Fan vad det stinker.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Fan vad det stinker.

Inlägg av Anders77 »

Nu när jag har tryckt bekräfta på min X så känner jag mig som en föredetta rökare, även om jag nu aldrig rökt. Men de brukar säga att deras luktsinne kommer tillbaka och de börjar tycka att cigarrett rök luktar illa.

Nu känner jag mig nämligen likadan. Fasiken vad diesel luktar illa. Jag brukar aldrig tänka på det förut.

Men nu nör jag står här och andas in de cancerogena dofterna så känner jag mig äcklig.

Satans vad denna väntan kommer kännas lång.

Har beställt den till mars när jag fyller 40. Alltså 7 månader kvar. Ca 6-7 tankningar i månaden. Totalt 35-40 gånger till kommer jag stå här och må dåligt.

Fan, varför fyller jag inte 40 år tidigare???

Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Re: Fan vad det stinker.

Inlägg av Anders77 »

Och nu såg jag idag att min referal länk var inlagd på "My Tesla" med. Så nu längtar jag ännu mer.

Så någon mer som vill veta vad jag genom lider. Bara klicka på denna länk och beställ. :)
http://---

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Anders77 skrev:
Nu när jag har tryckt bekräfta på min X så känner jag mig som en föredetta rökare, även om jag nu aldrig rökt. Men de brukar säga att deras luktsinne kommer tillbaka och de börjar tycka att cigarrett rök luktar illa.

Nu känner jag mig nämligen likadan. Fasiken vad diesel luktar illa. Jag brukar aldrig tänka på det förut.

Men nu nör jag står här och andas in de cancerogena dofterna så känner jag mig äcklig.

Satans vad denna väntan kommer kännas lång.

Har beställt den till mars när jag fyller 40. Alltså 7 månader kvar. Ca 6-7 tankningar i månaden. Totalt 35-40 gånger till kommer jag stå här och må dåligt.

Bild

Ja, jag är numera irriterad varje gång jag tankar min Z4. Dyrt, gammaldags och segt att stötta gamla och ofta synnerligen suspekta strukturer...

Beställa en Tesla? Använd denna länk: http://---
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Fattar inte varför jag inte bytt tidigare....

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Anders77 skrev:

Grattis! Jag lade reservation på min Model X som en 40-årspresent till mig själv. Nu verkar det dock som att det blir en 41-årspresent (plus två månader). Min väntan har lärt mig att det inte kändes så svårt i början som i slutet även ifall det inte var roligt i början heller... Att höra att bilen kanske blir några veckor senare än vad man trott när det bara var några veckor kvar var t.ex. inte särskilt roligt.

Ibland önskar man att man kunde gå i dvala en tid men denna väntan gör nog att det blir än roligare när väl leverans sker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Vafan? Måste man va 40 för att beställa en X? Är jag den ENDA som INTE fick med kapitlet med regler i min manual från Tesla när jag hämtade ut min Model S?

Sjukt att behöva vänta fyra år till...
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Johnny_B skrev:
Vafan? Måste man va 40 för att beställa en X? Är jag den ENDA som INTE fick med kapitlet med regler i min manual från Tesla när jag hämtade ut min Model S?

Absolut inte. Men när man börjar bli gubbe så får man göra nått skoj. En del skaffar en båge, andra börjar springa maraton mm.

Roligaste och vettigaste jag kom på var att boka en X.

http://---

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Känner igen mig. För att inte tala om hur illa alla bilar luktar när man är ute och går - gasmask på!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Fan vad det stinker.

Inlägg av Alx »

Johnny_B skrev:

Man fick vara 26 när man beställde en S kan jag intyga Bild
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Anders77 skrev:
6-7 tandningar i månaden!!!! :o Hur långt kör du per månad? Själv kommer jag ca 80 mil på en tank diesel och tankar 1 - 1,5 ggr per månad och då kör jag ändå en hel del tycker jag. Du måste ju köra i tjänsten antar jag?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

peken skrev:
Anders77 skrev:
6-7 tandningar i månaden!!!! :o Hur långt kör du per månad? Själv kommer jag ca 80 mil på en tank diesel och tankar 1 - 1,5 ggr per månad och då kör jag ändå en hel del tycker jag. Du måste ju köra i tjänsten antar jag?
Kanske bara tankar för en hundring varje gång?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Kör ca 50-60 mil per tank.
Har 4 olika kontor som jag besöker varje vecka. 10 mil till en. Dit skall jag i morgon. 20 mil plus kanske lite andra turer, räkna med 25 mil lätt. Så ja milen rullar på.

Så ekonomiskt kommer min X inte bli så mycket dyrare räknat per månad mot vad jag har totalt idag.

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

peken skrev:
Anders77 skrev:
Eller så har han sjuuuukt liten tank.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Anders77 kör ju automat. Det går åt mängder av fossil bara för att driva reglertekniken i den spisen!
Annat blir det när du kan cruisa med AP mellan kontoren på el.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag lider med dig. Och jag känner igen äckelkänslan när man står vid en bensinmack. Jämförelsen med rökning tycker jag är väldigt bra. Vi har en fossilbil kvar här hemma, och när den måste tankas så får jag alltid en känsla av "hoppas ingen ser mig". Ungefär som att köpa ut alkohol eller cigaretter åt någon annan fast man varken dricker eller röker själv. Usch.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Igår körde jag om en långtradare på E4:an som spydde ut svart rök. Det var äckligt, om nåt! En sån bil borde ju inte få köra alls! Kan inte vara lagligt!
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Jerker skrev:
Igår körde jag om en långtradare på E4:an som spydde ut svart rök. Det var äckligt, om nåt! En sån bil borde ju inte få köra alls! Kan inte vara lagligt!
Åtminstonde bör de skattas sönder rejält.

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Jag brukar tänka att 'den bilen klimatkompenserar. Åt fel håll...' :lol:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Den kunde iaf inte fått köra in i Stockholm innerstad. Det är ju många år sedan det infördes högre krav på avgasrening där. Jag minns ett bussbolag hemifrån som körde en chartrad tur till kungliga hufvudstaden och stannade intill slottet och släppte av turistgruppen. Där var det nån uppmärksam myndighetsperson som insåg att bussen inte var av senaste snitt och lyckades ta reda på tillräckligt om den för att den kunde beläggas med omedelbart körförbud och fick bogseras ut ur staden innan den fick köra igen för egen maskin. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har en granne som har precis skaffat ett sånt där jättemonster till bil. En gammal Cheva eller vad det nu är för nåt, med en gigantisk motor som väsnas och luktar som fan. Nu dundrar han omkring med den hela dagen och förpestar luften. Helt obegripligt att det ens är tillåtet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag har en granne som har precis skaffat ett sånt där jättemonster till bil. En gammal Cheva eller vad det nu är för nåt, med en gigantisk motor som väsnas och luktar som fan. Nu dundrar han omkring med den hela dagen och förpestar luften. Helt obegripligt att det ens är tillåtet.
Hemma så åker det omkring några finniga tonåringar på mopeder som verkar sakna ljuddämpning. Det är väl så att det är själva ljudet som är grejen. Så vad ska tonåringarna göra den dag då det enda som finns är elmopeder? Sätta smatterband vid ekrarna?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Hemma så åker det omkring några finniga tonåringar på mopeder som verkar sakna ljuddämpning. Det är väl så att det är själva ljudet som är grejen. Så vad ska tonåringarna göra den dag då det enda som finns är elmopeder? Sätta smatterband vid ekrarna?
:D Har också funderat på det. I den lilla orten där jag jobbar är det några som har byggt om sina bilar så att avgasröret sticker ut vid sidan under förardörren och pekar uppåt som nån slags skorsten. Ut kommer det kolsvart rök så att hela förarsidan är svart. Bortsett från att man kan starkt ifrågasätta både nöjet och lagligheten med ett sådant ombygge, så undrar jag såklart vad ungdomarna gör om sisådär 30 år. Kör de omkring i pimpade Teslor då? Är det fortfarande ljudet och stanken som är grejen? Det kan det ju inte vara. Vad blir det då? Tvärtom kanske? Ultra effektiv ljudisolering kanske?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
:D Har också funderat på det. I den lilla orten där jag jobbar är det några som har byggt om sina bilar så att avgasröret sticker ut vid sidan under förardörren och pekar uppåt som nån slags skorsten. Ut kommer det kolsvart rök så att hela förarsidan är svart. Bortsett från att man kan starkt ifrågasätta både nöjet och lagligheten med ett sådant ombygge, så undrar jag såklart vad ungdomarna gör om sisådär 30 år. Kör de omkring i pimpade Teslor då? Är det fortfarande ljudet och stanken som är grejen? Det kan det ju inte vara. Vad blir det då? Tvärtom kanske? Ultra effektiv ljudisolering kanske?
Kanske det blir en explosionsartad utveckling av ljudsystem i bilar. Nu är inte längre målet enbart att de som sitter inne i bilarna ska bli döva utan även de som står utanför!
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Motorburen ungdom kommer inte finnas i framtiden.

Vad skall de mecka med?
Skall de hacka mjukvaran i elbilen och pimpa den på det sättet? Lacka om bilarna kan de ju göra.

Men däremot ser jag fram emot att de gamla pilsnerbilarna med 3000 dekaler, som håller ihop de rostiga delarna, att försvinna.

Men ja framtiden ser ljus och luktfri ut.

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Men ja framtiden ser ljus och luktfri ut.
Senare kommer säkert fossilfordon att förbjudas. Veteranfordon kommer man antagligen tvingas ha särskilt tillstånd för att få använda.
Skriv svar