Trött på tiggeriet

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Trött på tiggeriet

Inlägg av Steffen »

Tack för mig.
Kommer nu att släcka ned min bevakning och det trivsamma gluttandet i alla trådar. Trött på alla tiggare av som förekommer i var och varannan tråd. Dessutom trött på alla stöddiga teslaförare som inte hälsar i trafiken. Kommer att sakna Herr X, Hybris och Tibors välbalanserade inlägg samt en del reseberättelser. Var det bättre förr ?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Trött på tiggeriet

Inlägg av danni »

Hybris välbalanserade inlägg? Den delen måste varit ett syftningsfel :D Oavsett, tråkigt att du känner så. Jag tänker i alla fall fortsãtta hälsa på dig i trafiken!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Vafan- "tiggare i var och varannan tråd" - jag måste ha missat nåt? Kan någon berätta vad steffen menar med det?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Ja sluta omedelbart med tiggeriet!! Ser fattigt ut. Det är inte värdigt en Teslaägare att bete sig så.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tråkigt. Men jag håller med dig om teslaägare som inte hälsar. Jag begriper att norrmännen inte gör det, men när man ser en Tesla en på svenska landsbygden, som är väldigt ovanligt, så förstår jag inte varför det är så svårt att lyfta lite på armen. Det är klart fler som inte hälsar än de som hälsar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

En av de bästa sakerna med att äga en Tesla är gemenskapen. Tycker jag iaf. Häromdagen var det en kille och hans sambo som mötte mig när jag höll på att köra in till mitt hus. De parkerade utanför och sedan snackade vi lite en halvtimme eller så. Hur jäkla trevliga som helst och något man kanske inte hade gjort annars. Men jag uppskattar det.

Jg försöker alltid vinka men eftersom jag kör uteslutande stora motorvägar med mycket plats mellan vägarna tror jag faktiskt inte någon ser mig eller mitt vinkande. :D
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag skyller på teslas framruta och att jag är på chatten när ap kör men vinkar givitvis när jag ser en tesla
Brukar också vinka med båda händer till bilar som kör om och stirrar in i bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tiggeriet har väl avtagit rejält på sistone?

Vad gäller hälsande så är det nog mest de som ändå inte är på forumet som är de som inte hälsar. Jag gissar att det är vi entusiaster som är flitigast på det. Jag försöker hälsa när jag hinner se en Tesla, men trots AP kan man nog vara upptagen med trafiken i egen fil och missa möten. Min sambo ser ofta Teslor när jag kör som jag missar t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vadå inte på forumet? Får man äga en Tesla och inte vara på forumet? ;)
Jag vinkar alltid när jag ser en Tesla, förutom på motorvägen, eftersom man är för långt ifrån varandra så att säga. Min sambo tycker att jag är löjlig, helt enkelt för att det är så sällan folk hälsar tillbaka. Hon menar på att jag har bara fått för mig det där med vinkandet. Det är ingen som gör det säger hon. Stämmer tyvärr.
Även när man står vid SuC har jag märkt att det är ganska vanligt att folk sitter kvar i sina bilar och bara stirrar bort. Lite konstigt, framförallt när det är bara en eller två bilar som står och laddar. Jag går alltid ut och försöker prata med dem som inte sitter i sina bilar. Men vi är ju alla olika.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Tiggeriet har minskat tycker jag med.

Sen att hälsa. Jag har ju inte min Tesla än så den biten har jag missat att ni gör.

Men jag ser fram emot det redan.

Än så länge duckar jag bara när jag ser en Tesla, vill ju inte skämmas för mycket när jag kör en ICE.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

znak3 skrev:
Ja sluta omedelbart med tiggeriet!! Ser fattigt ut. Det är inte värdigt en Teslaägare att bete sig så.
Helt rätt! Speciellt med tanke på att det tidigare var få på det här forumet som tyckte att en Tesla såg sniken och ful ut utan feta fälgar. Istället argumenterade de för hur bra och smart det var med standardfälg (räckvidd, slitage, buller, hålla rent, etc). Idag verkar det som en majoritet har drabbats akut fälgfeber...
Installerat 13,2 kWp solceller
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag tycker alla som har köpt elbilar är hjältar som bidrar till en bättre miljö och främjar elbilsrevolutionen. Sen om man vill vara en del av teslagemenskapen och springa på träffar, hälsa på andra teslor i trafiken osv, det måste väl ändå vara upp till var och en? Tycker det är enormt positivt att så många ändå gör det, men jag anser inte att man har någon moralisk skyldighet.

