olyckorna kommer att minska, eller något annat relevant. Bra journalistik, SvD..! :shock:
Användarvisningsbild
Daoops

Re: SvD om effekterna av förarlösa bilar

Inlägg av Daoops »

Antar att dom tycker det är en dålig sida med autonoma bilar. Så man bör egentligen flytta över ratten till passagerarsidan och sätta kopplingen i baksätet så man måste vara minst tre som kör varje bil. Håkan Matson eller Wolverine borde ta tag och styra upp det här direkt.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Trodde SvD var en seriös tidning. Otroligt insnöad artikel!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ah, det är därför det säljs så mycket taxfree på flygplatserna?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Alla svenskar skulle också bli fyllon när vi gick med i EU 1995 och fick ta med mycket mer alkohol över gränsen. Fri handel kunde vi absolut inte ha, då skulle vi dö på kuppen...

Bild
http://www.nordicwelfare.org/Templates/ ... anguage=sv
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Svenssons skrev:
Alla svenskar skulle också bli fyllon när vi gick med i EU 1995 och fick ta med mycket mer alkohol över gränsen. Fri handel kunde vi absolut inte ha, då skulle vi dö på kuppen...

Bild
http://www.nordicwelfare.org/Templates/ ... anguage=sv
Nu gillar jag iof EU, men medlemskapet resulterade i en ganska tydlig förändring (till det hälsomässigt sämre) av vår alkoholkonsumtion. En del säkert pga egen import, men säkert än mer pga kulturella influenser. Det är i alla fall vad tidigare rapporter gjort gällande när jag gick läkarprogrammet (dock några år sen). Frågan är vad man fått mätdata i din graf från - enkäter? Enkäter är ofta ett rätt dåligt sätt att kvantifiera frågor som är förknippade med olika tabun. Bäst studiedesign hade förmodligen varit att ta ett sk b-Peth, ett blodprov som visar ditt dryckesmönster de senaste 2 månaderna - men det är ett ganska nytt och dyrt prov så tror inte det finns några större populationsstudier på det. Hälsomässigt spelar också dryckesmönstret roll, dvs hur man dricker, hur ofta och vad - inte bara mängderna.

Köpa en Tesla? Få 8000 pix i rabatt via denna länk: http://---
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

djFabbe skrev:
Nu gillar jag iof EU, men medlemskapet resulterade i en ganska tydlig ökning av vår alkoholkonsumtion. En del säkert pga egen import, men än mer pga ändringar i reklamlagstiftning och kulturella influenser. Det är i alla fall vad tidigare SBU-rapporter gjort gällande när jag gick läkarprogrammet (dock några år sen). Hälsomässigt spelar också dryckesmönstret roll, dvs hur man dricker, hur ofta och vad - inte bara mängderna.
Data från Nordens välfärdscenter pekar på motsatsen. Deras siffror kommer från CAN verkar det som. Visserligen dricker vi mer idag, de säger att vi 2009 drack 9,4 liter 100% alkohol per person och år. Orsaken till detta är oklar men när man ser på siffrorna 1996-2002 verkar det inte som att EU-inträdet hade någon positiv påverkan på konsumtionen, snarare negativ så att vi drack lite mindre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Svenssons skrev:
djFabbe skrev:
Nu gillar jag iof EU, men medlemskapet resulterade i en ganska tydlig ökning av vår alkoholkonsumtion. En del säkert pga egen import, men än mer pga ändringar i reklamlagstiftning och kulturella influenser. Det är i alla fall vad tidigare SBU-rapporter gjort gällande när jag gick läkarprogrammet (dock några år sen). Hälsomässigt spelar också dryckesmönstret roll, dvs hur man dricker, hur ofta och vad - inte bara mängderna.
Data från Nordens välfärdscenter pekar på motsatsen. Deras siffror kommer från CAN verkar det som. Visserligen dricker vi mer idag, de säger att vi 2009 drack 9,4 liter 100% alkohol per person och år. Orsaken till detta är oklar men när man ser på siffrorna 1996-2002 verkar det inte som att EU-inträdet hade någon positiv påverkan på konsumtionen, snarare negativ så att vi drack lite mindre.
Jo, jag är också läskunnig (därav mitt lite redigerade inlägg ovan) ;). Men frågan är ju fortfarande hur man samlat in data? Ser inte att det framgår när jag lite slarvigt skummar igenom texten på din länk.

Kring frågan om EU spelat någon roll i ökningen kan man ju egentligen bara spekulera. Någon tydlig tidskoppling finns ju inte, men det kan också vara så att det är ett fördröjt samband på 5-10 år. Så att med stöd av grafen hävda att EU-inträdet inte påverkat våra dryckesvanor negativt är att övertolka denna data lite tycker jag.

Beställa en Tesla? Använd denna länk: http://---

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

djFabbe skrev:
Kring frågan om EU spelat någon roll i ökningen kan man ju egentligen bara spekulera. Någon tydlig tidskoppling finns ju inte, men det kan också vara så att det är ett fördröjt samband på 5-10 år. Så att med stöd av grafen hävda att EU-inträdet inte påverkat våra dryckesvanor negativt är att övertolka denna data lite tycker jag.
Det gör jag inte men man kan absolut inte säga att vår konsumtion ökade i och med inträde till EU. Håller med om att det måste vara mycket svårt att få fram korrekta siffror. Uppgifterna som jag presenterade verkar dock vara rätt officiella och verkar komma från CAN som hållit på med detta rätt länge. Orsaker varför konsumtionen börjar ökar ca 8 år efter EU-inträde kan man visserligen spekulera om men har inte hittat några uppgifter som tyder på att den gick upp strax efter inträdet som många sa skulle ske.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Nu är den artiken inte skriven eller reserchad av SVD. Mer ren skär utfyllnad i ett hett och omskrivet ämne idag.
Väldigt intetsägande ochså tycker jag. Slutsatsen nog inte riktad mot norden heller. I andra länder har andra betenden som
att oftare gå på krogen på väg hem från jobbet.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Svenssons skrev:
djFabbe skrev:
Det gör jag inte men man kan absolut inte säga att vår konsumtion ökade i och med inträde till EU. Håller med om att det måste vara mycket svårt att få fram korrekta siffror. Uppgifterna som jag presenterade verkar dock vara rätt officiella och verkar komma från CAN som hållit på med detta rätt länge. Orsaker varför konsumtionen börjar ökar ca 8 år efter EU-inträde kan man visserligen spekulera om men har inte hittat några uppgifter som tyder på att den gick upp strax efter inträdet som många sa skulle ske.
Håller med. Utifrån denna data kan man inte hävda någon koppling alls (åt endera hållet) kring Sveriges inträde i EU och alkoholkonsumtion.

Beställa en Tesla? Använd denna länk: http://---

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

från wiki:
Business Insider is an American business, celebrity and technology news website launched in February 2009 and based in New York City. Founded by DoubleClick former CEO Kevin P. Ryan,

säger väl allt egentligen, klickvänligt innehåll, skam att svd vidarebefordrar tramset, men BI nordic körs av bonnier så

..the website has received widespread criticism for blatant clickbait and gets most of its "hits" from websites such as Yahoo News, where its articles are often posted. It has also been criticized for routinely putting publishing speed before fact checking.
ms 76132 "Eleamore"
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Vad är kopplingen mellan självkörande bilar och försäkringsbolagens kris? Är det för att antalet bilar sjunker drastiskt? Det borde ju å andra sidan hända färre olyckor.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

icreate skrev:
Vad är kopplingen mellan självkörande bilar och försäkringsbolagens kris? Är det för att antalet bilar sjunker drastiskt? Det borde ju å andra sidan hända färre olyckor.
Det har kanske med att göra att försäkringspremierna sänks just på grund av färre olyckor. Detta innebär dock lägre kostnader för försäkringsbolagen och lägg där till de "svarta lådorna" som gör att det kan bli bra mycket lättare att utreda vad som hänt i en olycka vilket leder till mindre arbetsbelastning, mindre fusk och säkrare bedömningar. Tror nog inte att försäkringsbolagen kommer att förlora på det. De lever ju inte på att att det ska hända så många olyckor som möjligt utan just på motsatsen att det skall ske så få som möjligt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

12man skrev:
från wiki:
Business Insider is an American business, celebrity and technology news website launched in February 2009 and based in New York City. Founded by DoubleClick former CEO Kevin P. Ryan,

säger väl allt egentligen, klickvänligt innehåll, skam att svd vidarebefordrar tramset, men BI nordic körs av bonnier så

..the website has received widespread criticism for blatant clickbait and gets most of its "hits" from websites such as Yahoo News, where its articles are often posted. It has also been criticized for routinely putting publishing speed before fact checking.
Det känns som väldigt mycket köpta artiklar på BI också. Överlag mest skräp.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar