Ny, beg eller leasing
Moderator: Redaktion
Ny, beg eller leasing
Kikade lite på Leafen och hur jag bör finansiera. Vill ha en 30 kWh.
Beg:
På blocket ligger billigaste 30 kWh (Acenta) på 300 000 kr. 2015/16 med 300 mil på mätaren. (billigaste av alla ligger på 168 000 kr, 2013/14 med lilla batteriet och 5600 mil.
Leasing:
Acenta 4099 kr/mån = 98 376 kr för 2 år och 4000 mil.
Nyköp:
Priset på 310 790 kr. Med medlemsskap i elbilsforeningern.se får man 10 % rabatt på nyköp och dessutom ett laddkort med 5300 kr. Och lägger vi till supermiljöbilspremien på 40 000 kr blir alltså kostnaden 310 790 - 31 079 - 5300 - 40 000 = 234 411.
Om jag väljer leasing kostar det alltså totalt 98376 kr. Nybilspris minus leasingkostnad blir 234 411 - 98 376 = 136 035 kr.
Frågan blir då om jag kan sälja en Leaf om 2 år för mer eller mindre än 136 035 kr?
Beg:
På blocket ligger billigaste 30 kWh (Acenta) på 300 000 kr. 2015/16 med 300 mil på mätaren. (billigaste av alla ligger på 168 000 kr, 2013/14 med lilla batteriet och 5600 mil.
Leasing:
Acenta 4099 kr/mån = 98 376 kr för 2 år och 4000 mil.
Nyköp:
Priset på 310 790 kr. Med medlemsskap i elbilsforeningern.se får man 10 % rabatt på nyköp och dessutom ett laddkort med 5300 kr. Och lägger vi till supermiljöbilspremien på 40 000 kr blir alltså kostnaden 310 790 - 31 079 - 5300 - 40 000 = 234 411.
Om jag väljer leasing kostar det alltså totalt 98376 kr. Nybilspris minus leasingkostnad blir 234 411 - 98 376 = 136 035 kr.
Frågan blir då om jag kan sälja en Leaf om 2 år för mer eller mindre än 136 035 kr?
Re: Ny, beg eller leasing
Insåg just att jag måste lägga till kostnad för vinterdäck och service om jag köper, 15-20 000 kr rimligt?
Nybil kostar från 360kkr. det du räknar på är att du leasar batteriet. Du behöver lägga på kostnad för däck. Seervice? Försäkring? Nått mer?
Tror att leasing är bäst och känns säkrast. Eller köpa en beg 24kWh.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Varför ska folk äga sina bilar i två år? Leasa och lämna tillbaka skiten.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
När jag går in på nissan.se och konfigurerar står det äga bil och batteri från 310 000 kr.apkungen skrev:Nybil kostar från 360kkr. det du räknar på är att du leasar batteriet. Du behöver lägga på kostnad för däck. Seervice? Försäkring? Nått mer?
Edit: http://www.nissan.se/SE/sv/tool/car-builder/leaf.html
+1grenhall skrev:Varför ska folk äga sina bilar i två år? Leasa och lämna tillbaka skiten.

85D Referrallänk: http://---
Om jag skulle skaffa elbil så känns leasing säkrast. (enligt mig själv)
Känns som om det kommer bli en snabb utveckling med många modeller och prispress att jag inte är säker på om man kan sälja den sedan.(det kommer nyare modeller som är bättre och billigare)
med leasing behöver man inte bry sig så mycket, det är inte en sådan hög månadskostnad om man jämför vad man skulle betala för att köpa. dessutom har man oftast däck. försäkring och service inkluderad. Det man skall vara försiktig med är om de har någon smygande paragraf om onormal användning. (dock borde det finnas försäkring mot sådan), vad händer om man krockar et.c. det blir någon mindre skada, det är sådant som är en orosfaktor med leasing. annars kan jag inte se någon nackdel.
att köpa ny är nackdelen med det höga inköpspriset och sedan värdefallet (osäkerheten)
att köpa beg är nackdelen att den kan vara fallfärdig och då blir värdefallet ännu värre.
Känns som om det kommer bli en snabb utveckling med många modeller och prispress att jag inte är säker på om man kan sälja den sedan.(det kommer nyare modeller som är bättre och billigare)
med leasing behöver man inte bry sig så mycket, det är inte en sådan hög månadskostnad om man jämför vad man skulle betala för att köpa. dessutom har man oftast däck. försäkring och service inkluderad. Det man skall vara försiktig med är om de har någon smygande paragraf om onormal användning. (dock borde det finnas försäkring mot sådan), vad händer om man krockar et.c. det blir någon mindre skada, det är sådant som är en orosfaktor med leasing. annars kan jag inte se någon nackdel.
att köpa ny är nackdelen med det höga inköpspriset och sedan värdefallet (osäkerheten)
att köpa beg är nackdelen att den kan vara fallfärdig och då blir värdefallet ännu värre.
- lator
- Teslaägare
Sant. Men den versionen som det priset gäller för finns knappt till salu. Acenta är den som säljs om man inte tar steget upp till Tekna.wihall skrev:När jag går in på nissan.se och konfigurerar står det äga bil och batteri från 310 000 kr.apkungen skrev:Nybil kostar från 360kkr. det du räknar på är att du leasar batteriet. Du behöver lägga på kostnad för däck. Seervice? Försäkring? Nått mer?
Edit: http://www.nissan.se/SE/sv/tool/car-builder/leaf.html
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

om det bara fanns en leasing avtal där man kunde byta bilen till en ny efter 1 år. (det kan man ju med telefoner)
- lator
- Teslaägare
Nu besvarar jag mig själv efter att ha tittat in på Nissans hemsida!
Hur tusan ska man kunna hitta rätt pris på den sidan???
Det finns massor av prisuppgifter som inte stämmer. Lägsta pris som jag hittade för en Leaf med batteri: 317490 kr. En Visia utan något extra...
Det finns massor av prisuppgifter som inte stämmer. Lägsta pris som jag hittade för en Leaf med batteri: 317490 kr. En Visia utan något extra...

Senast redigerad av lator, redigerad totalt 1 gånger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tittade för skojs skull in p deras sida nyligen när jag hade fått ett tjusigt litet brev (eftersom jag redan äger en), men jag blev fanimig inte klok på den sidan.lator skrev:Nu besvarar jag mig själv efter att ha tittat in på Nissans hemsida!
Det finns massor av prisuppgifter som inte stämmer. Lägrat pris som jag hittade för en Leaf med batteri: 317490 kr. En Visia utan något extra...
I brevet verkade det som att man kunde köpa en MED batteri för under 300tkr tom

Men efter att ha svurit åt hemsidan ett tag så sket jag i det helt enkelt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det finns. Ta över mitt kontrakt så kan du det. Då kan du dessutom köra en fullutrustad Tekna 3000(!!) mil i ett år till.Mickep skrev:om det bara fanns en leasing avtal där man kunde byta bilen till en ny efter 1 år. (det kan man ju med telefoner)
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Min fullsmetade Leaf Tekna 30kWh
kostade 330 000kr (typ) enligt leasing dokumentet, alltså det jag lånar och betalar ränta på under två år. Vet inte riktigt hur de får ut det från de där siffrorna?
Billigast blir ju så klart att köpa om man tänker använda länge om man kan få fram pengarna till hyfsat ränta eller har dem liggande. Men jag känner inte att det är rätt läge att låsa sig till en bil riktigt ännu. Jag väntar lite på nästa generation och hoppas lite Cross-over SUVar typ Quachqai och 60kWh +.

Billigast blir ju så klart att köpa om man tänker använda länge om man kan få fram pengarna till hyfsat ränta eller har dem liggande. Men jag känner inte att det är rätt läge att låsa sig till en bil riktigt ännu. Jag väntar lite på nästa generation och hoppas lite Cross-over SUVar typ Quachqai och 60kWh +.
Blir inte heller klok på deras sida. Det bästa är nog att prata med en säljare. Säljarna på mobility motors i sätra är rätt najs o ha o göra med tycker jag. Det var det här jag hittade:
- lator
- Teslaägare
Ja, och jämför då det med den länk som Wihall lade upp... 

Ja apkungens skärmdump verkar ju onekligen mer sannolik. Men ändå när jag konfigurerar hela vägen står det 310k... Om det kostar 360 000 kr så känns leasing definitivt som det vettigare alternativet.
Glöm inte supermiljöbilspremien. Den får ni inte ta del av i leasing av Nissan men vid köp får ni. Det är operationell leasing med garanterat återköp som gäller vid leasing från Nissan finans. Tänkte mest om ni sitter och räknar på det.wihall skrev:Ja apkungens skärmdump verkar ju onekligen mer sannolik. Men ändå när jag konfigurerar hela vägen står det 310k... Om det kostar 360 000 kr så känns leasing definitivt som det vettigare alternativet.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Glöm inte heller att med lite velande eller smort munläder så släpper väl alla bilnasare till rabatter? Eller ?
MYLR-24
Om man köper ja. Men det vill man ju helst undvika._TonyV skrev:Glöm inte heller att med lite velande eller smort munläder så släpper väl alla bilnasare till rabatter? Eller ?
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Jo, men marginalerna på en ny bil är små. Senaste siffran jag hört (från en fransk och en tysk biltillverkare) är 6 %. Och så kommer man som hugad spekulant in och tror att man ska kunna pruta åtminstone 25-30k på en 300k vagn + lyckas vigga till sig vinterdäck på fälg och en el-cykel på köpet._TonyV skrev:Glöm inte heller att med lite velande eller smort munläder så släpper väl alla bilnasare till rabatter? Eller ?
Har man tur kan man få någon/några servicetillfällen gratis om man tecknar serviceavtal.
Min rekommendation: operationell leasing.
85D Referrallänk: http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tittade på det där brevet igen nyss och ser då i mkt finstilt att dom i prisexemplet har tagit med supermiljöbilspremien... Bra jobbat Nissan!Bjelke skrev:Jag tittade för skojs skull in p deras sida nyligen när jag hade fått ett tjusigt litet brev (eftersom jag redan äger en), men jag blev fanimig inte klok på den sidan.lator skrev:Nu besvarar jag mig själv efter att ha tittat in på Nissans hemsida!
Det finns massor av prisuppgifter som inte stämmer. Lägrat pris som jag hittade för en Leaf med batteri: 317490 kr. En Visia utan något extra...
I brevet verkade det som att man kunde köpa en MED batteri för under 300tkr tom(min kostade med 24kWh typ 369tkr för nästan 3 år sedan)
Men efter att ha svurit åt hemsidan ett tag så sket jag i det helt enkelt.

Skriv vad bilen kostar och ha gärna med som info att man får 40.000kr i premie EFTER köp osv....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fast leasingbolaget får supermiljöbilspremien och jag tror att månadsavgifterna överlag reflekterar det.grenhall skrev:Glöm inte supermiljöbilspremien. Den får ni inte ta del av i leasing av Nissan men vid köp får ni. Det är operationell leasing med garanterat återköp som gäller vid leasing från Nissan finans. Tänkte mest om ni sitter och räknar på det.wihall skrev:Ja apkungens skärmdump verkar ju onekligen mer sannolik. Men ändå när jag konfigurerar hela vägen står det 310k... Om det kostar 360 000 kr så känns leasing definitivt som det vettigare alternativet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Så är det. Det dras rakt av på bilens pris, så det är inget argument mot leasing.danni skrev:Fast leasingbolaget får supermiljöbilspremien och jag tror att månadsavgifterna överlag reflekterar det.grenhall skrev:Glöm inte supermiljöbilspremien. Den får ni inte ta del av i leasing av Nissan men vid köp får ni. Det är operationell leasing med garanterat återköp som gäller vid leasing från Nissan finans. Tänkte mest om ni sitter och räknar på det.wihall skrev:Ja apkungens skärmdump verkar ju onekligen mer sannolik. Men ändå när jag konfigurerar hela vägen står det 310k... Om det kostar 360 000 kr så känns leasing definitivt som det vettigare alternativet.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Inte hos Nissan iaf och deras operationella leasing. Det är ett annuitetsupplägg där allt extra tillfaller Nissan finans/Santander.danni skrev:Fast leasingbolaget får supermiljöbilspremien och jag tror att månadsavgifterna överlag reflekterar det.grenhall skrev:Glöm inte supermiljöbilspremien. Den får ni inte ta del av i leasing av Nissan men vid köp får ni. Det är operationell leasing med garanterat återköp som gäller vid leasing från Nissan finans. Tänkte mest om ni sitter och räknar på det.wihall skrev:Ja apkungens skärmdump verkar ju onekligen mer sannolik. Men ändå när jag konfigurerar hela vägen står det 310k... Om det kostar 360 000 kr så känns leasing definitivt som det vettigare alternativet.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023