Tiggeriet antar jag handlar om referrals? Är inte jättestörd av det personligen men mitt förslag är att sätta upp ett subforum för bara det och förbjuda "tiggeri" i övriga forumdelar.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Vi hade en tråd tidigare där vi diskuterade tiggeriet för referrals och kon fram till att vi skulle undvika det i sina post men fick ha det i signaturen.

Nån som sitter på en dator får gärna leta upp tråden och länka här.

Kanske dags för lite uppförandekoder man skall godtjänna när man blir medlem på forumet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Jag tycker alla som har köpt elbilar är hjältar som bidrar till en bättre miljö och främjar elbilsrevolutionen. Sen om man vill vara en del av teslagemenskapen och springa på träffar, hälsa på andra teslor i trafiken osv, det måste väl ändå vara upp till var och en? Tycker det är enormt positivt att så många ändå gör det, men jag anser inte att man har någon moralisk skyldighet.
Nä, ingen skyldighet, med trevligt är det ju. Jag är kanske lite känslig eftersom jag körde Mazda Miata innan jag skaffade Teslan. Miata-förare hälsar flitigt på varandra, det är bara få som inte gör det. Nybörjare förmodligen. ;)
Det är svårare med Tesla, eftersom det är ganska många som hälsar, med ännu fler som inte vill vara med i teslagemenskapen. Man känner sig lätt lite dum när man håller på och vinkar som en stolle och ingen hälsar tillbaka.
Haha, kolla nu kommer idioten igen och vinkar....
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

mati skrev:
Jerka skrev:
Nä, ingen skyldighet, med trevligt är det ju. Jag är kanske lite känslig eftersom jag körde Mazda Miata innan jag skaffade Teslan. Miata-förare hälsar flitigt på varandra, det är bara få som inte gör det. Nybörjare förmodligen. ;)
Det är svårare med Tesla, eftersom det är ganska många som hälsar, med ännu fler som inte vill vara med i teslagemenskapen. Man känner sig lätt lite dum när man håller på och vinkar som en stolle och ingen hälsar tillbaka.
Haha, kolla nu kommer idioten igen och vinkar....
Det är praktiskt att, som jag, ha både en Miata och en Tesla och endast de två. Ingen anledning att lägga om rutinerna bara för att man tar den andra bilen. ;)

OK, det är inte många som hälsar när jag av misstag vinkar åt andra Seatar när jag lånar frugans bil... :D
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Känner mig mycket hedrad över att bli omnämnd som en person som skriver balanserade inlägg, och känner nu att jag måste neutralisera berömmet genom att skriva något riktigt obalanserat: BLöUHUBBGGG SNARKOFAGHÖBB!

Jag har för övrigt också lite problem med referral-länkar när de ligger som Tapatalk-signatur - då renderas de som en del av inlägget (inte som signatur) och ser ut som en del av den vanliga texten. Konsekvensen blir att jag läser somliga tiggarlänkar om och om igen eftersom de renderas som vanlig text och står i direkt anslutning till inlägget. Vanliga signaturer störs jag inte av alls när jag läser på webben och de renderas över huvud taget inte i Tapatalk, men vanlig text som klistras in direkt i inläggen (manuellt eller via Tapatalk) skulle jag helst slippa om möjligt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Trött på tiggeriet

Inlägg av djFabbe »

Begreppet tiggeri tycker jag är att hårddra detta fenomen - det är ju en tvåsidig transaktion. Själv blev jag väldigt glad över snabb hjälp med en referal när jag skulle beställa min bil!

Och hur störigt är det egentligen om du tex jämför med reklam på sidorna här? Även jag med min "ADHD light" klarar utmärkt att sålla mig förbi det.

Man visst, lite urballat har det kanske blivit, kanske är en bra kompromiss att inte låta folk ha länken i signaturen som jag har här utan istället nere i footern i inlägget - jag gör gärna så om någon förklarar för mig hur man gör! :)

Som nytillkommen på forumet blev jag överraskad över hur god stämning det är här! Den här tråden är det enda hittills som tyder på motsatsen. Dålig stämning tycker jag är ett betydligt större problem än det man tydligen kallar tiggeri.

Beställa en Tesla? Använd denna länk: http://---
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tycker också att det är god stämning och en trevlig ton här. Visst kan man ha olika uppfattningar om saker och ting och det kan hetta till lite i diskussionerna, men det är ju själva grejen med ett forum tycker jag.
Jag har varit lite aktiv på volvoforumet för ett tag sedan och det var inte alls lika trevligt. De flesta trådarna där handlar om olika problem som man har med bilen, och då blir man lätt påhoppad av diverse entusiaster som inte vill höra att det finns en massa fel på deras älskade bilmärke.
En sån attityd finns inte här och det gillar jag.
Angående tiggeriet (jo, jag har en ref-länk i min signatur) så har jag för mig att det går att stänga av visning av signaturer om man inte vill se dem. Då slipper man bli irriterad över det. Enkelt.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

djFabbe skrev:
Begreppet tiggeri tycker jag är att hårddra detta fenomen - det är ju en tvåsidig transaktion. Själv blev jag väldigt glad över snabb hjälp med en referal när jag skulle beställa min bil!

Och hur störigt är det egentligen om du tex jämför med reklam på sidorna här? Även jag med min "ADHD light" klarar utmärkt att sålla mig förbi det.

Man visst, lite urballat har det kanske blivit, kanske är en bra kompromiss att inte låta folk ha länken i signaturen som jag har här utan istället nere i footern i inlägget - jag gör gärna så om någon förklarar för mig hur man gör! :)

Som nytillkommen på forumet blev jag överraskad över hur god stämning det är här! Den här tråden är det enda hittills som tyder på motsatsen. Dålig stämning tycker jag är ett betydligt större problem än det man tydligen kallar tiggeri.

Beställa en Tesla? Använd denna länk: http://---
Gå in på kontrollpanelen och i drop-down menyn där det står "översikt" välj "profil" och sen i drop-down menyn bredvid där det står "ändra profil kan du istället välja "ändra signatur". Så det är det en del kallar att lägga det i signaturen och inte så som du gör att skriva det i slutet av varje inlägg.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Lägg referral code i signaturen så blir allt snyggare och trevligare. Då blir den också lätt att hitta för den som vill stödja någon, vilket ju är bra.

Jag hälsar alltid på alla Leafs jag möter, kan också uppfattas som att jag håller upp handen för ögonen så att jag slippa se den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Lägg referral code i signaturen så blir allt snyggare och trevligare. Då blir den också lätt att hitta för den som vill stödja någon, vilket ju är bra.

Jag hälsar alltid på alla Leafs jag möter, kan också uppfattas som att jag håller upp handen för ögonen så att jag slippa se den.
Jag har försökt att hälsa på alla elbilar jag ser. Men det är ganska meningslöst. Ingen verkar fatta ändå. Det har jag alltså slutat med.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

mati skrev:
LarsL skrev:

Jag har försökt att hälsa på alla elbilar jag ser. Men det är ganska meningslöst. Ingen verkar fatta ändå. Det har jag alltså slutat med.
Jag är kluven här. Dels tycker jag det är rätt trevligt att hälsa men när sociala konventioner blir till tvingande norm blir det ju mest jobbigt. Lite som när man går till frisören och de envisas med att prata med än fast man egentligen mest vill stirra ned i sin telefon och få se ut som folk igen.

Att inte hälsa tillbaka tycker jag generellt är lite oartigt, under förutsättningen att den man hälsade på faktiskt såg hälsningen från början. Men att kräva att alla alltid ska hälsa på varandra, då lär vi snart inte hålla på med så mycket annat. ;)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

djFabbe skrev:
Lite som när man går till frisören och de envisas med att prata med än fast man egentligen mest vill stirra ned i sin telefon och få se ut som folk igen.
:D Visst är det jobbigt!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det enda jag inte gillar är att det finns de som gillar sitt panoramatak så mycket att de tittar snett på icketeslaägare som inte är lika stormförtjusta i panotak. Det är mycket värre än att tigga lite referals. :lol:

Det här med vinkningen är nog att många inte vill sitta o vinka utan att få en vink tillbaka och känna sig jobbig, så därför vinkar de bara om man ser nån annan som vinkar, vilket man ofta inte gör då fönsterrutan är så pass sluttande. Tror att det var teslamartin som pratade om det och att han tidigare hade en klasisk landrover där man såg in i bilarna mycket lättare, fick ögonkontakt och vinkade :).
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mati skrev:
Har du provat att vinka med de andra fyra fingrarna och inte bara långfingret?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar